Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 man her inne på DiB blir nærmest hetset hvis man er veldig sliten og selv mener at man trenger en sykemelding, uten å være gravid. Da er det frivillig at man har satt unger til verden, og man trenger å trappe ned stillingen. Er man derimot gravid skal man ta det med ro, lade batteriene og tenke på seg selv. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128912"35 prosent av kvinnene i undersøkelsen oppga tretthet og søvnproblemer som årsaken til sykmeldingen"Poenget mitt er ikke å lage debatt om hvorfor folk her inne har vært sykemeldt i graviditeten, men holdningene til sykemelding som gravid vs. ikke gravid. En graviditet er nok så kortvarig, kan ikke de som er sykemeldte fordi de er sliten bite tenna sammen en periode? Situasjonen for den som er i jobb uten å være gravid, kan være like forbigående og like uutholdelig.Bør man ikke kunne kreve tilrettelegging hos arbeidsgiver uansett om man er gravid eller ikke?Jeg forundrer meg stadighet til dette paradokset som dyrkes her inne. Anonymous poster hash: a450b...2d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Jo, men man har da barn å ta vare på etter at de er født også. Og det er ikke bare bare med stort søvnunderskudd å skulle ta forsvarlig vare på barn. Jeg har hatt to barn som har sovet veldig dårlig de første årene. Og jeg har hatt over 4 år med svært dårlig nattesøvn og har vært utslitt både fysisk og psykisk. I perioder har jeg ikke vært noen særlig god mor for barna mine. Men noe hjelp fra legen min kunne jeg bare glemme, der var ingenting å hente. Forøvrig var det ikke lett å bli sykemeldt i graviditetene heller. Anonymous poster hash: 99a8d...a1c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Men man skal jammen være jævlig stressa og sliten før det går utover babyen. En følges jo opp i svangerskapet. Visr babyen da tegn til stress, blir situasjonen en annen, men da blir man jo sykemeldt fordi babyen ikke har det bra, ikke fordi mor er sliten. Jeg kan skjønne at gravide er bekymret, men jeg mener ikke det automatisk kvalifiserer til sykemelding. Leger har tidligere sagt at de ikke tør å nekte sykemelding, og da er det også noe feil. Andre slitne får beskjed om å bruke ferien sin, det burde vel strengt tatt gravide gjøre først også? Anonymous poster hash: a450b...2d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Men man skal jammen være jævlig stressa og sliten før det går utover babyen. En følges jo opp i svangerskapet. Visr babyen da tegn til stress, blir situasjonen en annen, men da blir man jo sykemeldt fordi babyen ikke har det bra, ikke fordi mor er sliten. Jeg kan skjønne at gravide er bekymret, men jeg mener ikke det automatisk kvalifiserer til sykemelding. Leger har tidligere sagt at de ikke tør å nekte sykemelding, og da er det også noe feil. Andre slitne får beskjed om å bruke ferien sin, det burde vel strengt tatt gravide gjøre først også? Anonymous poster hash: a450b...2d6 Jeg er for så vidt enig med deg. Men slik det har blitt, så har folk generelt lav terskel for å be om sykmelding. Og da er det ikke rart om sykmeldinger i svangerskap øker også. Samtidig mener jeg det er forskjell på å være sliten i svangerskap og sliten som småbarnsmor. Man kan be noen passe ungene (de fleste i hvert fall), ev pappaen til barna kan være flink til å ta dem med ut på noe, slik at man får hentet seg inn litt. Som gravid kan man ikke låne bort magen og svangerskapsplagene Jeg er ikke gravid, og intensjonen min var egentlig ikke å forsvare gravide mtp sykmelding.. Jeg husker bare veldig godt hvordan ting ballet på seg når jeg først ble veldig sliten, og jeg mener selv det ikke kan sammenliknes med slitenhetsfølelsen man kjenner som småbarnsmor. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Jeg husker bare veldig godt hvordan ting ballet på seg når jeg først ble veldig sliten, og jeg mener selv det ikke kan sammenliknes med slitenhetsfølelsen man kjenner som småbarnsmor. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Enig der, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Men svangerskap er jo forskjellige, noen merker dem knapt. Og det er kanskje de samme som hele tiden maser om at svangerskap ikke er noen sykdom osv. Anonymous poster hash: 5740c...079
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Men man skal jammen være jævlig stressa og sliten før det går utover babyen. En følges jo opp i svangerskapet. Visr babyen da tegn til stress, blir situasjonen en annen, men da blir man jo sykemeldt fordi babyen ikke har det bra, ikke fordi mor er sliten. Jeg kan skjønne at gravide er bekymret, men jeg mener ikke det automatisk kvalifiserer til sykemelding. Leger har tidligere sagt at de ikke tør å nekte sykemelding, og da er det også noe feil. Andre slitne får beskjed om å bruke ferien sin, det burde vel strengt tatt gravide gjøre først også? Anonymous poster hash: a450b...2d6 Jeg er for så vidt enig med deg. Men slik det har blitt, så har folk generelt lav terskel for å be om sykmelding. Og da er det ikke rart om sykmeldinger i svangerskap øker også. Samtidig mener jeg det er forskjell på å være sliten i svangerskap og sliten som småbarnsmor. Man kan be noen passe ungene (de fleste i hvert fall), ev pappaen til barna kan være flink til å ta dem med ut på noe, slik at man får hentet seg inn litt. Som gravid kan man ikke låne bort magen og svangerskapsplagene Jeg er ikke gravid, og intensjonen min var egentlig ikke å forsvare gravide mtp sykmelding.. Jeg husker bare veldig godt hvordan ting ballet på seg når jeg først ble veldig sliten, og jeg mener selv det ikke kan sammenliknes med slitenhetsfølelsen man kjenner som småbarnsmor. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Det vil jeg tro varierer fra person til person... Anonymous poster hash: a450b...2d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Men man skal jammen være jævlig stressa og sliten før det går utover babyen. En følges jo opp i svangerskapet. Visr babyen da tegn til stress, blir situasjonen en annen, men da blir man jo sykemeldt fordi babyen ikke har det bra, ikke fordi mor er sliten. Jeg kan skjønne at gravide er bekymret, men jeg mener ikke det automatisk kvalifiserer til sykemelding. Leger har tidligere sagt at de ikke tør å nekte sykemelding, og da er det også noe feil. Andre slitne får beskjed om å bruke ferien sin, det burde vel strengt tatt gravide gjøre først også? Anonymous poster hash: a450b...2d6 Jeg er for så vidt enig med deg. Men slik det har blitt, så har folk generelt lav terskel for å be om sykmelding. Og da er det ikke rart om sykmeldinger i svangerskap øker også. Samtidig mener jeg det er forskjell på å være sliten i svangerskap og sliten som småbarnsmor. Man kan be noen passe ungene (de fleste i hvert fall), ev pappaen til barna kan være flink til å ta dem med ut på noe, slik at man får hentet seg inn litt. Som gravid kan man ikke låne bort magen og svangerskapsplagene Jeg er ikke gravid, og intensjonen min var egentlig ikke å forsvare gravide mtp sykmelding.. Jeg husker bare veldig godt hvordan ting ballet på seg når jeg først ble veldig sliten, og jeg mener selv det ikke kan sammenliknes med slitenhetsfølelsen man kjenner som småbarnsmor. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Det vil jeg tro varierer fra person til person... Anonymous poster hash: a450b...2d6 Avslutta litt fort der... En del småbarnsmødre har det het sikker verre enn en del slitne, sykemeldte gravide, og omvendt. Det spiller forsåvidt ingen rolle om man er gravid eller ikke. Det er noe feil med holdningene og terskelen. Hvorfor kan ikke en gravid trappe ned og jobbe 70% i svangerskapet, så lenge hun ikke er syk, slik slitne småbarnsmødre må hvis de ikke klarer mer? Anonymous poster hash: a450b...2d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Jeg gikk ikke inn på linken du la ut, så jeg kvalifiserer meg kanskje ikke til å svare. Men; jeg tror gravide er ekstra vare på kroppen, og lettere tyr til sykmelding fordi de bærer på et barn. Man vil ikke presse seg, i frykt for at det vil gå ut over barnet i magen. Helt naturlig, spør du meg. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Men man skal jammen være jævlig stressa og sliten før det går utover babyen. En følges jo opp i svangerskapet. Visr babyen da tegn til stress, blir situasjonen en annen, men da blir man jo sykemeldt fordi babyen ikke har det bra, ikke fordi mor er sliten. Jeg kan skjønne at gravide er bekymret, men jeg mener ikke det automatisk kvalifiserer til sykemelding. Leger har tidligere sagt at de ikke tør å nekte sykemelding, og da er det også noe feil. Andre slitne får beskjed om å bruke ferien sin, det burde vel strengt tatt gravide gjøre først også? Anonymous poster hash: a450b...2d6 Jeg er for så vidt enig med deg. Men slik det har blitt, så har folk generelt lav terskel for å be om sykmelding. Og da er det ikke rart om sykmeldinger i svangerskap øker også. Samtidig mener jeg det er forskjell på å være sliten i svangerskap og sliten som småbarnsmor. Man kan be noen passe ungene (de fleste i hvert fall), ev pappaen til barna kan være flink til å ta dem med ut på noe, slik at man får hentet seg inn litt. Som gravid kan man ikke låne bort magen og svangerskapsplagene Jeg er ikke gravid, og intensjonen min var egentlig ikke å forsvare gravide mtp sykmelding.. Jeg husker bare veldig godt hvordan ting ballet på seg når jeg først ble veldig sliten, og jeg mener selv det ikke kan sammenliknes med slitenhetsfølelsen man kjenner som småbarnsmor. Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7 Det vil jeg tro varierer fra person til person... Anonymous poster hash: a450b...2d6 Avslutta litt fort der... En del småbarnsmødre har det het sikker verre enn en del slitne, sykemeldte gravide, og omvendt. Det spiller forsåvidt ingen rolle om man er gravid eller ikke. Det er noe feil med holdningene og terskelen. Hvorfor kan ikke en gravid trappe ned og jobbe 70% i svangerskapet, så lenge hun ikke er syk, slik slitne småbarnsmødre må hvis de ikke klarer mer? Anonymous poster hash: a450b...2d6 Når legen slenger ut forslaget om 100 % sykmelding, er det lett å bare ta i mot Man tenker kanskje "Ah, så deilig. Nå kan jeg slappe av litt før fødselen, jeg har tid til ditt og tid til datt". Eller det kan være "Ah, endelig. Hvert minutt på jobb har vært uutholdelig". Og så finnes det grunner for sykmelding mellom disse to ytterpunktene. Om det er noe galt med holdningene til sykmelding? På generelt grunnlag, utvilsomt ja! Anonymous poster hash: 4a1d7...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå