Gå til innhold

Butikkansatte, rutiner ved sykdom, hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en butikk som ekstrahjelp/deltidsansatt ved siden av studier. Det er en liten butikk med kun 5 ansatte, der tre av oss jobber deltid (lørdager og enkelte kvelder).

Det jeg lurer på er hva som er vanlig praksis når en person blir syk i en slik jobb. Alle andre steder jeg har jobbet før, både deltid og heltid, er det sjefen man ringer om man blir syk, og sjefen skal fikse en annen til å ta vakten. Om ingen kan, er det sjefen selv som må jobbe.

Der jeg jobber nå, er det tydeligvis vanlig at den som er syk selv skal ringe rundt og få en av oss andre til å jobbe for seg. Om ingen kan, ringer man sjefen, men om sjefen heller ikke kan må man bare jobbe likevel.... Jeg har enda ikke vært i den situasjonen selv, da jeg kun har vært ordentlig syk én gang jeg skulle jobbe, og da var vi satt opp så mange uansett at det gikk fint at jeg ikke kom (var sjefen jeg da ringte, og hun var en av dem som uansett skulle jobbe).  Jeg sier til de andre at de ikke kan godta den "ordningen" som er nå, at de ikke skal godta at de må stå å jobbe når de er syke,  fordi ingen kan komme. Men de tør vel ikke annet, da dette "systemet" har vært der så lenge.

Porblemet for meg er at jeg er lei av å bli ringt opp av andre som er syke og vil ha meg til å jobbe. Selvfølgelig er det lov å spørre, og jeg har flere ganger strukket meg langt for å få det til. Har droppet eller flyttet på planer for å jobbe for syke. Når noen har blitt sykemeldt har jeg også stilt opp mange dager for å få dekket de vaktene. Men jeg får utrolig dårlig samvittighet de gangene jeg sier nei, fordi jeg ikke kan, og alle andre også sier nei. Så vet jeg at den personen står der med feber på jobb... Jeg blir også redd for at ingen vil jobbe for meg om jeg blir syk en dag, fordi de husker at jeg har sagt nei til dem (er vel det man oftere husker enn de gangene jeg sier ja). Samtidig mener jeg at dette er sjefens ansvar!  Om ingen kan, og ikke sjefen en gang vil komme ned og jobbe, da får man vel bare stenge butikken?? Dette er på et kjøpesenter, så er vel strenge regler for å gå så langt, men jeg mener sjefen burde blir presset på dette.  Kan legge til at jeg aldri har opplevd at hun har jobbet for noen som har vært syke, hun jobber heller aldri lørdager eller kvelder selv.  Er lei av å ofre min fritid og å sitte med dårlig samvittighet når sjefen aldri stiller opp selv....

Er er det andre som kan fortelle meg hva som er vanlig i slike sitasjoner?

Anonymous poster hash: e30a8...be9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er å gi beskjed til sin nærmeste overordnede som da har ansvar for å skaffe erstatter.

Skrevet

Til syvende og sist er det sjefens ansvar.

Anonymous poster hash: adfc3...dc2

Skrevet

ja ikkesant, er dette jeg også mener. Selvfølgelig vil jeg som ekstrahjelp prøve å stille opp når noen blir syke (jeg vil jo også gjerne tjene litt ekstra), men jeg synes dette kunne gått gjennom sjefen, så kunne hun ringt meg og spurt. Så blir det ikke dårlig stemning blant oss andre ansatte, som jeg føler det blir nå (at man tenker at den og den jobber aldri for meg osv).

Skrevet

De stedene jeg har jobbet, så er det sjefen som har hatt ansvaret. Et par steder har vi oftest vært flere på jobb sånn at det har ordnet seg hvis jeg ikke kommer og da har regelen vært at vi skal ringe når butikken åpner. Hvis det av en eller annen grunn har vært få på jobb og vi er syke, så har vi ringt hjem til sjefen om morgenen. 

Det med sykefravær er en av sjefens jobber og det er en viktig grunn til at jeg aldri kommer til å søke en jobb som daglig leder så lenge jeg har små barn, spesielt ikke på kjøpesenter.

Der jeg jobber nå, pleier sjefen å vurdere om vi kan klare oss uten ekstra hjelp eller ikke og hvis vi trenger ekstra hjelp, så er det han som selv ringer ekstrahjelpene for å høre om de kan komme. Kan de ikke det, så må vi klare oss uten likevel... (Jeg jobber ikke på kjøpesenter og daglig leder jobber i prinsippet hver dag, så vanskelig for han å stille opp ekstra.)

Anonymous poster hash: d8217...c33
Skrevet

Jeg er butikksjef, og jeg ville da aldri latt de ansatte selv ordne dette!

Den viktigste grunnen er faktisk lønnsbudsjettene, når jeg må få en vikar til å ta en vakt må jeg ut med dobbelt lønn, både sykepenger til den syke og lønn til den som tar vakten. Da sprenger jeg lønnsbudsjettene, noe som igjen påvirker butikkens overskudd og min lønn/bonus. Når noen er syke tar jeg som regel den vakten selv om det er mulig, og er det ikke mulig er det min oppgave å finne en erstatter og en løsning på hvordan dagens vakter skal legges opp.

Jeg driver også en liten butikk hvor jeg er den eneste som jobber full tid, har en ansatt i 80% stilling og tre unge jenter i deltidsstillinger/som ekstrahjelper, 5 ansatte til sammen.

Når du jobber i en så liten bedrift vil du få spørsmål om å jobbe ekstra når det er sykdom uansett, og man er rett og slett ikke hjemme fra jobb om det ikke er tvingende nødvendig fordi man vet at det går utover noen andre. Man har ikke samvittighet til å si nei til en ekstra vakt når andre er syke, nettopp fordi man da vet at noen andre kanskje må stå syke på jobb, eller sjefen stå alene på jobb fra 10-20 uten noen avløsning eller pause (ja, jeg har gjort det noen ganger). Det er en av ulempene med å jobbe i en så liten bedrift, og den kommer du ikke unna uansett. Men det er helt klart sjefens ansvar å finne avløser om du er syk, så om jeg var deg og ble syk ville jeg ringt sjefen og gitt beskjed. Om sjefen da prøver seg på at du må finne avløser sier du bare at det ikke er ditt ansvar og at du håper det ordner seg greit, sier hadet og legger på.

Stenge butikken er overhodet ikke noe alternativ, det står i kontraktene våre med huseier (kjøpesenter) at det blir gitt strenge bøter om man ikke overholder senterets åpningstider. Som regel klarer man ordne det på en eller annen måte, og skulle det blir helt krise, at alle ligger med omgangssyke samtidig eller noe er det distriktssjefen som må hive seg i bilen og komme jobbe i butikken (noe jeg aldri i mine 14 år som butikksjef har opplevd)

Anonymous poster hash: da46c...2ac
Skrevet

Vi er også fem ansatte i butikken jeg jobber, i en større kjede. Dette er sjefens ansvar. Er man syk så skal man da ikke måtte gå på jobb. Dette er en del av ansvaret som følger med å være butikksjef, det ligger i lønna. Jeg pleier å ringe sjefen om det er noe. Får jeg ikke tak i henne ringer jeg direkte til butikken.

Anonymous poster hash: afcbe...e9d

Skrevet

Jeg har også en slik sjef Hi. Det er ikke greit.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!  Da vet jeg i alle fall at jeg har rett :)

Jeg har ikke noe i mot å bli oppringt når noen er syke, og vet at det er en av tingene en ekstrahjelp brukes til. Jeg prøver også alltid å få til å komme, men av og til går det bare ikke, og da synes jeg det er dårlig at sjefen ikke stepper inn eller prøver å ordne situasjonen. Jeg stiller opp mer enn de fleste, og er alltid behjelpelig om noen trenger fri eller vil bytte en vakt.  Så er mer måten det blir gjort på om noen er syke jeg reagerer på. For OM jeg ikke kan komme, så vil jeg gjerne si dette til sjefen, og ikke direkte til den som er syk. For opplever da at det blir dårlig stemning blant de andre ansatte, med baksnakking og diverse... er så lei av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...