Gå til innhold

Rådløs. NAV. Langt.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte dagpenger (DP) og fikk avslag. Avslaget var på feil grunnlag, og jeg sendte ny dokumentasjon sammen med en klage i samarbeid med saksbehandler (SB). SB snakket da på telefon med en person i forvaltning som skal ta seg av klagen, og denne sier at klagen skal bli behandlet med en gang den er registrert.

 

Så har det vært litt fram og tilbake med feil i registreringen og jeg var nede på lokalkontoret som ordnet opp i det. Da snakket de også på telefon med forvaltning, og ja, OM det gikk i orden skulle det ikke ta mer enn noen dager så var pengene på konto. Personen på lokalkontoret sa at jeg kunne godt ta en telefon selv for å høre hvor fort det ville bli gjort.

 

Og det gjorde jeg. Nei, beh.tid på sånt var jo 15 uker da, sier hun i tlf. Og jeg forklarer det jeg har blitt fortalt om at det skulle bli tatt opp snarest. Får til svar at, nei, de hadde jo veldig mange saker, så hun ville heller anbefale meg å søke DP på nytt og henvise til klagen, og ringe inn å spør om de heller kan behandle DEN raskt.

 

Er det bare tomme løfter de har å servere på NAV? Hva vil dere anbefale meg å gjøre. Må ha dette i orden helst for flere mnd siden.... :(

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri stol på nav. Jeg ringte å maste og maste. Da jeg kalte inn møte med advokaten min tok det penger på kontoen to dager etterpå. Da hadde de brukt 7 MÅNEDER på hele prosessen.

 

Det kostet dessverre med advokat, men var min siste utvei. Du må få alt skriftlig ellers betyr det ingen ting for de i nav!



Anonymous poster hash: 78181...15b
Skrevet

Synd det skal være slik. Skal sørge for å få slike ting skriftlig! Evt sitte å ta notater i hvert møte, og be om signatur etterpå. Har også tenkt i retning advokat, men kvier meg litt grunnet økonomi.

 

 

Håper noen fler har noe å svare til dette....

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Skrevet

Be om å få sosiallån i påvente av sakens behandling. Søk samtidig på nytt som om du ikke har klagd. Sørg for å få all informasjon skriftlig.



Anonymous poster hash: 82775...278
Skrevet

Sansynlig vis var ikke saken så opplakt at de bare kunne kjøre en hastebehandling. Da tar det gjerne litt tid.

Hvis saken er opplakt får du sansynlig vis sossiallån i påvente av at saken blir ferdigbehandlet. Ellers er nok det beste du kan gjøre å søke på det som er av jobber så du slipper å være avhengi av NAV.



Anonymous poster hash: f4d13...45f
Skrevet

De bruker ufattelig lang tid på klager. Er ikke verdt å sende inn, men ikke trekk klagen hvis den allerede er sendt inn. Søk på nytt i stedet.



Anonymous poster hash: 14a86...8dd
Skrevet

Synd det skal være slik. Skal sørge for å få slike ting skriftlig! Evt sitte å ta notater i hvert møte, og be om signatur etterpå. Har også tenkt i retning advokat, men kvier meg litt grunnet økonomi.

 

 

Håper noen fler har noe å svare til dette....

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Du kan kontakte juss formidlingen, de er flinke og tar sakene gratis. Jeg har nettopp brukt de i en sak ang NAV, og behandlingstiden ble betraktelig forkortet.

 

 

Anonymous poster hash: 66a2a...3f3

Skrevet

Velkommen til nav... dessverre.

 

Klagebehandlingstiden ligger ofte på ca fire måneder - så kommer det an på om de greier det på den tiden eller ikke. Du kan søke sosialhjelp. Da vil de bare trekke den hjelpen når du får etterbetalt dagpenger.

 

Men er det mye styr, så vurder advokat.

 

Jeg sitter i en situasjon nå hvor de har rotet bort legeerklæringer de fikk for nesten to måneder siden.

 

Jeg vurderer sterkt advokat selv. Jussbuss, fri rettshjelp (om du har dårlig økonomi), jurk er evt alternativ.

 

Jeg måtte ta advokat mot nav for mange år siden - bare for å få dem til å behandle saken min den gang etter gjeldende lover og regler. På pur f... behandlet de saken etter gamle lover, fordi da kom jeg mye dårligere ut (jada, saksbehandler innrømmet det muntlig!). Var ikke mye advokaten trengte å gjøre, var med på et møte, sa en setning, og etter det forholdt alle saksbehandlerne seg til gjeldende lovverk.

 



Anonymous poster hash: 852ec...cbd
Skrevet

Uff, hadde vært så godt å bare gi opp!! Saken er litt komplisert dessverre. I morgen tar jeg kontakt med jussformidlingen for en prat..

 

Tusen takk for gode råd :)

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Skrevet

NAV er forferdelig!!,I vårt tilfelle har de beregnet inntekten til min mann feil, så vi må ut med så mye barnebidrag at vi blir helt nødt til å jobbe overtid hver måned for å klare å betale det.

Huff, håper virkelig noen snart tar et skikkelig oppgjør med NAV.

 

Leser om så mange tragiske saker.

 

Anonymous poster hash: 2d908...663

Skrevet

Syns alle som har negative opplevelser rundt NAV, stort eller lite, skal skrive det opp, og avtale en dato for innsending til NAV og et samarbeidende medie (avis, nettavis, tvangsslakt etc.). Ikke noe formelt, bare hvordan det har påvirket livet. For jeg må innrømme det at psyken er langt nede, selv om det kanskje ikke ser sånn ut utad :(

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Skrevet

Hjelpes, tvangsslakt=tvkanal!

 

Og, HI

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

Skrevet

Har selv vært borti "pirke" forvaltningen hos NAV, . Min sak var slik: søknad på foreldre penger 20 % hver uke, skriver opp at jeg skal ta fem ukes ferie. Avslag og arbeidsgiver må dokumentere at jeg har overført ferie fra året før. Ordner på nytt papirene og søker.Avslag fordi jeg må skrive dato på den første permisjondagen, dvs vist jeg skulle ta permisjon på torsdager så måtte start dato være på denne dagen, og ikke mandagen den samme uken heller ikke hvilke uke i året permisjonen startet. Det er nok en grunn til at de er så pirken, de følger lover og forskrifter men jeg er ennå forundret over at de legger seg opp i hvor lang ferie jeg har...

 

Anonymous poster hash: 6e9dd...d6d

Skrevet

Har selv vært borti "pirke" forvaltningen hos NAV, . Min sak var slik: søknad på foreldre penger 20 % hver uke, skriver opp at jeg skal ta fem ukes ferie. Avslag og arbeidsgiver må dokumentere at jeg har overført ferie fra året før. Ordner på nytt papirene og søker.Avslag fordi jeg må skrive dato på den første permisjondagen, dvs vist jeg skulle ta permisjon på torsdager så måtte start dato være på denne dagen, og ikke mandagen den samme uken heller ikke hvilke uke i året permisjonen startet. Det er nok en grunn til at de er så pirken, de følger lover og forskrifter men jeg er ennå forundruover at de legger seg opp i hvor lang ferie jeg har...

 

Anonymous poster hash: 6e9dd...d6d

 

Nav kan kun innvilge utsettelse pga lovbestemt ferie... Den er på kun 4 uker og 1 dag, de siste 4 dagene er tariffbestemte og kan i teorien falle bort på neste lønnsforhandling.. Nav kan ikke ta hensyn til alle slags avtaler som finnes i arbeidslivet (er jo de som har mer enn 5 uker ferie også) og det ville vært nærmest umulig og kreve store ressurser å følge opp og endre vedtak der det er endring av f.eks ansettelsesforhold eller avtaler i løpet av en permisjon.... Reglene er som dem er og da er det jo bare å ta ut de siste 4 dagene etter permisjonen er ferdig - problem solved... 

 

Ts - klagebeandling tar tid og dessverre er det nok sånn at ditt lokale nav kontor lover mer enn forvaltning kan holde noen ganger.. Det kan fort skje misforståelser når det er en enhet som veileder og gir råd og en helt annen enhet som faktisk skal behandle saken.... Vil anbefale deg å søke på nytt som du er blitt rådet til, men det er uansett 30 dagers saksbehandlingstid på søknad om dagpenger så tid vil det ta uansett.... 

 

Anonymous poster hash: 45523...739

Skrevet

Syns alle som har negative opplevelser rundt NAV, stort eller lite, skal skrive det opp, og avtale en dato for innsending til NAV og et samarbeidende medie (avis, nettavis, tvangsslakt etc.). Ikke noe formelt, bare hvordan det har påvirket livet. For jeg må innrømme det at psyken er langt nede, selv om det kanskje ikke ser sånn ut utad :(

 

Anonymous poster hash: 002ba...de6

 

Husk nå bare at en del av de negative opplevelsene ikke skyldes feilbehandling fra nav sin side, en del misforstår og tror de har større rettigheter enn de har, eller de mener nav skal bruke "skjønn" i saker der det ikke er mulig å bruke skjønn..  Selvsagt skjer feil men det er mennesker som behandler sakene og da VIL dessverre iblant feil skje.. Men jeg er overbevist over at feilene som gjøres er færre enn man kan få inntrykk av om man leser i media for der får man bare en side av saken... Nav har i utgangspunktet taushetsplikt og kan ikke kommentere enkeltsaker om de ikke får fritak fra taushetsplikten og dermed får man veldig ensidig vinkling i slike saker.... 

 

Nav arbeider etter et regelverk bestemt av politikerne så er man uenig med lovene må man ta det med de som faktisk bestemmer.... 

 

Anonymous poster hash: 45523...739

Skrevet

Kanskje du får deg jobb snart HI? Lykke til, kanskje du slipper nav-styret, med meldekort og troppe opp på treige tiltak som datakortet o.l.



Anonymous poster hash: 75988...7b3
Skrevet

Skjønner hvor kjipt du har det! Jeg ventet i nesten fire måneder på foreldrepenger som i utgangspunktet bare tar tre uker å behandle.

 

Jeg var heldig, etter flere telefonsamtaler til NAV i løpet av tre måneder så kom jeg i kontakt med en dame som ordnet opp med en gang. Fikk da pengene på konto bare noen timer etter at jeg snakket med henne. Synd det ikke er så mange av de i NAV.

 

Anonymous poster hash: 71e11...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...