Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Jobber på legekontor og trives utrolig godt med det. Men nå de siste uken har det bare eksplodert med syke folk!!! Ikke dems sin feil det altså, mener ikke det. Men det er faktisk ikke nødvendig å ta kontakt med legen dagen etter at man har begynt å hoste eller har hatt feber opp i mot 38,5 på kvelden! Og når man spør om de har tatt febernedsettende eller evt prøve nese/saltvannspray og smertestillende mot f.eks vondt i øre i 2 dager og e svarer nei, hva skjer??? Ikke misforstå meg,tenker ikke på de som er f.eks kronisk syke osv...vi har forståelse for det, men dette er snakk om friske, oppegående barn og voksne. Et lite råd, man kan se det ann noen dager og allmentilstanden er det man skal følge med på. Er ike alt som skal behandles med antibiotika, da blir det resistens tilslutt. Noen ganger skulle man blitt skikkelig syk så man forstår hva alvorlig sykdom er. Dagens utblåsning!! Anonymous poster hash: 0d421...658
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jobber på legekontor og trives utrolig godt med det. Men nå de siste uken har det bare eksplodert med syke folk!!! Ikke dems sin feil det altså, mener ikke det. Men det er faktisk ikke nødvendig å ta kontakt med legen dagen etter at man har begynt å hoste eller har hatt feber opp i mot 38,5 på kvelden! Og når man spør om de har tatt febernedsettende eller evt prøve nese/saltvannspray og smertestillende mot f.eks vondt i øre i 2 dager og e svarer nei, hva skjer??? Ikke misforstå meg,tenker ikke på de som er f.eks kronisk syke osv...vi har forståelse for det, men dette er snakk om friske, oppegående barn og voksne. Et lite råd, man kan se det ann noen dager og allmentilstanden er det man skal følge med på. Er ike alt som skal behandles med antibiotika, da blir det resistens tilslutt. Noen ganger skulle man blitt skikkelig syk så man forstår hva alvorlig sykdom er. Dagens utblåsning!! Anonymous poster hash: 0d421...658 Noen ganger skulle man blitt skikkelig syk så...,, seriøst? Syns du hadde et utrolig rart syn på det, og når du blåser det opp her kan jeg bare forestille meg hvordan du og dine kollegaer kakler på bakrommet. Ja, mange løper nok for raskt til legen men at du kommer her og oppfører seg som norsk helseråd er bare latterlig. Anonymous poster hash: 8c0ae...e0a
Gjest MMJ Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 HI, kanskje du burde vurdere finne deg en ny jobb? Kan virke som du er litt "lei" av jobboppgavene dine, eller tar jeg helt feil? Disse sytende menneskene som ikke klager ta vare på helsa si, kanskje de trenger hjelp da? Det er vel streng tatt ikke din jobb å "dømme" det ene eller det andre?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Kanskje du er i feil jobb, men uansett er jeg litt enig med deg:) Å løpe til legen med en liten forkjølelse eller en dag med feber er ganske ille. Har kollegaer som også uler om de snufser litt. Anonymous poster hash: 71b5b...a54
SusQ Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Jobber på legekontor og trives utrolig godt med det. Men nå de siste uken har det bare eksplodert med syke folk!!! Ikke dems sin feil det altså, mener ikke det. Men det er faktisk ikke nødvendig å ta kontakt med legen dagen etter at man har begynt å hoste eller har hatt feber opp i mot 38,5 på kvelden! Og når man spør om de har tatt febernedsettende eller evt prøve nese/saltvannspray og smertestillende mot f.eks vondt i øre i 2 dager og e svarer nei, hva skjer??? Ikke misforstå meg,tenker ikke på de som er f.eks kronisk syke osv...vi har forståelse for det, men dette er snakk om friske, oppegående barn og voksne. Et lite råd, man kan se det ann noen dager og allmentilstanden er det man skal følge med på. Er ike alt som skal behandles med antibiotika, da blir det resistens tilslutt. Noen ganger skulle man blitt skikkelig syk så man forstår hva alvorlig sykdom er. Dagens utblåsning!! Anonymous poster hash: 0d421...658 Helt enig med deg! Da ville det vært lettere for de som virkelig trenger legen å få en skikkelig undersøkelse og bli tatt på alvor. Nå er jo fastlegene så stressa og pasientene blir som "varer på samlebånd"...