Gå til innhold

Utstyr til bortoverski - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg ski for første gang på mange år, først og fremst siden jeg nå har småbarn og vil lære dem det som vel for nordmenn er obligatorisk å kunne, og som mulig bieffekt finne en ny treningsform jeg kan bruke om vinteren. Men! Da jeg vokste opp brukte vi anorakker, tilhørende bukse og annet gammeldags utstyr. Er vel andre tider nå, men tør ikle spørre noen om noe så dumt. Såh..hva trenger jeg av klær til vanlig skigåing?

Er det noen som kan anbefale meg hva slags ski jeg bør kjøpe, blir jeg også kjempeglad:-)

Anonymous poster hash: 04171...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anorakk og en eller annen bukse som er god å bevege seg i er utmerket.

Du trenger ski, støvler, staver og litt skismurning.

Du kan kle deg i omtrent hva du vil. Dongribukser blir litt stivt og kaldt, men selv det går greit. Det er bare supermosjonistene (les menn på 40-50 som har tenkt å gå Birken) som bryr seg om hva du har på.

Nå går jeg mest i Vestmarka, men her har mange anorakk, mange går i treningsdrakt eller jaktbukser. Mødre som går med små barn går ofte med boblejakke og alpinbukser eller liknende. Det blir fort kaldt å gå sakte nok.

Anonymous poster hash: 59e2b...113

Skrevet

Når det kommer til skiene så anbefaler jeg deg å gå i en butikk som virkelig kan tilpasning av ski. Siste jeg kjøpte ble kjempebra, de vurderte spenn i skiene ift vekt, tegnet opp festesonen på skiene, hørte nøye etter hva jeg skulle bruke dem til osv. Dette var i en butikk på fjellet hvor de var kjent for å være veldig dyktig på det.

Sist jeg kjøpte ski (mange år siden) så endte jeg med ski som ikke passet meg i det hele tatt, og det var ikke moro å gå i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 07509...f8d
Skrevet

Selv bruker jeg (nå tenker jeg en vanlig dag (0-10 minus)) ullundertøy (ullturse, ullbh, ullsokker, ulltrøye og ullongs), Fleeceklær (fleecebukse og fleecegenser over), også yttertøy. Somregel ullester, buff eller skjerf, strikkavotter, lue eller pannebånd og ytterbukse og ytterjakke. Har ikke anorakk, men det går fint ant å bruke, ikke noe i veien med det :)

Jeg har kunn skalljakke og bukse (Ingen foring, kun vind og vanntett), derfor har jeg mye under. Da er det også enkelt å regulere varmen med å kle av eller på seg mere klær om det skulle bli for varmt eller kaldt.

Ytterklærne mine:

https://www.norrona.com/en-GB/Products/5004-11/3440/lofoten-gore-tex-pro-jacket-w/

https://www.norrona.com/en-GB/Products/5005-13/3440/lofoten-gore-tex-pro-pants-w/

Dette er de klærne jeg har, MEN jeg er dog ute flere timer hver dag. Hadde ALDRI kjøpt disse klærne om jeg ikke hadde vært så mye ute som jeg er. Men finn noe ala dette, så kan du bruke det både sommer og vinter- så slipper du å kjøpe to sett (f.eks to ytterbukser hvor den ene er foret og andre beregnet til somer og høst-bruk). 

Men kjøp noe DU synes er fint og føler deg fresh i! Jeg liker mye bedre å gå ut når jeg har ordenlitge klær og jeg føler meg vel i det jeg har på. Det er ingen regler på hva du må bruke, men kjøp etter behov. Nordheim har f.eks vedlig gode ytterklær til 1/5 av prisen til norrøna, og de er av super kvalitet de også. Dog ikke like slitesterke, men det kommer an på bruken og hva man er avhengig av.

Anonymous poster hash: 7c327...4df
Skrevet

Selv bruker jeg (nå tenker jeg en vanlig dag (0-10 minus)) ullundertøy (ullturse, ullbh, ullsokker, ulltrøye og ullongs), Fleeceklær (fleecebukse og fleecegenser over), også yttertøy. Somregel ullester, buff eller skjerf, strikkavotter, lue eller pannebånd og ytterbukse og ytterjakke. Har ikke anorakk, men det går fint ant å bruke, ikke noe i veien med det :)

Jeg har kunn skalljakke og bukse (Ingen foring, kun vind og vanntett), derfor har jeg mye under. Da er det også enkelt å regulere varmen med å kle av eller på seg mere klær om det skulle bli for varmt eller kaldt.

Ytterklærne mine:

https://www.norrona.com/en-GB/Products/5004-11/3440/lofoten-gore-tex-pro-jacket-w/

https://www.norrona.com/en-GB/Products/5005-13/3440/lofoten-gore-tex-pro-pants-w/

Dette er de klærne jeg har, MEN jeg er dog ute flere timer hver dag. Hadde ALDRI kjøpt disse klærne om jeg ikke hadde vært så mye ute som jeg er. Men finn noe ala dette, så kan du bruke det både sommer og vinter- så slipper du å kjøpe to sett (f.eks to ytterbukser hvor den ene er foret og andre beregnet til somer og høst-bruk). 

Men kjøp noe DU synes er fint og føler deg fresh i! Jeg liker mye bedre å gå ut når jeg har ordenlitge klær og jeg føler meg vel i det jeg har på. Det er ingen regler på hva du må bruke, men kjøp etter behov. Nordheim har f.eks vedlig gode ytterklær til 1/5 av prisen til norrøna, og de er av super kvalitet de også. Dog ikke like slitesterke, men det kommer an på bruken og hva man er avhengig av.

Selv har jeg ski ifra Fisher og er kjempefornøyd. 

Blir du til å gå mye eller lite? Det aller beste er smøreski, men da er du også avhengig av å smøre dem og følge med etter været og ta hånd om dem innimellom. Er en del styr å starte med smøring hvis du har det trvelt, så lenge du ikke har en smoring som går på alt slags vær. 

Hvis ikke vil jeg anbefale deg smørefrie ski  i første omgang, så går du heller over til smøreski etterhvert om du ser behovet for det. 

Jeg ga nærmere 4.000 kr for mine ski (sko, bindinger, ski og staver), men vi er stadig vekk på skitur. Smøreski er mye glattere og gir deg bedre fart. På smørefrie ski kan du nesten gå vanlig i oppoverbakker, men det har du ikke anledning til med smøreski. 

Så hva er behovet, hvilket bruk og hvor ofte?

Somsagt: smøreski er det aller beste, og turgleden blir ofte mye større da det er lettere å ta seg frem og du sklir bedre.

Smørefrie ski har et litt større feste, du slipper å følge med været og smøre dem ofte, men farten er ikke like god.

Skrevet

Samme service fikk vi i Sverige på en stor sportsbutikk. Nå skulle ikke jeg gå renn bare ut sammen med sønnen. Så det ble smørefri ski her. Men de sputre om bruk og slik at jeg skulle få riktig spenn i skiene.

Ellers har jeg ullundertøy, og et Ullsett fra Janus også kjøpte jeg anorakkjakke og overtrekksbukse. De to sistnevnte fant jeg på Coop Obs.

Skrevet

Lommelerke og pute på rumpa :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...