Gå til innhold

God advokat - nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om en advokat som har spesialisert seg på saker overfor nav, og som er virkelig god på dette?

Fortrinnsvis Oslo-området.

Jeg kommer ingen vei, og trenger hjelp.

Takk for tips :)

Anonymous poster hash: 4a983...570
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke tenkt tanken på at du ikke har krav på noe da?

Anonymous poster hash: 1acd4...1ed

Skrevet

Hvis du ikke kan svare på det jeg spør om, så kan du la være å svare. Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om nav. Jeg trenger en advokat, og lurer på om noen vet om en som er god på saker ift nav.

Å diskutere saken min her har ingen hensikt.

Jeg er ikke ute etter et øre mer enn hva loven sier jeg har krav på, så du kan ta det helt med ro.

Noen andre som har konstruktive svar/forslag? :)

Skrevet

Hvis du ikke kan svare på det jeg spør om, så kan du la være å svare. Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om nav. Jeg trenger en advokat, og lurer på om noen vet om en som er god på saker ift nav.

Å diskutere saken min her har ingen hensikt.

Jeg er ikke ute etter et øre mer enn hva loven sier jeg har krav på, så du kan ta det helt med ro.

Noen andre som har konstruktive svar/forslag? :)

Du trenger da vittelig ikke en advokat for å finne ut av hva du har krav på! Og hvis du gjør det: hjelpes!

Lykke til og god bedring!

Skrevet

Typisk naver.. At du gidder å bruke mange penger på advokat!

Anonymous poster hash: 27e3f...86b

Skrevet

Jeg jobber med klagesaker i NAV. Om klagen er fremmet av bruker eller gjennom advokat har jeg aldri opplevd har noe å si for utfallet. Hvorfor tenker du at du trenger advokat for å klage? 

Anonymous poster hash: dc04e...cb1
Skrevet

Som sagt - jeg kommer ikke til å diskutere noe rundt saken.

Hvis dere ikke har noe tips å komme med så foretrekker jeg at dere ikke svarer!

Skrevet

Søk opp advokat + trygderett + Oslo så får du opp massevis av advokater.. Men sier som andre har skrevet, det er ikke nødvendig med advokat i en klagesak om det er det det er snakk om, det har ingenting for nav å si om en advokat sender inn brev eller du... De forholder seg uansett til fakta i saken og vurderer det opp mot lovverket og hverken fakta i saken eller lovverk kan en advokat endre på...  Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre.. 

Anonymous poster hash: 3d16c...50a
Skrevet

Søk opp advokat + trygderett + Oslo så får du opp massevis av advokater.. Men sier som andre har skrevet, det er ikke nødvendig med advokat i en klagesak om det er det det er snakk om, det har ingenting for nav å si om en advokat sender inn brev eller du... De forholder seg uansett til fakta i saken og vurderer det opp mot lovverket og hverken fakta i saken eller lovverk kan en advokat endre på...  Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre.. 

Anonymous poster hash: 3d16c...50a

Takk for svar :)

• 1 år senere...
Skrevet

Så mange arrogante svar det var her! Det virker som om nesten alle som svarer går ut ifra at NAV aldri gjør feil og følger lovverket til punkt og prikke. Ingen vet grunnen til trådstarters forespørsel, men noen ganger tar NAV feil selv om man klager helt til øverste klageinnstans. Og da må man ha advokat og føre saken for retten. Er det vanskelig å forstå? 

Til trådstarter: Har du fått tak i advokat og har har du fått endret vedtaket til NAV?

Skrevet

Det er vel heller tvilsomt at du trenger noen advokat, vil jeg tro. Du har vel fått det du har rett på, og så vil du ha mer. Lettvint å få penger fra NAV... Vær smart, dropp tøyset.

Anonymous poster hash: bfed6...0b3

Skrevet

Så mange arrogante svar det var her! Det virker som om nesten alle som svarer går ut ifra at NAV aldri gjør feil og følger lovverket til punkt og prikke. Ingen vet grunnen til trådstarters forespørsel, men noen ganger tar NAV feil selv om man klager helt til øverste klageinnstans. Og da må man ha advokat og føre saken for retten. Er det vanskelig å forstå? 

Til trådstarter: Har du fått tak i advokat og har har du fått endret vedtaket til NAV?

Det er et år siden jeg startet tråden. Jeg sjekket ut mye, har en sak som burde vært tatt til retten. Men man får ikke fri rettshjelp for å ta slike saker til retten, har vært i kontakt med en av de mest erfarne innen trygderett som sa det.

Jeg har så lite å rutte med at jeg heller ikke har råd fri rettshjelp for å få advokat for å klage på ordinære vedtak, det koster ca 1.000 kroner + at man må dekke 25 % av det videre utgifter til advokaten.

Så er man så uheldig å havne i en slik situasjon så er man i prinsipp rettsløs. Jussbuss og Jurk vil helst ikke ta slike saker, da de påstår at slike saker ofte er "subjektive" - uansett hvilke feil som er begått fra Navs side.

Så i prinsippet er man mer eller mindre rettsløs når man er i min situasjon.

Og for de som kommer med slike drittkommentarer - jeg har mange år med høyere utdanning, var i god jobb, men pga. en rekke omstendigheter som jeg ikke styrte selv så faller jeg mellom alle stoler i systemet. Pluss på med en diagnose legene kan minimalt om, så er kaoset komplett.

Jeg har klaget på vedtak når jeg har vært i form til det, men når jeg ikke er i form til det så må det bare gå, jeg har ikke helse til det og heller ingen til å hjelpe meg med noe av det. Har klaget dem høyere opp i systemet selv nå, men tviler på å nå noen vei. Nav får se min klage, men jeg får ikke se hva deres motsvar er. Rettssikkerheten i høysetet...

Skrevet

Denne legen forteller litt om hva han opplever pasientene går gjennom hos Nav. Han har i tillegg vært trygdelege tidligere selv, så han kjenner alle sider av systemet.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--NAV-knekker-brukere-1902772.html

Artikkelen er noen år, men fra brukerperspektiv så kan det ikke ha blitt noe bedre på disse årene, tvert imot er mitt inntrykk.

Jeg oppfyller ikke kravene for uføretrygd, likevel er jeg tilbydt det fra Nav nå. Jeg er ikke interessert, jeg vil tilbake i jobb, helst full jobb også,  og det er realistisk bare legene finner ut årsaken til det som feiler meg.

• 2 år senere...
Skrevet

Ser at dette er gammelt. Håper du fikk hjelp!

Trygderetten er gratis.Man trenger heller ikke være tilstede når saken  tas opp. Man trenger heller ikke en advokat til klageskriving. Man trenger en person som kan og har erfaring med bruk av folketrygdloven og den/de paragrafer som gjelder i forhold til hva man søker om. Feks Folketrygdlovens kapittel 11 og dens paragrafer, med bokstaver. Kapittel 11 omhandler rett til arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader.  NAV saksbehandlere blander og roter  meget ofte med paragrafer og unnlater analyser av bokstavene under paragrafene, og skriver avslag på søknader uten en sammensatt individuell konklusjon og analyse. Jeg har skrevet flere klager for Folketrygd medlemmer, altså oss. Har skrevet helt opp til Trygderetten, og vunnet for medlemmet. Medlemmet må selvfølgelig ha rett til bistanden det søkes om, for å få bistanden. I de fleste sakene jeg har skrevet, har NAV  feilbehandlet med bakgrunn i svak individuell behandling av medlem, samt mangel på analyse av rettigheter, krav og paragrafer. Kan nesten virke som de feier over og viser til en paragraf uten å forstå paragrafen. 

Skrevet
20 minutter siden, Nina Gibson skrev:

Ser at dette er gammelt. Håper du fikk hjelp!

Trygderetten er gratis.Man trenger heller ikke være tilstede når saken  tas opp. Man trenger heller ikke en advokat til klageskriving. Man trenger en person som kan og har erfaring med bruk av folketrygdloven og den/de paragrafer som gjelder i forhold til hva man søker om. Feks Folketrygdlovens kapittel 11 og dens paragrafer, med bokstaver. Kapittel 11 omhandler rett til arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader.  NAV saksbehandlere blander og roter  meget ofte med paragrafer og unnlater analyser av bokstavene under paragrafene, og skriver avslag på søknader uten en sammensatt individuell konklusjon og analyse. Jeg har skrevet flere klager for Folketrygd medlemmer, altså oss. Har skrevet helt opp til Trygderetten, og vunnet for medlemmet. Medlemmet må selvfølgelig ha rett til bistanden det søkes om, for å få bistanden. I de fleste sakene jeg har skrevet, har NAV  feilbehandlet med bakgrunn i svak individuell behandling av medlem, samt mangel på analyse av rettigheter, krav og paragrafer. Kan nesten virke som de feier over og viser til en paragraf uten å forstå paragrafen. 

Takk for svar. Jeg har egentlig bare gitt opp. Jeg klagde bl.a. til Fylkesmannen, men svaret derfra var et totalt goddag-mann-økseskaft-svar, ikke svarte de på det det var klaget på, og det de svarte på var hel umulig å vite om de mente sånn eller sånn, et ble et tolkningsspørsmål, og Nav valgte å tolke det i sin favør selv om teksten like gjerne kunne blitt tolket i min favør. Helt konkrete lovbrudd som jeg kommenterte og la med dokumentasjon på ble heller ikke kommentert av Fylkesmannen. Og man kan ikke klage på Fylkesmannens avgjørelser... Jeg kan visstnok ta det til Sivilombudsmannen, men jeg har ikke lenger energi til å greie slikt. Mitt fokus er å komme meg gjennom hver dag.

Jeg har ingen som kan ta saken min, og jeg greier heller ikke bruke energi på å kjempe mer mot nav.

Alle er enige i at jeg fremdeles er for syk til å jobbe, alle er enige i at hvis jeg skal komme meg tilbake i jobb så må jeg trenes opp igjen, men jeg får ingen hjelp til hverken behandling eller trening.

Nav er opptatt av lover og regler når de finner det for godt, og så gir de blaffen når det passer dem best. Jeg har bl.a. gått halvannet år uten aktivitetsplan, noe som egentlig ikke skal være lovlig, noe jeg også har kommentert flere ganger og bedt om å få. Nå når aap-årene går mot slutten om noen måneder, da skal de plutselig sette meg på tomåneders aktivitetsplaner som er like intetsigende som ingen. Vil tro det er for at det på papiret skal se ut som om de nå gjør noe med saken - siden det ikke er gjort noe i årene før.

Jeg forstår hvorfor så mange blir uføretrygdet her i landet, for systemet virker dessverre ofte til å gjøre folk sykere pga. saksbehandlingen. Jeg har gitt opp å kjempe mot Nav, men jeg har fremdeles håp og tro på at jeg skal komme meg tilbake i jobb en gang. Hvordan vet jeg ikke, men jeg gir ikke opp enda.

Men takk for at du tok deg tid til å skrive :)

Anonymkode: 2579f...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...