Gå til innhold

Er "alle" besteforeldre så selvopptatte altså?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?? Selvopptatte, egoistiske? Eller stiller de alltid opp? Sitter barnevakt, kommer på besøk, kjøper ditt og datt, tar med dere/barna på ferie, henter i barnehagen, gir penger o.l?

Anonymous poster hash: e60c0...1df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besteforeldre er vel ikke annerledes enn folk flest: ingen er like.

Anonymous poster hash: d16f1...1f0

Skrevet

Besteforeldre er overhodet ikke selvopptatt og egoistiske selvom de ikke stiller opp som barnevakt, kjøper ting, henter i barnehage ol. Det er du som er ute å kjøre hvis du har slike forventninger.

Ditt barn, ditt ansvar!

Anonymous poster hash: ab162...682
Skrevet

Tja,- de fleste er vel forhåpentligvis en mellomting av det du beskriver,HI?

Skrevet

Her er det veldig engasjerte besteforeldre, absolutt ikke selvopptatte. Så noen i den andre tråden sa at de er en "egoistisk" generasjon, og noen er kanskje det, men jeg syns vår generasjon er enda verre. Det meste handler opp penger, suksess, og man ser jo stadig barna sine mindre og mindre. Så hvordan VÅR genrasjon blir som besteforeldre tør jeg ikke tenke på.. Mitt håp er at våre barn, eller genrasjonen etter der, skal ha fått nok av det overfladiske samfunnet som er nå, og finne tilbake til det som er viktig. Hvor tid, mennesker og samhold er viktigere enn penger og merkeklær. 

Anonymous poster hash: 873ed...aae
Skrevet

Det ene settet besteforeldre er noe for seg selv.De stiller alltid opp og sier aldri nei. Hvis det har gått mer enn to dager siden de traff barnebarna må de bare treffe dem. Og de spør selv om de kan få passe om det er en stund siden sist.

De prioriterer alltid barnebarna sine. De skifter bleier,,bærer, bysser, henter i barnehage og det alltid med et smil om munnen. Det er tydelig at barnebarna betyr alt for dem

Det andre settet er ikke like engasjert. De bor litt lengre unna, men selv når vi treffes er de ikke så interessert. De tar de sjelden med på noe og de skiftee verken bleier eller bader dem.

Ikke at jeg forventer at besteforeldrene skal stå på pinne, men det er store kontraster mellom disse to settene med besteforeldre.

Anonymous poster hash: c9485...f53

Skrevet

Jøss, jeg må være ufattelig heldig!

Min svigerforeldre bor 30 min fra oss og de elsker å komme på besøk, skifer gjerne bleier,  vi blir stadig bedt på middag og helgebesøk med barnevakt fra kl 6.30 slik at vi kan sove ut, de ringer alltid søndager og spør om vi trenger hjelp til henting uke som kommer.

Min mor bor på andre siden av landet men prøver å legge inn en langweekend hver tredje måned og vi har fast skypedate under kveldsmaten :)

Anonymous poster hash: 19995...8be
Skrevet

Vi har flotte besteforeldre til barna som stiller opp og er glad i barnebarna sine på alle måter. Det mangler ikke på noe.

Men, det er vi som er foreldrene og som kjøper mest, tar de med på ferie, på aktiviteter osv. Har ingen forventninger om at besteforeldrene skal ta over for vårt ansvar med å få barn. Men hjelpe til når vi spør og tilby seg når de har lyst, det gjør de gjerne :)

Skrevet

Her stiller i vertfall besteforeldrene maks opp. Vi har en sønn med en adhd diagnose, så vi har en travel og til tider en slitsom hverdag, så er glad vi har besteforeldre som er så flinke til og stille opp :) 

Her ringer pappa daglig for å snakke med barna våre, han ringer ofte for å få eldste på overnatting, faktisk så prøver han å overtale med om jeg sier nei :) 

Han har dessuten innsistert på å få være med på foreldresamtalene i barnehagen , men han fikk ikke det altså :) Haha !!

Anonymous poster hash: 6f51c...dcb
Skrevet

her er alle supre besteforeldre til mini :)

Skrevet

?? Selvopptatte, egoistiske? Eller stiller de alltid opp? Sitter barnevakt, kommer på besøk, kjøper ditt og datt, tar med dere/barna på ferie, henter i barnehagen, gir penger o.l?

Når en får barn bør en være så voksen en klarer ta seg av barnet. Hvis du forventer å få egentid alltid når det passer deg må du heller kjøpe deg en dukke å leke med.

Hvis du forventer foreldrene dine skal betale for deg og dine valg er du et bortskjemt barn som bør bli voksen før du får barn selv.

Anonymous poster hash: bc1ec...80f

Skrevet

Ene settet passer gjerne så lenge de har anledning. Av og til forskjøvet de på sine egne planer for å få det til å klaffe :) andre settet bor langt unna, men kommer gjerne 4-7 ganger i året, da kontakten med barnebarn er viktig. Siste besteforelder kommer innom en gang i uka for å hilse på barnebarna og gi dem godteri, men noe omsorg utover dette er han ikke istand til.

Skrevet

Personlig hadde jeg blitt gal om besteforeldrene skulle være så involvert i vårt liv og gjøre alt det hi nevner jevnlig. Foretrekker en mellomting da. I vår familie har alle sitt eget liv men kan stille opp hvis det passer.

Anonymous poster hash: d89ed...76b

Skrevet

Moren min er kreftsyk, så det begrenser hvor mye hun strekker til. Men hun har alltid vært engasjert på sin måte. Men ikke den som ber datteren min med på overnatting eller andre ting. Dette da før hun ble syk.

Faren min er mest opptatt av sitt. Han bor i nærheten av oss, men det kan gå flere måneder i mellom.

Anonymous poster hash: 60cdb...b40
Skrevet

Det var jeg som kom med "påstanden" i det andre innlegget.

Mente ikke at det trengte og være så ekstremt som det du beskriver,men noe i nærheten eller bare litt interesse hadde vært veldig koselig.

Men jeg fikk høre av min mor at jeg måtte bare få barn og så mange jeg vil,men de er ditt ansvar jeg er ferdig sa hun.

Det respekterer jeg og er enig i,men hadde vært koselig om hun hadde interessert seg litt om ikke annet.

Men det gjelder ikke bare min mor,den andre siden av familien snakker stadig om at de skulle gjort ditt og datt.men skjer aldri noe.de er så slitene,jobber minimalt og er bare hjemme,men allikevel så sliten.(er unge også så ikke alderen som spiller enn rolle her).

Men jeg elsker barna mine over alt på jord og tilbringer gjerne all min tid med de,elsker det virkelig.

Men skulle ønske de hadde fått oppleve sånn type kjærlighet som jeg fikk av min kjøre mormor

Skrevet

Merker stor forskjell på besteforeldrene mine barn har.

Mormor og morfar har alltid tid, og gjør ting på ungenes premisser. De kjøper ting og gjør ting, men deter ikke dyre greier. De får post av mormor innimellom, ett brev og en liten sjokolade. Da er det jubel i huset. Små ting som gjør mye for ungene. Ungene kan ringe og fortelle om sorger og gleder, små og store.

Farmor og farfar er anderledes. Det virker som de har barnebarna for å bevise noe for andre. De gjør ditten og datten for å skryte av det til andre, hvor mye penger de har brukt, hvilke merke buksa de kjøpte hadde osv. At ungene gruer seg til de skal til de, at de ikke husker noe gøy fra de var på ferietur sier litt om at de gjør det for å bevise omverden noe. Begge barna er kronisk syke, så ting må tilrettelegges litt. Det tar ikke de ikke hensyn til, noe som gjør barna mer syke.

Her liker ikke barna penger og fancy greier, de liker at de tar seg tid og tar ting i deres tempo. Mine barn vil heller leke i hagen til mormor en uke enn å dra til syden med farmor. Såselv om farmor gjør endel med barna, er det ikke den kjørlige besteforeldrerollen jeg husker fra jeg var liten. Litt slik at de skal bevise ting for de rundt seg. Jeg tror igrunn ikke de vet noe som foregår i barnas liv hellerr. Hva de liker å gjøre eller ei.

Anonymous poster hash: ba185...e11

Skrevet

Når en får barn bør en være så voksen en klarer ta seg av barnet. Hvis du forventer å få egentid alltid når det passer deg må du heller kjøpe deg en dukke å leke med.

Hvis du forventer foreldrene dine skal betale for deg og dine valg er du et bortskjemt barn som bør bli voksen før du får barn selv.

Og her kom svaret fra en som hverken har hatt en god og nær oppvekst med sine egne besteforeldre, eller har foreldre/svigerforeldre som stiller opp.

Det er synd du ikke forstår hvor viktig og godt det er med engansjerte besteforeldre. Det har lite eller ingenting med saken og gjøre, det vaset du gulper opp her.

Gjest Julia1984
Skrevet

Foreldrene våre er absolutt engasjert i barna, men å forvente at de skal gi penger, kjøpe ting, ta med oss/barna på ferie?? Hvis man forventer eller er avhengig av det har man fått barn alt for tidlig og er selv egoistiske!!

Skrevet

Hjelp så sint! Var vel ikke en slik ytterlighet HI mente, tror du virkelig det? Men det er stoooor forskjell på besteforeldre. Som min mor sier De er livets dessert! De kan bare kose seg med barnebarna sine, og har ingen forpliktelser eller ansvar. Jeg synes det burde være en naturlighet at man som foreldre til barn som har fått egne barn, er interessert i å være sammen med barnebarna sine. Alt annet skurrer veldig for meg.

Mine foreldre har vært supre på dette, mens ett sett svigerforeldre ikke har det. Svigerfar og samboer har hatt nok med seg selv, og ikke vært særlig interessert. Svigermor stilte opp og var superinteressert så lenge hun var frisk.

Så om man kaller det egoistiske, så menes det vel kanskje mer som interesserte eller uinteresserte?

Skrevet

Det handler ikke om penger og egentid. Det handler om å ha et trygt og godt forhold til andre familiemedlemmer også.

For meg var det stor stas å være hos besteforeldrene mine. Ikke pga penger eller noe sånt,,men de hadde god tid og mer tålmodighet, nettopp fordi de ikke hadde noe ansvar for oppdragelse.

Dagens besteforeldre hadde kanskje ikke like stor mulighet til å reise og sånn når de var ung,,pluss at de gjerne jobber de også. Derfor har mange ikke like god tid idag.

Men det er jo familiebåndene som betyr noe. Utrolig stas for ungene tenker jeg..og for de besteforeldrene som vil ha tette bånd.

Syns det er fantastisk å se de sterke båndene mellom mine barn og besteforeldrenes.

Anonymous poster hash: c9485...f53

Skrevet

Min svigermor prøver hardt å være bedre enn mine foreldre, hun prøver så hardt at det er tåpelig. Hun skjønner ikke at man ikke skal konkurrere om sånt, å være besteforeldre er ikke en konkurranse mot de andre. Så hun er egoistisk på den måten.

Heldigvis går det bra for mine foreldre, de vet at de er flinke besteforeldre og at det ikke er en konkurranse.

Anonymous poster hash: f5e97...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...