Gå til innhold

250000 i forbruksgjeld, ingen vil gi oss refinansiering. Noen som har opplevd dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vil samle lånene, men får det ikke til. Noen som har fått hjelp her, hvilke banker var dere i?

 

Anonymous poster hash: cf830...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere hørt med NAV om dere kan få økonomisk veiledning? Det kan hende de kan hjelpe dere i hvordan dere bør ordne dette på en best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

 

Hva sier bankene?

 

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

 

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som regel ha en sikkerhet i noe. F.eks økt verdi på huset. Har dere det? Kausjonister?

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

 

Hva sier bankene?

 

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

 

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

 

Hva sier bankene?

 

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

 

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

 

 

 

En edel tanke, men bankene driver altså med forretningsdrift, ikke veldedighet. Hvis de anser dette prosjektet som risikabelt og HI og hennes mann/kjæreste ikke har klart å bevise godt nok at de kan betjene lånet, skjønner jeg godt at de ikke er interessert i å gi dem mer lån enn de allerede har i banken fra før (for jeg går ut fra at det de ønsker er å samle lån fra bank med andre lån hos mer tvilsomme kredittlångivere).

 

Anonymous poster hash: e033c...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

Hva sier bankene?

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.Anonymous poster hash: 02905...a88

Hvorfor skal bankene risikere å tape penger for å gi dere en sjanse?

Banker skal tjene penger, de driver ikke med veldedighet.

 

Anonymous poster hash: 3afe0...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

Hva sier bankene?

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.Anonymous poster hash: 02905...a88
Hvorfor skal bankene risikere å tape penger for å gi dere en sjanse?

Banker skal tjene penger, de driver ikke med veldedighet.

 

Anonymous poster hash: 3afe0...9de

At folk har stor forbruksgjeld er ikke det samme som at de ikke har klart å betjene den. (altså betalt de måndtlige avdragene)Det blir noe annet når det er snakk om inkasso og betalingsanmerkninger. Har du klart å betjene et stort forbrukslån en stundså klarer du ihvertfall å betjene et refinansiert lån da det blir billigere. Og jeg nevnte også med forbehold om du har sikkerhet i noe.

Banker driver ikke veldedighet men de konkurrerer jo også om kundene. Vet om de som har fått nei i din bank,,fikk ja i en annen. Da bytter man jo bank lett.

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har sikkerhet i fast eiendom er det flere banker som tilbyr finansiering. Eventuelt en kausjonist kan også gå hvis dere er heldige.

Jeg har jobbet 15 år i bank og ser dessverre ofte at de vi strekker oss og hjelper havner i samme fella igjen i løpet av et år eller to. Det som et viktig er at man går igjennom økonomien og forbruket og endrer ting slik at man ikke setter seg i den situasjonen igjen at man bruker mer enn man tjener.

 

Anonymous poster hash: 84ce1...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge det dere har brukt de 250000 på, banke ned gjelda og kontakte banker for refinansiering av et mindre beløp? Da vises det i allefall at dere har gjort en innsats selv.

 

Anonymous poster hash: 16544...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å møte opp personlig i tillegg til å være godt forberedt med oversikt over inntekt og utgifter er nok en god start. Prøv flere banker, de lokale er etter min erfaring mer romslige.

 

Anonymous poster hash: 4cc0c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

 

Hva sier bankene?

 

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

 

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Ja og jeg sier ingenting på det.

Sier bare hva jeg Personlig tenker om meg og forbrukslån. Ikke hva andre gjør. Håper for de som endrer seg sin del at det fins løsning uten at de må gå under gjeldsordning.

Det er nok grusomt tøft om det blir løsningen...

Fant en nettside med noen tips:

 

https://www.finansportalen.no/Tips+og+råd/Bank/veien-ut-av-betalingsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt nødt til å ha sikkerhet for å få refinanisert, banken låner ikke ut penger til folk på lykke og fromme (de må vite at de kan ta pant i noe og selge det for å få tilbake pengene sine dersom dere ikke betaler avdragene, de må ha sikkerhet i fast eiendom. Har dere ikke sikkerthet får dere ikke refinanisert heller...



Anonymous poster hash: 3bb74...70c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta opp forbrukslån tyder i utgangspunktet på at dere ikke er noe flinke med økonomi (sorry), hvilket teller veldig negativt i forhold til banker. Dere må kunne overbevise om at ting er endret og kunne stille sikkerhet for å få lån hos de. Det samme gjelder om dere vil involvere en kausjonist - den personen vil nok føle at han påtar seg en stor risiko for at dere ikke klarer å betjene lånet siden forbruket tydeligvis er vesentlig større enn utgiftene.

 

Sjekk med flere banker, kanskje dere får tilslag et sted til slutt? Ellers må dere kontakte de dere har gjeld hos og få til en mer realistisk betalingsplan. Er gjelden ny kan det være vanskelig.

 

Et siste alternativ er jo å samle lånet i et stort forbrukslån med litt lavere rente (lavere enn det som dere har nå) - finnes vel en del selskaper som driver med dette. Bedre med 15 % rente enn 25 %!



Anonymous poster hash: 2eff2...bba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har dessverre aldri tatt opp forbrukslån...

Det er fyfy her i huset.

 

Hva sier bankene?

 

En ser jo på luksusfellen og ellers at bankene kjenner igjen de med høy forbruksgjeld. Jeg tenker at det er personer uten innsikt i økonomi. Ikke for å ta deg personlig, men tanken kommer når jeg hører om så høye forbrukslån.

 

Har ikke så mange tips. Annet en hør med de som kan penger. Hvem det er måtte jeg ha googlet.

Jeg mener folk fortjener en sjanse uansett. Er ikke forbudt å ha høy forbrukdgjeld. Det skulle gå an å inngå avtaler og blir de ikke holdt,,så greit da får du ikke ny sjanse igjen.. Man kan ha endret seg drastisk på måten å bruke penger på . Det vet jeg selv. Man var dum engang,,men så har man over tid vist at man klarer å håndtere økonomien med stor gjeld, så syns jeg en god bank kan være behjelpelig. I det minste hvis man har sikkerhet i noe.

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Ja og jeg sier ingenting på det.

Sier bare hva jeg Personlig tenker om meg og forbrukslån. Ikke hva andre gjør. Håper for de som endrer seg sin del at det fins løsning uten at de må gå under gjeldsordning.

Det er nok grusomt tøft om det blir løsningen...

Fant en nettside med noen tips:

 

https://www.finansportalen.no/Tips+og+råd/Bank/veien-ut-av-betalingsproblemer

 

Det skal ha godt langt før du går under gjeldsordning. Her var det ikke snakk om økonomiske problem, kun en refinansiering av stort forbrukslån. IkTror noen blander kortene her. men har HI betalingsanmerkning så blir dwt noe annet. Det sier Hi ingenting om i hovedinnlegget

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøkte alle disse nettbankene, men fikk avslag. Vi fikk til slutt refinansiering på boliglånet gjennom lokalbanken så vi fikk betalt ut all tullegjeld.



Anonymous poster hash: 5fab4...b6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å ta opp forbrukslån tyder i utgangspunktet på at dere ikke er noe flinke med økonomi (sorry), hvilket teller veldig negativt i forhold til banker. Dere må kunne overbevise om at ting er endret og kunne stille sikkerhet for å få lån hos de. Det samme gjelder om dere vil involvere en kausjonist - den personen vil nok føle at han påtar seg en stor risiko for at dere ikke klarer å betjene lånet siden forbruket tydeligvis er vesentlig større enn utgiftene.

 

Sjekk med flere banker, kanskje dere får tilslag et sted til slutt? Ellers må dere kontakte de dere har gjeld hos og få til en mer realistisk betalingsplan. Er gjelden ny kan det være vanskelig.

 

Et siste alternativ er jo å samle lånet i et stort forbrukslån med litt lavere rente (lavere enn det som dere har nå) - finnes vel en del selskaper som driver med dette. Bedre med 15 % rente enn 25 %!

 

Anonymous poster hash: 2eff2...bba

Ingen som skjønner at mange kunne ha tatt opp lån når de var 20 og nå har en helt annen holdning til økonomi, fast inntekt osv. Blir for dumt å si at man ikke er flinke til økonomi fordi man har stor forbruksgjeld. Det kan være gammel gjeld som har samlet seg opp over år med renter.

 

 

 

Anonymous poster hash: 02905...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge ting, bil, bunad, barneutstyr, sportsutstyr, tv, spill, møbler, diverse verktøy, sykler osv.

 

Vis banken at dere har gjort en skikkelig innsats. Ta ekstrajobb i helger/ettermiddag i en kort periode.

 

Avslutt abonnement på blad, treningssenter. Handle billig en gang i uken. Lag matpakker osv.

 

Vis banken dere har gjort en god innsats noen måneder. Få tak i ekstra tilleggsikkerhet.

 

Gå gjennom alle forsikringer, kan du få dem billigere?

 

Avdragsfritt på banklånet?

 

Klipp alle kredittkort.

 

Anonymous poster hash: e6a18...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marie-s

Kan dere ikke kontakte en av de kreitorene dere har nå og høre med de hva DE krever av dere for å kunne refinansiere all gjelden hos de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal ikke begynne å gå inn på at folk med så mye forbruksgjeld ikke har styring osv, for det er så mange forskjellige grunner til at man kan havne i "uføret":-) jeg har vært i en lignende situasjon da vi ble tvunget til å selge bil nr 2 og den hadde igjen lån. Vi tok da opp lån hos Bank norwegian for å cashe ut bilen så den var uten heftelser så vi fikk solgt den. Enden på visa var at vi fikk ny verdivurdering av boligen, den var da verdt noe mer og vi fikk bake inn dette lånet i biliglånet vårt. Har du spurt banken deres om råd? Ville uansett ha satt opp et budsjett ut i fra hva dere har brukt de siste for eks 6 mnd, det er litt jobb men absolutt verdt det. Man får ofte en overraskelse over hva man bruker unødig penger på. Hvis man så legger frem dette for banken og forklarer at man har gjort en del grep for å komme på rett kjøl igjen så vil jeg tro at de blir vennligere innstilt. Man kan også spørre om avdragsfrihet på boliglånet dersom man ikke får bake inn forbrukslån, da for å kunne betjene de dyreste lånene først. Ellers kan man ringe navs gjeldstelefon, man får veldig gode råd der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: ser noen nevner pris på forsikringer her. Jeg var i en ringerunde for et par uker siden (ringte DNB, Storebrand, If, Gjensidige, Codan m.fl), og Gjensidige var klart rimeligst! Har nå flyttet alle forsikringer dit og sparer flere tusen i året kontra de dyreste som var Storebrand og If. Forsikringene har for øvrig samme dekning og lavere både/eller årspremie og egenandel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du kan jo f.eks prøve https://www.banknorwegian.no/Pages/Refinansiering.aspx eog https://www.santander.no/forbrukslan/refinansiering.html.

 

Ellers er vel det beste å gå til banken, eventuelt høre med 800 GJELD som er en gratistelefon som er skal være bra.

 

https://www.nav.no/Om+NAV/Kontakt+oss/Enheter/800GJELD+-+Økonomirådstelefonen+i+NAV.219120.cms



Anonymous poster hash: b1a08...f81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukslån på kr 250 000,- jeg grøsser..Og tar jeg utgangspunkt i at kredittkort er penger du ikke har, så derfor la vær å handle. Måtte bare si det.

 

 

For å hjelpe deg da har jeg hørt om Bank2, de tar imot sånne med høy forbruksgjeld og til og med betalingsanmerkninger. Men vær obs på at de tar nok høyere rente fordi de imot kundene ingen andre vil ha.....Verdt et forsøk i allefall.



Anonymous poster hash: 51e11...2a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...