Gå til innhold

Inspirert: hvordan er en vanlig morgen hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn på 1 år, 3 år og 7 år. Sier seg selv at det kan være litt kaos på morgenen her. 

Mannen er nødt til å dra klokken 06.30 så det er somregel jeg som har ansvaret for å få levert barna i barnehagen før jeg begynner på jobb klokken 8.

Så her er det vekkerklokken på kl. 06.00 og dra seg ut av senga og hoppe i dusjen og sminke seg lett og finne noen klær før det er å smøre matpakke og forberede frokst. Så er det å vekke 7-åringen og sette den igang med morgenstellet, før eg henter 3-åringen og steller den. Når jeg er ferdig på badet ligger somregel 1-åringen og roper, og da er det bare å få 3-åringen til matbordet og håpe at storebror passer på. Men somregel mens jeg er på badet blir det alltid klinsj mellom en morgengretten 7-åring og en 3-åring i trass som EEEELSKER å teste grense. Så da er det å renne frem og tilbake, hysje og roe ned, få stellet 1-åringen og få på den noe klær, men er jeg uheldig har han en tendens til å tisse før jeg rekker å få på bleia. Joda, da er det å hurtigvaske badet, finne nye klær til seg selv, raske opp noe fra kommoden til mini og noe annet lørv i skapet til meg. Få 1-åringen til bordet mens jeg starter å kle 3-åringen som absolutt IKKE skal ha på seg den jakken, de skoene eller den luen. Hyling og skriking, slåing og trassing. Så er det å minnne elste på at han må huske klokken, legge matpakken i sekken forklare hvilke klær. 

Bare stress hele greia.
Klarer somregel å knøvle oss ut døren til 07.30, men selv om både jeg og barna så veldig pene ut med en gang vi var ferdigstellt, så ser det ut som hele gjengen har vært i krigen og alt er bare kaos. SÅ er det hyling helt til vi er fremme i barnahgen, levere barna på hversin avdeling og somregel komme stressende inn på jobben ca kl. 08.02- hver eneste dag!

Står jeg opp tidligere så klarer jeg virkelig å bruke enda lengre tid på morgenen, for da innbiller jeg meg at jeg har sååå god tid. Og vips er klokken kanskje kvart på 8 og vi har ikke begynt påkledningen til å dra i bhg og ingenting er klart :P
morgenen er ett eneste stort kaos, men når jeg sitter å tenker over det så klarer jeg å kose meg å se den lille hverdagslykken til barna når jeg kommer å henter dem eller sir "god morgen" <3
Bortsett fra 7åringen som kunne glefst år meg som en sulten dinosaurus fordi han vil sove mye mye lengre!  :hjerter_rundt:

Anonymous poster hash: 2e456...03c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen står opp med ungene og smører mat til dem. Leverer dem. De har sånn passe med tid. Ungene er alltid medgjørlig.

Jeg står opp går på do og pusser tenner, lager meg en kaffe og setter meg i bilen. Er ikke noe godt menneske på morgenen, så ingen vil være rundt meg ;) Drar enten før eller etter de andre.

Sminker meg og ordner håret på jobb, da jeg aldri kommer meg opp i rett tid.

Anonymous poster hash: 1b1ca...7bc
Skrevet

Hm.. Glad min er relativt rolig.

05.00 - Jeg står opp, kler på meg joggebukse og ullgenser, tar på jakke og går tur med hunden.
Når jeg kommer inn spiser jeg 2 knekkebrød mens jeg pc'lerer litt og tar kanskje en kopp kaffe.
06.15 - Vekker 1'åringen, setter henne i spisestolen med 1 brødskive og litt melk/vann, mens jeg selv kler på meg andre klær.
06.40 - Kler på barnet
07.00 - Går ut

Fra 06.15 er det barnemusikk på, og vi tuller og ler og koser oss før vi drar:D

Skrevet

Ganske annerledes morgener her. ;)

2-åringen vekker meg ca klokka 6, så plasserer jeg ham foran barne-tv og setter meg ved pc'en så jeg får våknet litt i fred og ro. :P

Ca 6.30 skifter jeg på ham også spiser vi frokost. Deretter leker vi litt, evt han leker alene mens jeg begynner å jobbe (jobber hjemmefra). Ca 8.30 kjører pappaen ham i barnehagen mens jeg blir igjen hjemme og jobber. :)

Anonymous poster hash: 27c11...db0
Skrevet

Vi har 3 barn på 1 år, 3 år og 7 år. Sier seg selv at det kan være litt kaos på morgenen her.

Mannen er nødt til å dra klokken 06.30 så det er somregel jeg som har ansvaret for å få levert barna i barnehagen før jeg begynner på jobb klokken 8.

Så her er det vekkerklokken på kl. 06.00 og dra seg ut av senga og hoppe i dusjen og sminke seg lett og finne noen klær før det er å smøre matpakke og forberede frokst. Så er det å vekke 7-åringen og sette den igang med morgenstellet, før eg henter 3-åringen og steller den. Når jeg er ferdig på badet ligger somregel 1-åringen og roper, og da er det bare å få 3-åringen til matbordet og håpe at storebror passer på. Men somregel mens jeg er på badet blir det alltid klinsj mellom en morgengretten 7-åring og en 3-åring i trass som EEEELSKER å teste grense. Så da er det å renne frem og tilbake, hysje og roe ned, få stellet 1-åringen og få på den noe klær, men er jeg uheldig har han en tendens til å tisse før jeg rekker å få på bleia. Joda, da er det å hurtigvaske badet, finne nye klær til seg selv, raske opp noe fra kommoden til mini og noe annet lørv i skapet til meg. Få 1-åringen til bordet mens jeg starter å kle 3-åringen som absolutt IKKE skal ha på seg den jakken, de skoene eller den luen. Hyling og skriking, slåing og trassing. Så er det å minnne elste på at han må huske klokken, legge matpakken i sekken forklare hvilke klær.

Bare stress hele greia.

Klarer somregel å knøvle oss ut døren til 07.30, men selv om både jeg og barna så veldig pene ut med en gang vi var ferdigstellt, så ser det ut som hele gjengen har vært i krigen og alt er bare kaos. SÅ er det hyling helt til vi er fremme i barnahgen, levere barna på hversin avdeling og somregel komme stressende inn på jobben ca kl. 08.02- hver eneste dag!

Står jeg opp tidligere så klarer jeg virkelig å bruke enda lengre tid på morgenen, for da innbiller jeg meg at jeg har sååå god tid. Og vips er klokken kanskje kvart på 8 og vi har ikke begynt påkledningen til å dra i bhg og ingenting er klart :P

morgenen er ett eneste stort kaos, men når jeg sitter å tenker over det så klarer jeg å kose meg å se den lille hverdagslykken til barna når jeg kommer å henter dem eller sir "god morgen" <3

Bortsett fra 7åringen som kunne glefst år meg som en sulten dinosaurus fordi han vil sove mye mye lengre! :hjerter_rundt:

Hihi! Høres ut som en ganske kaotisk morgen! Det blir det her også med 3 barn! ;) jeg står opp kvart på 7 og dusjer. Så kler jeg på minsten før jeg vekker de andre! Må dra eldste ut av senga for han vil helst sove lenge!

Så lager jeg frokost mens de to eldste er på badet! Må alltid opp til de flere ganger. Eldstemann må også få litt hjelp til å komme seg ut av dusjen, ellers blir han det i timevis :P

Ca kvart på 8 har alle komt seg ut!

Bare et lite tips som funker på min 3-åring som skal bestemme selv.. Jeg finner frem klær sammen med han kvelden før. Han velger bukse, genser og til og med lue selv og vi legger det klart! Før jeg begynte med det ble det hylng og skriking fordi han skal bestemme selv, og ikke skulle gå med det jeg hadde lagt frem! Og hadde ikke tid til at han skulle se gjennom klærne sine for å bestemme seg! ;) Skjer jo selvfølgelig av og til at han har ombestemt seg til nesten morgen, men går som oftest bra. :)

Niste lager jeg av og til kvelden før. Tar frosne skiver fra frysen, smører på og legger i kjøleskapet. Da er de gode til lunsjen neste dag! :-)

Skrevet

Jeg står opp 06.30 steller meg

Vekker gutten min på 9 kl 07, sender ham på badet og så møtes vi ved frokostbordet

Koser oss med Radio Norge Loven & Co morgenklubben, fin start på dagen :)

07.45 er det ut dørene for oss, han til skolen og jeg på jobb.

Klarer ikke stress om morningen, så dette er harmonisk for oss :)

Anonymous poster hash: 4aea8...7c7

Skrevet

Jeg står opp i 7-tiden, dusjer og steller meg. Barna på 11, 9 og 6 år er da som regel stått opp og steller seg selv, spiser frokost og smører seg lunsj. Så hjelper jeg 4-åringen med å kle på seg og få i henne mat. Noen ganger er hun alt klar, dersom hun er i det selvstendige hjørnet. Da er alle fire barna ferdig påkledd og mette når jeg er ferdig i dusjen. Så ser jeg over skolesekker at alle har husket alt, finner fram nytt byttetøy om noen trenger det, og får alle ut døren. Som regel er det lite krangling og trass om morgningen, det tar de igjen om ettermiddagen. Og den er travel!

Anonymous poster hash: 150bf...1e5
Skrevet

Bare stress hele greia.

Bortsett fra 7åringen som kunne glefst år meg som en sulten dinosaurus fordi han vil sove mye mye lengre! :hjerter_rundt:

Hihi! Høres ut som en ganske kaotisk morgen! Det blir det her også med 3 barn! ;) jeg står opp kvart på 7 og dusjer. Så kler jeg på minsten før jeg vekker de andre! Må dra eldste ut av senga for han vil helst sove lenge!

Så lager jeg frokost mens de to eldste er på badet! Må alltid opp til de flere ganger. Eldstemann må også få litt hjelp til å komme seg ut av dusjen, ellers blir han det i timevis :P

Bare et lite tips som funker på min 3-åring som skal bestemme selv.. Jeg finner frem klær sammen med han kvelden før. Han velger bukse, genser og til og med lue selv og vi legger det klart! Før jeg begynte med det ble det hylng og skriking fordi han skal bestemme selv, og ikke skulle gå med det jeg hadde lagt frem! Og hadde ikke tid til at han skulle se gjennom klærne sine for å bestemme seg! ;) Skjer jo selvfølgelig av og til at han har ombestemt seg til nesten morgen, men går som oftest bra. :)

Niste lager jeg av og til kvelden før. Tar frosne skiver fra frysen, smører på og legger i kjøleskapet. Da er de gode til lunsjen neste dag! :-)

Har prøvd å la 3-åringen velge, men somregel har han hver eneste morgen ombestemt seg for klærne :P Ligner litt på mora, jeg klarer ikke å bestemme meg i kveld for hva jeg vil ha på meg imorgen.. Hehe

Skrevet

Ungen våkner i 5 tiden. Mannen står opp og lager en liten bolle med frukt/grønnsaker til ungen som han spiser mens han ser tegnefilm. Mannen ordner seg og lager niste til seg selv. Jeg står opp og dusjer så drar mannen på jobb litt over 06. Ungen leker litt mens jeg sminker meg. Så dusjer han og vi tar morgenstellet etterfulgt av frokost som vi spiser sammen i sofaen. Drar til barnehagen i 08 tiden. Ganske likt hver dag egentlig.

Anonymous poster hash: 6d46f...c87
Skrevet

Gubben står opp ca kl 7. Gutten en halvtime senere. Mannen ordner frokost, kler på ham, kommer og sier hadet til meg og kjører ham i barnehagen. Jeg står opp når jeg vil, liker å sove til ca halv ni-ni. 

Og det er vel egentlig det..

Anonymous poster hash: f98fa...dc0
Skrevet

Vi står opp 6.15. De 3 små ser på barnetv mens vi fyrer i peisen, spiser frokost, dusjer og smører matpakker. Så kler vi på dem, mens 17-åringen spiser og tar seg kaffe. Jeg kjører med alle 4 kl 7.30, mannen kjører kl 08, så han rydder opp og slipper ut og mater høner. Så leverer jeg 17-åringen på videregående og de 3 små på skole og barnehage. Vi har litt kjørevei, ca 40 min. Så kjører jeg til jobb de 3 dagene jeg jobber, eller hjem når jeg har fri:) Som regel går det veldig hyggelig for seg alt sammen:)

Skrevet

Står opp mellom 6 og 6.30. Slenger på meg noen klær, slipper ut hunden og setter på tv. Så er det å gå på do og så ta en dusj med badedøra åpen. Barna står opp i rykk og napp. Deretter er det å vaske og stelle minstemann. Så hjelper jeg med klær på de andre barna, maser om at de skal kle seg, skolebarna skal spise (de finner en skive fra matboksen, og de skal legge denne i sekken etterpå). Så fikser jeg hårsveiser og maser igjen om at de må pusse tenner, vaske ansikt og hender. Så går jeg på badet igjen og sminker meg, fikser håret og tar på meg dagens outfit. Deretter en runde for å dra fra gardiner, re senger, kaste skitne klær kurvene o.l. Finner nytt vann og mat til hunden. Kl. 7.45. prøver jeg at alle bør rusle inn på vaskerommet/garasjen for å ta på yttertøy, sette seg i bilen og feste bilbelter. Er alltid litt kaotisk da. Så lemper jeg sekker o.l. i bagasjerommet, deretter er det klart for avgang ca. 8.00. Så kjører vi i ca. 20 min og er fremme ved skolen/barnehagen. Så kjører jeg og minstemann hjem igjen og er hjemme rett før kl. 9 for å spise frokost og begynne på dagens gjøremål. Noen ganger gjør jeg unna matvareinnkjøpene mens jeg er i sentrum, da blir frokosten noe senere.

Mannen fikser kun seg selv og kjører til jobb. Noen dager må han ut for å gjøre lit gårdsarbeid og står da opp 5.30 og steller seg etterpå. De andre dagene står vi opp omtrent samtidig.

Skrevet

Opp 06:30. Sminker meg mens mannen lager frokost til oss 3. Så vekker jeg sønnen på 16 mnd kl 07, steller han og alle spiser. Mannen lufter bikkja kjapt, starter begge bilene og går 07:30. Jeg rydder litt, rer senga og tar på meg og guttungen yttertøy. Leverer i bhg (tar 20 sek å kjøre opp bakken) 07:50. Er på jobb 08:05, et kvarter før jeg "må" (er lærer).

Skrevet

For en forferdelig måte å starte dagen på!

Sånn kunne jeg aldri klart å ha det.

Jeg står opp kl 6.45 og steller og kler meg før jeg vekker yngste kl 7. Skifter bleie og tar morgenstell før eldste står opp ca 7.15 og vi går på kjøkken og starter med frokost.

Eldste gjør seg ferdig og kommer på kjøkken litt før halv 8, spiser og gjør seg ferdig til 7.45. Da går vi sammen ut døren, eldste på skolen og mini og jeg kjører til bhg og jobb.

Barna trasser sjelden (om morgenen altså) og jeg føler vi får en god start på dagen. Enda en fordel med stor aldersforskjell mellom barna :) (5 år).

Anonymous poster hash: e7683...8e1

Skrevet

Jeg står opp 06.30 steller meg

Vekker gutten min på 9 kl 07, sender ham på badet og så møtes vi ved frokostbordet

Koser oss med Radio Norge Loven & Co morgenklubben, fin start på dagen :)

07.45 er det ut dørene for oss, han til skolen og jeg på jobb.

Klarer ikke stress om morningen, så dette er harmonisk for oss :)

Anonymous poster hash: 4aea8...7c7

1 time og 15 min er for meg stress :P Jeg må ha minimum 2 timer på morningen:P

Skrevet

Her får ungen ligge så lenge som han vil om morgenen. I det siste så har han begynt å våkne rundt 8. Er jeg på nattvakt så kommer jeg gjerne hjem når guttaboys(far og sønn) er på badet å ordner seg. Går opp å hilser på de før jeg går ned å lager matpakke. Hvis vi leverer han før kl 9 i bhg så får han spise frokost der, hvis ikke så spiser han frokost her hjemme.

Er jeg hjemme så står jeg opp samtidig med gutta, hvis ungen våkner litt tidligere så er det jeg som står opp med han. Da får han gjerne spise frokost hjemme, se litt barnetv før han blir levert i bhg i 9-10tiden. Eller så har jeg han hjemme.

Lite stress her i huset... :laugh:

Skrevet

Noe roligere her. Står opp 06.30 alle sammen. Mannen tar en rask dusj, evt. med Junior mens jeg lager frokost til han og sønnen. De spiser mens jeg setter i stand skolesekken til 5-åringen. Deretter steller jeg han mens mannen gjør seg ferdig, hjelper poden med å kle på seg og får de ut av huset til 07.15 så gutten rekker skolebussen til pre-school og mannen rekker toget til jobben. Onsdag og fredag er det jeg som leverer til skolen, så jeg må rekke å spise frokost og stelle meg selv, men vi trenger ikke å kjøre før 07.45.

På papiret har vi god tid, i praksis blir det ofte litt klurr med en gutt som heller vil være hjem og leke enn å gå på skolen, en mann som glemmer ditt eller datt og en mor som ikke er snakkandes før morgenkaffen er inntatt. Men jeg har erfaring fra trassalderen der mannen var ukependler og gutten absolutt ikke ville gå i bhg og kjempet til tider fysisk mot å bli påkledd; litt klaging er ingenting i forhold til kaoset vi hadde før.

Når de er ut døren lager jeg meg 0,5l sterk kaffe og spiser en gresk yoghurt mens jeg leser avisene på nett og tilbringer altfor mye tid på dinbaby. :)

Anonymous poster hash: 7968f...704

Skrevet

Bare stress hele greia.

Har prøvd å la 3-åringen velge, men somregel har han hver eneste morgen ombestemt seg for klærne :P Ligner litt på mora, jeg klarer ikke å bestemme meg i kveld for hva jeg vil ha på meg imorgen.. Hehe

Åja! Hehe! Skal ikke være lett å være 3 år! ;D

Min driver å ombestemmer seg for hvilket pålegg han skal ha, ETTER at jeg har smurt på det han sa først. Så når han ikke får ny skive av meg slenger han den på gulvet! :P

Skrevet

Når dere står opp om morgenen, kler dere barna (eventuelt dem seg selv) før dere vandrer videre til stua/frokost? Ikke no "slarving" i pysjen først?

Skrevet

Vekkerklokken ringer klokken 6 å da går jeg på badet å gjør meg ferdig før jeg vekker småen ca halv 7.

Da er det hyling og skriking om at han er trøtt å vil sove,å ligger ikke rolig så det er umulig å skifte bleie.

Får til slutt på han nesten alle klærene å har bare genseren og sokkene igjen

Da løper han selvsagt vekk å jeg blir mer og mer stresset.

Når vi endelig har fått på klær og yttertøy så er det skrikerunde fordi han vil gå til barnehagen ikke sitte i vognen.

Vi er som vanlig så sent ute å må bare ta han oppi vognen selv om han skriker.

Heldigvis har vi smokk så han roer seg.

Vi har bare 2 minutter å gå ned til barnehagen heldigvis.

Så er det å levere han kjapt i barnehagen for så å løpe maraton for å rekke bussen.

Bussen er alltid så overfyllt at det er nesten utrolig at det er mulig å puste der,men rekker hvertfall skolen med å ta den bussen.

Anonymous poster hash: b93c3...73a
Skrevet

Når dere står opp om morgenen, kler dere barna (eventuelt dem seg selv) før dere vandrer videre til stua/frokost? Ikke no "slarving" i pysjen først?

De kommer som oftest ikke lengre enn til ipadladetasjonen i loftstua, der er også tv satt på av meg. Da er det kort vei til badet, unntaket er om de må på do og det er opptatt oppe. 

Skrevet

Barn på 5, 10, 11 og 13 og mannen og jeg - Jeg står opp først litt før 6, og tar meg en tur på badet før jeg vekker ungene og herr halv syv. Så er det klær på til alle, og frokost ca kvart på syv. Vi sitter gjerne ved bordet til kvart over. Da løper jeg som begynner halv åtte på jobb. Herr kjører minstemann i barnehagen og de tre store går hjemmefra kl 8. Mistenker at det spilles litt ipad etter at jeg har gått. Vi er avhengige av god tid og ro om morgenen ellers blir alt bare kaos og sure tryner. Dessuten er det mye som skjer på ettermiddagene, av og til er frokost det eneste felles måltidet vi har alle seks. 

Skrevet

Skal egentlig stå opp kl 06.00, men kommer meg ikke opp før 06.30, så er det rett inn på badet for å kle på meg og ta på litt sminke. Så vekker jeg 3 åringen(som ofte er skikkelig morgen gretten og veldig lik sin far), kler på, pusser tenner, grer hår, imens jeg roper at far skal stå opp. Pappan er like treg som en 14 åring om morgenen, så lite hjelp å få der gitt. Han har mye muskelplager som gjør at han er mye sliten dessverre.

Når klokka er 07.00 er det inn på kjøkkenet for å lage matpakke, imens 3 åringen står å kommanderer å maser om hva hun vil ha med til mat og far tar en rask dusj. Kl 07.20 er vi ute av døra(noen ganger senere), så leverer vi i barnehagen og drar derfra kl 07.35. Kl 07.50 er jeg utenfor jobben min og gubben rekker å komme frem på jobb til kl 08.00.

Vi har bare 1 bil så vi må samkjøre :S Merker det hadde vært deilig med en ekstra bil gitt.

Anonymous poster hash: 5bcb6...6f2
Skrevet

Baby våkner 7.30-8. Ammes. Vi pludrer litt i sengen før hun oppdager storebror (samsover hele gjengen). Pludrer og koser alle tre før vi går på badet og kler på og vasker oss (dusjet om kvelden, og da legges også klærne for neste dag fram). Frokost inntas. Så leker vi litt eller ser på en tegnefilm. Vips nærmer klokken seg 10, og vi kjører storebror i barnehagen.

Far i huset drar på jobb midt på natten.

Anonymous poster hash: 757cb...e9f

Skrevet

Vi sover til et av barna vekker oss en gang mellom 7 og 8. Så blir vi liggende til alle barna er våkne, også koser vi oss i senga vår alle sammen. Deretter dusjer enten jeg eller mannen, mens den andre kler på de minste og finner frem klær til eldste. Så dekker vi et hyggelig frokostbord og spiser sammen. Etter frokost går eldste til barnehagen med en av oss. Den andre er hjemme med tvillingene. Etter levering går mannen på hjemmekontoret og jeg fortsetter dagen med de to minste.

Anonymous poster hash: 47d41...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...