Gå til innhold

Kan NAV kreve at man bruker medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble mye NAVing her i dag.

For aap må man være i behandlende tiltak, er det ikke så? Kan NAV da kreve at man bruker medisiner mot en evt sykdom?

Jeg kan bruke en medisin, kanskje den ikke hjelper, men om jeg bruker den, får jeg tilbud om en medisin som faktisk hjelper, men man skal ha prøvd andre alternativer først.

Vel, tar jeg denne, kan jeg ikke bli gravid på 3 år etter jeg har sluttet med dem. I min alder 32, syns jeg det er skummelt, og klarer ikke å ta stilling til om jeg vil eller ikke. I tillegg kommer bivirkningene.

Har tidligere prøvd andre medisiner som ga stygge bivirkninger jeg ikke klarte å fungere i hverdagen med.

Så er det noen regler på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville tatt dette med legen igjen først. Hvis du er 32 og ikke har barn eller ønsker flere barn så er det ikke rimelig at du skal bruke en medisin som gjør at du ikke kan bli gravid på 3 år etter avsluttet behandling.

Det er ikke rimelig å kreve dette så lenge det finnes et annet alternativ som ikke har den bivirkningen.

Hvis du ønsker barn så er det en del av helhetsvurderingen som legen må ta.

Jeg er i en situasjon hvor det har vært foreslått at jeg skal prøve en medisin som jeg mener jeg ikke bør bruke (jeg er ikke lege selv, men er helseutdannet og har en viss kunnskap). Går nå på aap. Jeg tok en lengre samtale med legen, hadde lest meg opp på forhånd og la frem risikoen for bivirkninger samt fremtidige risikofaktorer, og legen ble enig i at det likevel ikke var noe alternativ for meg. Og så lenge legen ikke krever det så er det null problem med aap.

Jeg har heldigvis en lege som er åpen for saklige diskusjoner om slike ting.

I utgangspunktet tror jeg ikke du kan "tvangsmedisineres", men Nav har mulighet til å trekke tilbake støtte hvis du ikke følger opp "tiltak" og hvis du ikke følger opp medisinsk behandling. De skal i utgangspunktet ikke legge seg opp i den behandlingen som legen har bestemt. Derfor jeg ville tatt det opp med lege på nytt, og lagt stor vekt på det med barn. Hvis du ikke får den legen med på laget, så ville jeg forsøkt en annen lege. Selv om det i retningslinjene sies at man skal ha prøvd andre medisiner først, så har legene som regel mulighet til å søke om at du kan få den med minst bivirkninger likevel - hvis de kan begrunne dette medisinsk.

Det at du har fått så stygge bivirkninger av tidligere prøvde medisiner så er det vel lite trolig at du ikke får bivirkninger av en medisin som er så tøff for kroppen at du ikke bør bli gravid på tre år etter du slutter med den medisinen...

Anonymous poster hash: ac0ca...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...