Gå til innhold

Hvordan ta dette opp med skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

8 åringen har i dag fortalt faren sin at en gutt på samme klassetrinn som han plager dem. Han er slem, truer, slår, stikker av med feks fotballen. I gen tør å si noe til lærerne for det har han truet dem til å ikke gjøre.

Jeg kjenner desverre litt til denne familien fra før. Moren har vist 5/6 unger hvor flere av dem er spik spenna gærn. Ene datteren gikk på samme trinn som min eldste moren tvangssendte henne til hennes far når hun var i 10/11 års alderen. Hun gikk for å være gærn. Husker ennå min eldste kom hjem og fortalte hva denne jenta foretok seg på skolen.

Denne gutten som nå er problemet har en annen far enn sin eldre søster.

Gutten har også ADHD, 8 åringen sa for en stund siden at denne andre ble mye snillere når han begynte med medisin. Men nå ser det vist ut til at det har gått over.

Hvordan tar jeg dette opp med skolen? Dersom ungene ikke tør å si ifra så vet neppe lærerne om hva som foregår. Jeg NEKTER at dette barnet skal forpeste skoledagen til mitt barn. Da får i så fall skolen sette inn en ekstra person på denne gutten. En som konstant overvåker han.

Jeg er heller ikke redd for å gå direkte til moren til gutten (spik spenna gærn hun også) men da kan det gå ut over mitt barn igjen.

Har dere noen råd?

Anonymous poster hash: 7ec24...229

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Du tar en telefon til lærer, forklarer om det eleven faktisk gjør. Nytter ikke det går du videre til rektor. Flere MÅ si ifra. Vi voksne hadde ikke godtatt å bli behandlet eller utsatt for dette på vår arbeidsplass. Hvorfor skal barn utsettes for dette?

Skrevet

Du omtaler en hel familie som spik spenna gærne, og allerede før den første samtalen med skolen virker det som du er i kampmodus. Jeg skjønner at du er sint, det har du god grunn til, men jeg tror du vil oppnå mer hvis du klarer å legge sinne til side når du tar dette opp med skolen. De fleste mennesker, også lærere, har lett for å gå i forsvar hvis de føler seg angrepet. Hvis du klarer å ikke vise sinne ditt er det nok lettere å skape et samarbeid. Dersom det første møtet ikke fører til noe mener jeg derimot at det er på sin plass å vise at man er sint. For all del fortsatt saklig, men veldig klar og tydelig på hva man missliker og at man absolutt ikke aksepterer at det fortsetter. 

Kanskje du kan begynne den første samtalen med å spørre hvordan læreren oppfatter gutten din i klassemiljøet, og om læreren har observert noen konflikter. Da kan lærer fortelle det han/hun eventuelt har observert uten at det blir "farget" av hva sønnen din har fortalt. Deretter forteller du selvsagt hva sønnen din har sagt, og ber læreren komme opp med en strategi for å løse problemet. 

Anonymous poster hash: 38f86...0e8
Skrevet

Jeg ville sagt omtrent det samme som du sier her - altså at gutten din forteller at denne andre gutten er slem mot klassekameratene. Dropp alt om den sprø familien og understrek at du jo ikke kan vite sikkert hvordan ting er, men be læreren om å følge litt ekstra med i tiden fremover. 

Skrevet

Jeg kjenner foreldrene til gutten fra andre sammenhenger og er mindre imponert (sikkert bedre og si).

Kommer til å ta det opp med mitt barns lærer i form av.... Jeg synes dere trenger å vite hva jeg har fått vite....

Denne gutten er ikke i omgangskretsen til mitt barn, men de har felles venner så de dumper borti hverandre.

Jeg synes ikke det er greit at denne gutten kommer med trusler i noen som helst form.

Anonymous poster hash: 7ec24...229

Skrevet

8 åringen har i dag fortalt faren sin at en gutt på samme klassetrinn som han plager dem. Han er slem, truer, slår, stikker av med feks fotballen. I gen tør å si noe til lærerne for det har han truet dem til å ikke gjøre.

Jeg kjenner desverre litt til denne familien fra før. Moren har vist 5/6 unger hvor flere av dem er spik spenna gærn. Ene datteren gikk på samme trinn som min eldste moren tvangssendte henne til hennes far når hun var i 10/11 års alderen. Hun gikk for å være gærn. Husker ennå min eldste kom hjem og fortalte hva denne jenta foretok seg på skolen.

Denne gutten som nå er problemet har en annen far enn sin eldre søster.

Gutten har også ADHD, 8 åringen sa for en stund siden at denne andre ble mye snillere når han begynte med medisin. Men nå ser det vist ut til at det har gått over.

Hvordan tar jeg dette opp med skolen? Dersom ungene ikke tør å si ifra så vet neppe lærerne om hva som foregår. Jeg NEKTER at dette barnet skal forpeste skoledagen til mitt barn. Da får i så fall skolen sette inn en ekstra person på denne gutten. En som konstant overvåker han.

Jeg er heller ikke redd for å gå direkte til moren til gutten (spik spenna gærn hun også) men da kan det gå ut over mitt barn igjen.

Har dere noen råd? Anonymous poster hash: 7ec24...229

Hehe, mye "spik gærne" på et og samme sted må jeg si......men igjen så ramler ikke eple langt fra stammen. Altså det gærne.

Du bør informere skolen, både lærer og rektor. Skriv gjerne en mail til begge om problemet og et ønske om møte. Med dette vil du ha informasjonen svart/hvit som dokumenterer at problemet blir tatt opp. Ikke skriv navn i mailen.

Du bør også unngå å bruke så mye "gærne" når du snakker og "jeg kjenner til"....... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...