Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Er det kun nordmenn som er sånn eller? Jeg kjenner sterkt på at ungen skal være ute hver dag, men andre nasjonaliteter i nabolaget(nordiske og) er jo kun inne med ungene omtrent. Anonymous poster hash: f78e4...a88
Optatium Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Det kan da ikke være et nordisk fenomen? I varmere strøk er det jo barn overalt, virker som de er langt mer ute enn inne. Jeg syns ikke unger trenger å henge inne hele dagen, ikke noe mer enn vi voksne trenger det. Personlig føler jeg meg helt råtten om jeg sitter ikke en hel dag :-P
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Er vel litt vær-relatert kanskje Anonymous poster hash: 31a2b...2ea
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 I nabolaget her er det litt forskjellig. Har noen vitnamesiske naboer, sommerstid bor de nesten ute, når høsten kommer ser vi de såvidt. Nå som ungene er skolebarn er de ute når det er snø, ellers ser vi de såvidt. Tror ikke de viste de kunne leke i snøen før ungene i gata ringte på for å spørre om de ville være. Passende uteklær hadde de ikke, men ungene her hentet til de. Etter det kjøpte de seg vinterklær de kan leke i, akebrett og ski. Foreldrene er ikke ute med de, men ungene er mye ute sammen med de andre barna i nabolaget. Vi har en nabo fra Bulgaria. Ungen er sjeldent ute, og er ungen ute så er det seint på kvelden. Jeg har snakket litt med moren og hun syns det er vanskelig å tilpasse seg de norske vanene. Der hun kommer fra er de ikke ute før solen er på vei ned, for det er for varmt og solen for sterk. Når solen går ned våkner folk til live. Døgnrytmen er helt anderledes. Etter barnet begynte i barnehage har jeg sett barnet mer ute, så endringer er på vei i huset der. Ungene har vennere av ulik opprinnelse, og vi ser ikke noen sammenheng med hvilke land de kommer fra. Noen av vennene vil aldri være ute, mens noen er mye ute. Slik som her i huset har vi barn som er mest ute sommerstid og vintertid når det er snø. Når det er regn, kaldt uten snø er de inne. Jeg har ingen behov for å presse de ut i regnevær osv, for de går ut frillig. De storkoser seg ute som inne. Vi drar sjeldent med ungene på turer, for ungene vil leke med vennene sine. Jeg tar helelr med meg vaffelhjernet ut i hagen for å stekevaffler og servere kakao for nabolagets unger enn å ta med ine unger ut i skogen for å gå en tur. I skogen er de jo også, for den ligger ti meter unna huset vårt så trenger ingen planlegging for å gå i skogen. Anonymous poster hash: d2d86...6c8
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 Det kan da ikke være et nordisk fenomen? I varmere strøk er det jo barn overalt, virker som de er langt mer ute enn inne. Jeg syns ikke unger trenger å henge inne hele dagen, ikke noe mer enn vi voksne trenger det. Personlig føler jeg meg helt råtten om jeg sitter ikke en hel dag :-P Jeg tenker at det at ungene er ute uansett vær og også når det er skikkelig kaldt eller regnvær, er et typisk nordisk fenomen. Anonymous poster hash: 0e7cf...ccb
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 Her hvor jeg bor så er de norske barna bare inne, og blir tykkere og tykkere. Eneste er at de løper fra et hus til et annet for å spille på pc/iPad/Playstation osv. De barna som ikke er etnisk norsk er de som er oftest ute. Og de barna mine barn har best kontakt med. Akkurat nå blåser det masse, det er surt og kaldt ute(typisk bergensvær mao) og er kun mine barn og 7 utenlandske barn som er ute å leker nå. Anonymous poster hash: e45e3...98b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Her hvor jeg bor så er de norske barna bare inne, og blir tykkere og tykkere. Eneste er at de løper fra et hus til et annet for å spille på pc/iPad/Playstation osv. De barna som ikke er etnisk norsk er de som er oftest ute. Og de barna mine barn har best kontakt med. Akkurat nå blåser det masse, det er surt og kaldt ute(typisk bergensvær mao) og er kun mine barn og 7 utenlandske barn som er ute å leker nå. Anonymous poster hash: e45e3...98b Samme erfaring her. De norske barna sitter inne og spiller spill, mens en stor del av de utenlandske barna er ute og spiller fotball. I omtrent all slags vær. Anonymous poster hash: e8678...6ce
Gjest Julia1984 Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Her hvor vi bor er ungene masse ute, skøytebanen er full av unger og foreldre, akebakken masse er full og lysløypa er det masse barnefamilier!! Bor i et nærmiljø med ressurssterke familier. Unger er mye ute her, uavhengig av årstid, foreldre er sammen med barna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå