Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Mannen min har laget middag hver dag denne uka, til meg og barna. Jeg er jo veldig fornøyd med det, men han ser tydeligvis ikke behovet for skikkelig mat og grønnsaker. Mandag var det pannekaker, tirsdag karbonader med pommes frites, og i dag fiskepinner med ris. Dette er ganske vanlige middager når han "lager" mat. Gjerne grøt på lørdag i tillegg. Vi har grønnsaker i kjøleskapet, jeg ba ham til og med kjøpe i går og sa at vi ikke kunne hoppe over grønnsaker hver eneste dag... Men han lar seg tydeligvis ikke overbevise av meg. Noen tips eller skremselspropaganda der ute? Eller er det ikke så farlig? Anonymous poster hash: b5e58...9d2
☆☆☆ Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Korvidt det er farlig avhengar av kor mykje grønt de et til dei andre måltida i løpet av dagen. Dei fleste vil ha veldig godt av grønnsaker til middag. Lær han å hive ei skål frossengrønnsaker i mikroen, ikkje spesielt spennande men næringsmessig heilt på høgda.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Om han ikke tenker på sin egen helse så burde han i hvert fall tenke på barnas helse. Selv om han ikke ser at barna får problemer av det i dag eller i morgen eller neste uke, så betyr ikke det at et næringsfattig kosthold ikke er helseskadelig. Hvis målet hans er å bare få barna til å overleve til voksen alder uten å tenke på helsen deres resten av livet, så må han gjerne fortsette... En dag innimellom er jo greit - men på generell basis... da hadde jeg blitt eitrende forbanna, rett og slett! Hva sier han selv er årsak til at han aldri lager grønnsaker? Er det latskap? Liker han det ikke selv? Eller er det fordi han har så lite kunnskaper om kost og ernæring at han ikke forstår vitsen? Anonymous poster hash: 090f2...5bb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Kutt opp grønnsaker og sett frem. Ungene spiser masse rå grønnsaker her i huset, så om vi ikke har middag med grønnsaker til så får de i seg mye. Gulrøtter i staver er jo så godt å momse på. Blomkål, minimais, sukkerter, paprika osv.... Anonymous poster hash: 16951...bc0
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 De spiser ikke noe særlig grønnsaker til de andre måltidene. Jeg prøver å sende med en liten gulrot til frokost i barnehagen, agurk på brødskiva etc. Til lunsj får de brødmat, og som regel til kvelds også. Anonymous poster hash: b5e58...9d2
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Minner meg om min egen pappa. Når mamma var på senvakt eller på kurs hadde vi P-mat. P-mat var pappa-mat og besto av Pølser, Pizza, Pasta eller Pannekaker. Skikkelig stas Om mannen din ikke er den som lager middag hver eneste dag 365 dager i året så ser jeg ikke helt hva som er galt. Det er ikke den sunneste maten, men om balansen er god med frukt, sunt pålegg, dine middager, rå grønnsaker i matpakker og vann som tørstedrikk så går det sikkert helt fint. Anonymous poster hash: 59b3c...fcb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Kroppen trenger byggeklosser. Viktige vitaminer, proteiner, grønnsaker og sunn mat er slike byggeklosser. Barna trenger disse for å utvikle seg, vokse og ha god helse. Med sunt kosthold følger bedre psykisk helse, fysisk helse, bedre immunforsvar, lengre levetid, mindre sjanse for å utvikle hjerte og kar sykdommer, diabetes osv. Er ikke disse tingene viktige? Vil han ikke leve et godt liv helt til det siste? Anonymous poster hash: 997e9...e13
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Kroppen trenger byggeklosser. Viktige vitaminer, proteiner, grønnsaker og sunn mat er slike byggeklosser. Barna trenger disse for å utvikle seg, vokse og ha god helse. Med sunt kosthold følger bedre psykisk helse, fysisk helse, bedre immunforsvar, lengre levetid, mindre sjanse for å utvikle hjerte og kar sykdommer, diabetes osv. Er ikke disse tingene viktige? Vil han ikke leve et godt liv helt til det siste? Anonymous poster hash: 997e9...e13 Njah..det er proteiner man kaller kroppens byggeklosser... Grønnsaker er for det meste vann og kan ikke kalles for byggeklosser altså, men de inneholder mye fiber og vitaminer som er veldig bra for andre ting Anonymous poster hash: a56a0...d24
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Njah..det er proteiner man kaller kroppens byggeklosser... Grønnsaker er for det meste vann og kan ikke kalles for byggeklosser altså, men de inneholder mye fiber og vitaminer som er veldig bra for andre ting Anonymous poster hash: a56a0...d24 Kommer an på hvordan man definerer byggeklosser, det.... Et kosthold uten eller med lite grønnsaker blir ikke et kosthold som kan gi det barna trenger av ernæring. Et kosthold uten grønnsaker gir f.eks. et syreoverskudd som kroppen må kompensere for. Da kompenserer den med å bruke eget lager av basiske mineraler for å nøytralisere. Så ikke bare får man mindre vitaminer og mineraler i seg, men man tappes også for mineraler ved å ikke få i seg de basiske grønnsakene. Hvis man definerer alle næringsstoffene man trener som byggeklosser, så har forrige anonym rett i alt hun sa. Hjelper f.eks. lite å få proteiner i seg hvis man ikke har stoffene som skal til for å omdanne proteinene videre i kroppen. Det hjelper lite å ha i seg proteiner om man ikke har enzymer som kan spalte dem ned. Jeg er veldig enig i det anonym nr 7 sier! Hun spør om ikke mannen vil leve et godt liv til det siste. Like viktig er det å spørre om han ikke ønsker det for barna sine? Anonymous poster hash: 090f2...5bb