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 em, synes man EGENTLIG tar ansvar for egen helse, når man kontakter lege! å la være å kontakte lege kan på ingen måte forstås som ansvar for egen helse ?! veldig rar holdnig du har når det gjelder ansvar for antibiotikaresistens, så ligger den hos LEGEN som skriver ut resept…antibiotika er reseptbelagt av en grunn Anonymous poster hash: 8fe4f...aee
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Enig med deg HI. Litt enig. Men kanskje noen av de er i en situasjon der de MÅ ha sykemelding. Personlig må jeg ofte til legen ved forkjølelse da jeg har astma og som regel får bronkit. Legen har sagt jeg må ringe hvis jeg ikke får kontroll på pusten i løpet av to dager med ekstra medisin. Det finnes unntak som du sikkert forstår. :-) Anonymous poster hash: f1500...4eb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Jeg er faktisk helt enig med deg, enda jeg ikke jobber på legekontor. Er likevel hos fastlegen ofte, siden jeg har alvorlig og langvarig sykdom. Jeg bor i en relativt liten kommune, så jeg kjenner som regel en eller annen på venterommet, og kommer i snakk med dem. Ofte forteller de at ungen begynte å hoste i går, så de får en akuttime til legen. Likevel står det stor plakat på veggen der at, spesielt hos barn, bør man avvente situasjonen om det "bare" er hoste, feber eller lignende, for det går som regel over etter noen dager - hvorfor skal man da kun vente ikke et døgn engang? Dette gjelder spesielt småbarnsforeldre når deres søte små er syke. Leste for litt siden en artikkel om at småbarnsforeldre forter seg til legen med en gang for å få behandling, for å unngå å ha for stort fravær på jobben. DET tror jeg det er mye sant i! Anonymous poster hash: beed4...5c2
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Som sagt så må dere ikke misforstå, kanskje jeg ikke ordla meg helt riktig, men syns det til tider i de siste ukene har vært slitsomt på jobb pga alle som ringer inn pga småting som hoste og feber 1 dag. Det er ikke mye å gjøre med det så kort i sykdomsforløpet og det heller ikke sikkert det vises på prøver etter så kort tid en gang. Jeg er ingen lege og kan ikke diagnostisere, men etter 10 år i jobben så klarer man å vurdere ting, er jeg usikker hører jeg med legen før en avgjørelse blir tatt. Har og jobbet på samme sted i 7 år og kjenner mange av pasientene godt. Vil heller ikke at folk skal bli alvorlig syke så de skjønner at en vanlig gorkjølelse ikke er farlig. Ble kanskje skrevet litt feil. Så er det de kronisk syke som ikke kommer under den pasientgruppen heller, så klart blir de tatt på alvor. Ble bare litt frustrert i dag når nesten hver tlf er om det samme. Og vi spør alltid om det er behov for sykemelding (mn det sier de fleste av seg selv først). Ber de bruke egenmelding hvis de har og rekontakt igjen hvis behov for videre fravær. Det går mye nå, virus og diverse. Alle kan vel bli litt lei jobben sin av og til? Hi Anonymous poster hash: 0d421...658
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Vi er vel der at vi renner ned dørene når ungene klager over vondt i ørene pga ørenetennelser og det ikke alltid er lett å si om det er betennelse eller forkjølelsesvondt... Å gå pga vanlig forkjølelse er vel mer eller mindre meningsløst om man ikke har flere sykdommer Anonymous poster hash: 35c54...e44
