Gå til innhold

Hjelp meg - jobb...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Trenger innspill fra dere kloke krangledamer. Som dere kanskje vet er jeg pr dags dato lærer i skolen, men jeg er skikkelig i tenkeboksen om dagen (har vært det en stund... 1 år eller mer...) om jeg skal fortsette med det.

 

Jeg er egentlig veldig glad i jobben min - deler av den: jeg elsker å undervise, liker elevene og kontakten med foresatte - jeg er flink til å bygge gode relasjoner med barn og voksne. Liker å bruke tid på å forberede undervisning (lese meg opp, undersøke, lage gode opplegg og klare vuderingskriterier for elevene og "forske" sammen med elevene). Jeg jobber godt i team og er flink til å samarbeide.

 

Det jeg ikke liker med jobben er vurderingshelvete (høy/lav måloppnåelse - som egentlig ikke sier verken elever eller foresatte en dritt), tvanstrøyesjemaene (krysse her og der), og møteplikthelvete... aaaahhhhhhhhh... jeg er så lei, dette dreper gleden ved jobben min.

 

Det mest absurde oppe i det hele er at jeg faktisk (tro det eller ei) kunne tenke meg en kontorjobb, gjerne i NAV... saksbehandler kanskje...

 

Jeg tjener rundt 430 000,- i året og ønske ikke å gå ned i lønn.

 

Har du noen gode tips på hva/hvordan/hvor jeg skal "gå" videre? Jeg trenger tips til yrker jeg kan søke på (for jeg har åpenbart ikke peiling).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen her som er lærerutdannet som jobber i andre jobber?

 

Jeg har fagbrev i varehandel men ønsker meg ikke tilbake til butikk. Ellers har jeg jobbet på ordrekontor, jobbet i møbelbutikk og interiør... og andre småjobber (renhold, bar og kokk... under studietiden, så regnes vel ikke... he he he...)

Skrevet

Hm, jeg er jo ikke noe glad for at lærere forlater skolen av sånne grunner, det er jo dere vi trenger der. Lærere som trives med og er gode til kjernefunksjonen sin er gull verd. Er det en mulighet å få fri m lønn for å spesialisere deg eller utvide fagkrets, for eksempel? Sånn at du får litt avstand og påfyll?

Skrevet

Jeg er sykemeldt (av div grunner), har ikke vært det lenge men jeg kjenner det er jobben som er utfordringen min nå (klarer knapt å snakke om den før tårene strømmer..). Jeg har gjort endringer i stillingen min, altså er ikke kontaktlærer lenger (og ønsker det ikke neste år heller), men jobber som faglærer og med spesialundervisning.

 

Utfordringen er arbeidsforholdene og ressusene (tiden jeg har til å gjøre en god jobb og penger til å skaffe til veie egnet utstyr + at jeg ofte må hoppe inn som vikar.. dvs at jeg ikke får kontinutet i hovedoppgavene mine - skjønner at de bruker meg som vikar for da blir det lite bøll - jeg vet jeg er en tydelig, strukturert og tildels autoritær klasseleder).

 

Jeg er heller ikke den som sier nei, det er nok noe av problemet her.. men hvis jeg skal sette ned foten hele tiden blir jeg "deppa" - jobben skal jo gjøres uansett. Det blir slitsomt å sette fokus på problemene hele tiden, men det gnager inni meg... og så ser jeg hele tiden at jeg kan gjøre ting bedre - jeg har ikke nok tid til å gjøre jobben til den standarden jeg mener den bør ha.

 

Jeg skal faktisk til karriereveileder i morgen, er veldig spent på hva hun har å komme med - hvilke andre muligheter jeg har...

 

Slik som det er nå er jeg nok på vei ut av skoleverket... desverre...

Skrevet

Jeg syns det er så ille at sånne som deg som forsvinner.

Det er sånne som deg vi trenger til barna våre.

Det er så innigran forferdelig og helt hinsides at et system som ikke ligner noe skal være i mellom.

Det er urettferdig!

 

Jeg ønsker deg lykke til på din vei, men med et håp om at med tid og stunder du kan komme tilbake igjen og at  forandring skjer til det beste for lærere og elever. Jeg håper retningen dette systemet har nå snart tar en stor sving og at en masseoppvåkning vil skje.

Skrevet

Ingen tips herfra dessverre, men vil kommentere på dokumentasjons- og møtehelvetet. Det tror jeg du finner igjen i de fleste offentlige stillinger. Ville ikke forventet at det var bedre i NAV f.eks. I helsevesenet protesterer både lege- og psykologforeningen mot kravet om dokumentasjon og peker på at det gir mindre tid til pasientkontakt. NAVs arbeidslivssenter tror jeg er et kult sted å jobbe hvis du fortsetter å vurdere NAV.

Skrevet

Føler for å forklare "utbruddet" - møter må vi selvsagt ha, men bindigstiden (møtetid for oss lærere på skolen) er en vits - tid vi kunne brukt til å planlegge og samarbeide om undervisning. Vi bruker tiden på å lage "ting" som blir liggende i en skuff - men vi er pålagt å lage dem... Meningsutvekslinger eller en pedagogisk diskusjon - nei takk! Føler jeg stanger hodet i veggen hele tiden, og så sitter det en liten "luring" på venstre skulder og forteller hvor komplett udugelig jeg er... fordi jeg føler at jeg ikke strekker til, har for liten tid, kunne gjort undervisningen og oppfølgningen enda bedre...

 

Mulig jeg tar feil, og det er mulig at jeg lander meg et digert mageplask.. he he he.... Men jeg vet ikke hva jeg kan forvente i andre jobber, så da får jeg ta det som kommer... kanskje jeg ender med at lærerjobben er drømmejobben igjen...

Skrevet

Karriereveileder mente jeg hadde funnet "den riktige hylla" - ja, jeg brenner for elevene - men rammene rundt jobben brenner meg ut... så oppfordringen var å kjempe videre, være tydelig ovenfor ledelsen og sette grenser... trodde jeg var god til å sette grenser jeg men tydeligvis ikke...

Skrevet

Er det en mulighet å bytte skole? Bytte trinn? Gå privat? Undervise voksne? Skrive lærebok?

Skrevet

Hva med og se på undervisning av barn som faller utafor A4 rammen? de trenger jo helt annen form for undervisning og kan trenge flinke, snille forståelsesfulle lærere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...