Gå til innhold

Får ikke ut melka av brystene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skikkelig spreng, det er noen dager siden fødsel..

Puppene er knallharde, men når jeg pumper kommer det bare 5-10ml ut! I dråper..

Hva skal jeg gjøre?

Babyen får nan i tillegg, så den sulter ikke;) Men jeg vil jo gjerne få til denne amminga da..

Hjelp?!?

Anonymous poster hash: c7692...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring helsestasjonen og få resept på nesespray. Da bruker det å løsne. Suger ikke babyen ut noe? Husk de har veldig liten plass i magen i starten så de klarer ikke tømme brystet. Melkeproduksjonen justerer seg etter etterspørselen om noen dager. Bare legg til babyen så ofte som mulig:)

Skrevet

Legg ungen til ofte og dropp nan. Mange som ikke får ut noe ved pumping men ungen får ut mye.

Anonymous poster hash: d18e4...166

Skrevet

Takk for svar.

Det virker ikke som babyen får ut noe særlig.. Blir fort lei, og begynner å sutre å styre. Med flaska ligger den helt fint, og ligger på ca 40 ml pr måltid..

Skrevet

Legg til ofte. Man fåe brystspreng før man får melkespreng, altså at brystene blir harde og hovne, uten at det er melk som gjør det, men økt blodgjennomstrømming. Gå i dusjen og masser/håndmelk, så går det seg til.

Anonymous poster hash: 54e90...4b6
Skrevet

Legg til ofte. Man fåe brystspreng før man får melkespreng, altså at brystene blir harde og hovne, uten at det er melk som gjør det, men økt blodgjennomstrømming. Gå i dusjen og masser/håndmelk, så går det seg til.

Aha!! Da er det vel brystspreng jeg har da! De er harde, og vonde med kuler inni?

Ok, føler meg litt dum nå, men viste ikke at det var forskjell på bryst- og melkespreng..;)

Takk :)

Skrevet

Aha!! Da er det vel brystspreng jeg har da! De er harde, og vonde med kuler inni?

Ok, føler meg litt dum nå, men viste ikke at det var forskjell på bryst- og melkespreng.. ;)

Takk :)

Jeg syns ikke at du er dum, hvertfall! Jeg visste heller ikke at det var forskjell på bryst- og melkespreng - og jeg har fullammet to barn....

Lykke til hvertfall!

Anonymous poster hash: 35343...434

Skrevet

At babyen kaver kan være fordi den blir vant med at melka kommer fort fra flasken mens den må jobbes for ved amming. Jeg har vært tilbakeholden med flaske pga det og heller koppmatet om det måtte ekstra til. Jeg også har hatt voldsomt brystspreng noen dager første uka med alle mine, det går over. Støtter forslaget om dusj og håndmelking, og om du pumper kan det hjelpe å ha babyen på fanget/ nær, dette tipset fikk jeg av hs. Synet av babyen/ lukt og lyder øker utdrivningsrefleksen. Det stemmer veldig godt her ihvertfall.

Legg til ofte, og hjelp babyen til å finne roen. Av og til må de hjelpes til å roe ned ved å holde armer unna ansikt etc. Noen må pakkes litt inn i pledd, noen må ha en hjelpende hånd i nakken for å ikke virre for mye med hodet.

Skrevet

Hvis du har kuler inni kan du ha tette melkeganger. Let etter en hvit prikk på brystvorten. Hvis du finner det må du få ut klumpen med melkefett som tetter utgangen. Google det! Ubehandlet kan det føre til brystbetennelse.

Anonymous poster hash: 12707...614

Skrevet

Legg bort pumpa og nan og amm så ofte og lenge babyen vil. Den beste måten å få til amming på, er å gi det den tiden det trenger uten å stresse.

Anonymous poster hash: e4314...6b6
Skrevet

Kan også være lurt å ta en tur i dusjen, massere brystene under varmt vann. Få tak i syntocinon nesespray, se om det hjelper på å løsne på melkestrømmen..

Skrevet

Jeg fikk også et voldsomt spreng på brystene den dagen jeg reiste hjem fra sykehuset. Babyen hadde ikke sjanse å få tak på brystet fordi det var så sprengt. 

Jordmor lærte meg et "grep" man skulle gjøre på brystet for å få melken til å flyte. 

http://ammehjelpen.no/artikkel/70/Brystspreng-oppmykning-Cottermans-grep

Jeg gjorde grepet før jeg skulle amme og håndmelket ut litt slik at det ikke var like sprengt før jeg la babyen til. Det hjalp mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...