Gå til innhold

Ikke sunnere å lage babymat selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som lager babymat selv, hva er poenget?

Ifølge ernæringsfysiolog bør tiden heller brukes til å være med baby, samt det er fare for at viktige næringsstoffer forsvinner ut i luften eller i vannet når grønnsakene putrer for lenge på komfyren hjemme, enn om maten blir laget på fabrikk. 

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Fast-fode/Gi-middag-pa-glass-med-god-samvittighet/

Anonymous poster hash: 0e1a2...f5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er at det er billigere, og sparer miljøet for søppel :-) og det tar ikke så lang tid å slenge noe grønnsaker på kok altså.

Anonymous poster hash: 82318...47f

Skrevet

Man kan finne på mange unnskyldninger for å gjøre ting lettvint ja. Hvis matlaging til baby går utover mor og barns kvalitetstid, hva gjør man da når det er nistesmøring til x antall barn? De fleste blir nok mer enn godt nok ernært selv med hjemmelaget mat og får kos og stell nok uansett.

Gjest meg&mini
Skrevet

Bruke tiden på babyen?

Kødder du med meg?!!? Haha... Når hun sover er jeg nødt til å stå ved siden av da?

Det er nemlig da jeg bruker å lage maten..

Skrevet

Bullshit!!!!!!'

Anonymous poster hash: 368da...749

Skrevet

Hovedargumenter jeg har er at babyen lærer å smake flere smaker ved å få hjemmelaget mat, industrimaten smaker stort sett det samme.

Jeg har brukt middag å glass på reise, turer og de gangene vi skulle ha feks pizza, taco ol selv til middag, men ellers kan babyer spise det meste, man må bare ta til sides før man tilsetter feks salt og sterke krydder og smaker.

Skrevet

Kuttet fort ut glassene... Har du smakt på dem? De smaker fysjusjæsj...

Ellers må jeg si at jeg lagde ikke mat istendenfor å være sammen med baby, det gjorde jeg mens hun sov... dårlig argumentasjon (i alle for for meg..).

Skrevet

Dere som lager babymat selv, hva er poenget?

Ifølge ernæringsfysiolog bør tiden heller brukes til å være med baby, samt det er fare for at viktige næringsstoffer forsvinner ut i luften eller i vannet når grønnsakene putrer for lenge på komfyren hjemme, enn om maten blir laget på fabrikk. 

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Fast-fode/Gi-middag-pa-glass-med-god-samvittighet/

Anonymous poster hash: 0e1a2...f5e

Hvorfor antar du at middagen "putrer for lenge på komfyren hjemme"? Jeg koker mine grønnsaker i lite vann, og bruker dette vannet til å mose middagen i...

Anonymous poster hash: 9188e...e8e

Skrevet

Ville du spist sånn type ferdig mat om det fantes til voksne? Syns du det er bedre med frossenpizza enn hjemmelaget f.eks?

Ærlig talt, ungene får nok næring av glassene, men jeg tror faktisk at hjemmelaget er bedre. Jeg og mannen lager mat fra bunnen av til oss selv, og da skulle det bare mangle at poden får det samme. Tar jo ikke akkurat lang tid, og han sover faktisk ganske mye. Ikke gjør jeg det hver dag heller. Koker en haug av noe og fryser ned i terninger, og tar opp om morgenen. Grøt til frokosten koker jeg kvelden før, nok til to-tre dager. Varmer bare opp og blander i banan f.eks. Poden liker dessuten den hjemmelaga grøten mye bedre enn kjøpepulveret...

Skrevet

"næringsstoffer forsvinner ut i luften eller i vannet når grønnsakene putrer for lenge på komfyren"

Ja, det er derfor man koker med så lite vann som mulig og moser grønnsakene i det kokte vannet. Da får man med seg alt av næringstoffer istedenfor å helle det ut i vasken.

Det du sier er jo at det er like sunt med posesuppe som å lage egen suppe. Blir for dumt!

Anonymous poster hash: d54f8...5d0
Skrevet

Hahaha, morsomt. selvfølgelig er fersk mat sunnere enn hermetiserte glass.

Ser for meg den ernæringsfysologen som anbefaler joikakaker og spagetti ala capri til voksene folk over fesklaget middag.....

Nei slutt å bruk tia på å lage mat, fjordland er like sunt og godt ;) Hehehe....

Skrevet

Hahaha! Det er det dummeste jeg har lest på lenge 😂

Skrevet

Fordi glassmat smaker...ja, hva smaker det egentlig...alt fra ingenting til skikkelig pyton?! Om jeg ikke klarer å spise noe, skal jeg i hvert fall ikke gi det til min baby.

Jeg lagde all maten, fordi slik kunne jeg sikre at guttungen ble eksponert til mange forskjellige smak og teksturer, han ble aldri vant til helt gjennomost mat (var aldri helt klumpefritt det jeg lagde) og når han var 10 mnd spiste han uansett det samme som oss så det var ikke lenge jeg jeg gjorde det. Og fordi det var gøy, både for meg som lagde maten og for han som spiste det med stor glede.

Jeg lagde mat mens han sov, fryste små porsjoner og eksperimenterte i vei.

At det ikke var sunnere akkurat der og da får så være, jeg er rimelig sikker på at en grunn til at han liker grønnsaker så godt er at han fikk spist mye grønnsaker som baby. Det samme gjelder belgfrukter og fisk samt en del krydder og urter. Og bare for å si det, man trenger ikke å ihjelkoke maten på platen, dampkoker man mister man ikke næringsstoffene i kokevannet.

Anonymous poster hash: a8733...69a

Skrevet

Babymiddag lages samtidig med resten av familiens middag i dampkoker/blender. Går utrolig fort og ingen vitaminer i luften.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller om det har noe for seg, men min første ble født midt oppi bleiekrigen og da koster et middagsglass mellom 2-5 kr. Mannen jobbet skift og det ble da middag til ugunstige tider og ettersom middagsglassene på den tiden var såpass billige og at det var fryktelig lettvint ble d mest middags glass på gutten vår.

Han er nå fortsatt fryktelig kresen i matveien og vil nesten aldri spise middag i en alder av 3,5. sånn har han vært siden vi slutta med glass rundr 1 års alder. Får han sjelden til å smake og når han smaker så liker han det ikke. Vi har et helt vanlig variert kosthold.

Når nr 2 kom så lagde vi konsekvent all maten selv. Varierte mellom ulike grønnsaker, ris, pasta, kjøtt og fisk. Han er nå 1,5 år og spiser alt han får.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg innbiller meg at det kan ha noe med at den ferdige maten på glass smaker veldig lite og alt smaker det bsamme omtrent. Jeg smakte feks ikke forskjell på lapskaus og kjøttkaker i bbrunsaus. syns tilogmed spagetti bollognese smakte omtrent likt som de andre. Tenker at han ble vant til få forskjellige smaker og middagen han fikk var veldig smakløs kontra den vi lagde selv til nr 2.

nr 2 ble jo vandt til den middagen vi selv spiser fra starten.

Tok ikke lang tid å lage maten selv. Kokte grønnsaker og kjøtt og heiv i blenderen sammen med ris eller pasta mens han sov.

Ble det rester etter vår middag, gikk det i blenderen også og ble fryst ned. Holdt å lage middag en gang i uka pluss litt middagsrester i ny og ne.

hadde alltid masse forskjellig i fryseren slik at jeg kunne variere.

Om vi noengang får nr 3 så er jeg ikke i tvil om hva jeg vil servere av middag til han..

Skrevet

Bruke tiden på babyen?

Kødder du med meg?!!? Haha... Når hun sover er jeg nødt til å stå ved siden av da?

Det er nemlig da jeg bruker å lage maten..

ja, det synes jeg absolutt at du skal! Ikke hi

Anonymous poster hash: 71840...059

Skrevet

Hun får det samme som oss, tar litt til side når jeg skal kryddre selvfølgelig. Også lager jeg middag når hun er våken :o tror ikke hun tar skade av det.

Men denne tråden tror jeg er litt troll for å få litt action en kjedlig lørdagskveld!

Anonymous poster hash: 71840...059

Skrevet

Slike unyanserte uttalelser fra fagpersoner blir jeg nesten flau over!

Hvis man setter seg litt inn i kost og ernæring så vil man kunne gi barnet et mye mer variert kosthold og mer næringsstoffer om man lager maten selv enn om man kjøper på glass.

Som en over her nevner - det meste smaker jo nesten likt. Og det meste smaker mistenkelig likt mye av den ferdigmaten fra frossendisken også.

I mat man lager selv kan man styre mengde næringsstoffer selv, man lærer barnet å spise variert, gir barnet langt mer smaksopplevelser.

Dette blir like dumt som når helsestasjonen fraråder å lage middag til babyen selv, for barnet må få i seg jern gjennom grøten, må vite. Korn inneholder minimalt jern, så det som finnes i grøt er tilsatt.

I følge helsestasjonen så er visst dette langt å foretrekker fremfor middager laget på kvernet rødt kjøtt, brokkoli, rødbeter osv.

Fagkunnskap? Ikke akkurat det selv om man har en stilling som skulle tilsi det....

Anonymous poster hash: 9e169...fb6
Skrevet

Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller om det har noe for seg, men min første ble født midt oppi bleiekrigen og da koster et middagsglass mellom 2-5 kr. Mannen jobbet skift og det ble da middag til ugunstige tider og ettersom middagsglassene på den tiden var såpass billige og at det var fryktelig lettvint ble d mest middags glass på gutten vår.

Han er nå fortsatt fryktelig kresen i matveien og vil nesten aldri spise middag i en alder av 3,5. sånn har han vært siden vi slutta med glass rundr 1 års alder. Får han sjelden til å smake og når han smaker så liker han det ikke. Vi har et helt vanlig variert kosthold.

Når nr 2 kom så lagde vi konsekvent all maten selv. Varierte mellom ulike grønnsaker, ris, pasta, kjøtt og fisk. Han er nå 1,5 år og spiser alt han får.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg innbiller meg at det kan ha noe med at den ferdige maten på glass smaker veldig lite og alt smaker det bsamme omtrent. Jeg smakte feks ikke forskjell på lapskaus og kjøttkaker i bbrunsaus. syns tilogmed spagetti bollognese smakte omtrent likt som de andre. Tenker at han ble vant til få forskjellige smaker og middagen han fikk var veldig smakløs kontra den vi lagde selv til nr 2.

nr 2 ble jo vandt til den middagen vi selv spiser fra starten.

Tok ikke lang tid å lage maten selv. Kokte grønnsaker og kjøtt og heiv i blenderen sammen med ris eller pasta mens han sov.

Ble det rester etter vår middag, gikk det i blenderen også og ble fryst ned. Holdt å lage middag en gang i uka pluss litt middagsrester i ny og ne.

hadde alltid masse forskjellig i fryseren slik at jeg kunne variere.

Om vi noengang får nr 3 så er jeg ikke i tvil om hva jeg vil servere av middag til han..

Jeg er veldig imponert over de som lager all maten til babyene selv, jeg gjorde det ikke. jeg fant aldri noen god rutine på det og opplevde en av gangene jeg gjorde det at babyen kastet opp masse litt etterpå og ble da ekstra skeptisk (fant ut i etterkant hvorfor og det var fordi jeg hadde oppi noe han ikke tålte). En annen grunn var at han også var baby midt i bleie/babymatkrigen og det var jo nærmest gratis å kjøpe maten i butikk. Likevel spiser han alt mulig nå, så det trenger ikke å være en sammenheng. Det eneste han ikke er så glad i, er pølser...

Skulle vi hatt en nummer tre, så hadde jeg antagelig nok en gang tenkt jeg skulle lage mye av maten selv og endt opp med å kjøpe mye glass likevel...

Anonymous poster hash: 7883c...989

Skrevet (endret)

Vil gjerne gi min lille hjemmelaget mat, det er 1 år nå, han er ikke glad i hjemmelaget mat, og fortrekker glass, prøvd med hjemmelaget siden det var 4mnd,og han følger kurven sin fint,men er enig med de fleste her at hjemmelaget mat er sunnest,for da vet du hva du putter i dem :). men her går det i glass

Endret av olli bolli totti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...