Gå til innhold

Ferie når man er %sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20% sykemeldt. dvs at jeg er hjemme dra jobb onsdager. Nå vurderer jeg å ta ferie to dager i vinterferien. Kan jeg da være sykemeldt onsdag og ha ferie torsdag og fredag?

Var også sykemeldt i romjula, men da måtte jeg jobbe alle arbeidsdagene for sjefen slo seg vrang.

Anonymous poster hash: 670ba...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fri i julen mens jeg var 40 % sykemeldt. Krysset av på sykemelding at jeg skulle ha feriedagene, og det sa personal ihvertfall ok til så vil tro det er rett.

Anonymous poster hash: d30af...97d

Skrevet

Jeg tror du har lov til det så lenge arbeidsgiver godtar det. I arbeidsgiverperioden er det ikke noe problem, men jeg er usikker i den perioden NAV betaler. Hvis du skal reise til utlandet den dagen du er sykmeldt må du søke om dette på forhånd.

Anonymous poster hash: 8e270...396
Skrevet

Det jeg mente var om jeg kunne ta den dagen jeg er sykemeldt, som er onsdager, og i tillegg ta ferie torsdag og fredag.

Jeg regner med at sjefen vil prøve og nekte meg å ta sykemeldingsdagen den onsdagen.

Anonymous poster hash: 670ba...6cb

Skrevet

Om du kan ta ferie to dager i vinterferien eller ikke er helt opp til arbeidsgiver.

Ferien bestemmes i samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstaker kan komme med ønsker, men det er arbeidsgiver som bestemmer. Arbeidsgiver kan si atd et er OK at du tar ut enkeltdager som ferie, men kan også bestemme at du må ta ut hele ferieuker samlet.

Anonymous poster hash: e63aa...a08
Skrevet

Det kan også hende at arbeidsgiver sier at det desverre ikke passer at du tar torsdag og fredag fri men at du kan få tirsdag og onsdag for eksempel.

Anonymous poster hash: 8e270...396
Skrevet

Nei, du kan ikke gjøre det sånn. Nav fordeler sykepengene dine på alle virkedagene i mnd og ikke bare de dagene du er sykemeldt og derfor kan du ikke ta ut feriedager på jobbdagene uten å samtidig melde fra til nav om ferie.... Det gjør du ved å melde fra på del D om ferie og vil da få mindre sykepenger.. 

Anonymous poster hash: ca6da...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...