Gå til innhold

Fra lavkarbo til 5:2


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring på å gå fra lavkarbo til f.eks. 5:2? Jeg har levd lavkarbo-livsstil i snart 3 år. Det har da vært forholdsvis streng lavkarbo med ca 20g om dagen. Jeg kjenner nå at jeg trenger en pause fra dette av  ulike årsaker. Jeg er imidlertid veldig redd for å gå opp når jeg nå endrer kosthold. Jeg har lagt på meg noen få kg det siste året pga medisiner selv om jeg har hatt samme kosthold. Så ideelt sett skulle jeg gjerne hatt de av igjen og i hvert fall ikke gå opp mer.

 

Så for å kompensere litt har jeg lurt på å gå over på 5:2 i en periode. Må jeg fortsatt regne med å gå opp i vekt? Tenkte å ligge på ca 1800 kalorier om dagen de dagene som ikke er fastedager.

 

Jeg trenger ikke en diskusjon om hvorvidt 5:2 er bra eller dårlig. Men jeg har tenkt at jeg må forsøke å hindre den vektoppgang som ofte kommer ved lavkarboslutt (som jeg egentlig aldri hadde tenkt jeg skulle gjøre).

 

Noen tips eller erfaringer?



Anonymous poster hash: 8953e...6b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om denne dietten. Ser for meg det er eksepsjonelt vanskelig å faste to dager i strekk? Spesielt i forhold til jobb? 

 

Jeg gikk fra streng lavkarbo til normalkost, uten brød og sukkervarer. Har ikke lagt på meg, men jeg trener endel. 4 ganger i uken. Hva med å gå over til å trene mer. Det er faktisk ikke mer "science bro" en at du må forbrenne mer en hva som kommer ut. Uavhengig om dette kommer av at man kutter ut favorittdrivstoffet (karbo) eller spiser litt mindre. 

Gjest thricane
Skrevet

Har du sjekket ut lean gain metoden? Finner den langt enklere å følge enn 5:2. Pr nå jobber jeg mye, blir litt dårlig mat med overtid og mindre trening. Da holder jeg vekta greit med denne metoden.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om denne dietten. Ser for meg det er eksepsjonelt vanskelig å faste to dager i strekk? Spesielt i forhold til jobb? 

 

Jeg gikk fra streng lavkarbo til normalkost, uten brød og sukkervarer. Har ikke lagt på meg, men jeg trener endel. 4 ganger i uken. Hva med å gå over til å trene mer. Det er faktisk ikke mer "science bro" en at du må forbrenne mer en hva som kommer ut. Uavhengig om dette kommer av at man kutter ut favorittdrivstoffet (karbo) eller spiser litt mindre. 

 

Jeg har en helsesituasjon som gjør at det ikke er mulig med særlig trening. Så derfor må jeg belage meg mer på kostholdsendring enn trening. Tror forøvrig ikke at jeg kommer til å ha store problemer med fastedagene.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 8953e...6b2

Skrevet

Har du sjekket ut lean gain metoden? Finner den langt enklere å følge enn 5:2. Pr nå jobber jeg mye, blir litt dårlig mat med overtid og mindre trening. Da holder jeg vekta greit med denne metoden.

Den har jeg ikke hørt om. Da får jeg google den :-)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 8953e...6b2

Skrevet

Jeg gjorde det, og det gikk litt lang tid før jeg begynte å gå ned. Man blir jo litt gærn når man plutselig har lov å spise karbs ;) Ville tatt det litt gradvis og se hva som funker. Men om du er desperat etter vektnedgang - kjør 5:2&kavkarbo! Eller så vil jeg gjerne tipse om min lille fasteversjon: ikke spise etter kl18 på hverdager (ingen problem etter en bitteliten stund) & dropp en lunsj eller frokost i helgen - gjerne kombiner! Funker!! Fastedagene ble så veldig triste & vanskelig å kombinere med livet generelt for min del.

 

Anonymous poster hash: 2d187...247

Gjest thricane
Skrevet

 

 

Har du sjekket ut lean gain metoden? Finner den langt enklere å følge enn 5:2. Pr nå jobber jeg mye, blir litt dårlig mat med overtid og mindre trening. Da holder jeg vekta greit med denne metoden.

Den har jeg ikke hørt om. Da får jeg google den :-)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 8953e...6b2

Finner grei innføring om du går inn på fitnessbloggen.no og søker periodisk faste.
Skrevet

Unnskyld meg, men fra en idiotisk motediett til en annen. Hva skjedde med å trene, spise sunt og lage mindre porsjoner????? MÅ man hive seg på trenddiett som man ikke holder ut som livsstil? Du holdt ikke ut med lavkarbo i mer enn 3 år. Da må du se på løsninger som kan gjøre at du lever sunnere generelt. Kutt ut cola, godis og andre kaloribomber, begynn å trene og spis mindre porsjoner. Så går du ned i vekt. Ikke hiv deg på udokumenterte og potensielt skadelige dietter som man må kutte ut etter en stund.



Anonymous poster hash: 5e349...273
Skrevet

Min "diett" er å spise sunt og ikke for mye i ukedagene, og så skeier jeg litt ut i helgene. Og så trener jeg tre ganger i uka. Jeg er snart 40, og har aldri vært overvektig når jeg forholder meg til disse enkle reglene. Jeg ser sunn og sprek ut, og har det bra med meg selv, noe jeg ikke ville gjort/hatt om jeg skulle gå på diverse fjollete dietter hele livet!

 

Hvorfor kan dere ikke bare prøve det samme?!



Anonymous poster hash: e082f...3c3
Skrevet

 

Min "diett" er å spise sunt og ikke for mye i ukedagene, og så skeier jeg litt ut i helgene. Og så trener jeg tre ganger i uka. Jeg er snart 40, og har aldri vært overvektig når jeg forholder meg til disse enkle reglene. Jeg ser sunn og sprek ut, og har det bra med meg selv, noe jeg ikke ville gjort/hatt om jeg skulle gå på diverse fjollete dietter hele livet!

 

Hvorfor kan dere ikke bare prøve det samme?!

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Hvorfor er det fedmeproblemer globalt hvis det er så enkelt. Det blir som om en ikkerøker sier de trenger ikke selge den usunne varen siden ingen trenger røyk for å leve. Noen sliter med overvekt og andre kan ha andre laster.

 

Anonymous poster hash: d2a42...dfc

Skrevet

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig. For noen er slike ting det som funker!

Viss dere leser hva hun har skrivd, så sier hun at hun har en helsesituasjon som gjør at hun ikke får trent!

Til HI: jeg kan desverre ikke så mye om denne dietten, men jeg ønsker deg lykke til og håper det funker for deg:)

Skrevet

 

Hvorfor er det fedmeproblemer globalt hvis det er så enkelt.

 

Fordi matvareindustrien på verdensbasis pøser ut drittmat til lavpris.

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Skrevet

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Skrevet

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Av og til er kanskje det like greit ja!

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Skrevet

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Ja, nettopp, fordi det som ikke fungerer for deg kan utrolig nok fungere for andre. Hvordan skal du vite hvis ikke du prøver? Periodisk faste betyr forøvrig ikke at du skal dytte i deg drittmat. Heldigvis er vi voksne mennesker som kan ta egne valg, hvorfor så opptatt av å pålegge andre dine valg når de har sagt tydelig at spørsmålet her ikke handler om din mening om saken?

 

Anonymous poster hash: d120b...801

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

 

Min "diett" er å spise sunt og ikke for mye i ukedagene, og så skeier jeg litt ut i helgene. Og så trener jeg tre ganger i uka. Jeg er snart 40, og har aldri vært overvektig når jeg forholder meg til disse enkle reglene. Jeg ser sunn og sprek ut, og har det bra med meg selv, noe jeg ikke ville gjort/hatt om jeg skulle gå på diverse fjollete dietter hele livet!

 

Hvorfor kan dere ikke bare prøve det samme?!

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Hvorfor er det fedmeproblemer globalt hvis det er så enkelt. Det blir som om en ikkerøker sier de trenger ikke selge den usunne varen siden ingen trenger røyk for å leve. Noen sliter med overvekt og andre kan ha andre laster.

 

Anonymous poster hash: d2a42...dfc

 

 

 

Det er jo det som er problemet!! I stedet for å ha selvdisiplin, trene og leve sunt så higer folk etter dietter der man slipper å lette på ræva og telle hva man faktisk spiser!! Lavkarbo er jo nettopp det, du kan spise vanvittige porsjoner med karbo- og kalorifattig mat, sitte i sofaen og likevel gå ned i vekt. Man blir ikke sunnere av det eller få bedre helse, man blir bare tynnere. Fedmeproblemet kommer av at folk spiser for mye og beveger seg for lite. Det er svært få som har overvekt på grunn av sykdommer, de fleste har det på grunn av manglende selvdisiplin.

Skrevet

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Ja, nettopp, fordi det som ikke fungerer for deg kan utrolig nok fungere for andre. Hvordan skal du vite hvis ikke du prøver? Periodisk faste betyr forøvrig ikke at du skal dytte i deg drittmat. Heldigvis er vi voksne mennesker som kan ta egne valg, hvorfor så opptatt av å pålegge andre dine valg når de har sagt tydelig at spørsmålet her ikke handler om din mening om saken?

 

Anonymous poster hash: d120b...801

 

Hun ber om tips eller erfaringer. Det er særdeles få som har lang erfaring med 5:2 dietten ettersom den ble moderne nå nylig, men det er svært relevant hvilke erfaringer folk har ellers, som at slike motedietter sjelden er noen god løsning på sikt.

 

Anonymous poster hash: 106b4...55b

Skrevet

te name="Anonym bruker" post="146089005" timestamp="1391500795"]

 

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Ja, nettopp, fordi det som ikke fungerer for deg kan utrolig nok fungere for andre. Hvordan skal du vite hvis ikke du prøver? Periodisk faste betyr forøvrig ikke at du skal dytte i deg drittmat. Heldigvis er vi voksne mennesker som kan ta egne valg, hvorfor så opptatt av å pålegge andre dine valg når de har sagt tydelig at spørsmålet her ikke handler om din mening om saken?

 

Anonymous poster hash: d120b...801

Hun ber om tips eller erfaringer. Det er særdeles få som har lang erfaring med 5:2 dietten ettersom den ble moderne nå nylig, men det er svært relevant hvilke erfaringer folk har ellers, som at slike motedietter sjelden er noen god løsning på sikt.

 

Anonymous poster hash: 106b4...55b Hvilken del av tips og erfaring, ikke din personlige mening om motedietter, var det du ikke forstod? Det har ingenting med erfaring å gjøre at du ikke har hatt hell med alle andre dietter det ute.

 

Anonymous poster hash: d120b...801

Skrevet

te name="Anonym bruker" post="146089005" timestamp="1391500795"]

 

 

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Ja, nettopp, fordi det som ikke fungerer for deg kan utrolig nok fungere for andre. Hvordan skal du vite hvis ikke du prøver? Periodisk faste betyr forøvrig ikke at du skal dytte i deg drittmat. Heldigvis er vi voksne mennesker som kan ta egne valg, hvorfor så opptatt av å pålegge andre dine valg når de har sagt tydelig at spørsmålet her ikke handler om din mening om saken?

 

Anonymous poster hash: d120b...801

Hun ber om tips eller erfaringer. Det er særdeles få som har lang erfaring med 5:2 dietten ettersom den ble moderne nå nylig, men det er svært relevant hvilke erfaringer folk har ellers, som at slike motedietter sjelden er noen god løsning på sikt.

 

Anonymous poster hash: 106b4...55b

Hvilken del av tips og erfaring, ikke din personlige mening om motedietter, var det du ikke forstod? Det har ingenting med erfaring å gjøre at du ikke har hatt hell med alle andre dietter det ute.

 

Anonymous poster hash: d120b...801

 

Jeg har bare forsøkt en diett en gang jeg. Den som går ut på å spise sunnere og mindre og så trene mer. Gikk ned 10 kg for 4 år siden og har holdt meg der, men jeg har lest en del statistikk og den viser enkelt og greit at lavbo gir vektrduksjon bare hvis du totalt får i deg færre (+ at du går ned litt pga mindre vann i kroppen ) kcal og 5:2 fungerer om du får i deg færre kcal. De som slutter på diettene går ofte tilbake til å spise for mye og går da opp i vekt igjen. Det er ikke vanskligere.

 

Nå har sansynligvis både lavkarbo og 5:2 dietten noen andre helseefekter enn vektstyrin også, men det er jo en annen diskusjon.

 

Anonymous poster hash: 106b4...55b

Skrevet

 

te name="Anonym bruker" post="146089005" timestamp="1391500795"]

 

 

 

 

Nå skreiv jo HI at hun ikke var ute etter meninger om hvor vidt denne dietten var bra eller dårlig.

Så man skal bare lukke øyne og ører for folks idioti?

 

Anonymous poster hash: e082f...3c3

Ja, nettopp, fordi det som ikke fungerer for deg kan utrolig nok fungere for andre. Hvordan skal du vite hvis ikke du prøver? Periodisk faste betyr forøvrig ikke at du skal dytte i deg drittmat. Heldigvis er vi voksne mennesker som kan ta egne valg, hvorfor så opptatt av å pålegge andre dine valg når de har sagt tydelig at spørsmålet her ikke handler om din mening om saken?

 

Anonymous poster hash: d120b...801

Hun ber om tips eller erfaringer. Det er særdeles få som har lang erfaring med 5:2 dietten ettersom den ble moderne nå nylig, men det er svært relevant hvilke erfaringer folk har ellers, som at slike motedietter sjelden er noen god løsning på sikt.

 

Anonymous poster hash: 106b4...55b

Hvilken del av tips og erfaring, ikke din personlige mening om motedietter, var det du ikke forstod? Det har ingenting med erfaring å gjøre at du ikke har hatt hell med alle andre dietter det ute.

 

Anonymous poster hash: d120b...801

 

Jeg har bare forsøkt en diett en gang jeg. Den som går ut på å spise sunnere og mindre og så trene mer. Gikk ned 10 kg for 4 år siden og har holdt meg der, men jeg har lest en del statistikk og den viser enkelt og greit at lavbo gir vektrduksjon bare hvis du totalt får i deg færre (+ at du går ned litt pga mindre vann i kroppen ) kcal og 5:2 fungerer om du får i deg færre kcal. De som slutter på diettene går ofte tilbake til å spise for mye og går da opp i vekt igjen. Det er ikke vanskligere.

 

Nå har sansynligvis både lavkarbo og 5:2 dietten noen andre helseefekter enn vektstyrin også, men det er jo en annen diskusjon.

Anonymous poster hash: 106b4...55b

 

 

 

Pluss at sunnere mat med mindre mengder og trening, samt litt utskeielse i helgene viser seg (ifølge forskning) å ha mye større effekt enn periodiske dietter. Svært få klarer å leve lavkarbo eller på 5:2 hele livet, men det er ingen problem å leve sunnere.

 

Anonymous poster hash: 5e349...273

Skrevet

Nå ser jeg at det er kommet mange kommentarer her inne og jeg hadde ikke egentlig tenkt å gå inn på de.  Jeg visste jo at det kom til å skje, så jeg kan vel egentlig takke meg selv for å skrive inn her. Det som irriterer meg er at noen så bastant skal ha løsningen for alle.

 

1. Man trenger ikke å leve på fett og fløte når man spiser lavkarbo. Jeg har IKKE hatt et kosthold de siste årene hvor jeg bare har sittet på sofaen og spist ubegrenset fett. Jeg har faktisk hatt en veldig kontrollert kosthold med mye grønnsaker og hjemmelaget mat.

 

2. Jeg synes heller ikke jeg kvalifiserer for å hoppe fra en magisk diett til en annen, som det skrives her. Når jeg har hatt et lavkarbokosthold i 3 år så synes jeg vel at jeg fortjener litt mer cred enn det.

 

3. Jeg har en hjertelidelse som gjør at jeg sliter med trening og spesielt høyintensiv trening. I tillegg er jeg avhengig av medisiner som dessverre gjør at de fleste av oss som bruker de, går opp i vekt. Nettopp derfor har jeg hatt et VELDIG forsiktig kosthold de siste årene. Jeg jobber knallhardt for å ikke gå opp mer i vekt enn jeg har gjort på medisinene, men jeg vil gjerne miste noen av kiloene jeg har fått pga medisinene. Det er ikke moro å leve med kosthold andre går ned i vekt av, mens man selv går opp i vekt pga medisiner.

 

Når jeg nå ønsker å forsøke 5:2 så er det for en periode for å venne kroppen til økt mengde karbohydrater før jeg forhåpentligvis kan slappe mer av og leve mer vanlig. Siden jeg vet det er lett å gå opp i vekt ved opphold i lavkarbo vil jeg forsøke å motvirke dette i overgangen. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å sitte å dytte inn med snop og alt som finnes de andre dagene i uka! Jeg er veldig klar over at det er er snakk om inntak i forhold til forbruk, men det er ikke alltid så lett for alle. Noen ganger er det kompliserende faktorer. De siste årene har vært preget av rigid kosthold uten at det har gitt de store resultatene pga medisinene.

 

Dette var egentlig en avsporing og en debatt jeg ikke ville ta. Jeg er ikke interessert i hva andre mener om dietter og kosthold. Jeg må forsøke det jeg kan for meg og det som føles riktig for meg. Det jeg lurte på var om noen andre hadde gått fra et slikt kosthold og over på 5:2 da jeg er redd for at jeg fortsatt vil gå opp i vekt med denne dietten. Dette er ment for en periode slik at kroppen vender seg til flere karbohydrater uten å gå enda mer opp i vekt. Slik jeg har forstått det jeg har lest om dietten også, er at man etterhvert også skal gå ned til 1 fastedag. Kanskje ingen.

 

Sånn. Da har jeg fått ut det meste av det jeg hadde på hjertet. :)

 

HI



Anonymous poster hash: 8953e...6b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...