Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Fikk skriv fra barnehagen om at de skal ta dette i bruk. Kan noen fortelle hva det går ut på? Hva med overgangen til skole, har forstått det sånn at skjemaet blir sendt med til skolen? Får lærerne også opplæring i dette? Anonymous poster hash: c9e33...09a
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Ingen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: c9e33...09a
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Det er en kartlegging av språket til barnet har jeg fått forklart. Sønnen min sliter med bokstaven K, sier T istedenfor og da har di brukt TRAS. Anonymous poster hash: c31f9...523
LilleTroll<3 Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Kartlegging av språket, ikke noe skumle greier
skjotta Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 TRAS er ett dokumenteringsskjema for språkutvikling. Det er bygget opp som ett hjul/en kake. Kaka er delt inn i 8 (ett par år siden jeg har fyllt ut nå ;-) ) stykker. Jeg husker ikke alle men noen av dem er "språk forståelse, ordproduksjon, samspill, setninger, kommunikasjon, uttale, språklig bevissthet....) Stykkene er delt inn i aldersringer og hver ring har ett sett med spørsmål tilpasset denne alderen. Vi fargelegger det barnet kan og lar det barnet ikke kan stå tomt. Dette gir ett godt visuelt bilde av barnas utvikling. dette er ett verktøy for å plukke opo hvor vanskene sitter, det tilbyr ingen løsning på problemet. Selv synes jeg det er veldig overflødig å fylle ut dettepå alle barn da det er bortkastet tid på barn som ikke har språkvansker, men det er ett meget nyttig verktøy dersom man er bekymret for ett barns språklige utvikling.
frklena Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 http://lodgelady.blogg.no/1390757808_kjre_caroline.html Henne har skrevet litt om det
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Enig med anonym over her, ser ikke helt nytteverdien av TRAS. Faktisk bør barnehagen formelt sett ha tillatelse fra dere foreldre for å kunne bruke det på barna deres også... Anonymous poster hash: 9585a...a51
skjotta Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Enig med anonym over her, ser ikke helt nytteverdien av TRAS. Faktisk bør barnehagen formelt sett ha tillatelse fra dere foreldre for å kunne bruke det på barna deres også... Anonymous poster hash: 9585a...a51 vi må ha foreldres underskrift.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Det må være foresattes godkjenning med underskrift for at dette kan benyttes. Har hele veiledningen for skjemaet liggende.. Anonymous poster hash: c506c...8cb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Nei, der blir ikke oversendt til skolen. Anonymous poster hash: e6061...dba
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Nei, der blir ikke oversendt til skolen. Anonymous poster hash: e6061...dba Skjemaet skal gis foreldrene når barnet slutter. Hvis ikke skal det makuleres som alle andre dokumenter som angår barnet. Anonymous poster hash: c506c...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå