Gå til innhold

Mye om abort om dagen....hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere? Er det greit å ta abort eller er det et liv fra første stund?

Selv mener jeg at det er greit å ta abort frem til 12 uke, men jeg er imot enkelte som nesten bruker abort som prevensjon. Jeg mener heller ikke at det er et "menneske" før det har gått en stund. Det er en celleklump med potensial. 

(Aldri tatt abort selv faktisk)

Anonymous poster hash: 0ba1a...b05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at ingen skal gå gravid og føde et barn mot sin vilje

Skrevet

Jeg synes abort et grusomt! Ja, man kan argumentere med det ene og det andre. Men det faktum at et lite foster/baby blir dradd ut av mors liv for å dø synes jeg er helt grusomt! Beklager, men det synes jeg! Det er jo liksom ikke som en plagsom edderkopp man tar livet av, det er jo ett blivende menneske - ofte med både fingrer og tær... Grøss  :( 

Skrevet

Jeg synes abort et grusomt! Ja, man kan argumentere med det ene og det andre. Men det faktum at et lite foster/baby blir dradd ut av mors liv for å dø synes jeg er helt grusomt! Beklager, men det synes jeg! Det er jo liksom ikke som en plagsom edderkopp man tar livet av, det er jo ett blivende menneske - ofte med både fingrer og tær... Grøss :(

Føler det samme som du her, og. Algte selv å beholde fjerdemann nettopp av denne grunn, selv om vi var temmelig fortvilet i starten. Utrolig nok er det mye som ser uløselig ut som løser seg i slike situasjoner, og helt enig i at dette blir tatt alt for lett på.

Allikevel er jeg for abort fram til uke 12 da jeg mener det skal være frivillig å være gravid, og man bør bestemme over egen kropp. Grøsser med tanken over strikkepinner og fortvilte kvinner som gikk på hav før....

Abort er et grusomt alternativ når man står i en situasjon der man strengt tatt ikke har annen mulighet. Et lovlig alternativ, og kvinnene skal ikke behøve å forsvare seg, valget er tungt nok fra før.

Skrevet

Det som er tilfellet er jo at kvinner som ikke ønsker en graviditet vil forsøke å avslutte uønskede graviditeter. Da kan det gjøres trygt eller utrygt/illegalt (usterilt, farlig metoder osv). Skulle gjerne sett at det var færre aborter per år, men noe reelt alternativ til selvbestemt abort finnes ikke. Å tro noe annet er bare hinsides naivt.

Skrevet

Det skal selvfølgelig være lov å ta abort. Så mange man vil og. Det er kvinnen selv som velger dette

Anonymous poster hash: 3d904...4fc

Skrevet

Det er vanskelig å døme. De som gjør det igjen og igjen fordi de ikke tar vare opå seg selv er jeg imot. Men de som virkelig ikke kan ha eller som er blitt voldtatt er en annen historie...som jeg vet faktisk ikke helt hva jeg tenker om det.

Generelt er jeg imot. 

Anonymous poster hash: 54374...231
Skrevet

Jeg synes det er utrolig vanskelig. Jeg har selv tatt en, jeg var i en svært vanskelig situasjon, barnefar sviktet meg og jeg gjorde det i uke 8. Jeg vet det var rett der og da, men det kommer alltid til å være et stort hull i meg. 

Nå er jeg i et nytt forhold og mamma til verdens fineste lille jente. Jeg priser meg lykkelig hver dag for livet jeg har nå.

Man har rett til å mene hva man vil om abort, men til man har vært i den uønsket gravid sine sko bør man ikke dømme.

Anonymous poster hash: 01a6e...9e1
Skrevet

Jeg tenker at jeg nok aldri hadde klart å gjøre det selv. Men man kan jo tenke seg situasjoner der alternativet kunne vært verre. F.eks. om jeg hadde blitt gravid etter voldtekt, og gjerningsmannen ville komme til å få vite om barnet. Valget mellom en abort og å bli tvunget til å forholde meg til en som hadde gjort noe så grusomt mot meg i mange år fremover... Det virker som et umulig valg, og jeg kan rett og slett ikke si hva jeg hadde landet på.

Men uansett hva jeg selv ville gjort og ikke gjort, så har jeg ingen rett til å dømme andre for deres valg, eller fordi de evt. tenker annerledes enn meg. Abort er lovlig frem til 12. uke uten betingelser eller begrensninger, og det synes jeg det bør være, for ingen andre kan sette seg inn i og dømme hvordan situasjonen er for hver enkelt.

Og når loven er slik, så har heller ingen noe med å dømme dem som benytter seg av den, eller sette betingelser for når det er "greit" å gjøre det.

Anonymous poster hash: c57ea...4af
Skrevet

Så mange man vil og. Det er kvinnen selv som velger dette

Anonymous poster hash: 3d904...4fc

Kan ikke kvinnen bruke kondom/p-piller/spiral/whatever???

Dumt å abortere 10 ganger fordi du er en idiot som ikke lærer hvordan du ikke skal bli gravid! 

Skrevet

Det er vanskelig å døme. De som gjør det igjen og igjen fordi de ikke tar vare opå seg selv er jeg imot. Men de som virkelig ikke kan ha eller som er blitt voldtatt er en annen historie...som jeg vet faktisk ikke helt hva jeg tenker om det.

Generelt er jeg imot. 

dømme*

Skrevet

Eg tenker at all fornuft tilseier at abortar vil bli gjennomført i norge uansett kven som tek avgjerda (jmf aborttala før sjølvbestemt abort vart innført) og at det i lys av dette er fornuftig at kvinna sjølv bestemmer. At ei nemnd skal vurdere om grunnane er gode nok ser eg på som ei infantilisering av den abortsøkande, ein bør ha tillit til at kvinna er i stand til å gjere gode vurderingar.

Ei grense synes eg det bør vere, og innan 12. veke ser ut til å fungere.

Når livet byrjar har eg ikkje svar på, dei einaste som gir meining for meg er befruktning, levedyktig alder og fødsel.

Skrevet

Eg tenker at all fornuft tilseier at abortar vil bli gjennomført i norge uansett kven som tek avgjerda (jmf aborttala før sjølvbestemt abort vart innført) og at det i lys av dette er fornuftig at kvinna sjølv bestemmer. At ei nemnd skal vurdere om grunnane er gode nok ser eg på som ei infantilisering av den abortsøkande, ein bør ha tillit til at kvinna er i stand til å gjere gode vurderingar.

Når livet byrjar har eg ikkje svar på, dei einaste som gir meining for meg er befruktning, levedyktig alder og fødsel.

Her er jeg litt usikker på hva du mener? Mener du det er galt at det avgjøres ved nemd dersom man skal ha abort etter uke 12, eller er du av den oppfatning at ev innføring av nemdavgjørelser inntil uke 12 er galt?

Nå er det slik at fosteret heldigvis har rettigheter etter uke 12 og derfor synes jeg ikke du kan kalle det en infantilisering da dette dreier seg om å beskytte det ufødte fosteret som er på god vei til å bli et fullbårent barn. Jeg synes det er bra at det foreligger en komite som på skikkelig grunnlag vurderer begges sider av saken (altså mor og barn). Noen "bremser" må vi ha i et samfunn for at det ikke skal gå galt fatt.

Generelt sett er jeg for abortloven som den er idag, men jeg synes det er så ufattelig trist at dette skjer. Dersom dere hadde vært med på kirurgisk abort f,eks i uke 18 tror jeg dere ville ha skjønt at dette dreier seg om mer enn celleklumper. Dette er biologisk utvikling på sitt mest avanserte. Forøvrig er vi alle celleklumper, og når dette brukes som argument for at det ikke er etisk kontroversielt med abort så synes jeg at menneskeheten har mistet vettet.

Anonymous poster hash: 8514c...661

Skrevet

Her er jeg litt usikker på hva du mener? Mener du det er galt at det avgjøres ved nemd dersom man skal ha abort etter uke 12, eller er du av den oppfatning at ev innføring av nemdavgjørelser inntil uke 12 er galt?

Nå er det slik at fosteret heldigvis har rettigheter etter uke 12 og derfor synes jeg ikke du kan kalle det en infantilisering da dette dreier seg om å beskytte det ufødte fosteret som er på god vei til å bli et fullbårent barn. Jeg synes det er bra at det foreligger en komite som på skikkelig grunnlag vurderer begges sider av saken (altså mor og barn). Noen "bremser" må vi ha i et samfunn for at det ikke skal gå galt fatt.

Generelt sett er jeg for abortloven som den er idag, men jeg synes det er så ufattelig trist at dette skjer. Dersom dere hadde vært med på kirurgisk abort f,eks i uke 18 tror jeg dere ville ha skjønt at dette dreier seg om mer enn celleklumper. Dette er biologisk utvikling på sitt mest avanserte. Forøvrig er vi alle celleklumper, og når dette brukes som argument for at det ikke er etisk kontroversielt med abort så synes jeg at menneskeheten har mistet vettet.

Anonymous poster hash: 8514c...661

Uttrykte meg uklart.

Eg er for sjølvbestemt abort fram til veke 12. Etter det meinar eg abort kun bør iinnvilgast etter strenge kriterium. Kor strenge er eg ikkje sikker på, eg er ma usikker på om eg meinar det er rett at Down syndrom bør vere eit sjølvstendig kriterium. Eg ser grunnar både for og imot.

Etter at fosteret er mulig levedyktig bør det kun vere stor fare for mors liv som er god nok grunn meinar eg.

Skrevet

Er for selvbestemt abort fram til uke 12, men det er maks og dømmer ingen for hvilken grunner de har. Derimot har jeg vanskeligheter for skjønne mennesker som tar abort annenhvert år( tror det tilhører sjeldenhetene) og mener det ikke skal brukes som prevensjon, men som siste utvei.

For meg anser jeg de første ukene i et svangerskap som en celleklump som gror. Det er ikke et menneske, det har ingen identitet og det har ingen formening eller egen bevissthet. Det er min mening og forståelse av det. Det er ikke definert som et menneske og det gjør ikke jeg heller.

Generelt tror jeg ikke folk tar veldig lett på abort og tror de fleste som gjennomfører det har tatt noen runder med seg selv. Uansett, så er det en veldig privat avgjørelse som ingen andre har noe med.

Skrevet

Jeg synes at man må ha tillit til at kvinner selv er i stand til å velge abort, innenfor den 12 sv.uken, dersom mor er syk, barnet feiler såpass mye at det er lite forenelig med liv o.l. Men dette er jo et utrolig vanskelig og sårt tema. Dømming tror jeg jammen man skal være forsiktig med, før man har gått i en uønsket gravids sko. 

Andre kriterier, som fosterreduksjon, kjønnselektering og det å bruke abort som prevensjon, synes jeg er aldeles forkastelig. Har selv tvillinger, og den nye trenden, med å kun beholde en av to, er helt bak mål. Spesielt siden dem det gjelder åpenbart ønsker seg barn, (mange av dem har satt inn flere egg ved ivf) men ikke gidder å manne seg opp til en til som plutselig ville være med i livet.. 

Fikk selv sjokk da vi fikk vite at det var to, men det er fantastisk! Bare tanken på at en av dem kunne vært mulig å velge bort, får meg til å gråte. Og vi har en liten til som var 20 mnd når tvillingene kom. Det er tøft en periode, men det er mer glede enn noe annet. 

Anonymous poster hash: 9e173...da4
Skrevet

Jeg synes at man må ha tillit til at kvinner selv er i stand til å velge abort, innenfor den 12 sv.uken, dersom mor er syk, barnet feiler såpass mye at det er lite forenelig med liv o.l. Men dette er jo et utrolig vanskelig og sårt tema. Dømming tror jeg jammen man skal være forsiktig med, før man har gått i en uønsket gravids sko. 

Andre kriterier, som fosterreduksjon, kjønnselektering og det å bruke abort som prevensjon, synes jeg er aldeles forkastelig. Har selv tvillinger, og den nye trenden, med å kun beholde en av to, er helt bak mål. Spesielt siden dem det gjelder åpenbart ønsker seg barn, (mange av dem har satt inn flere egg ved ivf) men ikke gidder å manne seg opp til en til som plutselig ville være med i livet.. 

Fikk selv sjokk da vi fikk vite at det var to, men det er fantastisk! Bare tanken på at en av dem kunne vært mulig å velge bort, får meg til å gråte. Og vi har en liten til som var 20 mnd når tvillingene kom. Det er tøft en periode, men det er mer glede enn noe annet. 

Rettelse, mente at en kvinne selv er i stand til å velge abort uansett hva hennes grunn måtte være, men at det etter uke 18, bør være mer tungtveiende grunner, som sykdom (psykisk eller fysisk) hos kvinnen, eller barnet...

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, men synes ikke det bør være lov å gjøre det mange ganger.

Det er dessverre noen som misbruker det som prevensjon, og tar for lett på det.

Kvinner kan jo allerede bestemme over egen kropp, man kan stort sett velge å ikke bli gravid (såklart har man tilfeller som voldtekt, incest, sviktende prevensjon ol. Derfor synes jeg man skal ha muligheten).

Jeg hadde aldri klart det selv. Var fortvilet da jeg ble uplanlagt gravid med nr 3, og tanken streifet meg, men kjente det var helt umulig for oss.

Men jeg dømmer ikke de som har gjort det. Men når noen spørr er jeg ærlig om meningen min, synes det bør være god grunn for å ta abort.

Anonymous poster hash: bfffd...d9b

Skrevet

Dette er ett tema fyllt av konflikter.

sånn generelt mener jeg at verden er ett bedre sted å leve når kvinner har rett til å selv bestemme over egen kropp.

Men så er det gråsonene da. Personlig mener jeg at abort, som jo er ett spørsmål om liv og død, bør være svart og hvitt med klare grenser og ingen unntak.

dessverre er dette en debatt som ofte preges av ordene "men" og " med mindre" som i "abort er mord! Men dersom moren har blitt voldtatt/utsatt for incest/er psykisk syk...etc" og "jeg er imot abort med mindre...." og da detter jeg ut.

Jeg mener at abort bør fortsette å være lovlig og at moral og etikk bør ligge i kvinnenes hender, ikke hos en gjeng med fremmede som ikke kan sette seg inn i den enkelte kvinnes situasjon om det smeller, det være seg den 5 aborten på 10 år eller fjerning av 2 av 3 fostere. Jeg har lite til overs for en moralsk høyborg som forteller oss loven ikke gjelder i dette tilfellet fordi det BØR stride mot vår personlige moral og etikk.

har egentlig lyst til å skrive mye mer, men nå gidder jeg ikke knote mer på telefonen ;-) men jeg er altså for ett fritt og personlig valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...