Gå til innhold

Jeg trenger råd - Sosial hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det livsopphold det heter nå?

Uansett...Jeg er 21 og samboer er 25, vi har et barn og eier en enebolig. Jeg har ingen inntekt så vi lever kun på hans inntekt. Med andre ord har vi veldig lite til overs i mnd, det er snakk om under 1000 lappen.

Jeg vurderer og søke om sosialhjelp, men har hørt folk sterkt fraråder dette...men jeg har aldri skjønt hvorfor? Jeg skal jo søke jobb når snuppa vår begynner i bhg men det jo kjeempelenge til..

Anonymous poster hash: a8563...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke at du får det sålenge du eier bolig.

Skrevet

Du kan få det om dere har avdragsfrihet på lånet og kan vise til at pengene som kommer inn er benyttet fornuftig.

Ser ikke noe galt i å søke om man føler at man trenger det for å sette mat på bordet, men om man søker for å kunne spare eller shoppe, synes jeg det er snylting.

Anonymous poster hash: f7a4b...078

Skrevet

Skjønner :) Nei, er ikke mye shopping her i gården gitt, dette er absolutt ikke snylting fra vår side.

Skrevet

Skjønner :) Nei, er ikke mye shopping her i gården gitt, dette er absolutt ikke snylting fra vår side.

Så at du skrev i hovedinnlegget at dere har penger til overs hver mnd, så antok at dette er penger dere kan bruke på det dere vil, og om det stemmer er det snylting :)

Skrevet

Kanskje bostøtte er et bedre alternativ? Huff jeg er såå grønn på dette..På NAV sine sider står det så mye rart så finner ikke kategoriene jeg leter etter 😂

Skrevet

Så at du skrev i hovedinnlegget at dere har penger til overs hver mnd, så antok at dette er penger dere kan bruke på det dere vil, og om det stemmer er det snylting :)

Ja, etter alle regninger/billån/huslån osv er betalt sitter vi igjen med ca 800kr. Og de 800 kr skal vi leve på i flere dager..Med andre ord blir det lite mat og veldig snaut...

Snylting? Vi sliter jo..

Skrevet

Ja, etter alle regninger/billån/huslån osv er betalt sitter vi igjen med ca 800kr. Og de 800 kr skal vi leve på i flere dager..Med andre ord blir det lite mat og veldig snaut...

Snylting? Vi sliter jo..

Var derfor jeg hadde med en smily:) det stod til overs og da antok jeg at det var penger dere kunne bruke som dere ville og at mat også var trukket ut. Hvis dere har 800 til mat, klær og bensin, er det lite.

Skrevet

Jeg gikk til nav og forhørte meg om det samme, her i min kommune er det ingen mulighet for arbeid og har ikke vært èn ledig stilling på over ett år. Her jeg bor er det i tillegg laangt til andre steder (det stedet/byen som ligger nærmest tar det rundt 40 minutter med buss, men den går bare 3 ganger til dagen, så der er det ikke så mye jeg kan hente mtp at jeg ikke har billappen.

Vi lever på mannes inntekt, selv om vi har litt mer å rutte med etter at alle faste utgifter er betalt enn det du har er det ikke så mye(1800), vi har i tillegg to barn.

men nav sa at jeg falt igjennom alt i systemet siden jeg er 24 har jeg ikke krav til å begynne på vgs igjen å ta ny skolegang, og for ung til voksenopplæring, ikke har vi mulighet til å flytte på oss pga bhg til barna og mannen sin jobb. her vi bor leier vi hus.

Ikke hadde jeg krav på noe som helst av stønader eller arbeidsledighetstrygd (siden de mener at jeg må kunne flytte for å få jobb/skole). Så her sitter jeg og ikke aner hva jeg skal gjøre. Har i tillegg en mann som har kontrakt med jobben om å bli værende på arbeidsplassen i 5 år til (grunnet jobben har betalt for 3 oppgraderinger av førekortet hans).

Jeg føler meg helt avvist av nav og ingen vil ta saken min lengre..

Anonymous poster hash: 66086...7ea
Skrevet

Snylting? Vi sliter jo..

Var derfor jeg hadde med en smily:) det stod til overs og da antok jeg at det var penger dere kunne bruke som dere ville og at mat også var trukket ut. Hvis dere har 800 til mat, klær og bensin, er det lite.

Åja..Jeg skrev det kanskje litt dumt.. ;) Plutselig en mnd er strømregninga litt høyere enn før/det går litt mer bensin enn planlagt og slike type ting. Da ender vi med og bruke mastercard som er noe jeg haaater..det kan fort hope seg opp...

Men jeg tror jeg får prøve og sende inn en søknad og se hva som skjer :)

Skrevet

Jeg gikk til nav og forhørte meg om det samme, her i min kommune er det ingen mulighet for arbeid og har ikke vært èn ledig stilling på over ett år. Her jeg bor er det i tillegg laangt til andre steder (det stedet/byen som ligger nærmest tar det rundt 40 minutter med buss, men den går bare 3 ganger til dagen, så der er det ikke så mye jeg kan hente mtp at jeg ikke har billappen.

Vi lever på mannes inntekt, selv om vi har litt mer å rutte med etter at alle faste utgifter er betalt enn det du har er det ikke så mye(1800), vi har i tillegg to barn.

men nav sa at jeg falt igjennom alt i systemet siden jeg er 24 har jeg ikke krav til å begynne på vgs igjen å ta ny skolegang, og for ung til voksenopplæring, ikke har vi mulighet til å flytte på oss pga bhg til barna og mannen sin jobb. her vi bor leier vi hus.

Ikke hadde jeg krav på noe som helst av stønader eller arbeidsledighetstrygd (siden de mener at jeg må kunne flytte for å få jobb/skole). Så her sitter jeg og ikke aner hva jeg skal gjøre. Har i tillegg en mann som har kontrakt med jobben om å bli værende på arbeidsplassen i 5 år til (grunnet jobben har betalt for 3 oppgraderinger av førekortet hans).

Huff! ;/ Regner kanskje med du har prøvd og søkt om bostøtte? Det kom jeg på rett etter jeg postet dette innlegget...Kan ikke noe om det heller, kan du? 😳

Skrevet

Huff! ;/ Regner kanskje med du har prøvd og søkt om bostøtte? Det kom jeg på rett etter jeg postet dette innlegget...Kan ikke noe om det heller, kan du?

Her fikk jeg klart avslag på bostøtte pga mannen tjener for mye og fikk beskjed om at hvis boligutgiftene var for store måtte vi finne oss ett billigere sted å bo. Men mtp at vi leier et lite hus på ca 90 kvm og betaler 6500 i mnd + strøm og kommunale avgifter + at dette er et så lite sted at å prøve å finne noen som leier ut bolig er umulig.

Men du kan jo søke og se hva du får til svar.

Husk og det at det er det samme for nav om man er samboere eller gift.

Jeg har i hvertfall søkt på alt jeg kan søke på og alt ble avvist, men det er bare å prøve, den værste som kan skje er at du får en avvisning.

Skrevet

Men får ikke du foreldrepengetiden om du er hjemme i permisjon? Dere må jo ha hatt en høyere inntekt for å få huslån.

Anonymous poster hash: a6b06...90a

Skrevet

Men får ikke du foreldrepengetiden om du er hjemme i permisjon? Dere må jo ha hatt en høyere inntekt for å få huslån.

Jeg får ikke det for har ikke jobbet. Vi fikk lån fordi jeg brukte en stor sum av noen arvepenger :) jeg har kun vært student.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke jobbe annehver helg og en kveld i uka? Det gir noen tusenlapper ekstra i mnd. 

Anonymous poster hash: 612eb...00a
Skrevet

Om du ikke får livsopphold så kan du få dekket strømregning el, men du må snakke med en saksbehandler på sosial, ta deg turen ned på nav og få en time, samle sammen mannens lønnslipper for de 3 siste mnd, ta med siste regninger for hus, strøm tlf ol, husk selvangivelse for dere begge, så får du hjelp til en søknad, men søk om alt, livsopphold, bolig, strøm etc, ikke sikkert du får alt men kanskje noe!

Skrevet

Jeg får ikke det for har ikke jobbet. Vi fikk lån fordi jeg brukte en stor sum av noen arvepenger :) jeg har kun vært student.

Har du vært student før fødsel har du vel søkt om foreldrepenger fra lånekassen? Du burde jo ha jobbet deg opp et grunnlag i permisjoen. Om så får du finne deg en helgejobb/ ettermiddagjobb så du kan jobbe litt når mannen er hjemme.

Anonymous poster hash: 9bd86...f80

Skrevet

Uansett...Jeg er 21 og samboer er 25, vi har et barn og eier en enebolig. Jeg har ingen inntekt så vi lever kun på hans inntekt. Med andre ord har vi veldig lite til overs i mnd, det er snakk om under 1000 lappen.

Jeg vurderer og søke om sosialhjelp, men har hørt folk sterkt fraråder dette...men jeg har aldri skjønt hvorfor? Jeg skal jo søke jobb når snuppa vår begynner i bhg men det jo kjeempelenge til..

Hvorfor har du ikke opparb. deg foreldrepenger eller søkt foreldrestipend fra lånekassa? Regner med dere har regnet ut hva dere sitter igjen med hver mnd, FØR dere fikk barn. 

Anonymous poster hash: 6b441...d0e

Skrevet

Hvorfor har du ikke opparb. deg foreldrepenger eller søkt foreldrestipend fra lånekassa? Regner med dere har regnet ut hva dere sitter igjen med hver mnd, FØR dere fikk barn. 

Forresten bør du finne deg en jobb du kan gå til år samboern din ikke jobber. Foreslår f.eks sykehjem. Krever lite utdannelse/ingen og der er det mange forskjellige typer vakter. Vet ikke når på døgnet samboeren din jobber, men det er vel dagtid for det meste? 

Skrevet

Da må du jobbe feks kveld, natt og/eller helg for å få inn penger. Mannen kan kanskje jobbe overtid eller finne seg en ekstrajobb?

Du kan kanskje være dagmamma for et par barn? Butikk, sykehjem osv på kveld eller helg?

Hvilken utdannelse har du?

Anonymous poster hash: 10f0b...a09

Skrevet

Dersom det er for dyrt for dere å eie en bolig så må dere selge og heller finne en billigere eller leie en periode.

Anonymous poster hash: 10f0b...a09

Skrevet

Du kan også gå ut i full jobb eller studier med studielån og så kan mannen overta permisjonen med foreldrepenger.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke jobbe annehver helg og en kveld i uka? Det gir noen tusenlapper ekstra i mnd.

Jeg fullammer og hun tar inne flaske

Skrevet

Jeg fullammer og hun tar inne flaske

Du har krav på ammefri fra jobben. Jeg begynte å jobbe igjen da babyen var 9 uker, og fullammet da. Jeg tok lunsj og ammepause hjemme midt på dagen. For oss funket dette. Det finnes vel også jobber som ikke er så mange timer om gangen. Pappaen kan eventuelt komme innom deg med babyen når den hun er sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...