Gå til innhold

hvor stor frihet har deres 7-8 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her får han ikke gå alene veldig langt,strekker seg til en kompis nedi gaten

Får ikke gå til skolen,ca en kilometer,da det ikke er heeeelt trygg skolevei...

Anonymous poster hash: 5f50b...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får han ikke gå alene veldig langt,strekker seg til en kompis nedi gaten

Får ikke gå til skolen,ca en kilometer,da det ikke er heeeelt trygg skolevei...

Anonymous poster hash: 5f50b...681 [/quot

Min har akkurat fylt 9. På vårparten i fjor begynte gjengen på hans alder og bli mer og mer mobile på egenhånd. Sykler rundt til hverandre også de som bor et stykke unna. Går til og fra skolen selv. Kommer selvsagt an på hvordan man bor og, her er det stort sett boligfelt med noen mer trafikkerte veier som må krysses mellom de

Anonymous poster hash: 51ac2...58b

Skrevet

De har kort skolevei og har gått til og fra skolen alene siden 1. klasse. De bestemmer selv når de vil være på SFO og når de vil gå hjem. De får gå i butikken alene og jeg slipper dem gjerne av utenfor kjøpesenteret så går de selv på trening i kjelleren der.

De får ikke fyre i ovnen eller bruke komfyren når de er alene hjemme, men når vi voksne er hjemme får de lov.

Anonymous poster hash: 9ea63...50e

Skrevet

Litt friere enn deg hi. Men vi bor på landet. Hun og søsteren på 5 er ute alene og går rundt omkring her som de vil. De får ikke gå på hovedveien da. Hun er alene hjemme på dagen om jeg må bort og nå har 5 åringen begynt å være litt sammen med henne om jeg må på butikken eller småturer.

Skrevet

Du er en hønemor som ikke lar barnet ditt få prøve seg og bli selvstendig! Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste som mange andre her i landet...Barn i dag vokser opp med puter under armene og blir bortskjemte drittunger som ikke klarer noe selv!

Anonymous poster hash: 718ab...99f

Skrevet

Er litt forskjell på by og bygd da....hi

Anonymous poster hash: 5f50b...681

Skrevet

Min jente er 6,5 år og leker ute alene, går til venninner ol, hun går og til og fra skolen ca 900m, når vi skal på butikk så er hun alene hjemme.

Jeg syns du HI skal gi barnet ditt litt mere frihet.

Skrevet

Min er snart 9 og får mer og mer frihet nå. Han går til skolen (1.2 km), der han han må krysse en del farlige gater. Begynte med dette da han var ca 8 1/2. Vanskelig å sykle her vi bor (mye trafikk og bratte bakker), men da vi var på ferie nettopp dro han og kompisen på små sykkelturer alene. Han går også til kompiser i en radius på ca 1 km.

Anonymous poster hash: 3f95e...b63

Skrevet

Vår jente på snart åtte år får være alene hjemme før skolen om hun ikke er klar til å bli med når vi drar på jobb. Noen ganger drar vi før åtte, og hun koser seg hjemme til hun må gå på skolen klokka kvart på ni, andre ganger går hun til SFO så fort hun er klar.

Hun får selv velge om hun vil på SFO etter skolen, eller om hun vil dra hjem. Noen dager er hun da hjemme alene fra ett til fire.

Hun får bruke skarpe kniver og lage seg mat selv. Hvis det hadde vært behov for det kunne hun ha fått brukt komfyren også (induksjon), men jeg ser ikke hvorfor hun skal trenge det? Da er det jo snakk om nudler eller kakao, og slik mat begrenses til et minimum, så like greit at hun ikke kan lage det selv.

Hun går eller sykler alene til og fra skolen, og har gjort dette lenge.

Forholdsvis kort vei, og trygg rent trafikkmessig.

Hun sykler eller går til vennene sine, så lenge det ikke er urimelig langt, eller langs vei uten fortau og gatelys.

Hun kommer til å få begynne å dra i svømmehallen alene nå.

Det er ikke langt, hun er svømmedyktig, og det er gode badevakter der.

Hun får ta seg en tur på ski i lysløypa alene, og får også dra på skøytebanen.

Men vi vil vite hvor hun er, så hun må skrive en lapp før hun drar hvis vi ikke er hjemme, og hun må hjemmom hvis hun drar en annen plass enn det hun har skrevet.

På det viset vet vi hvor vi skal begynne å lete hvis vi synes hun har bært for lenge borte. Bare sånn i tilfelle noe skulle ha skjedd.

Jeg er av den oppfatning at barn som får ansvar fra de er helt små av, selv greier å bedømme hva de mestrer eller ikke.

Vi har aldri sagt nei, selv om jeg skal innrømme at jeg kjørte en annen vei for å lurkikke den første gangen hun syklet alene til farmor :P

Vi er vel ganske liberale, vil jeg tro, men vi er nazi på refleksvest, hjelm og sikring i bil ;)

Skrevet

Nå ble jenta akkurat ni år, men hun har fått sykle/gå til venner som bor i grei avstand fra hun begynte i førsteklasse. Gå til butikken får hun også lov til.

Akebakken, skrøytebanen, leke på skolen på kvelden eller i helger osv får hun lov til.

Hun har ikke gått på sfo så hun går hjem etter skolen, noen dager med storesøsken andre dager alene. De slutterr litt forskjellig så noen ganger er hun hjemme alene.

Her får ungene friheten utifra hvor mye vi kan stole på de og hva de ønsker selv. De må siifra hvor de drar, går de ett annet sted skal vi få beskjed. Så om de går hjemmom eller ringer for å siifra er det samme, bare vi vet hvor de er tilenhver tid. (Hvertfall slik at vi kan rope og de hører oss fra det stedet de sier de skal være)

Ungene vet at vi sjekkerr innimellom om vi føler de ljuger ikke holder avtaler, og holder de ikke avtaler så blir denne friheten inndratt. Til nå har de to minste aldri mistet noen frihet, vi har vel aldri sagt nei til noe heller. De to største har mindre frihet enn de to minste, for der har det vært mye tullball. Kjedelig for de, men de har vært fult klar over at de mistet frihet om de ikke overholdt det vi sier.

De to minste ungene er veldig flinke til å siifra om de ønsker å prøve noe eller ikke tørr noe. Hun ene tørr ikke spørre om hjelp til noe om hun er i butikken blandt annet, mens hun andre er tøff der. Så hun største har med seg hun minste evt tlf om minste ikke er hjemme, for da kan hun ringe meg og jeg si hvor ting er. Flott de kjenner sine egene begrensninger, de trenger å utfordre seg selv også så at hun som ikke tørr å spørre en sjelden gang tørr det er bare supert. Presse hennes grenser skal jeg ikke, men utfordre gjør jeg. (Hun er veldig lik meg når jeg var liten, og mine foreldre hånterte det veldig bra så prøver å gjøre det for min datter også. Hun er tøffere enn toget på de rareste ting. Bryter seg inn i slosskamper på skolen om ingen tørr å hjelpe den det går utover. Så lenge ingen andre gjør noe tørr hun, om andre gjør noe står hun på sidelinjen bare)

Anonymous poster hash: 1909a...b38

Skrevet

min gutt er straks 8 år, 2 klasse - han får gå til et par kompiser som bor 2-300 m unna, til skolen går han evt sammen med andre. Er 1 km unna, i rolig villastrøk. 

Anonymous poster hash: f59c4...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...