Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er ny som kontaktlærer på mellomtrinnet, selv om jeg har jobbet noen år som lærer. Kun jobbet på barnetrinnet. Når det gjelder elevenes lekser, retter jeg ikke alle leksene. Jeg sjekker at leksene er gjort, og vi går igjennom mye av leksene i timen. I tillegg samler jeg jevnlig inn leksebøkene for å se over hva elevene har gjort. Skulle jeg samlet inn 40 leksebøkene hver fredag og retta dem i helga, hadde jeg knapt hatt noe familieliv igjen. Har alltid prøver, ukentlige tilbakemeldinger osv å jobbe med i helga, i tillegg til forberedelser. Er det for dårlig av meg å ikke rette alle leksene til elevene hver uke? Eller burde det holde med leksesjekk, felles gjennomgang og jevnlig innsamling av leksebøkene? Er foreldrene til mine elever kravstore...?? Anonymous poster hash: b259e...99f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er lærer selv (dog i mye høyere trinn) og ser dilemmaet godt. Jeg ville drøftet dette med kollegaer og evt. ledelse. Hva gjør de andre på skolen din? Det viktigste er jo at man får med seg hva elevene ikke har forstått, som man må bruke mer tid på, uavhengig av hvordan man sjekker det. Det er også viktig å huske på at felles gjennomgang av oppgaver elevene har gjort (lekser eller oppgaver i timen), veldig ofte bare gagner de elevene som likevel har forstått oppgavene og gjort dem riktig, og kanskje også de som nesten har forstått det/har det meste riktig. De som ikke har skjønt stoffet/ fått til oppgavene i det hele tatt, og dermed trenger gjennomgangen aller mest, har antakelig svært lite utbytte av den felles gjennomgangen, som ofte preges av kommunikasjon mellom lærer og de som har forstått, som rekker opp hånda og svarer. Med dette i bakhodet prøver jeg generelt å bruke andre metoder enn gjennomgang felles i klassen. Ikke alltid så lett men. Anonymous poster hash: dc853...7c7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Du får ha to sett med bøker da. Så har du hele uken på deg til å rette. Anonymous poster hash: f897e...b53
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er ny lærer på småtrinnet og jeg er litt overveldet av all rettinga. Helt utrolig mye hvor elevene produserer. Jeg retter mattebøkene hver uke, men de har jo et av andre ting som og skal rettes. Jeg klarer ikke å ta unna. Har jobbet på ungdomstrinnet tidligere og det er mye greiere ifht retting. Anonymous poster hash: 29fd7...96e
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Du får ha to sett med bøker da. Så har du hele uken på deg til å rette. Anonymous poster hash: f897e...b53 Jeg er ikke HI, men dette var en genial ide som jeg absolutt skal ta med meg! Har nå skjønt at jeg ikke har valgt det letteste yrket å gå til, etter alle innleggene her inne den siste tiden. Anonymous poster hash: e8114...c8b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 HI her, synes også ideen om to sett med bøker er god!! Anonymous poster hash: b259e...99f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 Jeg retter ikke alle leksene hver uke i alle fag. Men de leksene jeg ikke retter, går vi gjennom på skolen sammen. I matte retter elevene mine ofte leksene sine selv med fasit. De oppgavene som er feil, må de regne om igjen. Da kan de få hjelp av meg eller andre elever dersom det er noe de ikke har forstått. Min erfaring er at de lærer mest av det. Se hva de selv har gjort feil, og rette der og da. Får de en ferdigrettet bok av lærer tilbake, tar de en kjapp titt. Tror ikke de lærer så mye av det. Men når det er sagt, er det viktig for at læreren skal fange opp hva klassen ikke har forstått, og det er selvfølgelig viktig at elevene får følelsen av at noen faktisk ser på leksene. Anonymous poster hash: 59f4a...aed
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er ikke lærer men på skolen til eldste bruker de mye its learning. Der får jo elevene med en gang svar på hva som er rett og galt når de har fullført, og de har gjerne en mulighet til å gjøre det om igjen for å forbedre seg. Salaby brukes også en del. Anonymous poster hash: 10fc5...5d5
Optatium Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Jeg jobber i ungdomsskolen og rettet ikke lekser. Jeg ser over at alt er gjort, skummer igjennom for se hvor feilene til de fleste ligger og går gjennom dette i timen. Jeg underviser i 5 fag med lekser, og skal ta egentlig ta inn 125 leksebøker annenhver uke. Prioriterer annen retting og god tilbakemelding på prøver og innleveringen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Dere som retter så mye; hva er egentlig LÆRINGSUTBYTTET for elevene? Det synes jeg må være førsteprioritet. Jeg ønsker ikke at naturfagslæreren til mitt barn skal rette 54 leksebøker. Jeg ønsker at han skal se over, sjekke om temaet er nogen lunde under kontroll og så heller bruke tiden på å planlegge brilliante, lærerike opplegg. Eventuelt justere forrige opplegg hvis han ser at her var det mange som datt av. Det synes JEG. Anonymous poster hash: a608e...6b9
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Jeg retter aldri lekser, men så jobber jeg på mye høyere trinn enn deg (Vg1 og 2). De gangene jeg får elevene til å levere inn lekser, alltid digitalt, så setter jeg godkjent/ikke godkjent, ev. legger igjen en liten kommentar. Jeg har ca 115 elver, så det å følge opp lekser på en måten er uaktuelt. Det får holde med alle stilene. På et år retter jeg ca 450-500 stiler, og det holder. Det tar tross alt ca 0,5 time å rette en stil. Jeg tenker at på mellomtrinnet blir det annerledes fordi det er mye mindre og enklere rettearbeid, men jeg synes fortsatt ikke det er nødvendig å rette lekser på dette trinnet. Jeg har selv et barn som går i 6. klasse, og læreren tar aldri inn leksebøkene for retting. De har i stede gloseprøver og ukesluttester. Leksene blir sett over og kommentert muntlig timene. På småskolen synes jeg det er mer viktig at leksene blir sett over, men det er jo ikke store arbeidet heller når de er så små. For ordens skyld, jeg har jobbet på mellomtrinnet i et halvt år selv, så jeg har en viss erfaring. Det viktigste er at elevene får gode framovermeldinger, ikke at alt skal rettes opp og ned i mente. Anonymous poster hash: 539a4...175
Bondejenta Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Ja, eg retter alt. Men har to sett med bøker sånn at eg ikkje må bruke heile helga på retting.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Ser det er litt forskjellig praksis her. I utgangspunktet ser jeg at måten jeg jobber på burde være godt nok i forhold til oppfølging av leksene. Elevene har ukesluttprøver, gloseprøver, kapittelprøver og andre innleveringer som rettes osv... Går som sagt igjennom de fleste lekser i timene, og har full kontroll på elevene kan og ikke kan. Men for noen foreldre er det tydeligvis ikke godt nok hvis de ikke ser røde rette-kommentarer i leksebøkene... Tror jeg får tenke litt på hva jeg gjør, men mye mulig jeg går for dobbelt sett med bøker...så blir foreldrene fornøyde...!! HI Anonymous poster hash: b259e...99f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Jeg er ikke lærer men har et barn i skolen. Her har alle foreldre i oppgave å rette alle leksene hver dag før de leveres inn. Læreren ser kun at vi har signert nederst om at vi har rettet. Anonymous poster hash: b965c...3d0
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har en 4. klassing. De har diktat, norsk og engelsk, hver fredag. Der bytter ungene prøver og retter for hverandre. Deretter skriver de selv på et skjema hvor mye riktig de har fått. Ca hver 4. ukehar de en liten matteprøve. Den retter læreren og sendes hjem for underskrift. Hjemmelekser rettes normale ikke. Ungene får ingen tilbakemeldinger på disse, men det blir notert at de er gjort og foreldrene skal gå gjennom dem og skrive under på at dette er gjort hver dag. Jeg regner imidlertid med at læreren ser på leksene innimellom. Anonymous poster hash: 5ca3d...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå