Gå til innhold

Kvinner drar til utlandet for tvillingabort...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist, men jeg undrer meg over at far til tvillingene ikke blir nevnt? Makter ikke han to barn eller makter han ingen barn, og derfor velger mor bort ett av barna for å slippe å bli alene med tvillingene?

Anonymous poster hash: 15ba8...d6d
Skrevet

Dette er så trist at jeg vil gråte! 

Anonymous poster hash: 88c67...93a
Skrevet

Jeg syns det er trist...

Kan ikke si jeg hadde blitt overlykkelig hvis jeg hadde blitt gravid med tvillinger selv.. Men jeg hadde gjort det beste ut av det. Man tar mange risikoer ved å bli gravid, å få tvillinger er en av dem.

Anonymous poster hash: 4eb9a...77e

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Ved trillinggraviditet får man informasjon om muligheter for fosterreduksjon pga hyppige komplikasjoner. Dette utføres dog i Danmark da det ikke er tillatt i Norge. Heldigvis.

Endret av Ejlis81
Skrevet

Det skjer tydligvis ikke med mange og med en  abortrisiko av begge fostrene på ca 20% etter ingrepet har jeg full forståelse for at ingrepet ikke er tillatt i Norge. Jeg ser ingen annen fornuftig løsning på det enn å oppretholde dagens regelverk i Norge og så bare overse at noen reiser til andre land og får ingrepet gjort der for egen regning og risiko.

Anonymous poster hash: 75bf9...399
Skrevet

"Norske kvinner som er gravide med tvillinger reiser til utlandet for å abortere et av fostrene. Årsaken er ikke medisinsk, men ofte at kvinnene ikke makter tanken på å bli tvillingmødre."

Hva tenker og synes dere om dette?? 

http://www.nrk.no/norge/drar-til-utlandet-for-tvillingabort-1.11512571

Anonymous poster hash: 1ecec...da5

For en syk syk verden vi lever i......

Anonymous poster hash: c7591...c36

Skrevet

Trist, men er det verre enn å ta abort fordi ein ikkje maktar eitt barn? For meg er det samme sak, og eg har bestemt meg for lengst for at eg ikkje skal stille meg til doms over denne vanskelige avgjerda.

Skrevet

Jeg syns det er trist...

Kan ikke si jeg hadde blitt overlykkelig hvis jeg hadde blitt gravid med tvillinger selv.. Men jeg hadde gjort det beste ut av det. Man tar mange risikoer ved å bli gravid, å få tvillinger er en av dem.

Anonymous poster hash: 4eb9a...77e

Du hadde kanskje ikke blitt overlykkelig der og da, men når du har fått tvillinger, innser du at det er det mest fantastiske underet! Det er som å vinne i lotto!

Hilsen ei som snakker av erfaring etter at jeg skulle ha en tredjemann, som ble til tredje og fjerdemann;)

Skrevet

Trist, men er det verre enn å ta abort fordi ein ikkje maktar eitt barn? For meg er det samme sak, og eg har bestemt meg for lengst for at eg ikkje skal stille meg til doms over denne vanskelige avgjerda.

Et av de store problemene er at det er stor fare for at inngrepet fører til at begge fostrene aborteres. I tillegg vil den gjenlevende tvillingen ofte slite mye med vissheten om at den aborterte tvillingen ble drept etter ønske av foreldrene. Slike ting kommer gjerne ut selv om det ikke var meningen.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det er like trist med hvert barn som aborteres, men dette synes jeg er mer bisart. Fordi det handler om å velge mellom to eller flere foster som man ser på ultralydskjermen, og begrunnelsen er at foreldrene, til tross for at de har bestemt seg for å beholde et barn, "ikke makter" to barn, altså ingen medisinsk indikasjon. Det er ikke så travelt som man tror og i Norge er det gode ordninger om man ikke makter å ta seg av to eller flere.

Ved abort ved et singelt foster er det snakk om at man ikke vil ha barn i det hele tatt.

Skrevet

Et av de store problemene er at det er stor fare for at inngrepet fører til at begge fostrene aborteres. I tillegg vil den gjenlevende tvillingen ofte slite mye med vissheten om at den aborterte tvillingen ble drept etter ønske av foreldrene. Slike ting kommer gjerne ut selv om det ikke var meningen.

Abort er uansett etisk problematisk, dette er kanskje ikkje i samme kategori som "blind" abort, men meir likt selektiv abort td grunna downs syndrom. Ein vil ha barn, men ikkje det barnet. Eg ville aldri gjort det (trur eg), men eg finn ikkje å kunne dømme andre for det.
Skrevet

Det er lov å være uenig uten at man nødvendigvis stiller seg til doms. Jeg synes det er horribelt, fordi grensen fir fosterreduksjon er høyere enn vanlig abortgrense i Norge. Jeg bar selv trillinger og kastet opp da jeg fikk spørsmålet av gynekolog om fosterreduksjon mens vi satt og så på underverkene i magen på ultralydskjermen.

Jeg vil aldri forstå at noen selekterer vekk sine barn på den måten, ledsaget av stor risiko for iatrogen abort, men jeg kan forsøke å respektere det.

Anonymous poster hash: b3e2b...7b8

Skrevet

Det er like trist med hvert barn som aborteres, men dette synes jeg er mer bisart. Fordi det handler om å velge mellom to eller flere foster som man ser på ultralydskjermen, og begrunnelsen er at foreldrene, til tross for at de har bestemt seg for å beholde et barn, "ikke makter" to barn, altså ingen medisinsk indikasjon. Det er ikke så travelt som man tror og i Norge er det gode ordninger om man ikke makter å ta seg av to eller flere.

Ved abort ved et singelt foster er det snakk om at man ikke vil ha barn i det hele tatt.

Enig!

Skrevet

Selektiv abort er hakket meir problematisk, ja. Men det blit utført på friske foster i norge pga td downs syndrom, der foreldra føler dei ikkke maktar eit annleis barn. Eg synes det er i same gate, sjølv om det ikkje er likt.
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Selektiv abort er hakket meir problematisk, ja. Men det blit utført på friske foster i norge pga td downs syndrom, der foreldra føler dei ikkke maktar eit annleis barn. Eg synes det er i same gate, sjølv om det ikkje er likt.

Jeg synes det også er trist, men mer "forståelig" om man ikke har de ressursene som trengs.. Å selektere friske fostre er ikke greit pga det å ikke "makte å oppdra to barn" uten noen spesielle andre årsaker.

Skrevet

Dette er så trist at jeg vil gråte! 

Anonymous poster hash: 88c67...93a

Mhm, meget trist! 

Skrevet

Hvordan kan man drepe bare ett foster? Trodde det var slik at om man tok provosert abort så kom alt ut?

Anonymous poster hash: f772e...36b

Skrevet

Hvordan kan man drepe bare ett foster? Trodde det var slik at om man tok provosert abort så kom alt ut?

Les saken. Tydelig forklart.
Skrevet

Dem sprøyter saltvann i hjertet på det ene fosteret slik at det dør med en gang.

For min del er dette drap. Hva tenker de når barnet er voksne? Og en er over den hektiske perioden? Har de da glemt at de tok bort den ene? Det tror jeg neppe...!

Jeg er i utgangspunktet ikke for abort, kunne aldri gjort det selv. Men jeg har holdt tankene borte fra hva jeg selv føler og mener. Men når det kommer til dette blir jeg rett og slett utrolig forferdet.

En vanlig abort tar en kanskje fordi en ikke vil ha barn evnt pga andre ting.

Mens her så tar de bort det ene barnet pga egoismen... Et barn koster ikke så mye mer og det fins jammen løsninger som billige klær og ting på finn om krisen er der.

Så begrunnelsen der klarer jeg inne fatte...

Sprøyter saltvann i hjertet så det ene dør...

Jeg må helt ærlig si at jeg håper de alltid vil plages med dette. Så horribelt vil jeg si det er. Fordi det ikke passet med det ene friske barnet...

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det er en stor og viktig prinsipiell forskjell mellom det å ta selvbestemt abort ved ett foster og ved det å utføre fosterreduksjon på flerlinger.

Ved førstnevnte er det snakk om en uønsket graviditet og man ønsker ikke barnet i det hele tatt, mens det ved abort av tvilling/flerling dreier seg om en sannsynlig ønsket graviditet, men seleksjon av et uønsket foster. Det er til å få frysninger av. Man tar ikke abort av bekvemmelighetsårsaker.

Skrevet

Jeg er litt delt her kjenner jeg. Et trillingsvangerskap er så risikabelt at man risikerer å sitte igjen uten noen av barna. Det er også stor risiko for skader som følge av prematur fødsel og for at ettåringen som foreldrene allerede hadde blir stående nesten uten foreldre dersom moren blir sengeliggende og søskenene så blir liggende på nyfødtintensiven i månedsvis. Så jeg forstår det på en måte, samtidig som jeg aldri ville klart å gjøre noe slikt selv.

Selv om det bare er en prinsipiell og ingen reell forskjell synes jeg det er en forskjell på om man gjør det av medisinske hensyn eller bare praktiske (mye å gjøre, ønsker ikke flere enn X barn osv).

Men igjen, litt dumt å få satt inn flere egg når man ikke er forberedt på at det kan føre til flere enn ett barn....

Anonymous poster hash: 6fb0d...67f

Skrevet

Hørte om saken på radio i dag. Var visst 4 kvinner iløpet av 5 år som hadde gjort dette. Ikke akkurat mange nok til at det er utbredt og vanlig.

Skrevet

Jeg syns det er grusomt, men dømmer ikke andre for deres valg.

Anonymous poster hash: 2d32f...43a
Skrevet

Står ikke det der da. Les litt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...