Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Hvordan gjør dere det? Og lager dere fersk hver gang eller lager dere i porsjoner?finner bare oppskrift hvor det skal stå kaldt og bli tykt, så koke og så kjøles ned til riktig temp... høres så tungt ut? Anonymous poster hash: cc6e6...5e5
Siamese Hellhound Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Jeg lager havregrøt. Det er kjempeenkelt, ikke noe særlig mer tungvint enn kjøpegrøt. Og babyen min liker ikke kjøpegrøten, så da blir det hjemmelagd. Du kan kjøpe havremel, men det er veldig greit å kjøpe havregryn som du bare stavmikser så de blir mer finkorna. Det er billigere også. Og SÅ mye billigere enn kjøpegrøt! En porsjon grøt er: 3 ss havremel 1,5 dl vann. Altså 0,5 dl vann per ss mel. Ha i en liten kjele, kok opp, rør av og til. Etter et par minutter er grøten passe tykk. Ha over i skål til avkjøling. Du kan blande med f.eks sviskemos, eller annen fruktmos, eller litt raspet eple. Jeg har også brukt eplejuice. Nå er gutten min så stor at jeg ikke gidder å ha oppi morsmelk lenger (ammer utenom i steden), men det går jo fint å ha oppi litt hvis du vil. Aprikosmos er populært som smakstilsetning her hos oss for tida, skriver opp hvordan jeg lager det også. Aprikos er visstnok rikt på jern. Jeg kjøper tørkete aprikoser, koker dem en stund i vann (gjerne en halvtime eller litt mer, pass på å ha nok vann så det ikke tørrkoker), heller av vannet og kjører dem i stavmikseren. Lagrer i boks i kjøleskapet. Bruker kanskje en ca 8 aprikoser om gangen, sånn at det holder til noen porsjoner, men rekker ikke å bli for gammelt. Har oppi en drøy ts i grøten.
Siamese Hellhound Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Glemte å presisere, men denne grøten skal bare stå til avkjøling til den er passe varm til å spises. Det skjer mens du tar på smekke. finner fram skje, osv. Hvis du blander i noe kjøleskapskaldt, går det også fortere. :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Lager grøten ca likt som hun over, men med litt mer vann.Når det gjelder fruktpureen gjør jeg også ca likt, men fryser pureen i isbit-former og setter i frysen. da holder det lenger og jeg kan lage større kvanta av gangen.Tar to isbiter per porsjon grøt, da kjøler grøten seg også ned fortere. Lager hovedsaklig av sviske eller aprikos. Anonymous poster hash: fbac4...56c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 Takk for svar begge to! Så det må altså lages for hver gang, Ok... sier seg jo egentlig selv men. Hvis han er sulten er han sulten nå så det er litt vanskelig å bruke lang tid på maten uten at han blir veldig urolig. Men vi skal prøve :-) Anonymous poster hash: cc6e6...5e5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Jeg lager havregrøt. Det er kjempeenkelt, ikke noe særlig mer tungvint enn kjøpegrøt. Og babyen min liker ikke kjøpegrøten, så da blir det hjemmelagd. Du kan kjøpe havremel, men det er veldig greit å kjøpe havregryn som du bare stavmikser så de blir mer finkorna. Det er billigere også. Og SÅ mye billigere enn kjøpegrøt! En porsjon grøt er: 3 ss havremel 1,5 dl vann. Altså 0,5 dl vann per ss mel. Ha i en liten kjele, kok opp, rør av og til. Etter et par minutter er grøten passe tykk. Ha over i skål til avkjøling. Du kan blande med f.eks sviskemos, eller annen fruktmos, eller litt raspet eple. Jeg har også brukt eplejuice. Nå er gutten min så stor at jeg ikke gidder å ha oppi morsmelk lenger (ammer utenom i steden), men det går jo fint å ha oppi litt hvis du vil. Aprikosmos er populært som smakstilsetning her hos oss for tida, skriver opp hvordan jeg lager det også. Aprikos er visstnok rikt på jern. Jeg kjøper tørkete aprikoser, koker dem en stund i vann (gjerne en halvtime eller litt mer, pass på å ha nok vann så det ikke tørrkoker), heller av vannet og kjører dem i stavmikseren. Lagrer i boks i kjøleskapet. Bruker kanskje en ca 8 aprikoser om gangen, sånn at det holder til noen porsjoner, men rekker ikke å bli for gammelt. Har oppi en drøy ts i grøten. Prøvde denne nå og det var jo fort gjort :-) Tusen takk! Anonymous poster hash: cc6e6...5e5
PrinsesseHengepupp Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Havregrøt er like raskt som å blande en ferdiggrøt. Og gjør du som hun over; fryser ned fruktpurè i terninger er den serveringsklar på null komma nix selv om den nettopp har hatt koketemperatur. Havre trenger ikke koke, bare bli varm og svelle, og du kan egentlig også lage den i mikroen, faktisk.
Modesty Blaise. Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Et lite tips, aprikosmos er den store hitten her også om dagen. Tilsett litt kiwi i mosen Kiwi er veldig høy på C-vitamin, og C-vitamin bidrar til opptak av jern. Det smaker i tillegg kjempegodt
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Jeg synes også det tok litt lang tid i begynnelsen da jeg gikk over til å lage selv, men nå tenker jeg ikke over det lengre. Og nå spises det grøt til såpass faste tider at det sjelden må være ferdig NÅ Jeg tar forresten også ca tre skjeer MME-pulver oppi etter at grøten er ferdig, blander det inn helt til sist. Anonymous poster hash: fbac4...56c
Siamese Hellhound Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Lurt å fryse ned i isbiter, takk for tips! :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Takk for en fantastisk tråd! Tenker masse på hvordan det skal bli med tanke på mat når jeg helst vil lage alt selv. Så at man også kan lage grøt selv ble jeg veldig glad for tenkt at havregrøt er litt hardt for magen i begynnelsen og at man må starte med kjøpegrøt for den og den alderen. Flere oppskrifter? Anonymous poster hash: bef5e...a6d
Lyckelin Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 De fleste grøtalternativene til 4mnd som jeg har sett er ris, kan man da bare bytte ut havremel med rismel?
PrinsesseHengepupp Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Går helt fint å lage av rismel også. Eneste jeg har hørt (uten å vite sikkert?) er at man bør vente litt med ordinært hvetemel, mens spelt går bra. Grøtene som er basert på hvete er vel stort sett fra 6 mnd og opp, så det er vel derfor de på 4 mnd starter på ris. Noe med spalting av proteiner (her kan en som vet bedre forklare, evt avkrefte mine påstander) tror jeg.
Light of my life Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Havre og hirse (og mulig ris) er anbefalt fra 4 mnd pga at det ikke er gluten i de. Hvetemel og spelt er det gluten i og skal ikke brukes før ved 6 mnd.
DaenerysStorm Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Rismel og maismel kan også brukes fra 4 mnd. alder
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Hirsegrøt er superbra å starte med! Hirsemel kjøpes på helsekost. Husk at ris er næringsfattig mat. Anonymous poster hash: 6f814...978
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Jeg lagde også grøt som Siamese Hellhound, bare at jeg brukte MM istedenfor vann. Pleide å tilsette div frukter eller bær for å få litt annen smak på grøten. Pleide også å lage fruktpure i forskjellige varianter, og dette var veldig populært som smakstilsetning. Kjøpegrøt er dyrt og smaker jo heller ikke godt en plass. Nå når de er større lager jeg havregrøt til dem hver morgen, bare at jeg bruker vanlig melk og hele havregryn. Istedenfor sukker har jeg enten i eple, pære, banan eller annen søt frukt eller bær og gjerne kanel på toppen. Er mye man kan gjøre med havregrøt, bare fantasien som setter en stopper på hvordan smaken skal bli her Lykke til, så enkelt og så utrolig godt, billig og lettvindt! Anonymous poster hash: ee531...c2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå