Gå til innhold

Forventninger til foreldresamtaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg holder på med en oppgave ang foreldresamarbeid i barnehagen (barnehagelærer studiet). Sitter nå med et kapittel om foreldresamtaler, så da spør jeg dere:

- Hva forventer dere av pedagogisk leder ved en foreldresamtale? Hva ønsker dere at skal bli formidlet til dere?

Noen andre tanker rundt samtalen?

Anonymous poster hash: 2a408...aa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har etter hvert omtrent ikke hatt forventninger til samtalene i det hele tatt. Om det hadde vært noe viktig som skulle fortelles meg hadde jeg regnet med en ekstraordinær foreldresamtale, ikke bare en sånn generell halvårlig "kaffeprat" som jeg regner med er den typen foreldresamtale du spør om?. For egen del har jeg ikke helt sett nødvendigheten av disse samtalene (for å sette kryss i boka for at de er gjennomført). Og i og med at samtalene alltid skal legges mellom klokken 9 og 15 (når jeg burde vært på jobb) er det for det meste et lite pes å gå på disse samtalene når det aldri er noe spesielt å snakke om likevel. De mer dagligdagse tingene snakker vi med personalet om ved levering og henting. Det har fungert bra.

Anonymous poster hash: 4332c...204
Skrevet

Forventer og forventer... Jeg vil jo gjerne vite hvordan barnet mitt har det i barnehagen, og om det er noen utfordringer som vi foreldre kanskje ikke ser. Hvordan barnet ligger an i forhold til jevnaldrende og om det er noe spesielt vi bør jobbe med.

Anonymous poster hash: 6bfd7...ba8
Skrevet

Generelt om barnets utvikling og om det er innenfor "normalen". Forventer også at jeg kan få svar på evt spørsmål/bekymringer jeg har ifht barnet. Har en på 3 jeg var redd hadde ADHD, men ble beroliget. Har ei på 5 som jeg var bekymret for språket til, og hun snakker nå rent. Beroliget der også.

Anonymous poster hash: 1c757...f0e

Skrevet

Ønsker å vite om mitt barns situasjon i barnehagen. Hvordan det trives, hvordan det sosialiserer med andre barn. Ønsker å vite hvordan hverdagen deres er. Hva de gjør osv.

Ønsker også å få høre hvordan barnet mitt utvikler seg i forhold til tale og motorikk (når de er små)

Anonymous poster hash: 61b2d...ff2
Skrevet

Jeg forventer at ped leder er godt forberedt, det har ikke alltid vært tilfelle. Forventer også at samtalen begynner på den avtalte tiden, det har heller ikke alltid vært tilfelle. Jeg kjenner jo selvfølgelig mitt eget barn godt, klarer langt på vei selv å vurdere språkutvikling, kognitiv utvikling osv. For meg er det viktig at foreldresamtalen fokuserer på det jeg ikke vet så mye om - hvordan mitt barn fungerer i gruppa, hvordan det fungerer sosialt osv. Forventer en rask gjennomgang av det som fungerer bra, der fikk jeg med eldste en overraskelse da de sa at hun var så flink til å kle på seg selv. Det "kunne" hun nemlig ikke hjemme. Og deretter bruke tid på det mindre selvsagte og lage en plan for hvordan det skal jobbes med. Min midterste var f.eks lite glad i å ta ordet i samlingsstunder og da lagde vi sammen en plan for hvordan han skulle klare det i større grad. Forventningen til neste samtale er selvfølgelig at planen er fulgt og at den evalueres for eventuelt å lage ny plan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...