Fero Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Tja, du kan vel bare spørre han rett ut om han synes det er greit å frata barna sine noe såpass viktig som grønnsaker? Vil han ikke spise det selv kan han da jaggu meg sørge for at avkommet får i seg det som små kropper trenger for å vokse og utvikle seg. Karbonadene kunne fint hatt kokt brokkoli ved siden av. Litt revet gulrot sammen med fiskepinnene hadde gjort seg. En liten skål rå grønnsaker som "forrett" før pannekakene, eller bare som snacks senere på dagen. Det skal ikke mye til. Noen få minutter er alt som trengs, og knapt nok dét. Unner han ikke barna sine såpass? Er han virkelig SÅ egoistisk? Satt litt på spissen her, men skal det være så skal det være. Får bare sette hardt mot hardt, så han får det inn i hodet Det er selvfølgelig ikke verdens undergang om ikke alle måltider inneholder grønnsaker, men siden det virker som om han konsekvent driter i disse grønnsakene ville jeg nok prøvd hardere skyts.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 Minner meg om min egen pappa. Når mamma var på senvakt eller på kurs hadde vi P-mat. P-mat var pappa-mat og besto av Pølser, Pizza, Pasta eller Pannekaker. Skikkelig stas Om mannen din ikke er den som lager middag hver eneste dag 365 dager i året så ser jeg ikke helt hva som er galt. Det er ikke den sunneste maten, men om balansen er god med frukt, sunt pålegg, dine middager, rå grønnsaker i matpakker og vann som tørstedrikk så går det sikkert helt fint. Anonymous poster hash: 59b3c...fcb Hvorfor er det alltid mor som skal ta ansvar for familiens kosthold? Far bør skjerpe seg og lage sunne middager. Man kan heller ha "usunne" dager uavhengig av hvem som lager mat. Anonymous poster hash: 75eb7...240
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Jeg er ikke den som lager sunne middager hver dag jeg heller. Så derfor er det enda viktigere at mannen også tar ansvar. Takk for gode tips, jeg skal hamstre frossengrønnsaker nå og bli flinkere til å servere oppkuttede rå grønnsaker mellom måltidene. Og i morgen tar jeg fram vegetarkokeboka Anonymous poster hash: b5e58...9d2
Fero Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Tips til de dagene dere ikke har lyst på kokte grønnsaker til: kutt ganske enkelt opp litt agurk og cherrytomat og server til. De aller fleste unger liker dette, og det er både sunt, lettvint og godt Mange synes salatblader er kjipt som tilbehør til varm mat, så da kan slike ting være et alternativ.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Vis han foredraget på NRK kunnskapskanalen, "hjerneføde og ribbefett". Det er utrolig bra!! Jeg har iallefall helomvendt kosten her i huset pga det foredraget! Anbefaler ALLE å se det!! Anonymous poster hash: ddcbf...d2d
MrsMilla Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Da har jeg et kjempetips til deg som gjør det ganske enkelt: Innfør dessert. Til dessert lager du en nydelig smoothie, gjerne litt forskjellige fra gang til gang. Trikset her er at det faktisk er kjempelett å ha i litt grønnsaker, og ingen merker forskjell engang :-) Typisk: To epler, en appelsin, en pære, en halv avocado, to stenger stangselleri, 5 ss yoghurt, et par dampede broccolirester fra tidligere, en dl appelsinjus og en halv pose frosne skogsbær. Moses til jevn masse og har i litt ekstra isbiter - og moser alt skikkelig en gang til. andre ting jeg har i blenderen: pærer, mango, agurk, tomat, alle typer kokte grønnsaker, alle mulige bær, meloner, druer, olivenolje, c-vitaminer, kokosmelk etc Dette er kjempegodt og superpopulært hos oss. Dermed får dere i dere masse frukt og grønt, bare varier litt med hva du har oppi :-)
Påfuglen Skrevet 29. januar 2014 #16 Skrevet 29. januar 2014 Det tar et minutt å skjære opp en grønnsak. Feks en brokkoli, en blomkål en fennikel litt kål eller lignende. Så kan man ta det i en kasserolle litt vann i bunnen så ikke alle vitaminer blir værende i vannet. Ta på lokk og la det koke i ti minutter gjerne med litt smør på eller soyasaus el. Vil man være hakket mer avansert kan man ha i litt fløte eller kremost eller la det være som det er og mose det med en mixer til en pure. Et minutt ekstra! Det koker seg selv så da kan man gjøre det andre. Ikke spesielt avansert... Innfør dagens grønnsak til middagen. Og til lørdagen tar du løk, brokkoli, blomkål o skiver lagvis oppå hverandre i en ildfast form. Litt urter salt og pepper. Fløte over og ost på toppen og har nyyydelige fløtegratinerte grønnsaker etter 40 min i ovnen på 225 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå