Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Heilt seriøst, ingenting. Ikke potet, eller potetmos, ikke gulerot, brokkoli,eller paprika, ikke i suppe ikkei gryter, ingenting. Spiser ikke fisk heller. Hva kan jeg gjøre da, kan jo ikke tvinge henne til å spise gulerot og potet. Spiser ikke saus, eller gryter, eller ris, heller. får 2 vitaminbjørner, og 2 omega3 tyggetabletter hver dag. Men ofte vil hun ikke ha de. Men får de da i seg flest dager. tips? Anonymous poster hash: 91212...ee9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Pizza eller lasagne med hjemmelaget tomatsaus? Anonymous poster hash: 2b55a...843
Gjest MMJ Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Her i huset vil de heller ikke spise grønnsaker. Men jeg legger LITT av hvert på talerkenen, så må de spise det. Nå liker de erter og gulrøtter, tror de blir vant med smaken etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har motsatt problem. Her har jeg to som spiser bare grønnsaker og fisk. Ikke annet kjøtt. Ikke en gang pølser går ned i de.. Anonymous poster hash: 71de7...e53
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Jeg legger alltid litt på fatet, så får de selv velge om de vil spise. Alternativt kan du lage grønnsaksmos å lure inn i kjøttdeigen. Anonymous poster hash: 73707...f5a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Dersom jeg legger det på talerkenen blir hun hysterisk. JEg har forsøkt å tvinge, men det går ikke. Hvor langt skal jeg dra den lissom. Pizza???? Nei det spiser hun ikke. Når jeg lager pizza, er ett lite hjørne uten noe som helst fyll, kun tørr deig. Lasagne??? Neinei, det liker vi ikke. Men hvor mye skal jeg tvinge? Hun spiser ikke potet forde om jeg sier hun må! Anonymous poster hash: 91212...ee9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Jeg legger alltid litt på fatet, så får de selv velge om de vil spise. Alternativt kan du lage grønnsaksmos å lure inn i kjøttdeigen. Anonymous poster hash: 73707...f5a Kjøttdeig?? Nix spiser ikke det heller, ikke i gryteretter, eller i spagettisaus eller som kjøttkaker.......nei og nix. Anonymous poster hash: 91212...ee9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Tvang av mat kan være en årsak til senere spiseforstyrrelser, sø jeg ville ikke tvunget det i henne. Oppfordret hver gang kanskje, men aldri tvinge noen til å spise. Spiser hun frukt? Hvis hun gjør det, lag fruktbar til dessert og la maset om grønnsaker ligge en mnd eller to og forsøk igjen da:) Anonymous poster hash: 71de7...e53
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Bevaremegvel, hva spiser hun da? Kan vel ikke leve på vitaminbjørner? Anonymous poster hash: 82bac...e56
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Hva spiser hun? Lurer på det samme... Anonymous poster hash: 173ce...913
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 Høres ut som sønnen min, han er 6 år og liker mindre og minst ting. Aner ikke hva jeg skal gjøre? Storebroren spiser helt nor malt, så jeg kan ikke skjønne hva det er vi har gjort anderledes med denne ungen? Anonymous poster hash: 67163...50f
prekæs Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Man kan lure masse gode grønnsaker inn i en smothie. Nøtter og havregryn og. Er vel ingen regel mot å blande bær, frukt og grønnsaker skulle jeg tro. Min 8 åring sluker slike blandinger, selv om han ikke liker slikt ellers:)
Somlefar Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Lag en fin plakat med en plass for hver dag. Da skal barna smake på noe nytt hver dag, og så skrive det inn. Pynt gjerne med glitter eller klistremerker for de yngre. Da de har 5 eller 10 på rad så får de en premie. Tur til klesbutikk, lekebutikk, osv. Ha en samtale før premie om hva de mislikte minst, og kanskje de da spiser mer av det neste runde. Tilvenning av mat må ta tid, men det pleier å løse seg til slutt.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Min manns ene barn likte ingenting, når vi så det gikk utover de andre tok vi ett oppgjør her i huset. Ikke lov å si æsj, liker ikke osv uten å ha smakt på. Pelle ut det en ikke liker er helt greit. Alt skulle smakes på. Greit om de ikke likte, men vi trengte ikke å høre det. Likte de ikke noe slik at de ikke ble mette, kunne de lage seg en brødskive når alle var ferdige og bordet ryddet av. De måtte sitte fint ved bordet og vente. (Den ventetiden ble uutholdelig for hun som ikke likte noe, så etter en uke begynte hun å spise mer og mer for hun gadd ikke vente på oss andre som tok oss tid. Og enda kjedeligere å se de andre gå fra bordet for å leke. ) Hun spiste etterhvert litt middag, da tok vi for oss grønnsaker. Hun ble med i butikken, valgte en grønnsak som vi skulle prøve. Vi stekte, kokte og hadde den rå. Slik at hun fikk smakt den i ulike former. For de smaker forskjellig utifra hvordan de er. Jeg spiste selv aldri kokte grønnsaker når jeg var liten, konsistensen syns jeg ikke var go. Rå grønnsaker spiste jeg mye av, så mamma gadd aldri presse meg til å spise kokte grønnsaker. Hun viste jeg spiste litt når jeg var på besøk, for å være hyggelig. Vi fant frem til noen hun likte og andre hun ikke likte. Dette holdt vi på med ganske lenge, etterhvert tok vi noe om igjen og sammen med andre grønnsaker. Laget stuing og litt annet. Dette gikk seg til og nå spiser hun det meste. Det er ikke alt hun forsyner seg av, men er ikke mye hun ikke liker lenger. Vi andre fikk også utvidet hva vi likte og ikke likte også. Vi er ikke så eksprimentelle i matveien til tider, går kye i det samme. Men innimellom finner vi på nye ting, og det syns ungene er gøy. Som jeg si så har vi mye brød om vi ikke liker, det har ungene begynt å si også. De sier det til sine venner om de spiser her også, så da tørr de smake også om vi har noe de ikke har smakt før. Anonymous poster hash: 62ce6...f35
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Et av mine barn var slik. Hos oss virket ingenting. Og søsknene er enkle i matveien, om jeg kan si det slik. Har smakt på alt og spist det de har fått siden de var bittesmå. Men for dette ene barnet funket det ikke. Og etterhvert blir man så lei av å høre ting som: "Du har ikke prøvd hardt nok!" Eller: "Du må gjøre slik og ikke sånn!" Eller: "Du er for ettergivende, du må være strengere!" Det som funket hos oss var en kombinasjon av tid og tålmodighet. Med tiden har vi fått utvidet menyen fra nesten ingenting, til opptil flere vanlige middagsretter. Og vi har også kommet dit at barnet nå faktisk smaker på nye ting. Vi har en avtale, inngått på et fredelig tidspunkt, om at barnet skal smake på noe av det vi har til middag hver dag. Smake på betyr ca en teskjefull. Dersom barnet etter å ha smakt ikke vil spise mer, tvinger vi det ikke til å spise mer. En teskje er nok. Noen ganger gir faktisk barnet uttrykk for at det liker maten. Vi tvinger det likevel ikke til å spise mer enn en teskje. I enkelte perioder, for å berolige meg selv litt, har jeg skrevet opp alt barnet spiser. Selvsagt ikke sånn at barnet får det med seg. Da kan jeg se gjennom listene og bli litt beroliget. Barnet mitt tar vitaminer uten å mukke og er glad i frukt. Ikke all frukt, men noen typer. Så det får jo i seg det det trenger. Anonymous poster hash: a5f38...8ac
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Min 7-åring er likedan, kanskje bittelitt bedre. Jeg tvinger ikke i henne mat, så det er ekstremt begrenset hva hun spiser. Pølser, pasta uten saus, av og til ris uten noe på. Fiskekaker eller fiskeboller til nød, men ikke noe tilbehør. Aldri noe saus, og sammenblandete retter er styggedom, så ikke lasagne og slikt heller. Men vår hjemmelagde pizza spiser hun, og plaine ostesmørbrød med bare litt ketchup og smeltet ost. Ikke potet, potetmos, pommes frites eller grønnsaker. Kan ta litt agurk eller paprika rå, ingen kokte grønnsaker, ikke salat. Har vi fisk til middag, får hun en fiskekake, har vi kjøtt får hun pølser. Hun spiser også kokt egg uten plomme ... Men spiser omelett uten noe fyll. Brødskiver spiser hun litt av, med salami eller prim, ikke noe annet pålegg. Det er utrolig strevsomt, særlig hvis vi skal bort, eller på restaurant. Men jeg prøver å ikke stresse eller mase med det, vil ikke at hun skal få et problematisk forhold til mat. Det verste er at både mannen min og jeg er over snittet opptatt av mat, og det er så synd å ikke kunne dele matopplevelser med henne. Helseaspektet er også en side av saken, men det går seg vel til. Hun er merkelig nok ikke mye syk. Anonymous poster hash: c26ff...c8d Anonymous poster hash: c26ff...c8d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Dersom jeg legger det på talerkenen blir hun hysterisk. JEg har forsøkt å tvinge, men det går ikke. Hvor langt skal jeg dra den lissom. Pizza???? Nei det spiser hun ikke. Når jeg lager pizza, er ett lite hjørne uten noe som helst fyll, kun tørr deig. Lasagne??? Neinei, det liker vi ikke. Men hvor mye skal jeg tvinge? Hun spiser ikke potet forde om jeg sier hun må! Anonymous poster hash: 91212...ee9 Ha ha, skulle tro du snakket om min datter. Kjekt å få hun hjem fra bursdag med beskjed om at hun ikke har spist noe som helst. Ikke pizza, og ikke kake. Ja ja, det går vel over.... Anonymous poster hash: cc40c...785
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Sånn er min åtteåring og Jeg er ganske opptatt av sunn mat og lager masse god og spennende mat fra bunnen av. Ikke tale om at han spiser. Han lever på ost og brødskiver. Det er helt håpløst. Det har hjulpet litt etter at vi begynte med sen middag, altså at middagen er dagens siste måltid. Men en grønnsak rører han ikke altså. Anonymous poster hash: 42ad5...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå