Gå til innhold

Angst for ferge, skal ta ferge imorgen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips?

Sliter litt med angst, men jeg MÅ dra, så hadde håpt veldig på svar:)

Og vet noen hvor mye 1-1,5meter med bølger merkes på danskebåten?:)

Hilsen ei som er takknemlig for svar:-)

Anonymous poster hash: a2600...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om bølgene vil merkes, men vil bare muntre deg opp:-) dette klarer du! Husk at det alltid går greit bare man kommer seg avgårde. Tankene på forhånd kan ofte være de verste:-) de har god kontroll på sikkerheten på fergene, så dette går bra!

Anonymous poster hash: 83460...1f2

Skrevet

Min første tanke var Åh, så heldig du er som skal på sjøen :)

Bølger på 1-1,5 meters høyde kan jeg aldri tro du merker noe særlig. Disse båtene er så store og da merker du det ikke noe særlig før det blir ordentlig dårlig vær.

Hva er det du har angst for med å ta danskebåten?

Anonymous poster hash: b1f5d...f17
Skrevet

Det jeg har angst for er vel at jeg er redd det skal skje noe på ferga -brann, for mye sjø, osv. Egentlig bare klaustrofobien min som tar overhånd, da jeg ikke liker å være sperret inne på områder hvor jeg ikke kan gå dit jeg vil, hvis jeg blir veldig redd.

Tusen takk for oppmuntrende ord:-)

Gleder meg egentlig veldig, er bare så kjedelig at jeg skal være så innmari redd.

-HI:)

Anonymous poster hash: a2600...767

Skrevet

Disse båtene er kjempetrygge! Blir været virkelig dårlig så går de jo ikke. Men det er ikke nødvendigvis fordi det ville vært utrygt ift skipet, men fordi "folk flest" ikke takler så dårlig vær ;)

Skipene har ballasttanker som gjør at de ligger mer stabilt i sjøen også.

Sjansen for brann er ikke stor, og mannskapet har ofte brannøvelser og vet hva de skal gjøre, har hver sine ansvarsområder osv. Det er branndører osv for å begrense et evt brannomfang, og det er flere nødutganger.

Som sagt - disse båtene tåler mye sjø og høye bølger! :)

Jeg har vært i Nordsjøen og lenger sørover i sterk storm og med orkan i kastene - det gikk også kjempebra, har vært med på det flere ganger. Hvis du velger å stole på båten, så er det nesten som en berg- og dalbane når det blir så store bølger :) (men så dårlig vær går ikke danskebåtene i)

Mannskap, skipper, styrmann, maskinister osv som står for båtmannskapet er dyktige og erfarne folk! :)

Du skulle vært en tur i styrhuset / på broen og sett hvor avansert ting er blitt. Der har de masse tekniske hjelpemidler og sikkerhetsoversikt. De har alarmer som sier fra om de minste avvik som måtte oppstå, slik at ting kan rettes lenge før det blir en risiko for noe mer.

Når du kommer ombord så kan du prøve å få litt oversikt over båten. Det bruker å være steder du kan være trygt ute på dekk, og det finnes salonger med god utsikt hvor du slipper å ha klaus-følelse.

Unngå å oppholde deg langt nede i båten og der det er mest folk. Søk utsikt og luft :)

Om du er tøff så forteller du noen i informasjonen om problemet ditt, kanskje du får en omvisning som kan gjøre deg tryggere :)

Jeg har spurt pen - veldig pent - på Hurtigruta og fått omvisning både i styrhuset og i maskinen ;) Og da bare fordi jeg er så nysgjerrig og lurer på hvor anderledes de båtene er fra fiskebåter ;)

Har til og med fått privatomvisning i maskinen i rom andre besøkende normalt ikke får se - fordi jeg spurte så mange spørsmål. Da fikk jeg se alle maskinene som er koblet opp mot styrhuset og kommunikasjonen mellom styrhuset og maskinrommet også. Det er imponerende :)

Min pappa sa til meg da jeg var veldig lita (type 3-4 år) at jeg måtte ta et valg - stolte jeg på båten? stolte jeg på ham eller annen med skipperansvar? Han sa at det bare er et valg, men at du må gå for det fullt og helt.

Når jeg har vært langt, langt ute i Nordsjøen i orkan så har jeg husket de ordene. Ja, jeg vet at båten er trygg. Ja, jeg vet at skipperen har ansvar for absolutt alle ombord og derfor ikke vil ta noen unødvendige risikoer.

Og selv om det da kan kile litt ektra i magen noen ganger når det er som verst, så har jeg valgt å stole på at dette går bra. Jeg stoler på den lange erfaringen båtmannskapet har!

Håper dette kan være litt til hjelp :)

God tur - kos deg :)

Anonymous poster hash: b1f5d...f17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...