Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Var et innslag på dagsrevyen igår, som handlet om akkurat dette. Det var i Sverige, og de hadde suksess med det. Her i landet finnes ikke samme tilbud. Har jo vært oppe til debatt, men pr idag er det altså ikke aktuelt. Det er noen barnehager som har oppe fram til kl. 22:30. Hva synes dere, er dere for eller imot døgnåpne barnehager? Anonymous poster hash: 2d1de...d41
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er for, så lenge det gjøres riktig. Regner jo med det hadde fulgt med noen slags restriksjoner for å forhindre at enkelte foreldre utnytter det til å ha ungene sine minst mulig selv. Anonymous poster hash: 03d4f...d91
☆☆☆ Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Hadde vore greit å ha barnepass til kvelds- og nattjobbing for aleineforeldre tenker eg. Men ein slik barnehageplass bør vere ei kriseløysing, ikkje eit førstevalg. Endret 3. februar 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er alenemamma og det hadde vært genialt. Da kunne jeg jobbet turnus og dermed tjent bedre, som igjen gjør at da kunne jeg jobbet 80%. Mer tid hjemme med barnet. Anonymous poster hash: 537f0...dfa
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Stakkars barn som ikke får legge seg i sin egen seng :S Anonymous poster hash: 97539...d9f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Fungerer nok bedre i Sverige siden de fra før har strenge regler på bruk av barnehage. For aleneforeldre som jobber turnus burde dette være flott. Men vet ikke helt hvor stor behovet for dette er over alt. Anonymous poster hash: 03bdd...06e
Isola&Lille+julegave Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 For arbeidslivet og foreldrenes del er det genialt. For barna er det ikke bra! Hensynet til barna må gå forran.
Gråsonen Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Synes det er en god ide! Det løser endel problemer for aleneforeldre som jobber turnus, eller der begge foreldrene jobber turnus! Går ut i fra at man får barnehageplass etter sin turnus.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. februar 2014 #9 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er helt klart for! Det er veldig mange som jobber utenfor normal arbeidstid, bl.a. meg. Nå er barna over barnehagealder, men jeg hadde fått mye mer tid sammen med de om jeg kunne hatt de i barnehagen når det passet meg, og ikke når det passet barnehagen. At det må reguleringer og tidsbegrensninger til tar jeg som en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #10 Skrevet 3. februar 2014 nei nei nei Anonymous poster hash: 94214...7ca
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #11 Skrevet 3. februar 2014 De burde hvertfall ha barnehager som er åpne til lenger enn 17.00 Når jeg er ferdig med utdannelsen å skal begynne å jobbe i barnehage så kommer jeg til å få ett kjempe problem. De dagene jeg har senvakt å slutter 17.00,da får jeg ett problem siden sønnn min sin barnehage også stenger da. Har heller ikke noe familie i nærheten :S Anonymous poster hash: 97539...d9f
*Miss Marple* Skrevet 3. februar 2014 #12 Skrevet 3. februar 2014 Jeg vet ikke nok til å hverken være for eller imot. Men jeg sliter med å se hvordan det rent praktisk skal fungere. Med behov for barnepass fra kl 15-23, som er et vanlig ettermiddagsskift her jeg bor, hvordan ordnes det med å hente barnet så lenge etter leggetid? Og om man trenger pass til nattskift, 23-07, hvordan fungerer det når mor eller far tross alt må sove på dagtid etter jobb? Er meningen at barnet sover i bhg for så å være der på dagtid også mens foreldrene sover ut?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #13 Skrevet 3. februar 2014 Jeg er for, men da må det være begrensning på hvor lenge et barn kan være av gangen. Det vil være god hjelp for alenemødre som jobber skift. De som jobber natt er en ting, en annen er de som jobber litt utradisjonelt, f.eks. bussjåfører eller butikkansatte. Jeg leste om en slik bhg i Frankrike, for mange mødre var det helt nødvendig for å kunne fortsette å jobbe og ikke bli avhengig av sosialhjelp. Anonymous poster hash: 06a82...cc3
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #14 Skrevet 3. februar 2014 For noen kan det nok være en god løsning, men det løser ikke problemet for dem som er alene og jobber natt. De må jo da sove om dagen når barnet er våkent og da er man like langt om ikke barnet skal være i barnehagen både på dagtid og om natten. Det vil også være en dårlig idee i forhold til de barna som trenger språkstimulering, sossialisering ol fra barnehagen. De vil få mindre utbytte av barnehagenn enn om de fikk sove hjemme og være i barnehagen når de er våkne. Anonymous poster hash: 168d2...333
mylittlecat Skrevet 3. februar 2014 #15 Skrevet 3. februar 2014 Stakkars barn som ikke får legge seg i sin egen seng :S Anonymous poster hash: 97539...d9f Det er lurt å tenke litt videre av og til. For veldig mange aleneforeldre, ville dette løst arbeidssituasjonen deres for de som har turnusjobb. Mange har utdanning som (nesten) kun gir turnusjobbing, så å be dem finne seg en dagjobb i kassa på rimi (noe som stadig blir foreslått og sett på som en "lur" løsning), som antageligvis gir dem mye lavere lønn, er idioti. Tenk hvilken trygghet dette ville gi for disse foreldrene, både økonomisk og forutsigbarhet! Slippe og bekymre seg over om noen kan ta barnet neste uke når du skal ha senvakter. Denne tryggheten gagner igjen barna! Tenk så deilig å kunne tilbringe mer tid med barna, da barna kan følge din turnus og du kan være med det når du har fri . Med riktige rammer og regler kunne det blitt en veldig fin løsning med døgnåpne bhg. Det er utrolig mange som sliter med å finne løsninger når barna er små. Vi har veldig mange som jobber turnus her i landet, og vi har mange som er aleneforeldre!
Snuppa09 Skrevet 3. februar 2014 #16 Skrevet 3. februar 2014 Har alltid ment at det bør på plass samtidig som man innfører en max tid på f. eks 6 timer pr dag for de med to arbeidene foreldre som deler på ansvaret og max tid for enslig på en normal arbeidstid samt reisevei for enslige foreldre.
*piami* Skrevet 3. februar 2014 #17 Skrevet 3. februar 2014 Døgnåpen barnehage? Høres helt sykt ut Enig at det høres praktisk ut for folk som jobber med unormal arbeidstid, men stakkars barn som må legge seg for natta i barnehagen for noen timer. Jeg og mannen har unormal arbeidstid, men vi får det til og fungere på et vis:)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #18 Skrevet 3. februar 2014 De burde hvertfall ha barnehager som er åpne til lenger enn 17.00 Når jeg er ferdig med utdannelsen å skal begynne å jobbe i barnehage så kommer jeg til å få ett kjempe problem. De dagene jeg har senvakt å slutter 17.00,da får jeg ett problem siden sønnn min sin barnehage også stenger da. Har heller ikke noe familie i nærheten :S Anonymous poster hash: 97539...d9f Men hva hjelper det deg? Hvis du har seinvakt i en bhg som har åpent til feks 18, så rekker du likevel ikke hente ditt barn kl 18 i en annen bhg. Er du alene om omsorgen så må du nesten ha barnet ditt i samme barnehage som du jobber i mtp både levering og henting. Skjønner ikke at dette er et stort problem for deg. Virker da enkelt å løse? Anonymous poster hash: 46790...091
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #19 Skrevet 3. februar 2014 Døgnåpen barnehage? Høres helt sykt ut Enig at det høres praktisk ut for folk som jobber med unormal arbeidstid, men stakkars barn som må legge seg for natta i barnehagen for noen timer. Jeg og mannen har unormal arbeidstid, men vi får det til og fungere på et vis:) Ja dere er heldige som er to. Hvordan tror du de som er alene med barn klarer seg? Anonymous poster hash: 3479d...d60
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #20 Skrevet 3. februar 2014 Det har lenge vært slik at man som foreldre ofte må gi avkall på enkelte jobber i karrierelivet, i hvert fall en av foreldrene dersom man er to. Jeg mener at døgnåpne barnehager ikke er en god løsning for barn. Har man foreldre som jobber turnus og andre barn har ulike turnuser så vil man kanskje ikke møte den samme barnegruppen og det er ikke stabilt. Og barnehagene burde satses mer på for å bli bedre før man prioriterer utvidet åpningstid. Anonymous poster hash: 46790...091
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #21 Skrevet 3. februar 2014 De burde hvertfall ha barnehager som er åpne til lenger enn 17.00 Når jeg er ferdig med utdannelsen å skal begynne å jobbe i barnehage så kommer jeg til å få ett kjempe problem. De dagene jeg har senvakt å slutter 17.00,da får jeg ett problem siden sønnn min sin barnehage også stenger da. Har heller ikke noe familie i nærheten :S Anonymous poster hash: 97539...d9f Men hva hjelper det deg? Hvis du har seinvakt i en bhg som har åpent til feks 18, så rekker du likevel ikke hente ditt barn kl 18 i en annen bhg. Er du alene om omsorgen så må du nesten ha barnet ditt i samme barnehage som du jobber i mtp både levering og henting. Skjønner ikke at dette er et stort problem for deg. Virker da enkelt å løse? Anonymous poster hash: 46790...091 Nei det er ikke til bare å bytte til samme barnehagen som småen går i. Jeg må nesten søke på barnehager der de SØKER etter folk. Så nei dette er det ingen enkel løsning på nei. Anonymous poster hash: 97539...d9f
Hjertefru Skrevet 3. februar 2014 #22 Skrevet 3. februar 2014 Jeg vet ikke nok til å hverken være for eller imot. Men jeg sliter med å se hvordan det rent praktisk skal fungere. Med behov for barnepass fra kl 15-23, som er et vanlig ettermiddagsskift her jeg bor, hvordan ordnes det med å hente barnet så lenge etter leggetid? Og om man trenger pass til nattskift, 23-07, hvordan fungerer det når mor eller far tross alt må sove på dagtid etter jobb? Er meningen at barnet sover i bhg for så å være der på dagtid også mens foreldrene sover ut? Den svenske familien på tv i går; Barna la seg i barnehagen og ble hentet neste ettermiddag. Jeg er i utgangspunktet imot, men tror det kommer til å tvinge seg frem. Det er et ønske/behov i samfunnet at flere skal jobbe mer ubekvemt(jfr helgedebatten-sykepleiere), pluss at det er mange som er enslige forsørgere. Så tror vi kommer til å få barnehager som er åpne 24/7, desverre. Ikke en ønsket utvikling, men uungåelig. Må innrømme at jo mer jeg tenker på dette, jo mer lyst får jeg til å flytte til et øde småbruk og leve av sild og poteter.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #23 Skrevet 3. februar 2014 Synes det er en god ide! Det løser endel problemer for aleneforeldre som jobber turnus, eller der begge foreldrene jobber turnus! Går ut i fra at man får barnehageplass etter sin turnus. Men hvis en er alenemor og jobber turnus, la oss si natt da det er snakk om døgnåpne bhg. Når skal mor sove? Barnet sover hele natten i bhg mens mor er på jobb. Når det er morgen og mor er ferdig på jobb må hun hente barnet i bhg som da er klar for en ny dag, mens mor er klar for sengen siden hun har jobbe hele natten.. Og hvis mor jobber senvakt, så sover barnet i bhg. Da må mor hente barnet i bhg og ta det med hjem. Dette vil da gjøre at barnet mest sannsynlig våkner. Anonymous poster hash: 94c67...0f7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #24 Skrevet 3. februar 2014 Det kommer nok her, kanskje ikke i morgen, men om noen år er det er fler av den typen. Det blir nok strenge restriksjoner, maks antall timer per uke, og framleggelse av bevis for at en er på jobb (man skal ikke kunne levere barnet for å gå på byn). Og jeg tror heller ikke at man får levere barnet for å jobbe nattevakt, og så gå hjem å sove. Så det blir nok ikke så enkelt å jobbe turnus for aleneforeldre. Anonymous poster hash: 29faf...640
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2014 #25 Skrevet 3. februar 2014 Det blir uansett vanskelig for enslige foreldre som jobber natt, de må jo sove på et eller annet tidspunkt. Men for dem som jobber til 19.00-21.00 (f.eks. i butikk eller andre i servicenæringen) eller som begynnerr veldig tidlig (f.eks. bussjåfører og elektromontører) kand et gjøre forskjellen mellom å være alenemor i jobb og alenemor som ikke jobber. Og så vidt jeg vet, er det et mål i Norge at alle skal være i jobb. Selvsagt vil det fører til en komplisert logistikk ift levering og henting av barnet, men alt er komplisert når man er aleneforeldre, og alternativet er tross alt økonomisk usikkerhet i småbarnsfasen. Og jeg tror barn har det bedre med en mor som er selvstendig og har det bra med seg selv. Husker det eksempelet jeg leste om i Frankrike, der var det mange mødre som sa at jobben de hadde ga dem mulighet til å forlate en mann som misbrukte de; var mange modige mødre som jobbet hardt for å få økonomien til å gå rundt og skape et godt liv til barna sine! Anonymous poster hash: 06a82...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå