Gå til innhold

Hva forventer dere av deres TREDJE klassinger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang husarbeid, vask, stell, leggetid, rutiner , oppførsel osv osv?

Kommet heeeelt ut av spor her :(

Et brudd for 2 år siden som var tøft. BF var urespektabel mot meg foran ungene og je føler at han har lært litt av det.

Prøver så godt jeg kan men noen ganger for mye, og jrg er i en ond sirkel hvor jeg ikke finner meg i noe brått.

Hva slags kameler svelger dere og vil det da ha konsekvenser for oppførsel?

Hva slags straffer har dere? Fks hvis h*n er frekk i munnen mot deg? Ikke gidder komme når du sier det? Være slem mot søsken, lukke øra og ikke respektere voksne?

Godt med noen tips

Anonymous poster hash: 935c5...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 4. klassing nå, men er likt fra i fjor.

Han steller/dusjer seg selv, legger egne klær til vask (sorterer), lager egen frokost og skolemat hver morgen, tømmer oppvaskmaskinen noen dager i uken, henter ved når jeg spør, måker litt når det er snø, rydder og støvsuger rommet sitt ukentlig og hjelper generelt til når jeg spør, ofte med maten.

Av oppførsel forventer jeg normal høflig oppførsel, men vet jo at han er et barn og ikke alltid klarer dette. De gangene han er stygg i munnen (sjeldent), så ber jeg ham gå vekk der og da, og snakker skikkelig om det etterpå. Er han slem med yngre søsken forsvinner goder, som f.eks. spilletid. Dette vet han godt. Ellers legger han seg kl 21, og det er aldri noe problem med leggingen. Jeg har alltid vært veldig streng med legging, og det får jeg vel igjen for nå med barn som legger seg uten å kny ;) (til og med storebroren med AD/HD).

Anonymous poster hash: c6175...61d
Skrevet

Vi går på pmto kurs gjennom barnevernet for å få hjelp til vår 3.klassing som er heller vanskelig. Men vi har jo en del krav og ønsker likevel.

Hun skal legge klærne til vask etter bruk. De skal vrenges og legges i en av dunkene. Samme hvilken. De kommer tilbake i kommoden av meg.

Hun skal ha orden i sekken. Jeg må rydde i den.

Hun skal ha orden i uteklær og sko. Må få stadig påminnelse om rydding da hun slenger fra seg når hun kommer inn.

Hun setter inn i oppvaskmaskinen etter mat. Og ev. ting inn i kjøleskapet.

Hun (og ev. lillebror) skal rydde rom og lekerom når jeg gir beskjed. Blir kanskje 5-10 ganger i året på lekerom. Ofte på soverom.

Hun må innimellom rydde i kroken nede. De drar leker og slikt ned, og rydde i tegnesaker/perler ol som er nede.

Hun kan hjelpe til ved behov. Støvsuge litt for å få noe igjen, gå ut med boss, hente posten osv.

Har prøvd noen ganger å legge inn at hun skal støvsuge og faren skal hjelpe, men det sklir ut og hun vil ikke. Hun får ikke arbeidsoppgaver på fast basis før hun klarer å rydde rommet uten å lage bråk om det.

Jeg er kronisk syk, derfor noen litt rare oppgaver som å vrenge klær.

Skrevet

Vi går på pmto kurs gjennom barnevernet for å få hjelp til vår 3.klassing som er heller vanskelig. Men vi har jo en del krav og ønsker likevel.

Hun skal legge klærne til vask etter bruk. De skal vrenges og legges i en av dunkene. Samme hvilken. De kommer tilbake i kommoden av meg.

Hun skal ha orden i sekken. Jeg må rydde i den.

Hun skal ha orden i uteklær og sko. Må få stadig påminnelse om rydding da hun slenger fra seg når hun kommer inn.

Hun setter inn i oppvaskmaskinen etter mat. Og ev. ting inn i kjøleskapet.

Hun (og ev. lillebror) skal rydde rom og lekerom når jeg gir beskjed. Blir kanskje 5-10 ganger i året på lekerom. Ofte på soverom.

Hun må innimellom rydde i kroken nede. De drar leker og slikt ned, og rydde i tegnesaker/perler ol som er nede.

Hun kan hjelpe til ved behov. Støvsuge litt for å få noe igjen, gå ut med boss, hente posten osv.

Har prøvd noen ganger å legge inn at hun skal støvsuge og faren skal hjelpe, men det sklir ut og hun vil ikke. Hun får ikke arbeidsoppgaver på fast basis før hun klarer å rydde rommet uten å lage bråk om det.

Jeg er kronisk syk, derfor noen litt rare oppgaver som å vrenge klær.

Altså faste oppgaver mot betaling før hun kan vise at hun er moden for det. Ikke gråte for at hun må legge seg nårnhun skal, lage bråk for hun må rydde rommet, dusje, ta på jakke når det er minusgrader osv..

Skrevet

Jeg forventer at hun står opp når jeg har vekket henne, at hun kler seg og steller seg, men godtar at jeg må sende henne på badet ol. Jeg forventer at hun sitter pent ved bordet og spiser uten å klage, at hun rydder når jeg ber henne om det, uten å klage, og at hun svarer i en hyggelig tone når jeg snakker til henne.

Jeg forventer også at hun passer tiden og kommer hjem til det klokkeslett vi har avtalt.

Leksene skal gjøres uten sure miner, men jeg godtar at hun må minnes på dem og jeg sitter ofte og hjelper henne.

Jeg forventer at hun gjør spilleleksene sine hver dag etter at vi har minnet henne på det og at hun tar vare på tingene sine.

Det viktigste er likevel at vi forventer at hun skal være en god venn og oppføre seg bra mot andre mennesker.

Vi har ikke noen fast straff vi pleier å benytte. Jeg kan ikke huske vi har straffet henne på flere år. Det er stort sett nok å heve stemmen eller senke toneleiet litt så skjønner hun at vi mener alvor.

Anonymous poster hash: 53c96...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...