Gå til innhold

Utslitt mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er fem uker. Han sover på natten fra ca 01.00-10.00, avbrutt av mat og bæsjebleie ca kl 04.00 og 07.30. Da tar matingen og raping og skifting av bæsjebleie 1-2 timer. På dagtid sover han stort sett bare i vogn eller i armene mine. Legger jeg ham våkner han umiddelbart i 9 av 10 tilfeller, men kan sove 5-30 minutter i sjeldne tilfeller. I tillegg greier han ikke ligge for seg selv i våken tilstand, så for å greie noe husarbeid (klesvask, støvsuging..) må jeg løpe til og fra og gi smokk og trøste

Jeg sliter med å spise fordi jeg ikke rekker lage mat. Han hyler om han må ligge alene litt. Har kjøpt bæresjal, men han er urolig da også. Har startet hos manuellterapeut. Skal gang nr to snart. Han kaver med luft, men gråter stort sett bare om han må ligge alene litt. Han sover i vogn, om enn en lett søvn (våkner lett). Please si at det blir bedre?

Anonymous poster hash: a491f...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....

Skrevet

Det blir bedre. Alt går i faser og perioder her i livet, særlig når det gjelder søvn og babyer. 

Høres helt normalt ut, mi jenta var også slik. Eneste som var godt nok, var mammas armer/bryst de to første månedene. Ser du har ham hos manuellterapeut, så er vel kanskje noe som plager i tillegg? 
Jeg ville forsøkt å bruke bæresjalet mer, eventuelt kjøpt en annen type. Det kan hende det krever litt tilvenning, men så lenge babyen får kroppskontakt og øyekontakt, er det ingenting i veien med en tilvenningsfase, etter min mening.

Anonymous poster hash: 1b665...5ae
Skrevet

Ja det blir bedre men sånn er det ofte å ha spedbarn.

Skrevet

Sånn er det å ha baby. Det blir ofte bedre om noen måneder. Husarbeid nytter det ikke å være så nøye med.

Anonymous poster hash: 1039d...8a4

Skrevet

Uff, kjenner til den! Her måtte jeg bare innse at husarbeid kunne jeg bare gi f... i! Viktigste her og nå er kontakten med baby! Min gråt/våknet så fort jeg la han ned, men sov søtt i armene mine. Bæresjal ble etter hvert redningen! Jeg skjønte at det var viktig med mors fang for å skape trygghet, barnet har jo møtt verden uten noen som helst forberedelse, har ligget trygt og godt inni magen din der det alltid er varmt og godt og trangt. Har du prøvd reiving? http://www.klikk.no/foreldre/baby/article867944.ece

Bæresjal fungerte ikke med en gang her, jeg måtte nesten "tvinge" han til å akseptere det de 2 første gangene, men etter det var det bare kos. Jeg passet på at det var mørkt og godt første gangene, og at jeg gikk rundt mens jeg pratet og koste på bylten på magen. Det har medført at han raskt blir beroliget av stemmen min og stryking på ryggen nå (han er 9mnd nå)

Det er en liten trøst å høre at det kommer til å bli bedre, for akkurat nå er det vanskelig! Men du er ganske heldig med nattsøvnen synes jeg da! :) Lykke til!

Skrevet

Husarbeid har ikke prioritet for mange de første tre månedene. Mannen din må stille opp. Be han smøre matpakke, eller smør matpakke på et tidspunkt du klarer å få til. Be også andre i familien om hjelp i helgene, til å trille hvis baby sover der. Eller /og prøv bæresjal/manduca.

Det er en slitsom tid for mange. Det går over, ofte etter 2-3 måneder, men ettersom jeg ammet hver time døgnet rundt i åtte måneder, så er rådet mitt først og fremst: ta i mot hjelp :)

Skrevet

Høres ut som en normal baby:) vet det er slitsomt men det blir bedre! Min gutt på nå 5 mnd ville bare være inntil meg de første 2 mnd. Inkl på natten. Så samboer la seg på et annet soverom. Husarbeid blir litt "brannslukking". Prioriterer klesvask og kjøkken først. Så litt bomba ut her de første mnd. Med en 3 åring fra før så blir det fort rot:) slapp av og senk skuldrene. Ingen som forventer et strøkent hus m liten baby i hus.

Lykke til m den slitsomme men koslige spedbarnstiden:)

Anonymous poster hash: 80af8...60d

Skrevet

Takk for svar! Jeg tar til meg det dere sier. Godt at jeg ikke er alene. Føler "alle" har sovebabyer. Glad han iallfall sover bra på natten, og at han gråter lite!

Hi

Skrevet

Takk for svar! Jeg tar til meg det dere sier. Godt at jeg ikke er alene. Føler "alle" har sovebabyer. Glad han iallfall sover bra på natten, og at han gråter lite!

HiAnonymous poster hash: a491f...20b

Det er det alle sier at de har ja. Stemmer ikke, det ser du på dette forumet ;) Lykke til, jeg synes du har fått mange gode svar.
Skrevet

Alee har ikke sovebabyer!!! Det bare føles sånn noen ganger...til å spy av hehe

Anonymous poster hash: 1dddb...bc8

Skrevet

Slutter meg til de andre her: dette høres veldig ut som hos oss også. Vår sov bare på brystet til pappaen eller meg de tre første månedene. Vi måtte bare akseptere det og gjorde det beste vi kunne ut av situasjonen: så bra serier på tv og sørget for å ha alt vi trengte innen griperekkevidde (og husk å gå på do først hvis babyen sover lenge :) ) Jeg brukte etter hvert bæresele. Etter et par ganger storkoste h*n seg der, og jeg begynte å gå et par timers tur hver dag. Det var gull verdt med frisk luft og andre omgivelser. Husarbeid på dagtid har jeg så vidt begynt litt med nå når babyen er et halvt år, men h*n må alltid være med. Vår våkner fremdeles hver eller annenhver time hele natten. Vi holder på å bli litt småtussete, men fokuserer på at det snart går over. 

Skrevet

Hi

Jeg synes babyen din sov ganske mye jeg, 1-10?? Snuppa vår skulle ha mat annenhver time de første ukene og bæsja hver gang! Jeg droppa husarbeid og valgte og dulle med babyen i steden :D Varer heldigvis ikke evig, etter hvert sov hun lengre perioder, roa seg veldig fint hvis jeg gikk tur (så fikk jeg litt mosjon også ;) ) Ta en dag av gangen, vips så krabber de rundt :D

Anonymous poster hash: a7a95...7e7

Skrevet

La mannen din avlaste deg på ettermiddagene. Da lager du opp feks en stor skål kyllingssalat, suppe eller handler inn rundstykker. Smør disse på morgenen, så er det kjapt gjort å få i seg litt god mat.

Ta deg en lang dusj på kvelden og få litt aleinetid!

Han sover i vognen? Det kan du utnytte til å ta trilleturer og komme deg ut i frisk luft!

Fin en kjekk serie på DVD, legg deg på sofaen med småendringer oppå og se tv!

Har du prøvd babynest (tror det heter det), sånn at babyen får et lite område å sove på.

La husarbeidet være og handle inn en gang i uken.

Denne tiden får du aldri igjen, lukk verden litt ute og kos deg med babyen. Plutselig er han så stor at neste fase begynner. Neste gang du har baby har du jo et eldre søsken å ta vare på, nå har du kun denne!

Det er slitsomt mens det står på,men la babyen bestemme noen uker til så kan du begynne å innføre rutiner og babyen vil bli mer interessert i feks uro, leker osv!

Anonymous poster hash: 4a3fb...443

Skrevet

Ungen din sover jo masse. Du er heldig. Drit i husarbeid, slapp av når babyen sover eller ta ungen i bæresjal når du skal ordne ting i huset. Må ærlig si at jeg ikke skjønner hvorfor du er sliten, så flink som babyen din er.

Skrevet

Babyen er fem uker. Han sover på natten fra ca 01.00-10.00, avbrutt av mat og bæsjebleie ca kl 04.00 og 07.30. Da tar matingen og raping og skifting av bæsjebleie 1-2 timer. På dagtid sover han stort sett bare i vogn eller i armene mine. Legger jeg ham våkner han umiddelbart i 9 av 10 tilfeller, men kan sove 5-30 minutter i sjeldne tilfeller. I tillegg greier han ikke ligge for seg selv i våken tilstand, så for å greie noe husarbeid (klesvask, støvsuging..) må jeg løpe til og fra og gi smokk og trøste

Jeg sliter med å spise fordi jeg ikke rekker lage mat. Han hyler om han må ligge alene litt. Har kjøpt bæresjal, men han er urolig da også. Har startet hos manuellterapeut. Skal gang nr to snart. Han kaver med luft, men gråter stort sett bare om han må ligge alene litt. Han sover i vogn, om enn en lett søvn (våkner lett). Please si at det blir bedre? Anonymous poster hash: a491f...20b

Luksusbaby!! Nyt det, senk kravene. Lettvint mat, sett gubben i sving og vær barselskvinne!!

Skrevet

Det blir plutselig bedre, og da lover jeg at du fort "glemmer" de tøffe ukene som pågår nå, men som andre sier få hjelp av samboeren/ mannen din til mat, husarbeid ol.

Hang in ther! ;)

Skrevet

Dere som synes han sover mye:

Han sover ca fra 01.00-04.00. Er våken til ca 06.00. Så sover han til 07.30 ca og er våken til 09.00. Deretter sover han til ca 10. Er det ikke lite? Trodde så små trengte sove 15 timer i døgnet jeg... Men vi får gjøre det beste ut av det. Nyter tiden, selv om det blir lite søvn og jeg ikke får tatt igjen noe på dagen for da sover han ikke.

Hi

Skrevet

Høres ut som en høyst noemal baby dette. Det er stritt de første månedene, føre en finner en rutine for både mor & baby. Kanskje far burde ta seg ferie i en uke for at dere skal bli samkjørte og du få litt avlastning? :)

Skrevet

To tips som kan hjelpe på dagsøvnen.

Det ene er "reiving". Bruk et teppe og legg armene på babyen tett inntil kroppen og brett teppet inntil. Små babyer roer seg ofte når de blir kroppslig samlet.

Det andre er lyd/bevegelse. Det kan hjelpe å sette en vifte inntil kanten på vogna. Den lille bevegelsen og den jevne lyden virker roende på en del urolige barn.

Skrevet

Ble bedre her hvertfall. Lot ham sove på meg og så fikk jeg sovet og slappet av selv og. 5 uker er jo ikke gamle krabaten :-)

Skrevet

Dere som synes han sover mye:

Han sover ca fra 01.00-04.00. Er våken til ca 06.00. Så sover han til 07.30 ca og er våken til 09.00. Deretter sover han til ca 10. Er det ikke lite? Trodde så små trengte sove 15 timer i døgnet jeg... Men vi får gjøre det beste ut av det. Nyter tiden, selv om det blir lite søvn og jeg ikke får tatt igjen noe på dagen for da sover han ikke.

HiAnonymous poster hash: a491f...20b

Veldig normalt, beste du kan gjøre er å amme. Uroen kan komme av mageknip ol, har selv had nyfødte som har krevd mye første ukene og månedene. Nr 2 som kun på puppen, og jeg var vanvittig sår, blødde og hver amming var lidelse første 8 ukene. Husarbeid var bare å glemme! Mannen og svigermor/ svigerfar ble løsningen så jeg fikk sove litt, dusje og spise nok.

De tok seg av 7 åringen, klesvasken, middagslaging, husvask osv. Nok for meg å stelle baby, amme og gjøre små ting som å rydde bord, benker ol.

Jeg gikk på en smell før jeg ba om hjelp, men når jeg først stakk fingeren i jorda, snakket med mannen og åpnet meg til svigermor ( fantastisk dame) så fikk jeg den hjelp og avlastning jeg trengte. Vi må sove, spise og vi trenger små pusterom. Vi har fungert som rugekasse i 9 mnd, det tar på, å føde er hardt arbeid, det tar litt tid for kroppen å komme seg og det hele er også en emosjonell berg og dalbane.

I gamle dager Kim familie og naboer med mat til den nybakte mor, de hjalp med hus og andre oppgaver, passet andre barn. Tidligere for ikke så alt for langt tilbake kunne man få husmorvikar den første tiden.

I dag forventes det nesten at man plumpe ut ungen og at alt skal være som før, kropp, sinn, huset skal strigles, hår, sminke, full styling! Ut å trille på senteret første uka, holde kaffeslabberas og traktere gjester, middag fra grunnen osv osv......

Joda, finnes enkelte slike superkvinner tilsynelatende, desverre ser jeg også at endel av disse går på en kolossal smell.

Barselstiden er kort, den er nødvendig og den nybakte mor bør slippe de daglige trivielle oppgaver, på tide at folk behynner å være barselshjelpere igjen,

Drar man på barselsbesøk, ta med feks en hjemmelagd lasagne som hun og familien kan ha til middag senere den dagen, ta med kake! Gjerne en kanne kaffe, ta oppvasken, tilby å være bleieskift arbeider! Tørr å kommander den nybakte mor i seng om man ser at hun ser trøtt og sliten ut.

Skrevet

Hadde det sånn selv. Selvsagt blir det bedre. Ellers tror jeg de fleste mødre hadde havnet på mentalsykehys tilslutt.

Også er man mer anspent med første. Det merket jeg selv. Løftet babyen for hvert minste klynk. Med nr 2 lot jeg han sutre litt så jeg fikk gjort meg ferdig med det jeg holdt på med. som å smøre mat til storesøster f.eks

Anonymous poster hash: d53e2...236

Skrevet

Hadde det sånn selv. Selvsagt blir det bedre. Ellers tror jeg de fleste mødre hadde havnet på mentalsykehys tilslutt.

Også er man mer anspent med første. Det merket jeg selv. Løftet babyen for hvert minste klynk. Med nr 2 lot jeg han sutre litt så jeg fikk gjort meg ferdig med det jeg holdt på med. som å smøre mat til storesøster f.eksAnonymous poster hash: d53e2...236

Henger meg på den siste kommentaren, med flere barn må babyen vente noen minutter, de tåler å suttre litt. Så man får gjort seg fedig på do, tørket seg etter dusjen, smurt maten osv.

Denne gangen skal jeg prøve meg på en slik seng/ hengekøyer sak på stativ eller henge i taket, kansje det kan hjelpe litt. Ellers hjelper det å pakke babyen tett inn i helseteppe feks, de e vant til et varmt og trengt sted, stor overgang til å ha mye plass. Prøvd feks " babynest"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...