Gå til innhold

Skolebarn som tisser på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 6 år som går i 1. klasse tisser på seg hver dag, flere ganger om dagen. Det er verst på skolen, siden ingen minner ham på å gå på do der. Vi har vært hos legen tidligere, og han har ikke urinveisinfeksjon eller diabetes. Legen mener at han ikke tar seg tid til å gå på do, noe jeg tror kan stemme. Han har også selv fortalt at han holder seg istedenfor å gå på do. Altså, han tar seg ikke tid til å gå på do, da han heller vil leke. Som regel tisser han seg ikke helt ut, men at trusa blir helt våt, og det lukter. 

Føler vi har prøvd på alle mulige måter å få slutt på dette, men ingen ting fungerer. Vi har prøvd å snakke om dette (først og fremst), men også gitt straff, belønning, klistremerkekort, laget eget kort for å krysse av antall ganger på do, men absolutt ingenting gir noen forandring. Han sier han skal skjerpe seg, men gjør det likevel ikke. 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Lærerne gjør jo ikke noe vedrørende dette, da man jo skal ha sluttet med dette når man begynner på skolen. De tar seg ikke tid til å minne på dette, noe jeg heller ikke forventer. 

Han har med truse til å skifte i sekken, samt i hylla, men med mindre han tisser seg helt ut, så er det sjelden han skifter. 

Dette har vært et problem siden barnehagen. Han sluttet med bleie da han var 3 år, og var tørr en god stund før problemene startet. Han tisser aldri på seg på natten, kun på dagen. Han drikker generelt veldig mye (noe vi også har hørt fra barnehage og skole), men jeg syns det er vanskelig å skulle si nei til å drikke vann om han er tørst. Dette er uansett vanskelig å kontrollere når han er på skolen. Han er en veldig aktiv gutt også, og jeg tenker han da har behov for å drikke mye vann.

Han er en veldig glad og fornøyd gutt, men kan være ganske distre.

Noen som har noen tips? Egne erfaringer?

Anonymous poster hash: 3cb84...31c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter er plaget med urinveisinfeksjon, og må gå på do regelmessig. Hun blir minnet på å gå på do både på skolen og SFO. De bare gir henne en liten påminnelse, helt diskré.

Synes du bør snakke med kontaktlæreren, det bør være helt overkommelig for de å minne han på å gå på do et par ganger for dagen.

Anonymous poster hash: 934f8...af3

Skrevet

Det gjorde min av og til også. Jeg sa han måtte bruke bleie hvis han fortsatte. Det ble slutt på tissinga i buksa. Ikke tisset seg ut etter det. 4 år siden :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 2d1c2...7b4

Skrevet

Jeg har/har hatt to barn som har vært og er sånn. Eldste var vi til utredning med også, men de fant ikke noe galt. Han skiftet heller ikke klær hver gang. Det har vært et stort problem med han. Lærerene hadde oppgaven med å sende han på do til faste tidspunkt og følge med på om han var våt.

Det var ingenting som hjalp noe særlig. Det tok slutt av seg selv i midten av 3. klasse. Det gikk opp for han at dette var skikkelig flaut. Han tok seg rett og slett sammen og prioroterte å gå på do.

Jenta er nå 7 år og har fortsatt uhell. Sender med henne nok skift og satser på det går over av seg selv som med eldste.

Skrevet

Min datter er plaget med urinveisinfeksjon, og må gå på do regelmessig. Hun blir minnet på å gå på do både på skolen og SFO. De bare gir henne en liten påminnelse, helt diskré.

Synes du bør snakke med kontaktlæreren, det bør være helt overkommelig for de å minne han på å gå på do et par ganger for dagen.

Anonymous poster hash: 934f8...af3

Enig i dette. Er lærer selv og skjer titt og ofte at noen har problemer knyttet til dette og at en i perioder må minne de på å gå på do.

Anonymous poster hash: bddea...893

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...