Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #1 Skrevet 5. februar 2014 Gruer meg veldig til lap'en jeg skal ta nå snart! Har aldri tatt narkose før, så dette er noe nytt. Tar det lang tid? Hvor lenge må jeg ligge på sykehuset? Mye vondt/ evt lenge hjemme etterpå? Og hvor raskt ble dere gravid etterpå? Er sendt henvisning til ivf også, men håper jo å få slippe det Anonymous poster hash: 13ace...e24
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #2 Skrevet 5. februar 2014 Dytt Anonymous poster hash: 13ace...e24
Sienna85 Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Jeg hadde forsøk på lap i april i fjor. Men hadde så enorme sammenvoksninger i magen, at kirurgen ikke fikk gjort noe som helst og ga meg så å si 0 % sjans til å bli gravid naturlig da han var nesten sikker på at egglederne måtte være ødelagt (gikk ikke an å komme til å se de, så grodd sammen er jeg) Var min første gang i narkose, og det gikk veldig bra. Tror jeg fikk en høy dose, for var svært døsig mange timer etter oppvåkningen. Fikk ganske vondt i magen der de hadde snittet etter en times tid, men fikk smertestillende som tok smerten raskt. Kom på klinikken rundt halv 9 og dro hjem halv 4 etter å ha snakket med legen. Ingen smerter i ettertid, fikk med smertestillende. Det jeg er misfornøyd med er at navlen min ser helt jævlig ut etter at han sydde der 2 mnd etter operasjonen ble det slutt mellom meg og daværende type. Traff nåværende kjæreste, og han har gjort meg gravid på 1pp 3 ganger siste 8 mnd (mistet to, og er gravid på nytt nå) Så egglederne var tydeligvis ikke ødelagte, bare meg og exen som ikke var meant to be (sæden hans var normal, og vi prøvde i over 1 år) Lykke til!
klishe89 Skrevet 5. februar 2014 #4 Skrevet 5. februar 2014 Det går relativt fort og du merker ingenting før du våkner. Du kan be om mer smertestillende hvis det gjør vondt når du våkner. Før du får dra hjem må du ha spist, drukket og vært på do. De fleste får dra hjem 2-3 timer etter operasjon. Du blir vel sykemeldt alt fra 2-5 dager. Ble ikke gravid etterpå, men jeg er steril så det er derfor naturlig forklaring på det.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Hei. Hvis det er blåfarging for å se om eggledere er åpne, tar selve opr/prosedyren 20-30 min. Det er dagkirurgi. Noen reiser en time etter de våkner, andre ett par-tre timer etterpå. Du blir intubert og kan være litt sår i halsen etterpå. Man får ikke stor dose eller liten dose narkose, men noen er trøttere enn andre. Lykke til😃 Anonymous poster hash: 3d079...1cf
ønsker * magetroll <3 Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Jeg skal ta med blåfarge, brenne hull på cyste og drille hull i eggstokkene, om jeg har skjønt det riktig.. Er veldig spent!! Håper dette er tingen for oss, og at de ikke finner noe endo! Sinna, gratulerer så mye med en på vei
Musemora Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 Jeg skal ta med blåfarge, brenne hull på cyste og drille hull i eggstokkene, om jeg har skjønt det riktig.. Er veldig spent!! Håper dette er tingen for oss, og at de ikke finner noe endo! Sinna, gratulerer så mye med en på vei Kortvarig inngrep uansett. Masse lykke til med babyprøving etterpå👍👍
Optatium Skrevet 6. februar 2014 #9 Skrevet 6. februar 2014 Jeg hadde lapraskopi i 2012. Selve inngrepet gikk veldig fint, og hadde lite problemer i ettertid. Noe smerter ved forflytning og litt ømt var det, og det må man regne med. Jeg var derimot ikke forberedt på utfallet av inngrepet, de fjernet begge egglederne mine. Det skjedde nok en kommunikasjonssvikt et sted på veien, for jeg ante ikke at de kunne gjøre det en gang. Når sjokket fikk lagt seg skjønte jeg at det var til det beste, har mye mindre smerter i forbindelse med menstruasjon nå, så det var god grunn for å fjerne de. Vi havnet i IVF, og har vårt tredje forsøk i disse dager. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har PCO og har tatt lap. Jeg satt med de samme følelsene som du har nå.- Jeg tok smertestillende før jeg reiste- Jeg fikk noe mer når jeg var på sykehuset. Husker ikke hva. Men jeg ble veldig trøtt.- Jeg snakket med legen før inngrepet. Han forklarte litt osv. Hvis du ikke vet hvorfor de brenner hull, så er det for at miljøet endrer seg. (mener det var noe sånt) - Når jeg ble lagt i narkose, skulle jeg telle bakover. Plutselig var jeg borte og våkna opp igjen på rommet. Jeg var lys våken og ville hjem. Men jeg sovna godt igjen! Fikk litt mat og reiste hjem.- Det er vanlig med luftsmerter i skuldrene. Jeg hadde det første dagen.- Jeg var veldig øm i magen. Og oppblåst! Men det gikk gradvis over. Jeg hadde tre dager sykemelding. Men heldigvis var inngrepet en onsdag, så jeg fikk helga hjemme også.Ellers må du huske å ha med deg gode og store truser. Som ikke strammer på magen. Og gode bind. Jeg ble overrasket over hvor mye jeg blødde i etterkant.Lykke til!! Det går kjempe fint Jeg ble gravid på første pergokur etter lap Pergokurene før la, fungerte ikke i det hele tatt. Fikk ikke el. Når jeg ble gravid på pergo, var el 5 dager senere enn ved en 28 dagers syklus. Anonymous poster hash: 24808...a45