Gråsonen Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Det er strengt talt ikke opp til deg å vurdere om en pasient trenger legetilsyn eller ikke? Skift jobb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 HI, kanskje du burde vurdere finne deg en ny jobb? Kan virke som du er litt "lei" av jobboppgavene dine, eller tar jeg helt feil? Disse sytende menneskene som ikke klager ta vare på helsa si, kanskje de trenger hjelp da? Det er vel streng tatt ikke din jobb å "dømme" det ene eller det andre? Jeg blir også lei enkelte ting på jobben innimellom, enkelte ting frustrerte meg. Tror det er helt normalt, uten at de som føler det søk bør bytte jobb av den grunn. Da blir det i så fall høy arbeidsledighet. Og hi prater om de med helt normal forkjølelse, med litt hoste og feber. Dette understreker hun i innlegget sitt. Man trenger ikke legehjelp i slike situasjoner. Det må være greit å si for en som jobber på legekontor og ser hvor lange køene blir. Anonymous poster hash: 5c7bd...624
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Enig med deg. Har venner med barn som hele tiden må til legen for det ene og det andre. Får jo bare beskjed om å se det an et par dager stort sett... Anonymous poster hash: 02f3d...3a5
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Hvorfor skal jeg skifte jobb?? Jeg snakker om vanlig forkjølelser som "alle" har nå, ikke et hjerteinfarkt! Vi sitter i front og må vurdere hva som haster og ikke hastet. Hadde vi satt alle inn som vil ha time kunne vi jobbet døgnetvrundt. Det er ganske mange vi gir råd til som vi ikke hører igjen fra for de har blitt bra f.eks. og ikke kom og si at da har de kontaktet legevakta og blitt lagt inn eller noe, for det får vi epikrise på. Hi Anonymous poster hash: 0d421...658
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 Det er vel tildels preger av kravmentaliteten som florerer på alle fronter og nivåer her til lands. Det skal være ok å oppsøke lege, men det som er rart er alle de som ikke bruker egenmelding. Det er så mange IA-bedrifter og her gjelder inntil 8 dagers egenmeldinger. Man trenger ikke sykemelding på forkjølelse og omgangssyke når man har egenmeldingsdager igjen. Litt av poenget her er også å unngå videre smittespredning. Alvorlig syke pasienter som har kols, nyresvikt ol skal selvsagt kontakte lege tidlig i forløpet. Mine eksempler gjelder friske og oppegående mennesker.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har også astma og får ofte bronkitt og oksygenmangel. Barn som har ørebetennelse burde også starte på antibiotika raskt for å ikke utvikle kronisk ørebetennelse. Når du ikke vet noe om folks sykdomshistorie så burde du ikke uttale deg. Anonymous poster hash: ed760...459
Gjest MMJ Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 HI, kanskje du burde vurdere finne deg en ny jobb? Kan virke som du er litt "lei" av jobboppgavene dine, eller tar jeg helt feil? Disse sytende menneskene som ikke klager ta vare på helsa si, kanskje de trenger hjelp da? Det er vel streng tatt ikke din jobb å "dømme" det ene eller det andre? Jeg blir også lei enkelte ting på jobben innimellom, enkelte ting frustrerte meg. Tror det er helt normalt, uten at de som føler det søk bør bytte jobb av den grunn. Da blir det i så fall høy arbeidsledighet. Og hi prater om de med helt normal forkjølelse, med litt hoste og feber. Dette understreker hun i innlegget sitt. Man trenger ikke legehjelp i slike situasjoner. Det må være greit å si for en som jobber på legekontor og ser hvor lange køene blir. Anonymous poster hash: 5c7bd...624 HI, kanskje du burde vurdere finne deg en ny jobb? Kan virke som du er litt "lei" av jobboppgavene dine, eller tar jeg helt feil? Disse sytende menneskene som ikke klager ta vare på helsa si, kanskje de trenger hjelp da? Det er vel streng tatt ikke din jobb å "dømme" det ene eller det andre? Jeg blir også lei enkelte ting på jobben innimellom, enkelte ting frustrerte meg. Tror det er helt normalt, uten at de som føler det søk bør bytte jobb av den grunn. Da blir det i så fall høy arbeidsledighet. Og hi prater om de med helt normal forkjølelse, med litt hoste og feber. Dette understreker hun i innlegget sitt. Man trenger ikke legehjelp i slike situasjoner. Det må være greit å si for en som jobber på legekontor og ser hvor lange køene blir. Anonymous poster hash: 5c7bd...624 Hi sier hun har jobbet på legekontor i mange år. 10 år tror jeg hun skrev? Men, det kan være sundt for hvem som helst å bytte jobb noen ganger i livet. Var ikke ment som et onsinnet råd Selv har jeg i lpet av mine 34 år hatt 4 jobber, har trivdes i alle - men har vært godt å prøve nye mer utfordrende ting etterhvert som tiden går. Man trenger jo ikke si opp jobben uten å ha noe å gå til Når jeg ringer legen blir jeg alltid spurt hva det gjelder - på grunn av slike som deg (som mener de kan hjelpe over telefon) så sier jeg det tar jeg opp med legen min Men nå ringer jeg sjeldent pga en liten forkjølelse... synes det er rart om det er så utbredt, men det vet jo du bedre enn meg selvsagt
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har også astma og får ofte bronkitt og oksygenmangel. Barn som har ørebetennelse burde også starte på antibiotika raskt for å ikke utvikle kronisk ørebetennelse. Når du ikke vet noe om folks sykdomshistorie så burde du ikke uttale deg. Anonymous poster hash: ed760...459 Feil. Barn skal ikke alltid behandles tidlig i forløpet når det gjelder ørebetennelse. Hilsen fastlegen. Anonymous poster hash: 9b657...65e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Men kjære deg over her, vi spør jo alltid litt rundt sykdomsforløpet og det kommer fort frem om man har type kroniske sykdommer og de blir jo så klart hørt på og satt inn til lege, nå vrir og vender på det jeg sier. Snakker fortsatt om friske og oppegående folk. Hvorfor sier legene som jeg jobber og har jobbet for at man ikke alltid skal behandle ørebetennelse da? Har man hatt vondt i øre en dag kan man se det ann og bruke rådene, er man typisk ørebarn er det en annen sak. Virker det som at trommehinnen har sprukket skal man så klart sjekke det. Men heg snakker om sykdom som har vart i 1-2 dager. Og enda en gang, vi kjenner mange av pasientene ettersom jeg har vært der i 7 år og. Hi Anonymous poster hash: 0d421...658
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 Må svare igjen jeg, grunnen til at vi av og til spør hva det gjelder er for å finne ut om det er noe som haster eller om det kan vente noen dager. Men vil man absolutt ikke si det respekterer ihvertfall jeg det, men kan bli vanskelig å se hastegraden av det. Gjelder det f.eks en helsesjekk kan det jo vente, men er det snakk om f.eks uvi er det jo greit å få deg fort inn. Og enda en gang, jeg vil ikke bytte jobb. Jeg trives godt med mine arbeidsoppgaver og kan ikke tenke meg noe annet enda Hi Anonymous poster hash: 0d421...658
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #21 Skrevet 4. februar 2014 Det er strengt talt ikke opp til deg å vurdere om en pasient trenger legetilsyn eller ikke? Skift jobb Selvsagt skal en helsesekretær kunne vurdere om en pasient trenger akutt legetilsyn eller ikke! Det er en av grunnene til at vi leger har ansatt dem på kontorene våre. Vi leger kan jo ikke sitte i luken hele dagen eller ta telefonen. Det er noe som heter triage. Anonymous poster hash: 9b657...65e
Gråsonen Skrevet 4. februar 2014 #22 Skrevet 4. februar 2014 Det er strengt talt ikke opp til deg å vurdere om en pasient trenger legetilsyn eller ikke? Skift jobb Selvsagt skal en helsesekretær kunne vurdere om en pasient trenger akutt legetilsyn eller ikke! Det er en av grunnene til at vi leger har ansatt dem på kontorene våre. Vi leger kan jo ikke sitte i luken hele dagen eller ta telefonen. Det er noe som heter triage. Anonymous poster hash: 9b657...65e Ja, akutt eller ikke. Men ikke hvorvidt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå