Gå til innhold

Dere med barn rundt 8-10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte er de med venner etter skolen og i helgene? Hvor ofte har de/ er på overnatting?

Bare lurer litt på hva som er vanlig

Anonymous poster hash: b4c26...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

varierer veldig, noen ganger daglig andre ganger et par ganger i uken. kommer helt ann på hvor slitent barnet selv er og hvor mye vi skal ha gjort iløpet av uka/ helga :)

har heldigvis ikke hatt noe mas om overnatting enda, det kommer sikkert etterhvert :)

Skrevet

OVernatting kanskje annenhver måned, sammen med venner når det ikke er noe annet på programmet stort sett. 

Skrevet

Det lurer jeg også på, har en bonussønn i huset og han går aldri noe sted!

Husker selv jeg var ute på farten hele tiden på den alderen så jeg synest dette er litt rart. Begrenset hvor mye jeg legger meg opp i ting der. Men har bodd med mannen i snart 2år nå og gutten har vel vert på besøk 3-4 ganger på de 2årene..!? Spør aldri om å verken ha eller gå, aldri vert på overnatting og ikke går han på noen fritidsaktiviteter.

Er DET normalt??

Anonymous poster hash: 79528...5a3

Skrevet

Det går i perioder. Overnatter eller har overnatting litt oftere enn en gang pr mnd kansje. Er med venner en del mer, men det kommer an på kva du teller med. De har en del aktiviteter og da samkjører vi. Teller det når det da blir en time eller så før eller etter trening? Hvis det teller blir det gjerne 3-4 ganger i uka, om du ikke teller med det, kanskje to ganger.

Anonymous poster hash: 96864...7fd

Skrevet

Egentlig slik som de over her beskriver; har en sønn på 9 og han er/har med noen hjem de dagene han ikke har andre aktiviteter, og overnatter/har overnattingsgjest sånn en sjelden gang. Og noen dager er han selvsagt bare hjemme også fordi ingen kan være med/ha med noen hjem den dagen:-) tror det er litt som jeg beskriver hos de aller fleste jeg kjenner av hans venner.

Skrevet

Det lurer jeg også på, har en bonussønn i huset og han går aldri noe sted!

Husker selv jeg var ute på farten hele tiden på den alderen så jeg synest dette er litt rart. Begrenset hvor mye jeg legger meg opp i ting der. Men har bodd med mannen i snart 2år nå og gutten har vel vert på besøk 3-4 ganger på de 2årene..!? Spør aldri om å verken ha eller gå, aldri vert på overnatting og ikke går han på noen fritidsaktiviteter.

Er DET normalt??

Anonymous poster hash: 79528...5a3

Tar din mann eller barnets mor initiativ til fritidsaktiviteter da?

Vi tro han går glipp av endel vennskapsforhold fordi alle andre er sammen på en eller annen aktivitet.

Og hva om dere inviterer en kompis hjem til dere? Eller på kino eller svømmehallen?

Noen barn trenger litt hjelp av foreldre for å lære sosiale koder og sosial omgang.

Skrevet

Har ei som akkurat blei 9år. Hun er nok i overkant aktiv, hvertfall i forhold til de tre andre vi har som er eldre enn henne.

Hun har besøk hjem fra skolen noen dager i uka, eller er med noen. Hun har en veninne, de to heng sammen som erteris. De går på samme fritidsaktiviteter, slik at er de her eller der så tar vi de med. Blir ikke noe ekstra kjøring eller henting for noen av oss. Går det en uke uten at de er sammen på fritiden så begynner vi voksne å lure.

De bor så langt fra hverandre ay de ikke kan gåeller sykle til hverandre (ikke gangvei og veien har 80km slik at de får ikke lov før de blir veldig store å sykle der. Egenelig er ikke avstanden så stor, men e-18 mellom er det også)

Hun er også mye sammen med nabounger. Her går ungene inn og ut hele dagen. Nå som det er vinter ute så er hagen vår full av barn hele dagen, hvem av ungene de leker med har ikke noe å si. Bor i ett nabolag der alle leker med alle tross alder og kjønn. Vår hage er midt i mellom alle, og her har ungene bygd hoppbakke og akebakke.

Hun sover over og har overnatting av bestevennen ganske ofte. Er nok en gang annen hver uke om ikke oftere.

De tre andre vi har har ikke vært slik som hun her. De har hatt endel besøk, men ikke så mye. Og det har vært mest nabobarn. De har sjeldent vært på besøk hos andre, veldig hjemmekjære. Men vi har åpene dører, så er nok noe med det at her kan de ta med seg den de vil og de må ikke spørre og planlegge mye (de dagene det ikke passer med besøk,eller vi ønsker å gjøre noe bare vi så sier viifra før de drar på skolen slik at de er klar over det om det skulle bli snakk om noe på skolen. Fungererr supert for oss) vi kan bli slitene i hode av så mange barn her til tiderr, men vi har lært oss å lukke øra. Ser ungene får så mye igjen for at vi har dørene åpne, og at vi er i nørheten for de. Vi må ikke passe på de, men vi holder på med vårt men vi reagerer på lyder som ikke er normale (hyl, krangling osv) og stikker hodet inn døra innimellom bare for å si hei. Vi er ikke nyskjerrig på hva de gjør, men viktig å vise oss. Vi merker at det har betyrdning for flere av ungenes venner som har kommer for å prate med oss om ting de syns er vanskelige (foreldre som krangler, de har blitt mobbet osv. Dehar behov for å prate med en voksen som tar seg tid til å høre. Lette litt på hjertet, litt råd og tanker kan vi dele tilbake. Ikke skal vi gå rett til foreldrene og sladre heller, de skal vite at vi ikke sier noe om de ikke ønsker det selv, såfremt det ikke er en politisak eller barnevernssak)

Anonymous poster hash: 679a5...ba7

Skrevet

Har en sønn på 10 år.

Han trener fotball to ganger i uken og er sammen med venner etter skolen/på kvelden 1-2 ganger i uken.

I helgene er han sammen med venner hele tiden, akkurat nå er han ute og leker med to kompiser og skal til en annen kompis klokken 17 og spise middag der i dag. Overnatting enten her eller at han sover borte sikkert 3 helger i måneden, noen ganger hver helg. Han har mange venner.

Anonymous poster hash: 736a2...186
Skrevet

Da min datter var i den alderen var hun aldri med noen hjem. Bestevenninna var her en gang eller to i uka, overnattet kanskje en gang i mnd. Hun hadde en fritidsaktivitet i uka.

Nå er hun 12 og har flere venner med hjem og aktiviteter tre kvelder i uka. Mer enn nok, og ikke lenger bekymret for at hun er asosial...

Anonymous poster hash: 84272...cf0

Skrevet

Overnatting på 9 åringen omtrent annenhver uke. Hun har med seg hjem veninner en gang i uka sirka. 

6 åringen overnatter her eller hos venner kanskje annenhver mnd. Hun har med seg hjem, eller med andre hjem en gang i uken sirka. 

Skrevet

Jeg tror dette med overnatting kan være litt mer jenteting, vi har to gutter og ei jente i alderen 11-14. Jenta har i 5-6 år knapt nok sovet en helg uten venninner enten her eller der, gutta har i kanskje ei overnatting hver i året med kompiser, da gjerne i telt i hagen, eller på "lan-party" hos oss eller vennen. 

Jenta er høyt og lavt og ute 24/7, det samme med ene gutten. Mens den andre gutten er en innegutt, liker best å holde på for seg selv, leser, spiller osv. Så det er vanskelig å sammenligne, noen er mer aktive og mer sosialt anlagt, mens andre trives bedre i eget selskap. Men det er viktig å skille på de som velger å være for seg selv, og de som ikke har noen å være med eller som ikke får muligheten. 

Anonymous poster hash: 50446...960
Skrevet

6 åringen min har ikke overnattet hos noen enda, men er med venner ca 3 ganger i uka. 11 åringen har "overnattingstreff" en til to ganger i måneden, og er sammen med venner ca 4 ganger i uka. Eldstemann derimot har større behov for alenetid. Han er sammen med kompiser i perioder, kan henge med venner 4-5 dager i strekk (da har kompiser dratt han med), og være alene på ettermiddagen et par uker i strekk.

Tror dette er veldig forskjellig fra barn til barn. Noen er supersosiale og vil treffe noen hver ettermiddag, mens andre har nok med det sosiale som er på skolen og organiserte aktiviteter på kveldene.

Skrevet

Min eldste var sjelden ute med noen i den alderen, eller da hun var 10 hadde hun et oppsving hvor hun var sammen med den samme venninnen stort sett hver eneste dag. Det varte kanskje halvannet år før hun igjen var tilbake til det mer asosiale. Nå er hun 14 og har en kjæreste hun er sammen med 4-5 dager i uka. 

De to andre er sammen med noen fem av sju dager tipper jeg. De blir helt tulleruske hvis det ikke skjer noe og ingen venner er tilgjengelige. Overnatting er ikke så veldig hyppige, kanskje 5-6 ganger i året. De er 6 og 8. 

Skrevet

Overnatting ganske ofte, typisk minimum annenhver helg eller oftere. Litt her og litt der.

Hjem sammen etter skolen ca annenhver dag.

Vi gjør ikke mye utav det, og det er ikke spesiell oppvartning.

Skrevet

Nesten hver dag. Hvertfall 3-4 dager i uka.Helgen er det stort sett 2-3 venninner på besøk fra morgen til kveld. Vi har mye besøk, sikkert fordi datteren min er enebarn og da tenker alle at vi har plass og energi. Og det stemmer jo også :)

overnatting ca annenhver helg. Noen ganger flere helger på rad. Syns det blir litt mye men nå er venner viktigere enn mamma. Ungen her er forresten 9 år.

Anonymous poster hash: 54222...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...