Gå til innhold

Hvorfor MÅ dere ta bilder HELE TIDEN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så møkkalei at jeg tror jeg svimer av. Ikke et eneste sted kan man sitte uten at noen drar opp et eller annen mobiltelefon, eller et kamera og skal forevige øyeblikket.

Sitter du og spiser lunsj med en venninne og tror du har en dyp samtale? Neeei, det var bare nok et forspill til nok et idiotisk instagrambilde. Hva skjer? Hendene hennes rykker til, og knips, der var lunsjen foreviget og samtalen blokkert.

Leker ungene mens du og naboen står og småprater over en kopp kaffe, kan du banne på at han avbryter leken deres med ipad-en sin. "Opp på sklia!" "Se på meg!"

Ikke et familieselskap, en kopp kaffe, en eneste bytur uten at en eller annen autodidakt wannebefotograf drar opp utstyret sitt. Jeg kan ikke gjemme meg bak en benk engang, uten at det sitter en eller annen trashy tenåring og tar selfies med diamantmobilen sin. Må dere? Hele tiden?

Tror det toppet seg for meg da jeg var på babysvømming i helgen. Noen måneder etter fødsel står jeg i bikini i et basseng med en baby plaskende rundt meg, i et hav av andre babyer. Forelsket ser jeg på den lille skapningen og kontemplerer over livets under, til jeg rykker til av blitzlys. Jeg tuller ikke, fem fremmede menn står på bassengkanten og foreviger øyeblikket av sin lille arving. Ja, og alle oss som står rundt da. I løpet av en time er vi på 10-15 facebookprofiler i vår lille by.

Virkelig?

Hva skjedde med å spare anledningen, spørre pent, eller leve i en normal virkelighet som ikke må dokumenteres med ti bilder i minuttet?

Hva skjedde med å ta noen små hensyn i hverdagen, f.eks ikke gå tett inntil fremmede mens du knipser lystelig i vei med det-altfor-dyre-kameraet ditt?

Tullinger.

Anonymous poster hash: 42d43...d8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:hoho: Morsomt skrevet, du har et poeng.

Det kan bli litt mye noen ganger, men det er jo morsomt å forevige noen begivenheter. Og da snakker jeg ikke om alle kafebesøk, alle matretter man spiser gjennom dagen eller bilder av sine siste innkjøp.

Skrevet

Synes du er hårsår jeg!

Det er godt noen i alle fall vil lage noen minner fra barndommen til barna sine da.

Skrevet

Synes du er hårsår jeg!

Det er godt noen i alle fall vil lage noen minner fra barndommen til barna sine da.

Å ja, vi er på det-finnes-ingen-mellomting-bølgen her altså. Da kan jeg jo svare deg tilbake: Mine barn får i det minste en barndom å lage minner av. Ungene til deres hobbyfotografer kommer ikke til å huske fjesene deres engang, de tror sikkert mamma og pappas ansikter ser ut som en ipad.

Litt mer ordentlig svart: Selvfølgelig samler jeg også på minner. Jeg liker å se på bilder. Men jeg veier ikke med et kamera 24 timer i døgnet. Jeg tar ikke bilder av fremmede mennesker mens de står der i bikini og med en baby. Jeg legger ikke ut 340 bilder av mitt eget ansikt fra ulike vinkler på facebook. Og jeg avbryter pokker ikke samtaler jeg har med venner, for å knipse bilder av ansiktet deres.

Likevel har jeg altså bilder fra ungenes barndom. Tenk det!

Skrevet

Helt enig. Blir helt svett av hele mobil-galskapen. Jeg tar bilder av ungene et par ganger i uka, det holder. Tar bevisst ikke med meg kamera hver gang vi går ut. Er så lett å bli sittende å fikle med mobilen og bilder i stedet for å være der for ungene.

Hadde det vært meg på babysvømmingen som ble fotografert hadde jeg sagt i fra straks.

Helt uholdbart å bli lagt ut på facebook i bikini.

Anmeldelse neste hvis det ble gjort allikevel.

Anonymous poster hash: cbf9f...b3f
Skrevet

Synes du er hårsår jeg!

Å ja, vi er på det-finnes-ingen-mellomting-bølgen her altså. Da kan jeg jo svare deg tilbake: Mine barn får i det minste en barndom å lage minner av. Ungene til deres hobbyfotografer kommer ikke til å huske fjesene deres engang, de tror sikkert mamma og pappas ansikter ser ut som en ipad.

Litt mer ordentlig svart: Selvfølgelig samler jeg også på minner. Jeg liker å se på bilder. Men jeg veier ikke med et kamera 24 timer i døgnet. Jeg tar ikke bilder av fremmede mennesker mens de står der i bikini og med en baby. Jeg legger ikke ut 340 bilder av mitt eget ansikt fra ulike vinkler på facebook. Og jeg avbryter pokker ikke samtaler jeg har med venner, for å knipse bilder av ansiktet deres.

Likevel har jeg altså bilder fra ungenes barndom. Tenk det!

Men herregud, tror du noen er interessert i kroppen din når de tar det bildet? Du får droppe å gå på babysvømming da, det er da helt vanlig at folk sitter på rekke og rad med kamera der.

Avbryte folk i samtale kan jeg være enig i at er uhøflig, men de andre argumentene dine synes jeg bare er teite.

Skrevet

Helt enig. Blir helt svett av hele mobil-galskapen. Jeg tar bilder av ungene et par ganger i uka, det holder. Tar bevisst ikke med meg kamera hver gang vi går ut. Er så lett å bli sittende å fikle med mobilen og bilder i stedet for å være der for ungene.

Hadde det vært meg på babysvømmingen som ble fotografert hadde jeg sagt i fra straks.

Hvem sier havner på Facebook selv om noen tar bilde?

Anonymous poster hash: c0868...b92

Skrevet

Hvem sier havner på Facebook selv om noen tar bilde?

Ja, kanskje du til og med blir redigert bort fordi folk ikke vil ha deg på bildet ;)

Skrevet

Det er klart jeg sa fra. Kompromisset blir da at de bare skal ta bilder av sitt eget barn. Men jeg synes fortsatt det er forstyrrende. Fem fremmede menn med blitz og kamera. Jeg kjenner ikke dem, og forsøker da å ikke havne ved siden av mor/baby, men de sprer seg jo over hele bassenget. Og blitzlysene. Og klikkingen.

Aner ikke om jeg ble lagt ut på facebook med en gjeng andre intetanende mødre. Kanskje har de nettvett, kanskje ikke. Det vet ikke jeg. Jeg kjenner ikke dem. Det er fryktelig ubehagelig synes jeg. Jeg skjønner ikke at folk ikke kan vise mer hensyn. Jeg er så LEI denne morbide fascinasjonen for å feste alt og alle på film og legge dem på nettet. Virkelig drittlei, altså.

Skrevet

Men herregud, tror du noen er interessert i kroppen din når de tar det bildet? Du får droppe å gå på babysvømming da, det er da helt vanlig at folk sitter på rekke og rad med kamera der.

Avbryte folk i samtale kan jeg være enig i at er uhøflig, men de andre argumentene dine synes jeg bare er teite.

Det er helt uinteressant for meg om folk vemmes av kroppen min, eller sitter og gruppeonanerer til bilder av den. Det er ikke poenget. Jeg vil ikke bli tatt bilde av i bikini, eller at andre fremmede skal ta bilder av datteren min. Jeg vil ikke at bilder av meg eller datteren min skal legges på internett. Jeg bestemmer selv dette. Det gjør ikke andre. Så enkelt som det. Jeg kan selvsagt gå på svømmekurs hvis jeg vil det. Det er ikke noen rettighet i dette landet å ta bilder av mennesker som ikke vil det. Du vet det?

Skrevet

Det er helt uinteressant for meg om folk vemmes av kroppen min, eller sitter og gruppeonanerer til bilder av den. Det er ikke poenget. Jeg vil ikke bli tatt bilde av i bikini, eller at andre fremmede skal ta bilder av datteren min. Jeg vil ikke at bilder av meg eller datteren min skal legges på internett. Jeg bestemmer selv dette. Det gjør ikke andre. Så enkelt som det. Jeg kan selvsagt gå på svømmekurs hvis jeg vil det. Det er ikke noen rettighet i dette landet å ta bilder av mennesker som ikke vil det. Du vet det?

Tja, så lenge man ikke krenker et annet menneske så er det jo fullt lovlig. At man tar bilde av sin egen baby, og en irritabel dame i bikini i bakgrunn er vel ikke god nok grunn til å kalle det krenking.

Men å offentliggjøre bildet derimot, skal man være forsiktig med.

Skrevet

Tja, så lenge man ikke krenker et annet menneske så er det jo fullt lovlig. At man tar bilde av sin egen baby, og en irritabel dame i bikini i bakgrunn er vel ikke god nok grunn til å kalle det krenking.

Vet du hva? Det er relativt mye i samfunnet som ikke er forbudt. Det er fordi man ikke kan lovfeste alt. Man må stole på at folk har fintfølelse og normal skamfølelse. Dere med kamera på f.eks babysvømming: Hvorfor ikke vente til etter at timen er ferdig, for deretter å ta noen bilder av mor/barn? Hvorfor insistere på å ødelegge kurset for oss som ikke er så komfortable med konstant kameraknips og blitzlys? Hvorfor i det hele tatt tvinge noen til å være så bitchy at de må si fra om sånn?

Skrevet

Vet du hva? Det er relativt mye i samfunnet som ikke er forbudt. Det er fordi man ikke kan lovfeste alt. Man må stole på at folk har fintfølelse og normal skamfølelse. Dere med kamera på f.eks babysvømming: Hvorfor ikke vente til etter at timen er ferdig, for deretter å ta noen bilder av mor/barn? Hvorfor insistere på å ødelegge kurset for oss som ikke er så komfortable med konstant kameraknips og blitzlys? Hvorfor i det hele tatt tvinge noen til å være så bitchy at de må si fra om sånn?

Der vi gikk på babysvømming var det kurs for de større barna etter oss, så det ville ikke fungert. Dessuten var babyen sliten etter en halvtime i vann.

Hva med å få instruktøren til å si at det er ønskelig at man kun tar bilder i et bestemt hjørne av bassenget da, så kan dere med kameraskrekk holde dere unna akkurat det hjørnet.

Jeg pleide i alle fall å redigere bort andre mennesker, var mye koseligere med bilde av kun guttungen.

Skrevet

Jeg er enig med deg, Hi. Jeg irriterer meg grønn på folk som ikke klarer å begrense fotograferinga si. Noen har ikke antenner i det hele tatt, og skjønner heller ikke at de kan ødelegge opplevelser for andre.

Jeg var for å se danseoppvisningen til en tanteungen, og jeg skjønner jo at man gjerne vil ha et bilde eller to av sin egen håpefulle på scenen, men når man stiller seg opp, foran første rad, zoomer, knipser, sjekker bildet, stiller på kameraet, zoomer, knipser sjekker, igjen og igjen, mens andre som sitter bak ikke får sett sine små dansere, da har man glemt alminnelig folkeskikk.

Jeg har opplevd det samme på konsert "pip pip, knips...pip pip, knips" midt i den sarteste musikken, i konfirmasjoner, der presten tilslutt måtte si at det var fint om folk nå kunne legge fra seg kameraet for å få med seg handlingen osv.

Det mest irriterende, er derimot folk som prioriterer å ta bilde av en hyggelig anledning, fikle med å legge det ut på fb,twitter, instagram eller hvor det nå er de føler at det er viktig at folk ser at de er på restaurant, for så å følge mer med på hvor mange likes og kommentarer de får utover kvelden, enn å snakke med de som faktisk er tilstede. De bryter gjerne inn i andre samtaler for å lese kommentarer fra fb høyt, og tilbringer i hovedsak mer tid sammen med mobilen enn med mennesker. 

Jeg tror vi er i ferd med å få en hel haug mennesker som er mer opptatt av å dokumentere ting de tildels er med på, enn å faktisk være helt med på noe, for jeg tror ikke pappaen som knipser og knipser danseoppvisninga faktisk SER dansen, for han fokuserer på blenderåpninger og lysforhold, og vips, så var dansen slutt. "Pappa! SÅ du meg?" "Nei, men jeg tok mange bilder..."

Skrevet
Jeg tror vi er i ferd med å få en hel haug mennesker som er mer opptatt av å dokumentere ting de tildels er med på, enn å faktisk være helt med på noe, for jeg tror ikke pappaen som knipser og knipser danseoppvisninga faktisk SER dansen, for han fokuserer på blenderåpninger og lysforhold, og vips, så var dansen slutt. "Pappa! SÅ du meg?" "Nei, men jeg tok mange bilder..."

Det er definitivt et problem. Og det er også et problem som gjelder oss som ikke gjør det. For meg ble kurset i helgen nesten ødelagt. Vi hadde det moro, stod i ring med alle babyene og sang. Babyene gjorde store øyne, og det var virkelig et fint øyeblikk. Til jeg mistet øyekontakt med barnet mitt, hørte frenetisk klikking av fem (!) kameraer i bakgrunnen, det lille rommet ble opplyst av blitzlys - og jeg følte meg plutselig veldig naken.

Jeg avbrøt aktiviteten, trakk meg unna. Når de andre var ferdige, sa fra om kameraene på en hyggelig måte, og ble "respektert". Nok til at gruppeaktivitetene ikke ble avfotografert mer, og de zoomet seg sikkert inn på sine respektive barn. Men de stod der jo i resten av tiden, og fotograferte. Og filmet, hva vet jeg. Det jeg vet er at jeg resten av kurstiden hele tiden prøvde å følge med på hvor de kameraene var, prøvde å ha ryggen til og holde meg unna der de mødrene var. Og var svært bevisst at jeg stod halvnaken og klissvåt, med babyen min i armene. Som jeg altså ikke vil ha bilder av på internett.

Og når man ser den sosiale intelligensen til disse menneskene, kan man jo bare tenke seg hva slags nettvett de har.

Og jeg skjønner faktisk ikke hva det er med dere foreldre som tvinger folk til å måtte si fra hele tiden, eller trekke seg unna og få øyeblikket ødelagt. Hvorfor i svarte svingende kan jeg ikke få være med på babyaktiviteter uten å hele tiden lure på hvilken jævla instagramprofil jeg eller datteren min ender opp på. Hvorfor jeg ikke kan få overvære en konfirmasjons- eller dåpsgudstjeneste som for svarte svingende skal være en religiøs opplevelse, ikke et freakshow overdøvet av kameraklikk og skygget for av ryggen til ti ivrige hobbyfotografer. Hvorfor kan jeg ikke gå på klasseavslutning og se ungene danse uten at halvparten av klassens foreldre står i veien og knipser?

Skrevet

Helt enig, jeg hater virkelig alt fotostyret med face, snapchat, instagram, tvittet og vet ikke hva.. Hver eneste gang vi har besøk, eller vi er hos andre må jeg si at de ikke skal legge bildet av våre barn eller oss på nettet. Og da svarer de, "jamen, det er jo bare mine venner som ser de" ja, dine 500 "venner" og deres venners venner. Gi faen i å eksponer andre enn deres eget kjøtt og blod på nett eller sosiale kanaler. Og drit i å ta meg eller mine barn med på bildene om dere ikke kan la være i å legge de ut.

Anonymous poster hash: 54f0c...ccd

Skrevet

Det er ikke bare bare å bli omringet av hobbyfotografer hele tiden. Jeg sliter nok i hverdagen om jeg ikke skal knipses i badetøy:( det gjør vondt. Skal ikke jeg få gå på babysvømming jeg da. Fordi jeg ikke vil vise frem kroppen min på fb for hele jævla kommunen min?

Anonymous poster hash: a1da0...b8a

Skrevet

Og så er det liksom VI som er sære, VI som må si i fra - som ikke vil bli eksponert.

Jeg for min del synes det er absurd å ønske at en selv og ungene skal trykkes for evig og alltid for verdenspublikummet.

Det burde være dere som synes det er ok, som burde spørre. Dere kan jo lage egne foraer hvor dere står og tar bilder av hverandre. Så kan vi andre ha normale skoleavslutninger eller lunsj med venner uten å bli bombardert av kameraer.

Skrevet

Enig med deg i dette med badebilder. Jeg trodde det var normal høflighet å ikke tas bilder av andre i badetøy uten tillatelse, verken av barn eller voksne.

Anonymous poster hash: b0ddc...f23

Skrevet

HI; enig!

Godt skriver du også!

Anonymous poster hash: c89b5...f58

Skrevet

du er en tulling

Anonymous poster hash: c1350...e91
Skrevet

Du hadde likt meg!! Jeg er håpløs på å ta bilder, totalt udugelig, såpass at jeg må ta meg selv i å få tatt bilder av ungen som er verdt å forevige, ellers hadde det blitt en tynn babyalbum!

Skrevet

Spot on! Jeg ler, høyt :D :D :D

Anonymous poster hash: 4f54e...1c4

Skrevet

Helt enig med deg, HI. Føler at alle gode øyeblikk blir ødelagt av at noen drar opp mobilen for å forevige det! Det må da gå an å bare være tilstede uten å dokumentere alt hele tiden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...