Sienna85 Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Har hatt narkose to ganger. Da jeg tok lapraskopi var det meningen at jeg skulle vekkes før jeg var tilbake på rommet. Det skjedde ikke. Sykepleier sa til meg da jeg våknet at jeg hadde sovet ekstremt tungt. Brukte deretter 5 timer på å våkne skikkelig. Andre gang jeg var i narkose våknet jeg av meg selv like etter operasjonen, og var VÅKEN. Så en eller annen forskjell har det vært annet enn hvordan min kropp takler narkose. (til du som sa det ikke eksisterer små og store doser) jeg antar at når man må holdes i narkose i 2 timer kontra 0,5 time, så får man en større dose medisin.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Har hatt narkose to ganger. Da jeg tok lapraskopi var det meningen at jeg skulle vekkes før jeg var tilbake på rommet. Det skjedde ikke. Sykepleier sa til meg da jeg våknet at jeg hadde sovet ekstremt tungt. Brukte deretter 5 timer på å våkne skikkelig. Andre gang jeg var i narkose våknet jeg av meg selv like etter operasjonen, og var VÅKEN. Så en eller annen forskjell har det vært annet enn hvordan min kropp takler narkose. (til du som sa det ikke eksisterer små og store doser) jeg antar at når man må holdes i narkose i 2 timer kontra 0,5 time, så får man en større dose medisin. Forskjellige typer narkose. Siden du ble så dyp ved den første narkosen så fikk du derfor en annen type nå. Man får også forskjellige typer narkose utifra hvilken operasjon som utføres. Anonymous poster hash: 1c94c...bd2
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Har hatt narkose to ganger. Da jeg tok lapraskopi var det meningen at jeg skulle vekkes før jeg var tilbake på rommet. Det skjedde ikke. Sykepleier sa til meg da jeg våknet at jeg hadde sovet ekstremt tungt. Brukte deretter 5 timer på å våkne skikkelig. Andre gang jeg var i narkose våknet jeg av meg selv like etter operasjonen, og var VÅKEN. Så en eller annen forskjell har det vært annet enn hvordan min kropp takler narkose. (til du som sa det ikke eksisterer små og store doser) jeg antar at når man må holdes i narkose i 2 timer kontra 0,5 time, så får man en større dose medisin. Man får samlet sett større dose medisin ja. Men den metaboleres jo etterhvert. Du ble vekket rett etter operasjonen. Det blir alle, bortsett fra de som er så dårlige at de legges videre på respirator. Du bare husker ikke at du ble vekket på opr bordet. Det finnes flere typer narkose. På unge, friske ved planlagte operasjoner brukes TIVA. Og da våkner man som regel fort. Du slutter å puste under narkose, så hadde du ikke vært så våken at du pustet selv, ville du ikke vært i live nå. Anonymous poster hash: 3d079...1cf
Stella&My+2 Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Ikke noe å grue seg til. Jeg hadde min lap for 1,5 år siden og var helt utafor av redsel. Husker kun at jeg la meg på operasjonsbordet, før jeg våknet etter operasjonen helt uten smerter. Aner ikke om jeg fikk narkose via maske eller nål. Ble operert kl 0800 og dro hjem kl 1100. Da hadde jeg tisset først, og blødde svært lite. Kommer sikkert ann på hva de gjør, men hos meg brant de bare bort litt endo. Var forøvrig øm i skuldrene og oppblåst i magen noen dager, men vil ikke si at det var direkte smertefullt. Fikk pleie den første dagen, og trengte nok det. For meg var tanken på hva de hadde gjort mye værre enn det fysiske ubehaget,- var redd for å hoste og nyse slik at innvollene skulle tyte ut av navelen (noe som helt sikkert ikke er mulig*s*). For oss som har slitt mye med menssmerter etc, er dette ingenting i forhold synes jeg. Ble gravid på 5 forsøket etter operasjonen med inseminerig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Ikke noe å grue seg. Lykke til. Anonymous poster hash: 3d079...1cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå