Gå til innhold

Hvordan få barnet på 4 til å like middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og grønnsaker osv?? Han liker KUN brødskiver med pålegg,vafler,pølser,pannekaker og kjøttboller!!! Hva gjør jeg? Han er ofte dårlig i magen og det må jo komme av ensidig kost....han likte jo før!!

Anonymous poster hash: 96ad9...13a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen får gå fra bordet før alt på tallerkenen er smakt på.

Han må spise minimum kjøttet/poteter/grønnsaker.

Ingen ekstraservice til de som "ikke liker", dette er middag, vil du ikke ha, såer det iingen servering før kveldsmat.

Anonymous poster hash: fb428...5c3

Skrevet

Men hvis dette er et problem, hvorfor serverer du vafler, pannekaker og pølser da?

Anonymous poster hash: 46e00...fde

Skrevet

Her i huset har di ikke fått sei at di ikke like noke før det er smakt på min. 10 gonge. Leste enn eller anna plass at du må spise noe 10 ganger før du liker det ;) di prøve seg med at det er smakt hos far men da sier jeg at det har ikke jeg sett så det må smakes her og :)

Anonymous poster hash: 2e0c6...bdf

Skrevet

Ta enn mat sort av ganger, ikke bland alt sammen så kommer det nok etter hvert :)

Skrevet

Først og fremst sørg for at han er skikklig sulten før middag og at dere spiser sammen i en rolig og hyggelig setting hver dag.

Det tar opptil 15 ganger med smaking å avgjøre om man egentlig liker eller ikke liker ny mat.Fortsett å servere godt tilberedt middag og ikke gi alternativer.

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article792475.ece

Anonymous poster hash: dde6b...957
Skrevet

La barnet hjelpe til å lage maten. Ikke ha fokus på at alt skal spises opp, men på at alt skal smakes på. Spiser man ikke middag får man ikke mat før til kveldsmat. Pølser,vafler og pannekaker ville jeg styrt unna i ukedagene. 

Anonymous poster hash: d103b...5e7
Skrevet

Samme artikkelen jeg har lest men har nokk sett feil ang hvor mange ganger ting må prøves ;)

Skrevet

Hos oss lages det bare en middag, og ingen skiver/vafler/el. for de som bestemmer seg for å ikke like maten. Er man sulten, spiser man. Hvis ikke, er det frokost kl. 06.30 dagen etter (har ikke kvelds). Ingen krangling, ingen hevet stemme, ingen stress, men mega klar regel.

Jeg serverer på tallerken, og gutten må spise litt av alt, men han er ikke nødt til å spise opp. Dersom han har spist en trilfredsstillende mengde får han dessert, til hverdag er det gjerne yoghurt eller frukt evt. med en ostebit. 

Jeg passer selvsagt på å ikke ha en middag som kun består av kontroversielle ingredienser, dersom det er noe som jeg er i tvil om passer jeg på å ha noe annet som jeg vet han liker. Lager f.eks. ikke reker samtidig som auberginer, men auberginer med kjøtt går fint.

Anonymous poster hash: a51ee...c83
Skrevet (endret)

Greit hvis man får barnet til å smake men ikke liker,men hva når barnet nekter å smake?

Har en treåring som er som beskrevet her,og vi får han

ikke til å smake på noe..

Har regel om at hvis han ikke spiser eller smaker på maten så blir det ikke mat før kvelds,men det er jo gjerne ikke så lenge mellom.

Ikke meningen å kuppe tråden men kanskje vi har litt samme problem?

Endret av Ylajali*84
Skrevet

Greit hvis man får barnet til å smake men ikke liker,men hva når barnet nekter å smake?

Har en treåring som er som beskrevet her,og vi får han

ikke til å smake på noe..

Har regel om at hvis han ikke spiser eller smaker på maten så blir det ikke mat før kvelds,men det er jo gjerne ikke så lenge mellom.

Ikke meningen å kuppe tråden men kanskje vi har litt samme problem?

Her har det vært enklere fordi vi spiser middag så sent at det ikke blir kvelds. Selv den mest trassig 2-åring skjønner fort at det er langt til frokost om han ikke spiser middag.

Alle mat-relaterte kamper tok vi for så vidt i perioden 2,5-3 år. Nå er det mye enklere fordi vi kan ha fornuftige samtaler med han, og ved behov blir han minnet om regelen om at tull ved middagsbordet fører til "utvisning" (rødt kort!).

Må bare presisere at gutten vår spiste godt som baby og når han plutselig ble kresen var det tydelig at det var snakk om trass. Og han hadde "reserver", han var ikke spesielt spinkel.

Snakk om det, nå må jeg gå lage middag!

Anonymous poster hash: a51ee...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...