Gå til innhold

Når kuttet dere dagsovingen til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 2 år og 3 måneder. Han sover mellom 45 minutter og 1 1/2 time midt på dagen. Det er ingen problem med å legge han på kvelden kl. 1930. Han sover til ca. 0545 - 0630.

Vi begynner å bli litt lei av å tilpasse dagen hans til sovingen, noe vi har gjort hele veien.

Så da lurer jeg på når dere kuttet på dagsovingen. Skjedde det gradvis naturlig eller kuttet dere på søvnen? Noen som har erfaring med at det ikke var lurt?

Takker for innspill.

Anonymous poster hash: 33afa...3ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her stoppet hun selv med daglur sommeren like etter at hun fyllte 2 år

Anonymous poster hash: 6aa78...982

Skrevet

Vi kuttet ned gradvis på dagsøvnen når de begynte å tulle på kveldene. Rundt 2-2,5 års alder.

Så lenge barner ditt sovner greir på kvelden uten tull hadde jeg fortsatt med dagsovingen. Han/hun har tydeligvis behov for det.

Og ja, forstår det er slitsomt og måtte tilpasse dagene til denne dagsovingen, men det er uansett bare for en periode det også. :-)

Skrevet

Hun var 1 år og 8 mnd. Da begynte hun i Bhg og ville ikke mer. Den sommeren slet jeg også med å få henne til å sovne både på dagtid og natt

Anonymous poster hash: a87bc...18d

Skrevet

Noen flere innspill?

Skrevet

Sluttet i julen når hun var 3 år og 1 mnd. Hadde absolutt behov for å sove. Dubber av og til nå også uten at det går utover nattesøvnen.

Alle mine har sluttet når de var mellom 3 og 4 år.

Skrevet

Eldste var 18 mnd, så valgte han å slutte selv. Og nå har søren meg lillebroren begynnt med akuratt det samme! Snart 19 mnd og nekter å sove på dagen.

Skrevet

Stoppet rundt alderen din er nå. Kuttet ut fordi vi brukte opp til halvannen time på å legge han.

Er ikke sikkert din er helt klar enda siden han sovner greit om kvelden. Men dere kan jo begynne å ta sovingen litt mer casual da. Det gjorde vi på slutten. Feks han fikk sove i bilen på vei til butikken eller hvor vi var på vei

Skrevet

Vi sluttet kjempe sent, når han var 4,5 år. Vi bor i utlandet og her var det lur i skolen det første året, i år har de hviletid etter storefri. Og han sover fremdeles lur av og til, f.eks. når vi er på ferie.

I Norge var han den siste som sov lur i sin gruppe i bhg. Litt kjedelig om helgene, og den kunne vi droppe av og til, men på ukedager var det absolutt nødvendig, ellers sovnet han i bilen på vei hjem, var umulig å vekke når vi kom frem og enda mer umulig å legge for natten. Var greiere å legge han litt senere om kvelden (19.30-19.45) og heller ha en harmonisk gutt på ettermiddagen.

Han er snart 5 år, står opp 06.30 og til sengs mellom 19.00-20.00 avhengig av dagsformen og program. Som sagt, på ferie blir det gjerne lur på alle sammen om programmet åpner for det.

Anonymous poster hash: 0d65c...d69

Skrevet

Sluttet i julen når hun var 3 år og 1 mnd. Hadde absolutt behov for å sove. Dubber av og til nå også uten at det går utover nattesøvnen.

Ja, han sovner greit også på dagluren. Tror vi får la han få lov enda en stund. Men hadde dere faste soverutiner på dagen på barna også når de ble litt større eller lot dere de sove når de følte for det?

HI

Skrevet

Så lenge han sovner greit på kvelden hadde jeg nok fortsatt å la han sove på dagtid litt til. Er nok sikkert ikke så lenge før han slutter uansett. Her har vi måtte slutte med dagsoving på begge to rett etter fylte 2 år. Da var de helt umulig å legge på kvelden. Kunne fort gå 3 timer før de sovnet. Så dette er veldig forskjellig.

Skrevet

Eldste kuttet vi ned på når han ikke fikk sove på kvelden. Yngste var mer som din. Han sovnet stort sett greit på dagen og kunne sove opptil 2 timer og sovnet likevel lett på kvelden. De dagene han bare hvilte i barnehagen, var han alt for trøtt på kvelden (de la han alltid, men noen ganger sovnet han ikke, men lå bare en stund og hvilte). Da han var rundt 3,5 år var det så få andre på avdelingen hans som sov at han bestemte seg for at han var ferdig han også. Dumt, for han trengte det, men det gikk seg til etterhvert. Hadde jeg fått bestemme, så hadde han fortsatt å sove på dagen en stund til.

Anonymous poster hash: 85a9b...067
Skrevet

Min sluttet rundt 3-årsdagen. Jeg syntes det var godt at han fikk en pause i barnehagen. I helgene begynte vi tidligere å ta duppen når det passet til programmet, litt tidligere eller senere enn normalt, kanskje en lur i bilen når vi skulle steder. Sluttet å sove på dagen i helgene før han sluttet i barnehagen. Når barna tydeligvis trenger dupp på dagen, så synes jeg de skal få det selv om det krever litt tilpasning av programmet.

Anonymous poster hash: ddce7...cb4

Skrevet

3åringen vår sover stortsett en timestid hver dag enda.. Ikke krise om hun dropper luren, men blir veldig sliten de to siste timene av dagen. Legger seg 19:30/20 og sover til 07/7:30..

Skrevet

Ja, han sovner greit også på dagluren. Tror vi får la han få lov enda en stund. Men hadde dere faste soverutiner på dagen på barna også når de ble litt større eller lot dere de sove når de følte for det?

HI

Prøvde å legge i senga i 12-13 tiden og sove max til kl 15. Alt etter hvilke planer vi hadde for dagen. Bor langt unna det meste så det var ofte nok med 20 minutter i bilen til butikken ol. Vogn ble også mye brukt. Synes det er viktig å variere hvor de sover så en står litt friere med planlegging :)
Skrevet

Min erfaring er at de slutter av seg selv når det går mot lysere tider i den alderen sønnen din er i nå.Ville sett det an utover våren og evt prøvd å kutte ut luren til sommeren.

Skrevet

Min erfaring er at de slutter av seg selv når det går mot lysere tider i den alderen sønnen din er i nå.Ville sett det an utover våren og evt prøvd å kutte ut luren til sommeren.

Jeg har tenkt det samme. Når det er helt lyst ute så blir kanskje behovet etter hvert mindre?

Han virker ofte ikke trøtt når vi legger han på dagen, men bortsett fra 1 gang så har han sovnet etter kort tid.

Takk for alle gode råd.

HI

Skrevet

Min er akkurat like gammel som din og sover en time på dagen.. Sjeldent problem å legge og sover 11-12 timer natt..

Eldste sov dupp til godt over tre men d passet så dårlig inn i rutinene på storbarnsavdeling..

Helt enig i at d e litt kjipt å planlegge i forhold til.. Men om barnet er fleksibel på hvor d sover og litt på tidspunkt får man gjort d meste:)

Skrevet

Min er like gammel som din og sover som regel 1-1,5t på dagen om han ikke sover lenge på morgenen. Går han mer enn 2-3 dager uten lur på dagtid blir han fortere trøtt. Virker som vi kan la han sove lur annenhver dag men legger han som regel hver dag. Bruker litt tid på å sovne men må alltid vekkes. Legger han mellom kl. 13-14 tiden. Tipper han sover på dagen fram til våren/sommeren.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...