Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Når bør vi forvente at en jente med langt hår klarer seg selv i dusjen? Da tenker jeg jo spesielt på hårvask, og å få all sjampo ut av håret. Anonymous poster hash: e0d43...601
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 I løpet av første klasse bør de i hvertfall klare det hvis de har fått litt opplæring. Anonymous poster hash: 45085...5a5
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har en 3.klassing med langt tykt hår og hun må fortsatt ha assistanse, og hun trenger både shampoo og balsam.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Har en 11(!) åring som fortsatt trenger litt hjelp med hårvasken. Her forklarer og viser, gang på gang hvordan det skal gjøres, men allikevel er det masse såperester i det når hun er ferdig. Hun klarer heller ikke å få sjamponert HELE håret! Rådløs! Anonymous poster hash: 0fa95...7ed
❤lille stjerne❤ Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 Jenta mi har langt hår til ned på rumpa. Jeg hjelper henne ofte med å vaske håret for spare tid, men har det siste året prøvd å la henne gjøre det på egenhånd med jevne mellomrom så hun skal lære seg å stelle det selv. Hun er 6 år og jeg ser nå at hun faktisk klarer å få alt håret vått, få i sjampo, skylle, ha i balsam og skylle så teknisk sett så klarer hun det. Men det går liksom ikke automatisk, så jeg må fremdeles være innom badet opptil flere ganger og minne henne på hva hun skal gjøre, at hun må fortsette osv ellers bare leker hun med vannstrålen og tøyser. Så jeg konkluderer med at evnene er der, men det kreves fortsatt litt trening når det gjelder gjennomføringen.
rytme Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 ser for meg at det kunne vært greit om de klarte det sånn noenlunde selv når de begynte på skolen. Spesielt hvis de har svømming e.l. Men jeg har ikke jente selv, og husker ikke når jeg lærte det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Datteren til en bekjent har hår til rompa og fikk hjelp til hun var 13. Det er laaaangt og tykt, og helt håpløst for henne å gjøre selv Anonymous poster hash: 06afa...a9e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Ungene kan fint lære å klare det selv når de har begynt på skolen, men det krever litt trening og at foreldrene faktisk krever litt av ungene. Det er selvfølgelig noen barn med spesielle behov som ikke kan klare det, men det kommer mest ann på foreldrene. Anonymous poster hash: 45085...5a5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Det er ganske stor forskjell på barnas hår, så synes ikke det er noe fasitsvar på det. Eldstedatteren min har veldig tykt. lang hår og da er det ganske vanskelig å få sjamponert og skylt håret ordentlig på egenhånd. Venninner av henne har langt, tynt hår og da er selvfølgelig mye enklere å få vasket og skylt selv. Anonymous poster hash: 75612...a72
❤lille stjerne❤ Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Akkurat når de bør klare det på egenhånd kommer jo an på barnets modenhet og hvor selvstendig det er. Det er jo tross alt ikke alle 1. klassinger som er selvstendige ved toalettbesøk og da er det kanskje mye å forvente at de kan vaske og skylle håret helt selv. Men jeg vil tro at med litt veiledning og øvelse bør de fleste få det til rimelig greit i løpet av 1. klasse. Kanskje det ikke blir perfekt resultat og kanskje de glemmer balsam eller skyller litt dårlig, men learning by doing! Jeg har forresten vurdert å klippe jenta mi, men det lange håret er liksom "henne" og hun vil slett ikke klippes. Dessuten tror jeg ikke det ville forandret så mye, det er fortsatt tykt og må skylles godt så vi får bare fortsette å øve på å få inn flyten i det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Jeg har en sønn med langt, krøllete tykt hår jeg da, og han har vasket håret selv fra han var rundt 8-9 år gammel, han er helt avhengig av en god sjampo og en god balsam, håret han er kjempetykt. Anonymous poster hash: f39b9...385
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 ser for meg at det kunne vært greit om de klarte det sånn noenlunde selv når de begynte på skolen. Spesielt hvis de har svømming e.l. Men jeg har ikke jente selv, og husker ikke når jeg lærte det. De bruker badehetter i svømminga, og hun er sjelden skikkelig våt i håret etter svømminga, men hun bruker å dusje og vaske hår den kvelden det har vært svømming for å være sikker på at vi blir kvitt klorvannet.
rytme Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 ser for meg at det kunne vært greit om de klarte det sånn noenlunde selv når de begynte på skolen. Spesielt hvis de har svømming e.l. Men jeg har ikke jente selv, og husker ikke når jeg lærte det. De bruker badehetter i svømminga, og hun er sjelden skikkelig våt i håret etter svømminga, men hun bruker å dusje og vaske hår den kvelden det har vært svømming for å være sikker på at vi blir kvitt klorvannet. Aaaah. Ja det går jo også an
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Hvis barnet har så langt hår at hun ikke klarer å vaske det selv som 7-åring ville jeg i allefall klipt håret Men de dusjer jo, og lærer dusjing, på skolen. Er ikke hårvask en del av læringen der? Burde være det. Viktig å vaske håret etter å ha svetter masse i gymmen. Anonymous poster hash: 780d6...a8e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Hvis barnet har så langt hår at hun ikke klarer å vaske det selv som 7-åring ville jeg i allefall klipt håret Men de dusjer jo, og lærer dusjing, på skolen. Er ikke hårvask en del av læringen der? Burde være det. Viktig å vaske håret etter å ha svetter masse i gymmen. Anonymous poster hash: 780d6...a8e Her dusjer de ikke etter gymmen før i 4.klasse, før det tar dusjing altfor lang tid og de får nesten ikke tid til trening om de skal bruke så mye tid i garderoben... Men de har svømming i 2.klasse, så da må de dusje selv. Anonymous poster hash: f39b9...385
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Hvis barnet har så langt hår at hun ikke klarer å vaske det selv som 7-åring ville jeg i allefall klipt håret Men de dusjer jo, og lærer dusjing, på skolen. Er ikke hårvask en del av læringen der? Burde være det. Viktig å vaske håret etter å ha svetter masse i gymmen. Anonymous poster hash: 780d6...a8e De dusjer etter gym i fjerde klasse her. Seriøst, 10 jenter på 8 dusje og vaske hår etter gym? Hvor mange timer måtte man bruke på det da? Og de svetter ikke som tenåringer gjør.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Hvis barnet har så langt hår at hun ikke klarer å vaske det selv som 7-åring ville jeg i allefall klipt håret Men de dusjer jo, og lærer dusjing, på skolen. Er ikke hårvask en del av læringen der? Burde være det. Viktig å vaske håret etter å ha svetter masse i gymmen. Anonymous poster hash: 780d6...a8e Seriøst, blir de undervist i dusjing på skolen? Hvordan foregår det, er læreren med inn i dusjen og viser da, eller får de en teoretisk opplæring? Jeg har ikke skolebarn enda, men da jeg gikk på skolen var personlig hygiene foreldrenes ansvar. Til Hi: Jeg tenker at for barnets del bør det være et mål å kunne dusje alene ved skolestart, rett og slett fordi å ikke klare seg selv kan vanskeliggjøre garderobesituasjon ved gym og bading. Men det er forskjell på modenhet.Hvis det er vanskelig å nå det målet mener jeg at man bør kunne forvente at barnet virkelig prøver. Dersom barnet da ikke får det til er det fordi det trengs mer tid og modenhet. Hvis barnet ikke gidder å prøve hadde jeg vurdert kortere hår selv om ungen ikke ville klippes, men ikke uten å først forklare hvorfor, og hva som skulle til for å få beholde det lange håret (altså, at ungen begynte å prøve skikkelig og å øve for å få til å vaske selv).Hvis barnet etter denne praten hadde gitt uttrykk for å være villig til å prøve hardere hadde det selvsagt fått anledning til å bevise dette før en eventuell frisørtime. Anonymous poster hash: 3ed2a...e1e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Ungene kan fint lære å klare det selv når de har begynt på skolen, men det krever litt trening og at foreldrene faktisk krever litt av ungene. Det er selvfølgelig noen barn med spesielle behov som ikke kan klare det, men det kommer mest ann på foreldrene. Anonymous poster hash: 45085...5a5 Dette blir et litt for enkelt svar. Jeg husker selv at jeg måtte ha hjelp av mamma fram til jeg var 10-11 år, og jeg var ellers svært selvstendig av meg på alt mulig. Jeg hadde, og har, veldig tykt og langt hår, og det er faktisk vanskelig og tungt (det krever en del muskler) å vaske et slikt hår helt alene. Man kan overhode ikke forvente noe slik at en 6-åring. Det er tydelig at du ikke har noen som helst erfaring med skikkelig tykt og lang hår... Ellers er jeg enig i at en normal 6-åring skal kunne dusje kroppen sin selv, og vaske kort og mer normalt hår. Det har da også to av mine barn klart på denne alderen. Sistemann har enda tykkere hår enn meg, og måtte ha hjelp innimellom til ca 8-årsalder for å få det helt rent selv om håret var ganske kort. Anonymous poster hash: 41186...d4b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Jenta vår er 3 år og har hår til rumpa. Vi bruker ikke sjampo ettersom hun er så lita og små barn har ikke behov for det. Hjelper henne enda med intimvask, men håret blir vasket av seg selv når hun bader - noe hun gjør hver dag. Hun lukter ikke stygt og håret ser pent og rent ut Anonymous poster hash: cf032...f7b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 Jeg vasker ikke hårer etter hver trening. Da ville jeg aldri ha hatt tørt hår... har ganske tykt å langt hår. Vasket sjelden håret etter gymmen fordi det varsom regel for lite trykk i dusjstrålen. Anonymous poster hash: 8638b...d40
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #21 Skrevet 31. januar 2014 Har ei jente på 10 år (4. klasse), og hun har enormt tykkt og langt hår. Hun har ikke sjangs til å klare det alene, selv om vi øver på det hver gang hun dusjer. Selv jeg sliter med å vaske det Så regner med at det varierer veldig utifra lengde og tykkelse på håret. Anonymous poster hash: 1b440...4d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå