Gå til innhold

"Dilla" på frukt, hvor mye er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid uke 23/24 og har blitt stadig mer dilla på frukt. Først tenkte jeg bare at det er jo sunt, så ikke noe problem. Men hvor mye frukt per dag kan/bør en gravid ha? Er det noen begrensninger? Det er jo mye fruktsukker. Det har vært mest epler og appelsiner jeg har hatt dilla på og kan fort stappe i meg et par stykker på dagtid og et par stykk om kvelden også, slik at det gjerne blir 4-5 frukt per dag. Er dette ok?

Skal spørre neste gang hos jordmor altså, men det er 3 uker til neste time der.

Anonymous poster hash: 08c71...897
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres supert ut. Jeg hentet noe fra Helsedirektoratet sine sider:

Det er Helsedirektoratet som anbefaler alle å spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker

Anonymous poster hash: 22fd5...66c
Skrevet

jeg er som deg. Men jeg fikk litt dilla på druer.. Gikk fort en boks på noen minutter. Så endte med å bytte ut druer med en mango, eple, apelsin osv for var mye lettere å kontrollere hvor mye jeg fikk i meg av sukkeret :)

Anonymous poster hash: 05eb9...db4

Skrevet

Det spiller ingen rolle. Det som kan være viktig er og spise frukt FØR man spiser annen mat. Frukt til dessert eller etter frokost/kvelds KAN føre til ubehag i magen. Frukt er såpass lett fordøyelig at det passerer fordøyelsessystemet raskt hvis det er "tomt"..

Selv spiser jeg frukt til frokost,- før spiste jeg bare frukt før 12. Men har blitt dyrt med frukt det siste året, samt at kvaliteten er dritt. Har kastet KILOSVIS med frukt pga dette. Altså, poenget er at på natten så bearbeider kroppen det man spiste dagen før (på kvelden) om morgenen trenger kroppen og sette i gang prosessen med og kvitte seg med avfallsstoffer. Teorien bak frukt på morgenen gå på at den gir energi og er så lettfordøyd at kroppen ikke trenger bruke ekstra for og fordøye maten, men konsentrere seg fullt og helt om og bli kvitt avfall" fra kvelden før, samtidig som kroppen får "ren energi" inn fra frukt til de andre prosesser som skal skje. Siden fordøyelsessystemet så og si er "tømt" vil frukta passere uhindret og det vil gå såpass raskt at det vanskelig kan taes opp mer energi fra den enn kroppen trenger og forbruke.

Uansett, for meg har det gjort underverk for en treg mage. Og jeg får dekt et søtbehov med dette. Så hva med og prøve det ut? Kanskje vil det dekke din "craving" for frukt? Samt at bekyrming for sukkerinnhold ikke vi lvære til stede..Mange som går over til frukt til frokost går ned i vekt, faktsik ..Og man skal spise så man er mett....

Anonymous poster hash: d4e40...c8b
Skrevet

Ikke mer enn 2 frukt per dag pga sukkeret. 

Skrevet

Jeg burde altså egentlig byttet ut et par av fruktene med grønnsaker da. Men til gjengjeld har jeg ikke lyst på noe annet søtt, spiser nesten ikke noe godteri, sjokolade og drikker sjeldent brus.

Anonymous poster hash: 6184d...71d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...