Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Før han var 3 hadde han kragebensbrudd og kraftig forstuet fot og liten hjernerystelse. I tillegg til alle kulene og sårene. Tror jeg har 10 skademeldinger fra barnehagen på 2,5 år. I går falt han og fikk sår under armen (av elle steder), han faller ned fra det meste han klatrer opp på, leker supermann og prøver å fly ned fra sengen og lander med hodet først, klatrer opp på og hopper ned fra baderomsinnredningen, opp i vinduskarmer, hoppe ned. Åpner lekekasse og får lokket i hodet, krasjer med andre barn i barnehagen.. Spiser giftige bær, smaker på zalo, tar på ullsokker og går på skøyter på parketten, klarer ikke bremse, hodet i spisebordet.... +++ Vil jo ikke stoppe han for han elsker å være "apekatt", men jeg er så sliten av at han slår seg skikkelig minst en gang om dagen og alltid har et sår, en kul e.l synlig. Må jo se ut som at jeg mishandler han.. Er det flere som har klippekort på legevakta? Sønnen min er snart 4 år. Hva gjør dere når de hopper rundt og er apekatter og hjertet hopper opp i halsen for du ser for deg at det kommer til å gå galt og når deg gjør det, får du dårlig samvittighet... Er så nervøs hele tiden, men vet jo at han må få prøve seg og ha litt utfordringer. Han ser også dårlig. Brillene hans har styrke +5,75 på begge øyne og han har lappebehandling 2 timer hver dag. Anonymous poster hash: 4d427...85b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Kanskje legge litt til rette for at han ikke skal skade seg så mye da. Flytte ting. Begrense ham litt. Finne på ting som får ut energi uten å skade. Du er den voksne og må passe på ham. Vanlige barn kan få herje, men skader de seg ofte må man jo bremse. Plutselig skader han seg ille... Og slitsomt for de i bhg da at han er så hyper. Dere må jo lære ham at han ikke skal være apekatt hele tiden. Anonymous poster hash: 71721...34a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Kanskje legge litt til rette for at han ikke skal skade seg så mye da. Flytte ting. Begrense ham litt. Finne på ting som får ut energi uten å skade. Du er den voksne og må passe på ham. Vanlige barn kan få herje, men skader de seg ofte må man jo bremse. Plutselig skader han seg ille... Og slitsomt for de i bhg da at han er så hyper. Dere må jo lære ham at han ikke skal være apekatt hele tiden. Anonymous poster hash: 71721...34a Han er ikke hyper hele tiden. Han bare elsker å klatre og hoppe ned. Og det skjer på 2 sekunder. Han får ikke lov å holde på slik inne, men det er, som sagt, gjort på 2 sekunder. Barnehagen synes han er morsom og oppmuntrer han til å være "apekatt" ute slik jeg gjør. Men det ender med knall og fall. Jeg mener at barn ikke tar skade av å slå seg, men han har jo alltid et sår et sted.. Eller en kul.. Anonymous poster hash: 4d427...85b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes du høres uansvarlig ut. Ja, barn leker og herjer og turner, men så mange skader er ikke normalt! Du må sette grenser for ungen din, sørge for at han får utløp for energien, men ikke på en farlig måte. Anonymous poster hash: 16bd1...2aa
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Ut fra første innlegget virker han over snittet hyper. Smake på zalo??!? Han er nå 4 og burde greie å høre på hva som er lov og ikke lov og farlig. I vår bhg er det ikke lov å klatre opp på ting. Av en grunn... Du er jo selv bekymret for ham. Min sønn liker også å hoppe ned. Men vi sørger for kontrollerte rammer... Anonymous poster hash: 71721...34a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Kragebensbrudd hjernerystelse og forstuet for skjedde i barnehagen. Kragebenet ved at han falt på fjellet, foten ved at han hoppet ned fra ribbeveggen og hjernerystelse ved at han datt av huska. Jeg passer på så godt jeg kan og det er blitt færre skader. Men det er hele tiden småskader. Han faller på gulvet også og krasjer med dører før han får på seg brillene. Og oftere når han har på øyelapper. Han hører når jeg snakker, men hukommelsen varer i maks 30 min. Jeg er ikke uansvarlig, jeg har 2 eldre barn som ikke har vært slik og jeg gjør ikke noe spesielt annerledes med dette barnet. Har også en mindre som ikke er slik. Har snakket med legen som sier "det er sånn gutter er" og det sier helsestasjonen også. Anonymous poster hash: 4d427...85b
samlex Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Jeg har selv et veldig rolig barn,men har venner med barn "uten begrensninger" (ikke neg ment). Jeg tror noen barn ikke har behov for å ha kontroll, de elsker å bruke kroppen sin og utforske omgivelsene. Jeg vet at mine venner passer på sønnen sin, men han er av typen du beskriver, hopper rundt med Glimt i øyet og liker utfordringene. Konsekvenser tenker de ikke over, prøver heller og ser hva som skjer. Jeg tror du gjør ditt aller beste og i samarbeid med barnehagen får dere støtte. Skjønner likevel at dette er slitsomt. Ang å gå på dører etc er for meg helt naturlig om han har nedsatt syn. Få på brillene first thing in the morning, tenker jeg. Og de gangene han har øyelapp, prøv å være i forkant med å fortelle han; "husk døra" "pass på dørkarmen" etc. Om en sans er nedsatt er det fint å benytte seg av de resterende, mye hørsel. Snakk masse med han, fortell og prøv å få han til å reflektere selv. "hvis du faller ned der, hva kan skje da?" jeg vet ikke om dette var til noe hjelp, men jeg heier på deg.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Flott at barn får utfolde seg, det får mine også, men de får i herje villmann og gjøre som de vil. Det er noen grenser. Hva med den dagen han skader seg så ille at han ikke kommer tilbake? Dere må begynne å sette grenser for ham og heller kanalisere energien litt andre veier så han fortsatt får utfolde seg, være kreativ og få ut energi, men samtidig unngå det mest farlige. Anonymous poster hash: 92d83...109
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Kragebensbrudd hjernerystelse og forstuet for skjedde i barnehagen. Kragebenet ved at han falt på fjellet, foten ved at han hoppet ned fra ribbeveggen og hjernerystelse ved at han datt av huska. Jeg passer på så godt jeg kan og det er blitt færre skader. Men det er hele tiden småskader. Han faller på gulvet også og krasjer med dører før han får på seg brillene. Og oftere når han har på øyelapper. Han hører når jeg snakker, men hukommelsen varer i maks 30 min. Jeg er ikke uansvarlig, jeg har 2 eldre barn som ikke har vært slik og jeg gjør ikke noe spesielt annerledes med dette barnet. Har også en mindre som ikke er slik. Har snakket med legen som sier "det er sånn gutter er" og det sier helsestasjonen også. Anonymous poster hash: 4d427...85b ps. kanskje på tide med en ny synstest? kanske han faller så mye og løper på ting fordi han ikke ser skikkelig, selv med brillene på? Anonymous poster hash: 92d83...109
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Jeg har selv et veldig rolig barn,men har venner med barn "uten begrensninger" (ikke neg ment). Jeg tror noen barn ikke har behov for å ha kontroll, de elsker å bruke kroppen sin og utforske omgivelsene. Jeg vet at mine venner passer på sønnen sin, men han er av typen du beskriver, hopper rundt med Glimt i øyet og liker utfordringene. Konsekvenser tenker de ikke over, prøver heller og ser hva som skjer. Jeg tror du gjør ditt aller beste og i samarbeid med barnehagen får dere støtte. Skjønner likevel at dette er slitsomt. Ang å gå på dører etc er for meg helt naturlig om han har nedsatt syn. Få på brillene first thing in the morning, tenker jeg. Og de gangene han har øyelapp, prøv å være i forkant med å fortelle han; "husk døra" "pass på dørkarmen" etc. Om en sans er nedsatt er det fint å benytte seg av de resterende, mye hørsel. Snakk masse med han, fortell og prøv å få han til å reflektere selv. "hvis du faller ned der, hva kan skje da?" jeg vet ikke om dette var til noe hjelp, men jeg heier på deg. Aller først tenker jeg: heldigvis er det ikke bare meg:) Brillene skal på etter han står opp. De ligger på badet og han rekker å krasje med ei dør på veien dit. Øyelapper har han på i barnehagen. Men de passer nok på så godt de kan. Heldigvis er ham så stor blitt at han kan snakkes til og han forstår hva jeg sier. Var verre da han var 7 mnd og krabbet ut av sprinkelsengen hver natt og hver morgen. Akkurat nå ser han litt tv etter lunsjen. Sitter stille og rolig. Når vi skal it etterpå, blir det andre boller tenker jeg... Mens jeg måker snø går han vel på trynet et sted:) Anonymous poster hash: 4d427...85b
DaenerysStorm Skrevet 1. februar 2014 #11 Skrevet 1. februar 2014 Syns det er bra du lar han holde på, jeg De fleste hadde jo satt på ungen fullt ishockey-utstyr og det er hvert fall ikke bra!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #12 Skrevet 1. februar 2014 Syns det er bra du lar han holde på, jeg De fleste hadde jo satt på ungen fullt ishockey-utstyr og det er hvert fall ikke bra! Akkurat det jeg tenker! Han må få lov å teste seg selv. Men det blir så mye knall og fall. Og inne får han virkelig ikke lov, men han klarer ikke la vær. Anonymous poster hash: 4d427...85b
bønni Skrevet 1. februar 2014 #13 Skrevet 1. februar 2014 For en liten skjønning Ser ham for meg i full fart opp, ned, i byks og svev, med tykke brilleglass og kul i panna! Noen barn er det full fart på hele tiden. At han tilfeldigvis ser dårlig samtidig som han er superapekatt gir jo en slitsom kombinasjon for dere som passer på. Stå på, du har en sterk gutt som tåler en trøkk. Godt han har deg og en fornuftig barnehage som passer på ham etter beste evne, uten å legge for mye dempere på utforskertrangen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #14 Skrevet 1. februar 2014 Syns det er bra du lar han holde på, jeg De fleste hadde jo satt på ungen fullt ishockey-utstyr og det er hvert fall ikke bra!Akkurat det jeg tenker! Han må få lov å teste seg selv. Men det blir så mye knall og fall. Og inne får han virkelig ikke lov, men han klarer ikke la vær. Anonymous poster hash: 4d427...85b Haha, godt han har fått akkurat deg til mor, da! Jeg hadde sydd skumgummi rundt hele ungen før jeg selv hadde fått hjerteinfarkt! Hilsen Pysa! Anonymous poster hash: 8bbb1...af8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #15 Skrevet 1. februar 2014 Bor du i nærheten av Oslo, HI? I så fall anbefaler jeg å ta ham med til kiropraktor Kim Lauvring som har spesialisering i nevrologisk rehabilitering! Han er kjempedyktig på ubalanser som bl.a. kan føre til slikt som du forteller om. Det kan faktisk også virke positivt på synet hans! Etter en skade for mange år siden får jeg selv problemer som ligner på dette. Blir "klossete", glipper ting, går på ting, snubler i ting osv - til tross for at jeg egentlig har kjempegod kroppskontroll og balanse. Jeg får problemer med synet og samsynet. Nå har optikeren også forstått det - så hvis optikeren finner endringer på samsynet mitt eller annet, så spør han meg først om jeg ikke bør ta meg en tur til han kiropraktoren. Noen behandlinger der og jeg er som regel i vater igjen Jeg vet at han har jobbet mye med barn også. Anonymous poster hash: 86765...2de
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2014 #16 Skrevet 1. februar 2014 De fleste med dårlig samsyn "kløner" en del og det har garantert sønnen din med mye pluss i brillene og lapptrening. Forhåpentligvis vil samsynet bedre seg etterhvert og da blir avstandsbedømmelsen hans bedre og da blir han mest sannsynlig ikke så "klønete". Jeg har en hopper selv også og han har klatret opp og hoppet ned siden han klarte å reise seg opp og (bank i bordet) har han bare slått seg ordentlig en gang, da sto han på gulvet og hoppet rett opp og ned... Man kan aldri garantere noen ting. Anonymous poster hash: d9328...121
Honningmelon Skrevet 1. februar 2014 #17 Skrevet 1. februar 2014 Noe er uforskyldt og bare slik som skjer med barn. Men, å klatre på innredninger og i vinduskarmer, det er uakseptabel oppførsel mener jeg. Kanskje du må sette litt klarere grenser med evt. konsekvenser? Bortsett fra det så er det med å for eks. klatre i trær, hoppe der det er lov osv, helt greit og noen slår seg mer enn andre. Synet kan jo ha noe med det å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå