Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #1 Skrevet 6. februar 2014 Jeg tok tidlig UL i uke 11, da lå morkaka foran. På OUL ble det påvist Placenta Marginalis, altså at morkaka ligger under 2 centi fra åpningen. Jeg har fått time til UL for å sjekke i uke 32 og de sier det vanligste er at den har flytta på seg, men min har jo allerede flyttet seg ned? Og sånn i forhold til spark så kjenner jeg aldri noen spark mot symfysen eller hvordan jeg skal forklare det... Noen flere som har hatt det sånn? Fikk dere føde naturlig eller ble det keisersnitt? Og blir det automatisk KS om den ikke ligger helt i veien, men mindre enn 2 centi slik som det er med meg? Anonymous poster hash: 9e7f6...269
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #2 Skrevet 6. februar 2014 Jeg hadde morkake som lå over åpningen så da ble det planlagt ks 10 dager før termin. Vet ikke hvor nære den må ligge før det blir ks. Ungen må jo ut uansett, men fint de oppdager at morkaka ligger for og i så tilfelle kan planlegge ks da :-) Anonymous poster hash: f3f98...d8d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #3 Skrevet 6. februar 2014 Jeg hadde det. Den flyttet seg litt før uke 30 mener jeg å huske. Den lå vel rundt 2 cm fra ved fødsel. Her fikk jeg beskjed om at jeg kunne føde hvis den lå 1 cm fra åpningen. Synes det virket litt skummelt. De sa jo samtidig at det var feilmargin på målingene. Men haukeland har det med å ta sjanser. Ligger prestige i å holde keisersnittstatistikken nede... Svangerskapet var preget av mye blødninger og innleggelser. Fødselen gikk fint, men jeg blødde så mye at de stresset en stund. Måtte ha blodoverføring. Anonymous poster hash: f56b9...781
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 TS her: Det som er litt "rart" er at jeg har ikke blødd en dråpe hittil i svangerskapet... Men merket dere lite til spark nedover også? Jeg skjønner jo at den ikke ligger foran når jeg kjenner spark ved navlen hele tiden Bah, skulle ønske det var uke 32 snart så jeg fikk vite sikkert! Føler jeg liksom ikke får planlagt noe når det er så usikkert AB#3: Det hørtes ikke trivelig ut i det hele tatt... Jeg vil definitivt heller ha KS enn fødselen fra Helvete! Håper det er annerledes der jeg føder! Anonymous poster hash: 9e7f6...269
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #5 Skrevet 7. februar 2014 Jeg fikk vite på OUL i uke 20 at min lå lavt og skal på ny UL i uke 32-33 for å sjekke om den har flyttet seg. De sa at i nesten alle tilfeller så flytter den seg etterhvert som livmoren vokser, så jeg krysser fingrene for at jeg slipper KS.. På forrige kontroll lå babyen i tverrleie og jeg tror hun gjør det nå også for jeg kjenner mest spark på sidene. Men er jammen ikke sikker..! Har heller ikke blødd en dråpe og er 28 uker på vei..!! Synes det er en evighet å vente på neste UL..!! Anonymous poster hash: a53c4...3b5
Tordensky Skrevet 7. februar 2014 #6 Skrevet 7. februar 2014 Jeg hadde også morkaken foran og lavt på ordinær ultralyd og var inne på kontroll i uke 32. Da hadde den flyttet seg. Ingen blødninger og masse spark fra ca uke 15.
Englenemine Skrevet 7. februar 2014 #7 Skrevet 7. februar 2014 Ja den lå nede litt foran åpningen men flyttet seg opp innen uke 32 ( usikker på eksakt uke.) hadde ingen blødninger i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #8 Skrevet 7. februar 2014 Hadde det med alle 3 og med alle 3 så flyttet den seg:) blødde aldri i noen av svangerskapene. Anonymous poster hash: 0eadb...e27
Katta82 Skrevet 7. februar 2014 #9 Skrevet 7. februar 2014 Flytta seg vekk 3-4cm på 3veker.. Va nervøs eg og, men den flytta seg slik som den visstnok nesten alltid gjer. Fekk beskjed at det ikkje gjorde noko om den låg nerme åpningen, men at den ikkje måtte ligge framfor åpningen. Viss den "bare" låg nerme så ville trykket frå hovudet til babyen på vei ned hindre eventuell morkakeblødning under fødsel.. I forhold til spark kjenner ikkje eg heller noko nedover. Dette er sjølv om morkaka altså har flytta seg oppover. Ligg på framveggen. Kjenner som deg bare spark i navlehøgde både framme og på sidene. Så morkaka di kan ha flytta seg sjølv om du kjenner det der du gjer. :-)
❤lille stjerne❤ Skrevet 7. februar 2014 #10 Skrevet 7. februar 2014 Jeg hadde morkake som lå foran og langt nede på tidlig ul i uke 16. På ul i uke 19 var den flyttet seg nok til at det ikke lenger er et problem i forhold til fødsel og sannsynligvis flytter den seg mer i løpet av svangerskapet. Jeg kjenner nesten ikke bevegelser (uke 24), men det er visst ikke unormalt.
Altiboks Skrevet 7. februar 2014 #11 Skrevet 7. februar 2014 Min lå foran og nær åpningen. Ny UL i uke 36 viste at den hadde flyttet seg slik at naturlig fødsel var problemfritt.
Trimsi Skrevet 7. februar 2014 #12 Skrevet 7. februar 2014 Siden du har placenta marginalis er det veldig sannsynlig at morkaka "flytter" seg oppover i god tid. Det er sjeldent denne varianten gir problemer i svangerskap og ved fødsel. Derimot gir delvis eller helt forliggende morkake, større sjanser for problemer og ks, men selv da flytter de fleste morkaker seg bort fra åpningen. Supert at du blir fulgt opp. Skulle det bli aktuellt med ks, får du time i god tid før termin og beskjed om å ikke reise til øde steder ukene før... Jeg hadde morkaka foran mormunnen gjennom hele mitt andre svangerskap. Jeg blødde ikke eller hadde andre problemer, men fikk beskjed om å være på vakt mot smerter og blødning. Fødselen min startet opp kvelden/natten før keisersnittet (trodde det bare var mageknip..) og det ble litt hektisk når jeg møtte opp på sykehuset neste morgen. Man er jo veldig redd for at morkaka skal bli skadet under riene, så jeg fikk fremskyndet keisersnittet. Min unge lå dessuten på tvers i livmoren, så stakkaren ble presset med bena ned og hodet opp i ribbeina mine under riene. Keisersnittet gikk kjempefint og ungen var frisk og rask Takk og pris for det norske helsevesenet sier nå jeg.
Kanutten83 Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Hadde også placenta marginalis på oul da jeg ventet nr 1, i uke 32 hadde den flyttet seg nok til at jeg fikk føde normalt Kjente heller aldri noe særlig spark nederst i magen, og de sparkene jeg kjente på slutten var sjeldent vonde pga morkaka da lå mot magen Med nr 2 lå morkaka på baksiden, og fy så vondt de skikkelig sparkene gjorde etter uke 30...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 Den har jo ikke flytta seg ned, men egget har festet seg i livmorveggen langt nede (både foster og morkake utvikler seg herfra. )Den vil heller ikke flytte seg oppover i bokstavlig forstand, men siden den sitter fast i livmorveggen vil den "flytte" seg vekk fra åpningen etterhvert som livmoren strekker seg og vokser, Bare 1 % har morkake foran ved fødselsstart og må dermed ta keisersnitt. Anonymous poster hash: eb314...578
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 . Anonymous poster hash: eb314...578
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå