Gå til innhold

Gravid utforlivmoren

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei jente! beklage at det e på dialekt, å e sikkert flere skrivefeil. Litt vanskelig for mæ å skrive det her, så blei bare sånn. Så e ikke vits å kommentere det engang.

E litt personlig innlegg, men treng litt hjelp. For 2 uke sia i dag blei æ innlagt på sykehuse, hadde gådd lenge da med ondt å legan ville ikke høre på mæ når æ fortelte dem at æ trudde det va nokka galt. Æ va gravid i uke 8, å hadde hatt flere blødninge under svangerskape samtidig som æ hadde rare smerta. Ho legen som æ hadde va første gangen æ va hos sia min fastlege e borte det her året. Æ fortelte ho om at æ hadde blødd å hadde litt smerta, ho sa det va helt normalt. MEN at det kunne være at æ va gravid utfor livmora, men det va for tidlig å se det no. Så sa ho ikke nokka mer om det.  Æ spurte flere gang om henvising til UNN for å ta ultralyd, æ ringte UNN sjøl men måtte bli henvist. Æ ringte legevakta der æ hadde store smerta, men fikk beskjed om å ta paracet. 

Æ dro til legekontore enda engang pga blødning,der fikk æ en ny lege som fortelte mæ at det va tegn til UVI i urin. Æ forklarte at æ hadde hatt UVi såå mange gang før, å di smertan æ hadde va ikke nokka lignanes som det. Æ tok opp at ho andre legen hadde sagt at æ kunne være gravid utfor livmora, å at æ ville gjerne sjekke det ut. Fikk da beskjed om at det gikk ikke ann å få symptoma på det så tidlig i svangerskape, så ho tvilte på at det va det. Men æ fikk begynne på kur mot UVI  så om det ikke funka fikk vi ta det som det kom.

Gikk nesten 2 uke der æ ringte fram og tilbake til legekontore, 
å gikk inn og ut der ifra å dem fortelte mæ at alt sto bra til med mæ. Så for 2 uke sia blei æ kjørt med ambulanse til Tromsø med smerta som ikke kan beskrives, da hadde ene eggstokken min sprukke. Da hadde æ hatt smerta i ETT fra tirsdagsettermiddag til onsdagsmorra, æ ringte legevakta tirsdagen å fortelte om smertan mine, at æ ikke klarte å gå eller ligge, forklarte kor langt æ va på vei å at æ va sotte på kur mot UVI.
Ho fortelte mæ da at det va sikkert pga at æ hadde UVI, så æ sku bare ta mæ noen paracet å ringe legen min i morra. Æ va helt i fra mæ å gjore som ho sa. Ringte legen morran etter, men da va begge legekontoran stengt her inne pga at dem dreiv på med nokka i datasysteme, så va KUN akutt som fikk komme inn. Så æ fikk beskjed om å ringe legevakta 15.00, for da åpna dem. Å ho kunne ikke hjelpe mæ. Så der satt æ, æ hadde noen helt utholdanes smerta å blødde veldig mye. 

Ei vennina av mamma kom ned hit å fikk ringt 113, der æ fikk komme til legevakta med engang. Han legen som va der da sendte mæ til UNN. Smertan va så stor at æ fikk morfin for å lindre dem. Når æ kom inn på unn va det rett på undersøkelse, der dem fant ut at æ va gravid utfor livmora å at ene eggstokken hadde sprukke pga det. 
Va helt jævlig, rett og slett. At du ligg der å få beskjed som du har vært redd for heile tia.

Æ blei operert seinere på kvelden, der dem sydde sammen eggstokken å fjerna det som måtte fjernes. Æ fikk et operasjonssår likens som et keisersnittsår, å det e fare for at det kan skje igjen om æ blir gravid. Å sitt no her å føle mæ ganske paff etter alt som har skjedd. Hadde æ blitt sendt på ultralyd med engang, så hadde æ sloppe alt som æ va igjenna.  

Har forklart litt om situasjon no sånn at dokkker kanskje kunne forstå litt mer når æ spørr.. Det æ lure på e om æ har nokka rettigheta her? æ har søkt litt på nett, å har vært på norsk pasientskadeerstatning å sett. E det noen som har nokka erfaringe? kordan man går fram? har æ i det hele tatt krav på nokka? kan æ kontakte noen andre enn npe? har hørt det kan være vanskelig..

Anonymous poster hash: cde81...cfd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ! Dette var trist og sterkt å lese. Jeg har nemlig opplevd det samme, bortsett fra at i mitt tilfelle var det helsesekretæren som avviste meg gang på gang. Endte til slutt som deg i hui og hast i ambulanse. Eggleder var sprukket for lengst og jeg hadde oppmot 2 l blod i buken. 

I følge kirurgen skulle jeg være veldig glad for at jeg fremdeles var i live.

Jeg  gjorde ingen ting den gang, men håper det fikk følger for sekretæren. De ba i hvert fall om hvem som hadde avvist meg. Jeg angrer på at jeg ikke gikk videre med det for mennesket klarte nesten å ta livet av meg og gjøre sønnen min morløs.

Anbefaler deg derfor til å gå videre med det slik at de som avviste deg lærer av det, og at de neste gang ikke avviser noen med sterke magesmerter!

Jeg tror kanskje ikke du har krav på noe erstatning da du ikke har fått "varige men" i den forstand. Det er ikke sikkert de hadde klart å redde eggstokken uansett. Men de kunne selvfølgelig spart deg for store smerter og kanskje også operasjon. Du kunne i verste fall kollapset på gulvet hjemme hos deg selv og dødd. 

Forresten så har jeg fått 3 barn i etterkant. Har fått komme tidlig til kontroll alle gangene siden det er litt større sjanse for ny exu :)

Skrevet

Ta kontakt med pasientombudet, det er pasientenes "advokat" i det norske helsevesen. Barge google stedet du bor + pasientombud så finner du kontaktopplysninger så du kan ringe eller sende en mail. Sammen med pasientombudet finner du ut om det er noen vits å sende en klage til fylkeslegen, om dere gjør det hjelper pasientombudet deg også med å utforme klagen.

Leit at du mistet på den måten, og hadde det blitt oppdaget tidligere hadde du kanskje sluppet at egglederen sprakk. Men operasjon måtte du hatt uansett, og sjansen for gjentagelse vil også være der uansett, så jeg vet ikke helt hva du mener du skal ha erstatning for. 

I Norge får man bare erstatning for tapt inntekt og for skader du er nødt til å leve med resten av livet. Så vidt jeg forstår har du ikke fått varige skader pga det som skjedde, annet enn de du uansett ville hatt om operasjonen ble tatt to uker tidligere også?

Du kan ta en telefon til fastlegen din og snakke litt med han/henne også, om det du har vært gjennom, for det er klart det er traumatisk for deg. Eller du kan ringe pasientombudet med en gang for få noen input derfra, men jeg tror ikke du har noen sak her altså. Svangerskap utenfor livmoren er slikt som skjer, og det må opereres uansett. At det tok to uker før du ble hørt er nok verdt en klage, så kanskje andre slipper oppleve det samme, men at det gir grunnlag for erstatning tror jeg ikke.

Har selv et barn som ble skadet pga legetabber, og selv da var det utrolig vanskelig å få erstatning. Hun er erklært 30% invalid pga skaden som oppsto og må leve hele livet med smertene og utfordringene denne skaden gir henne, helt opplagt legetabbe, men likevel måtte det mange runder til med avslag og klager før hun fikk en liten erstatning. Det skal litt til for å få det...

Anonymous poster hash: 886f4...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...