Gå til innhold

Når kan et barn sitte i framsetet lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På pute ellet i setestol tenker jeg. Er det noen aldersgrense, evt i forhold til høyde og vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er ikke noe forbud mot at barn kan sitte i framsetet. Men airbagen må være utkoblet. Skal de sitte foran med aktiv airbag må de være minst 140 cm.

Sjekk tryggtrafikk.no for info om sikring av barn i bil

Anonymous poster hash: 84ee9...5de
Skrevet

Så vidt jeg vet så er det ingen lov som sier at barn ikke skal sitte foran, men det er vel ikke anbefalt før etter at de har vokst fra pute/beltestol.

Skrevet

Når som helst uten airbag:)

Skrevet

Men med airbag må dem være 140 cm? Har airbag og vet ikke hvordan den kobles ut.

Skrevet

Men med airbag må dem være 140 cm? Har airbag og vet ikke hvordan den kobles ut.

Ja, det er kjempefarlig med babysete og airbag. Men du kan bare stikke innom et verksted, så gjør de det for deg.

Skrevet

Med aktiv airbag så anbefales det ikke før de er ferdig med bilstol/pute. Bakovervent bilstol foran aktiv airbag er livsfarlig og jeg tror ikke det er lovlig, siden airbagen kan mest sannsynlig slå sunt setet...

Å koble ut airbag er dyrt og må gjøres hos veivesnet? tror jeg, jeg fikk beskjed om at de ikke hadde lov til det på verste siden kun godkjente folk kunne gjøre det. I tillegg er det DYRT...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Noen biler har egen bryter hvor du kan koble den ut. Har den ikke det må det gjøres på verksted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...