Gå til innhold

Dilemma; nabogutt som kommer hver dag hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt- det er supert at gutten min får besøk og at andre vil leke med han, men det er litt mer til saken.

De går i samme klasee(3.klasse) og er som sagt at naboer. Gutten er slem med de aller fleste på skolen og har assistent på seg hele tiden. Han har slått mitt barn flere ganger på skolen, og det er såpass ille at han sjelden er sammen med resten av klassen da han er helt vill i timene. Spytter, slår og sparker etter både barn og voksne, og når han går på do alene er veggene fulle av tiss.

Her hos oss har jeg vært superstreng og jeg tror han trives. Han gjør stort sett ingenting galt, og aldri vært samme tendenser som på skolen. Tror rett og slett han respekterer meg og vet hvor han har meg. Så han trives- kanskje litt for godt. Kommer hver ettermiddag og barnet mitt liker det ikke lengre. Han kan ikke ha besøk av andre alene, og idag hørte jeg en kompis si til gutten min; vi andre møtes hos meg, for er vi her så kommer x.

Gutten min og denne gutten leker aldri på skolen. På skolen gjør han bare hærverk om han får flere sammen med seg, og de kan ikke være ute sammen hjemme da han begynner slå++ om de går ut herfra.

Jeg begynner jo også bli lei av at kommer daglig, og jeg ser det ødelegger det sosiale for min gutt.

Jeg kan ikke tvinge han ha han inne hver dag, og når han er her kan de ikke leke ute rundt omkring, for da ender det med at noen blir utsatt for noe.

Hvordan "avvise" han skånsomt?

Og ja- jeg vet det er et barn, men jeg kan ikke ha han på besøk daglig når ikke barnet mitt ønsker det.

Gutten min er den rolige litt forsiktige typen og han har blant annet måttet sitte med denne gutten på skolen for læreren mente han var en "stabilisator". Når de andre hadde skiftet sitteplasser 2 ganger foruten min gutt måtte jeg ta det opp, og da fikk han ny sitteplass. Etter det sitter han alene, når han er i timen.

Anonymous poster hash: 3bef4...cad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kontakte foreldrene jeg. Si at det er hyggelig at han kommer på besøk, men at det blir for mye med hver dag. Dersom gutten fortsetter å komme, så må du bare av og til si "Hei, beklager, men i dag passer det ikke". Spør han hvorfor, så svarer du bare at slik er det bare. Du skal ikke trenge å forklare deg.

Anonymous poster hash: 4eb70...454
Skrevet

Jeg ville kontakte foreldrene jeg. Si at det er hyggelig at han kommer på besøk, men at det blir for mye med hver dag. Dersom gutten fortsetter å komme, så må du bare av og til si "Hei, beklager, men i dag passer det ikke". Spør han hvorfor, så svarer du bare at slik er det bare. Du skal ikke trenge å forklare deg. Anonymous poster hash: 4eb70...454

Takk for svar!

Det er nok gutten min sin samvittighet som gjør at han sier han bare skal komme inn. Og det er bra han er empatisk, men han trenger lære seg å tenke litt på seg selv også. Slik det er nå blir han nesten fanget til hjemmet siden han ikke vil utelukke gutten, men kun kan være her.

Alt er ikke bra på hjemmebane hos gutten og det er sendt flere meldinger andre foreldre og skole. Desverre skjer ingenting. Det er vel det som gjør det ekstra ille når han ikke kan komme hit daglig, men jeg kan jo ikke la han besøke meg heller daglig:/ eller tvinge vennskap på eget barn.

Skrevet

Meld fra hver dag om du må, dersom ting ikke er bra i guttens hjem. Ikke gi deg, fortsett og fortsett til noen MÅ gjøre noe. Han høres virkelig ut som han er helt ute av kontroll og at det han trenger er en meget fast omsorgsperson, mtp hvordan han er hos dere.

Anonymous poster hash: 335a7...112
Skrevet

Meld fra hver dag om du må, dersom ting ikke er bra i guttens hjem. Ikke gi deg, fortsett og fortsett til noen MÅ gjøre noe. Han høres virkelig ut som han er helt ute av kontroll og at det han trenger er en meget fast omsorgsperson, mtp hvordan han er hos dere.

Anonymous poster hash: 335a7...112

Dette tenkte jeg også - han kan jo tydeligvis oppføre seg når han får veldig tydelige grenser.

Om foreldrene ikke evner dette selv så burde bv kobles inn!

Jeg vet ikke hvordan man skal få det til i praksis, men det virker jo nesten som om gutten også burde få tydelige grenser av voksne også i lek med andre barn.

Som # 4 sier - meld til bv igjen og igjen inntil noe skjer!

Anonymous poster hash: 0983d...42c

Skrevet

Da tenker jeg at du må lære gutten din at det er greit å også tenke på seg selv og at det går an å si nei på en ordentlig måte. Jeg ville altså sørget for å åpne døren og si til gutten at i dag passer det ikke. Helst med sønnen som tilhører. Hvis han spør om hvorfor, trenger du ikke å oppgi en grunn. Tenker du at det er greit at han kommer i morgen, sier du det. Eller du sier "Nei, i dag passer det ikke så bra, men du kan gjerne komme hit en annen dag". 

Skrevet

Helt enig med de andre her. Snakk med gutten din. Hjelp ham med å sette grenser for seg selv både at han gjør det selv og at du gjør det sammen med ham.

Det er trist at et barn har det slik som du beskriver og veldig flott at du har tatt deg tid til ham, men han er ikke ditt ansvar.

Dersom du mener han er utsatt for omsorgssvikt (gitt hans store problemer som koster mer enn man egentlig kan forlange av "vanlige" foreldre), så bør du kanskje kontakte barnevernet. Tipper at de kanskje er inne der uansett ut i fra hva du beskriver, men greit at du gir beskjed

Anonymous poster hash: 49f06...930
Skrevet

Tusen takk for svar😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...