Gå til innhold

Gravid i uke 20, gått ned 10kg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I trådene som handler om vektoppgang i svangerskapet her på forumet, virker alle å gå ned i vekt eller bare opp et par kg. Liten vektoppgang er normalen. Noe som virker veldig rart. Er det bare jeg som stusser over at man sammenligner egen vektoppgang med andres uten å vite hva hverandres utgangspunkt er (bmi, overvektig/normalvektig/undervektig)??

Hva du og jeg går opp i svangerskapet varierer veldig. Overvektige skal/bør ikke legge på seg særlig mer enn det baby, morkake, fostervann, blod etc veier. De har fettlagre. Mens normalvektige og undervektige skal/vil/bør gå opp betraktelig mer.

De aller fleste som nevner å ha gått opp lite i denne tråden, eller til og med har gått ned, ER overvektige (såfremt man ikke har kastet opp i majoriteten av svangerskapet). De har gått opp lite eller ingenting fordi de har store fettlagre. Mange får kanskje et sunnere kosthold i graviditeten og spiser mindre enn de i utgangspunktet gjorde.

Normaltvektige og undervektige går ALLTID opp og skal alltid gå opp MER enn overvektige. Normalvektige og undervektige trenger de ekstra fettreservene de i utgangspunktet ikke har. Denne vektoppgangen skjer NATURLIG.

De blir dermed veldig rart å sitte på forum å sammenligne vektoppgang uten å vite hverandres utgangspunkt.

Selv er mitt utgangspunkt en bmi på 20 (162 høy, 52 kg) og nå i uke 25 veier jeg 62 og har jeg lagt på meg 10kg. Jeg lever nokså likt som før. Min gode venninne har en mye høyere bmi som utgangspunkt ( 165 høy, 88 kg) og har gått opp 3- 4 kg i uke 30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du dysleksi? Eventuelt vondt for det? Det kommer tydelig fram. Les igjen.

Skrevet

eg trur desse trådene kjem av eit behov for å snakka om vekt.kroppen blir naturlig i fokus. det er sårt å føla at den forfaller,og no når eg venter nr 2 tenker eg på kor mykje "verre" kroppen vil bli av svangerskapet. eg trur det er heilt normalt å ha den bekymringa. så kan det sjølvsagt bli for mykje ut av det også. klart egen kropp ikkje kan vera det viktigaste i dette. men normalt at tankane er der.

eg trur dei fleste forstår at det er forskjell frå kropp til kropp.

Skrevet

Enig i at man kan bli mer opptatt av kropp og vekt under svangerskapet og at det kan føles vanskelig at den endres(eller føle at den forfaller, slik du formulerer det).

Men jeg forstår meg ikke på disse trådene der man sammenligner hvor mye man har gått opp med andre ukjente med sannsynlig ulikt utgangspunkt? Det får meg til å tro at mange ikke forstår at det er forskjellig fra kropp til kropp, men at det er en fasit (og den fasiten er å gå opp svært lite, jmf tråden i "2 trimester").

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...