Gå til innhold

Lovlig straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at noen, eller mins en person, mener det er helt galt og også forbudt med alle straffer som innebærer ydmykelse. Hvilke straffer er egentlig godkjente? Er det ikke ydmykende å måtte be om undskyldning eller å bli oversett?

Hva med å ta fra barna eiendelene deres? Er det lov? Kan barna regne med å få beholde gaver de har fått om de oppfører seg galt eller kan foreldrene inndra alt de eier?

Hvordan er det med å nekte barna å gå ut? Er ikke det frihetsberøvelse? Er det lovlig?

Anonymous poster hash: c2a5f...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at noen, eller mins en person, mener det er helt galt og også forbudt med alle straffer som innebærer ydmykelse. Hvilke straffer er egentlig godkjente? Er det ikke ydmykende å måtte be om undskyldning eller å bli oversett?

Hva med å ta fra barna eiendelene deres? Er det lov? Kan barna regne med å få beholde gaver de har fått om de oppfører seg galt eller kan foreldrene inndra alt de eier?

Hvordan er det med å nekte barna å gå ut? Er ikke det frihetsberøvelse? Er det lovlig?

Du snakket om å vaske barnets munn med såpe, eller å stenge de ute på trappen.

Vil råde deg til å lese barneloven, og spesielt endringene som kom ....var det i 2010?. Der finner du svar. Dette er ikke synsing men loven! I tillegg er det alltid kjekt med en dose vett!

Anonymous poster hash: 651f6...2c8

Skrevet

Jeg tror ikke på straff. Men det er en ganske fin tråd mellom straff og konsekvens. Jeg er for en konsekvens.

Anonymous poster hash: ddabc...69b

Skrevet

For meg er det slik: Konsekvens er noe som følger naturlig, f.eks oppfører du deg dårlig når du har besøk, må du kanskje vente med besøk en stund. Det er helt greit. Straff er når man kunstig påfører ubehag, som i prinsippet ikke har noe med handlingen å gjøre. Eks: Jeg tar fra deg pc fordi du var frekk i munnen. Ikke greit.

For meg!

Skrevet

det beste er jo å snakke med barnet om det hn gjorde(hvorfor hn gjorde det og hvorfor det ikke er greit å gjøre det hn gjorde).

Men jeg har selv tatt vekk tv og spill om jeg skal innrømme...  :roll:

Anonymous poster hash: ddabc...69b
Skrevet

Straff bør jo aldri komme i stedenfor samtale, forklaring og ros, men noen ganger trengs det også straff i oppdragelsen. Selv om det er noen som mener man bare bør btuke konsekvenset er det ofte det samme. jeg kunne likegodt ha spurt om hvilje sanksjonsmulihhetet foreldrene egentlig har hvis det gjør det enklere å svare.

Skrevet

Jeg har tro på (litt tungt) fysisk arbeid som sanksjon: luking, snømåking, bæring av ved, husarbeid osv.

Frihetsberøvelse og vasking av barns munn med såpe (!) er IKKE greit!

Skrevet

Jeg har tro på (litt tungt) fysisk arbeid som sanksjon: luking, snømåking, bæring av ved, husarbeid osv.

Ubetalt tvangsarbeid er altså greit, men ikke å sende ungen på rommet eller å la ungen få en vond smak i munnen?

Skrevet

Drar du ikke ting litt langt nå?

Jeg leste den andre tråden der du gang på gang forsvarer ditt råd om å vaske et barns munn med såpe. Ble du så fornærmet fordi du fikk motbør på dette at du nå skal argumentere i hjel alt folk sier?

Personlig synes jeg å vaske barnas munn med såpe og stenge dem ute på trappa (i februar!) uten å la dem få på yttertøy en gang er å gå langt over streken.

Er du virkelig interessert i hva loven sier, så les loven. Er du ute etter å krangle med Dib'ere, vel, værsågod. Jeg kommer uansett aldri til å synes at dine straffemetoder er en god ide.

Skrevet

Ubetalt tvangsarbeid er altså greit, men ikke å sende ungen på rommet eller å la ungen få en vond smak i munnen?

Nå er det vel ikke å regne som "straff" å bli sendt på rommet sitt (som sikkert er fullt av leker og spill)? Med frihetsberøvelse tenker jeg mer på å bli stengt inne i kott o.l.

Dersom et eldre barn har gjort noe alvorlig eller farlig ser jeg ikke noe problem med å gi husarrest.

Vaskemiddel og rengjøringsprodukter har ingenting i munnen å gjøre.

Skrevet

Håper virkelig ikke det er noen som bruker vaskemiddel  i munnen som straff? 

Skrevet

Jeg leste den andre tråden der du gang på gang forsvarer ditt råd om å vaske et barns munn med såpe. Ble du så fornærmet fordi du fikk motbør på dette at du nå skal argumentere i hjel alt folk sier?

Personlig synes jeg å vaske barnas munn med såpe og stenge dem ute på trappa (i februar!) uten å la dem få på yttertøy en gang er å gå langt over streken.

Er du virkelig interessert i hva loven sier, så les loven. Er du ute etter å krangle med Dib'ere, vel, værsågod. Jeg kommer uansett aldri til å synes at dine straffemetoder er en god ide.

Jeg er ikke det minste fornærmet. Jeg synes bare diskusjonen om hvilke staffemetoder som var greie og ikke var såpass langt på siden av det den andre tråden handlet om at jeg tenkte det var bedre å ta diskusjonen i en annen tråd. Da kunne det Kansje være mulig å få en litt mer prinsipiell diskusjon.

Vi som foreldre har en oppgave med å oppdra barna våre og lære dem at å bryte regler ikke er greit. Som regel er veiledning, det å gå forran med et godt eksempel og ros for positiv oppførsel nok i hverdagen, men nesten alle barn skal gjennom perioder der de utfordrer autoritetene og du må vise at du faktisk ikke godtar en oppførsel. Da lurer jeg på hvilke metoder som kan brukes.

Skrevet

Jeg er ikke det minste fornærmet. Jeg synes bare diskusjonen om hvilke staffemetoder som var greie og ikke var såpass langt på siden av det den andre tråden handlet om at jeg tenkte det var bedre å ta diskusjonen i en annen tråd. Da kunne det Kansje være mulig å få en litt mer prinsipiell diskusjon.

Vi som foreldre har en oppgave med å oppdra barna våre og lære dem at å bryte regler ikke er greit. Som regel er veiledning, det å gå forran med et godt eksempel og ros for positiv oppførsel nok i hverdagen, men nesten alle barn skal gjennom perioder der de utfordrer autoritetene og du må vise at du faktisk ikke godtar en oppførsel. Da lurer jeg på hvilke metoder som kan brukes.

Når en skal gå foran som et godt eksempel bør en gjøre nettopp det- gå foran som et godt eksempel. Å true barna med straffer som å vaske munnen med såpe, eller å kaste dem ut av huset uten yttertøy fører til at barna blir redd deg, og redd straffen. Det betyr ikke at de har respekt for deg.

Det er ulovlig uansett hva du måtte mene. Når du må ty til slike virkemiddel i oppdragelsen har du tapt, og du har større problemer enn handlingen barnet gjorde der og da. At du er uenig i loven får du ta til høyere hold, heldigvis er de fleste her inne såpass fornuftige at en slik lov ikke kom som en overraskelse på oss.

Har du bodd under en stein i noen tiår?

Skrevet

Tror du virkelig at barna får respekt for deg med slike virkemidler som såpe eller kulde ?

Kjenner jeg er sjokkert over at noen foreldre vil gjøre dette mot barna.

De vil aldri respektere deg - de vil være livredd deg ! Stor forskjell

Anonymous poster hash: b16c2...da4

Skrevet

Jeg er inneforstått med at jeg har tre veldig enkle unger. Eller i hvert fall to enkle og en halvveis enkel. Hos oss har det alltid fungert å være i øyehøyde, se dem inn i øynene og gi verbalt beskjed om at det de har gjort ikke er greit eller at jeg forventer at de gjør noe. 

Man kan innføre konsekvenser av typen "Hvis du kommer for sent hjem, kan du ikke gå dit på en periode, for jeg kan ikke stole på at du er moden nok til å komme hjem til avtalt tid". Kommer tenåringen ikke seg opp om morgenen, kan man sørge for å hente inn PCen på kvelden. Har man mistanke om at de drikker på fest, oppsøker man festen eller i hvert fall henter dem der og kjører dem hjem til avtalt tid. Jeg har altså mer tro på kontroll enn straff og aller mest tro på oppmuntring og ros. Ros generaliseres fra én situasjon til en annen, straff fører som regel kun til frykt og godt utviklet fantasi (i form av måter man kan lure foreldrene på). Jeg mener husarrest, inndraging av alt "kult" osv langt på vei er ris til egen bak, det er minst like ille for foreldrene å gjennomføre det som det er for ungen. Fysisk vold, vaske munnen med såpe, låse barnet inne osv er faktisk ikke lov. Les barneloven hvis du er usikker. 

Skrevet

http://sor.rvts.no/filestore/Filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Barns_rett_til_vern_mot_overgrep.pdf

Regner med du er mor, eller tenker å bli det siden du er her.

Gjør de en tjeneste å les! Det fortjener dem.

Som jeg sa i den andre tråden så er jeg sjokkert over at det fins noen som foreslår slikt, og skulle det skje er det ihvertfall flott vi har et fungerende barnevern i dette landet.

Skrevet

Hvilken tråd er det dere snakker om her?

Anonymous poster hash: 6b016...8c2

Skrevet

Jeg er inneforstått med at jeg har tre veldig enkle unger. Eller i hvert fall to enkle og en halvveis enkel. Hos oss har det alltid fungert å være i øyehøyde, se dem inn i øynene og gi verbalt beskjed om at det de har gjort ikke er greit eller at jeg forventer at de gjør noe. 

Man kan innføre konsekvenser av typen "Hvis du kommer for sent hjem, kan du ikke gå dit på en periode, for jeg kan ikke stole på at du er moden nok til å komme hjem til avtalt tid". Kommer tenåringen ikke seg opp om morgenen, kan man sørge for å hente inn PCen på kvelden. Har man mistanke om at de drikker på fest, oppsøker man festen eller i hvert fall henter dem der og kjører dem hjem til avtalt tid. Jeg har altså mer tro på kontroll enn straff og aller mest tro på oppmuntring og ros. Ros generaliseres fra én situasjon til en annen, straff fører som regel kun til frykt og godt utviklet fantasi (i form av måter man kan lure foreldrene på). Jeg mener husarrest, inndraging av alt "kult" osv langt på vei er ris til egen bak, det er minst like ille for foreldrene å gjennomføre det som det er for ungen. Fysisk vold, vaske munnen med såpe, låse barnet inne osv er faktisk ikke lov. Les barneloven hvis du er usikker.

Takk for svar.

Det er ikke mange andre som har klart å svare på det jeg spurte om.

Jeg er enig med deg

G i at de virkemidlene du skisserer ofte er gode. De tilfellene jeg mener de ikke virker så godt er der ungene har lakt seg til stygge uvaner som stygg språkbruk eller å sparke eller slå. Veldig mange unger gjør det minst en periode i 5-10 årsalderen. Da er min erfaring at både prat eller forklaring på hvorfor det er galt og langdryge straffer som husarrest fungerer dårlig. Perioden er mye raskere overstått med ekstremt raske reaksjoner som kommer helt konsekvent hver gang, uten advarsler. Hvilke metoder ville du anbefale i slike situasjoner?

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er enig med deg

G i at de virkemidlene du skisserer ofte er gode. De tilfellene jeg mener de ikke virker så godt er der ungene har lakt seg til stygge uvaner som stygg språkbruk eller å sparke eller slå. Veldig mange unger gjør det minst en periode i 5-10 årsalderen. Da er min erfaring at både prat eller forklaring på hvorfor det er galt og langdryge straffer som husarrest fungerer dårlig. Perioden er mye raskere overstått med ekstremt raske reaksjoner som kommer helt konsekvent hver gang, uten advarsler. Hvilke metoder ville du anbefale i slike situasjoner?Anonymous poster hash: c2a5f...3ba

Sparke og slå? Tror kanskje du bør revurdere hele måten du oppdrar barn på jeg.

Anonymous poster hash: 6b016...8c2

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er enig med deg

G i at de virkemidlene du skisserer ofte er gode. De tilfellene jeg mener de ikke virker så godt er der ungene har lakt seg til stygge uvaner som stygg språkbruk eller å sparke eller slå. Veldig mange unger gjør det minst en periode i 5-10 årsalderen. Da er min erfaring at både prat eller forklaring på hvorfor det er galt og langdryge straffer som husarrest fungerer dårlig. Perioden er mye raskere overstått med ekstremt raske reaksjoner som kommer helt konsekvent hver gang, uten advarsler. Hvilke metoder ville du anbefale i slike situasjoner?

Jeg anbefaler egentlig det samme når det gjelder språkbruk. Vet egentlig at ignorering er det som fungerer aller best, men vet også at ignorering er nesten umulig når det gjelder stygg munnbruk. Man eksploderer alltid minst én gang (eller ektefellen gjør det ;)) og da er ignoreringsinnsatsen ødelagt. Jeg har altså stoppet opp, snudd meg mot barnet, gått ned i øyenhøyde og sagt "Sånn er det ikke lov å snakke" med streng stemme. Og så har jeg sørget for å skryte masse når frustrasjon uttrykkes uten stygge ord. I tillegg er det jo viktig å gå en runde med seg selv (og eventuell ektefelle) på eget språkbruk. De gjør jo som vi gjør og ikke som vi sier... 

Sparke og slå trodde jeg var vanligere for førskolebarn. Hvis det er meg det er rettet mot, stopper jeg armen eller foten, holder den fast og ser ungen rett i øynene. Går det utover andre barn, skiller jeg dem og bruker den samme strenge stemmen og det samme direkte blikket. Kan hende at jeg ber den slående om å holde seg unna litt og gir "offeret" masse trøst og oppmerksomhet. For mindre barn må forvisningen være kort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...