Gå til innhold

"anspent og stram mage i uke 17"?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler innimellom at magen min er anspent, hard og stram nå 17 uker på vei. Feks når jeg dusjer (med hår og kroppsvask), eller innimellom hvis jeg feks rydder og ordner litt hjemme. Magen føles stram helt ovenfra og ned, jeg har en tydelig og ganske stor babymage allerde.

 

Det jeg lurer på er hva anspent og stramheten kan skyldes, og om det er normalt?

 

takknemlig for svar!

 

Anonymous poster hash: 6c084...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er like langt og har det også sånn. Men aner ikke hvorfor.

I natt hadde jeg i tillegg smertefulle kynnere i hvert fall en time, så magen stramme seg.

 

Skrevet

Kynnere?

 

Anonymous poster hash: 96aa2...5e1

Skrevet

Jeg har aldri hatt kynnere før, så jeg aner ikke hvordan det kjennes ut? Er det vanlig i uke 17?

 

Mamma_til_verdens_beste: Godt å høre at jeg ikke er alene. Hvor ofte kjenner du det slik? Er det etter du har beveget deg, eller når som helst?

 

-Hi

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Skrevet

Kynnere?

 

Anonymous poster hash: 96aa2...5e1

 

 

Jeg har aldri hatt kynnere før, så jeg aner ikke hvordan det kjennes ut? Er det vanlig i uke 17?

 

Mamma_til_verdens_beste: Godt å høre at jeg ikke er alene. Hvor ofte kjenner du det slik? Er det etter du har beveget deg, eller når som helst?

 

-Hi

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Her kan man lese om kynnere: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article537915.ece

 

Magen min strammer seg mest når jeg er sliten/har holdt på med noe. Kan ikke løfte tungt f.eks. Nå for tiden kjenner jeg det sånn hver dag.

Da jeg var gravid med førstemann var det ikke særlig plagsomt, nå derimot kan det være det.

 

 

 

Skrevet

 

 

Kynnere?

 

Anonymous poster hash: 96aa2...5e1

Jeg har aldri hatt kynnere før, så jeg aner ikke hvordan det kjennes ut? Er det vanlig i uke 17?

 

Mamma_til_verdens_beste: Godt å høre at jeg ikke er alene. Hvor ofte kjenner du det slik? Er det etter du har beveget deg, eller når som helst?

 

-Hi

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Her kan man lese om kynnere: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article537915.ece

 

Magen min strammer seg mest når jeg er sliten/har holdt på med noe. Kan ikke løfte tungt f.eks. Nå for tiden kjenner jeg det sånn hver dag.

Da jeg var gravid med førstemann var det ikke særlig plagsomt, nå derimot kan det være det.

 

 

Takk for link :-) Leste det nå, men vet ikke om det er det jeg har.....er på ingen måte "tak", men en følelse av at hele magen erhelt stappfull og anspent. Så lenge det er normalt og ufarlig så går det fint, det er så mye man lurer på underveis.

Du sier din mage også kan være stram, så stramheten og kynnerne er to ulike ting?

 

Kjenner du bevegelser, enda? :-)

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Skrevet

Jeg hadde mye sånnt og da hadde jeg uvi. Vær obs!



Anonymous poster hash: 1bb69...1f8
Skrevet

Jeg leverte urinprøve til jordmor på tirsdag denne uka, så jeg har i alle fall ikke uvi.

jeg kjenner liv allerede, men ikke direkte spark, bare at det beveger seg inni der. Sist kjente jeg ikke noe før i uke 22-24, men da lå morkaka foran mot magen min også. Også er det litt vanligere å kjenne liv tidligere 2. gang.

Det er mulig det er kynnere du har, bare at de er så svake at du ikke kjenner de. Livmora jobber jo selv om man ikke kjenner det. Også har jeg mye luft i magen, mye mer enn jeg hadde sist, og til tider seg det nesten ut som jeg er mye lenger i graviditeten, og huden står omtrent i spenn fordi magen er så oppblåst. Hos meg er det med luft i magen mest vanlig på kvelden.



 

Skrevet

Det er dette som kalles kynnere. Ingen tvil om det og helt ufarlig.

 

Anonymous poster hash: a4c44...c04

Skrevet

Så kynnere så tidlig som uke 17 er normalt og garantert ufarlig?

Magen blir enda mer spent når jeg har spist mye

 

 

-hi

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Skrevet

Så kynnere så tidlig som uke 17 er normalt og garantert ufarlig?

Magen blir enda mer spent når jeg har spist mye

 

 

-hi

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Kynnere har man hele svangerskapet, men mange vet ikke helt hva det er. Mange tror falske rier og sammentrekninger er kynnere, men det er det ikke. Det er slik du kjenner det. Det er livmoren som spenner seg. Vanlig å kjenne det tidligere og tidligere for hvert svangerskap, da vet man mer hva man skal kjenne etter. Er gravid for 4. gang og kjente kynnere rett før jeg nå kom i 2.trimester.

Har ofte sammenheng med aktivitetsnivå. Gikk jeg tur, så spente magem seg kraftig. Aldri vondt, men kunne føles som den skulle eksplodere mot slutten av svangerskapet. Stram og hard.

 

Anonymous poster hash: a4c44...c04

Skrevet

Det kan være kynnere, og det kan rett og slett være luftplager! Det har jeg masse av, tåler ingenting som gir luft i magen, blir helt sprengt i magen, veldig ubehagelig..

 

Anonymous poster hash: 328e1...889

Skrevet

 

Så kynnere så tidlig som uke 17 er normalt og garantert ufarlig?

Magen blir enda mer spent når jeg har spist mye

-hiAnonymous poster hash: d1f93...71b

Kynnere har man hele svangerskapet, men mange vet ikke helt hva det er. Mange tror falske rier og sammentrekninger er kynnere, men det er det ikke. Det er slik du kjenner det. Det er livmoren som spenner seg. Vanlig å kjenne det tidligere og tidligere for hvert svangerskap, da vet man mer hva man skal kjenne etter. Er gravid for 4. gang og kjente kynnere rett før jeg nå kom i 2.trimester.

Har ofte sammenheng med aktivitetsnivå. Gikk jeg tur, så spente magem seg kraftig. Aldri vondt, men kunne føles som den skulle eksplodere mot slutten av svangerskapet. Stram og hard.Anonymous poster hash: a4c44...c04

Takk for utfyllende svar :-)

Så egentlig har alle gravide kynnere gjennom store deler av/hele svangerskapet, det er bare ikke alle som kjenner de?

Hva er grunnen til at noen kjenner det før andre?

Har varigheten eller det at man har det daglig noe å si/ noen årsak? Blir de som regel kraftigere lenger ut i svangerskapet?

 

Anonymous poster hash: d1f93...71b

Skrevet

Tror ikke det er noe fasitsvar, altså det oppleves nok ulikt fra person. Noen tenker ikke så mye over det. Første gang jeg var gravid trodde jeg det var babyen som lå i spenn over hele magen.

Andre gang kjente jeg disse strammingene mye mer igjen og forsto at det er dette som er kynnere

 

Kynnere er livmoren som "trener" muskulaturen fram mot fødsel. Det gjør den hele veien. Noen får bekkenløsning, andre ikke, noen får vonde rier, andre får svake rier, noen får supervonde rier... ikke alt er helt likt. Noen får oftere kynnere og kjennet det bedre, andre ikke ;-)

 

Skal ikke være bastant selvsagt, men det er høyst sannsynlig :-)

 

Anonymous poster hash: a4c44...c04

Skrevet

og ja, det kan merkes bedre senere i svangerskapet fordi magen er større og da vil det spenne seg over det hele. Da kan det bli litt tungt å puste også fordi det spenner opp mot brystkassa. men jeg opplevde aldri at det var vondt, mer som slitsomt _;-)

 

Anonymous poster hash: a4c44...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...