Gå til innhold

Er det noen leger eller sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg målte blodtrykket mitt hos pappa nettopp til å være 148/105. Det er 9 uker siden jeg fødte, og da var blodtrykket normalt. Jeg føler et slags press i brystet, og får hjertebank hvis jeg anstrenger meg. Noen som har noen anelse om hvorfor det er så høyt nå? Og bør jeg ringe lege, eller kan det vente til mandag?

Anonymous poster hash: c844c...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare deg på hvorfor, men jeg ville målt en gang til etter å ha vært helt i ro en god stund. Om det var like høyt ville jeg ringt legevakten og tatt det derfra.

Skrevet

Takk for svar. Det var like høyt noen minutter etter. Får ringe da. HI

Skrevet

Det er litt høyt.. ring ja:)

Anonymous poster hash: f6428...88d

Skrevet

BT ditt er høyt. Ville tatt kontakt med lege på mandag for undersøkelse. 

Anonymous poster hash: e2f5f...9c6
Skrevet

Ringe legevakt pga det trykket der? Det kan vanligvis vente til mandag. En automatisk blodtrykksmåler ville jeg uansett aldri ha stolt på.

Anonymous poster hash: 061da...135

Skrevet

Ringe legevakt pga det trykket der? Det kan vanligvis vente til mandag. En automatisk blodtrykksmåler ville jeg uansett aldri ha stolt på.

Jeg hadde ringt kun pga. blodtrykket så lenge det avviker såpass fra normalen. Men hun har også andre plager samtidig. Så jeg er ikke i tvil om at å ringe for råd er det riktige. Å ringe bør man gjøre om man er usikker på om helsehjelp haster eller om det kan vente.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ring heller legevakta en gang for mye enn en gang for lite, spesielt når du selv opplever ubehag.

Skrevet

Jeg ville også ringt for å konferere med legevakten, de avgjør jo selv om det er grunn til å ta deg inn. :) Også er det greit å få det registrert dersom de skulle utvikle seg etterhvert. 

Skrevet

Ringe legevakt pga det trykket der? Det kan vanligvis vente til mandag. En automatisk blodtrykksmåler ville jeg uansett aldri ha stolt på.Anonymous poster hash: 061da...135

Jeg hadde ringt kun pga. blodtrykket så lenge det avviker såpass fra normalen. Men hun har også andre plager samtidig. Så jeg er ikke i tvil om at å ringe for råd er det riktige. Å ringe bør man gjøre om man er usikker på om helsehjelp haster eller om det kan vente.

Det er snakk om et mildt forhøyet blodtrykk utfra definisjonen. Det er nytteløst å måle med bare noen minutters mellomrom. I første omgang skal man måle tre ganger etter hverandre, og optimalt sett, hvis det fremdeles er forhøyet skal man legge seg ned og hvile for deretter å måle på nytt.

Men jeg fikk ikke med meg co-symptomene som HI beskrev og da kan du jo spørre om du kan komme til. Uten de symptomene hadde i nok måtte vente til mandag.

Skrevet

Ringe legevakt pga det trykket der? Det kan vanligvis vente til mandag. En automatisk blodtrykksmåler ville jeg uansett aldri ha stolt på.Anonymous poster hash: 061da...135

Det er snakk om et mildt forhøyet blodtrykk utfra definisjonen. Det er nytteløst å måle med bare noen minutters mellomrom. I første omgang skal man måle tre ganger etter hverandre, og optimalt sett, hvis det fremdeles er forhøyet skal man legge seg ned og hvile for deretter å måle på nytt.

Men jeg fikk ikke med meg co-symptomene som HI beskrev og da kan du jo spørre om du kan komme til. Uten de symptomene hadde i nok måtte vente til mandag.

Her er det i første omgang snakk om å ringe. Blant annet for å få råd om hvordan hun skal måle, hva hun ellers skal se etter og hvordan hun bør forholde seg til dette videre. 

Skrevet

Men jeg fikk ikke med meg co-symptomene som HI beskrev og da kan du jo spørre om du kan komme til. Uten de symptomene hadde i nok måtte vente til mandag.Anonymous poster hash: 061da...135

Her er det i første omgang snakk om å ringe. Blant annet for å få råd om hvordan hun skal måle, hva hun ellers skal se etter og hvordan hun bør forholde seg til dette videre.

Ja, sa jeg noe annet? Jeg kan ikke se at jeg ikke anbefalte det i mitt siste innlegg. Er du sykepleier eller hjelpepleier?

Skrevet

Men jeg fikk ikke med meg co-symptomene som HI beskrev og da kan du jo spørre om du kan komme til. Uten de symptomene hadde i nok måtte vente til mandag.Anonymous poster hash: 061da...135

Ja, sa jeg noe annet? Jeg kan ikke se at jeg ikke anbefalte det i mitt siste innlegg. Er du sykepleier eller hjelpepleier?

Beklager om du følte jeg var vanskelig. Jeg hang meg nok litt opp i nyansene. Jeg mener terskelen for å ringe legevakt skal være liten, men når man ber om å få time på legevakten så bør man være litt tryggere på at det er noe som ikke kan vente. 

Skrevet

Ta en telefon du. Om det er alvorlig eller ikke kommer an på hva du normalt sett har i BT, øvrige symptomer, sykehistorie osv. Jeg ligger på 110/65 i normaltrykk og hadde nok fått kjøre diskobil om jeg plutselig hadde 148/105, men det er meg med min historie. Andre igjen har jo faktisk et så høyt normaltrykk, så det bør vurderes opp mot øvrige symptomer og slikt. Så ring legevakta du, just in case. 

Skrevet

Da jeg kom meg til legen på mandag, hadde jeg 185/98 (og rundt der) hele 7 ganger! Legen skjønner ikke hvorfor jeg plutselig har så høyt blodtrykk nå, når jeg var helt fin (120/80) for 2 uker siden. Så nå går jeg med en 24-timers blodtrykksmåler.

Merkelig dette...

Skrevet

HI over forresten...

Skrevet

Håper at dette ordner seg fort HI. Takk for oppdatering.

Anonymous poster hash: ef11b...0b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...