Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Holder på å skrive søknad for utsatt skolestart for min gutt. Shittpomfritt! Noen som har søkt og fått godkjent etter den nye reformen kom? Hva har utfordringene vært hos dere? Får heldigvis god hjelp av PPT og spesped til utformelse av søknaden og har allerede slettet en setning som PPT mente skolesjefen kom til å avslå søknad pga av 5åringen sliter i hovedsak med spesifikk språkvanske i tillegg til utfordringer med sosialt samspill. Krysser fingrene for at han får utsatt skolestart, er redd han kommer til å slite big time ved skolestart denne høsten. Men hører fra alle hold at det er så vanskelig å få til siden alle elever skal ha tilpasset undervisning. Det hjelper lite å bo i en kommune hvor økonomien er svært presset og assistenter ikke vokser på trær... Anonymous poster hash: 593a3...0bb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 hørte om ei jente med downs som var skolestarter men som var på nivå med en 3 åring mentalt som ikke fikk utsette skolestarten.så gikk foreldrene til media...PLUTSELIG fikk de utsettelse likevel... Anonymous poster hash: 60342...d3f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Vet at det er veldig vanskelig å få utsatt skolestart. En jeg kjenner som er født med en hjerneskade som gjør at han er satt flere år tilbake og har div. sosiale problemer, ikke fikk utsatt skolestart Anonymous poster hash: a7830...6d9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Sønnen min fikk utsatt, han er født sent i 2005. Han har autistiske trekk og språkvansker. Jeg er så glad for at han fikk utsatt, det har han tjent mye på! Det ekstra året i bhg ga ham tid til å modnes og utvikle språket. Han ble mer selvstendig og trygg. Vi fikk forespeilet at han mest sannsynlig ville ha store lærevansker som følge av diagnosene sine, men han er veldig flink til å lese og (sagt i all fortrolighet av læreren), best i matematikk av alle i klassen. Han er bare to uker eldre enn den eldste av barna født i 2006. At dere har god støtte fra PPT betyr utrolig mye. Da vi søkte, så skrev hun søknaden og vi godkjente og signerte. Så jeg har ingen erfaring med å skrive den selv, så der er jeg ikke til mye hjelp :/ Anonymous poster hash: 04c1b...3ab
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Herregud da hadde jeg tattt permisjon fra jobb og hjemmeundervist . Det er lov! Anonymous poster hash: dcf4e...848
Iiiiik Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 I utgangspunktet er det jo tenkt at skolenes tilretteleggingsplikt skal gjøre både utsatt og fremskutt skolestart unødvendig. Husker at ved overgang til 10-årig grunnskole, var beskjeden fra Utdanningsdirektoratet at det ikke lenger skulle forekomme. Så ble det noen saker og normene endret seg litt. Da jeg jobbet i PPT var beskjeden at utsatt skolestart skulle anbefales i de tilfellene der man tenker at barnet vil kunne ta igjen de andre ved å vente et år. Et psykisk utviklingshemmet barn f.eks vil jo aldri være på nivå med sine jevnaldrende og vil dermed ikke ha nytte av å være et år ekstra i barnehagen. Jeg tror derfor at en søknad bør belyse hvordan den målrettete treningen i barnehagen gir resultater og hvordan barnets språklige og sosiale ferdigheter er i sterk utvikling. Hvis dette ikke er tilfelle, spørs det vel om søknaden går igjennom. For min egen del ville jeg nok vært opptatt av hvordan det blir for gutten på sikt. Er han født tidlig på året f.eks vil han jo være nesten to år eldre enn noen av de andre. Det kan være belastende når de nærmer seg slutten barneskolen og han utvikles fysisk tidligere enn alle andre. Også på fritidsarenaer kan det være krevende å være et år eldre enn alle andre i klassen, da må man gjerne spille på et annet fotballag osv.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Datteren min begynte på skolen i høst (hun fylte 5 i september) og i hennes klasse er det 2 som har utsatt skolestart. Ene har Downs og den andre er autist uten språk. I vår kommune virker det som det ikke er så vanskelig så lenge PPT anbefaler det. Anonymous poster hash: f72e7...c4a
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Tror du barnet kommer til å ta de andre igjen i løpet av et år eller to? Det er det vesentlige spørsmålet egentlig, for om han gjør det anbefaler de ikke utsatt skolestart fordi modningsnivået i første klasse er veldig ujevnt og det går seg til etterhvert. Det er bedre for barn å gå sammen med de som er jevnaldret pga alt fra fritidsaktiviteter til pubertet og slikt som kommer etterhvert. Når barnet blir 12-13 år er det ikke lenger greit å spille på samme fotballag som de som er et år yngre enn deg, det blir ikke akseptert på turneringer o.l. f.eks. Kjennet et barn som fikk utsatt skolestart, han er adoptert og kom til norge som 4-åring. Hadde et år hjemme med mamma i permisjon og et år i barnegagen før det var meningen han skulle begynne på skolen. Men han slet enda litt med tilknytning, språk og utvikling, han trengte et år til i barnehagen før han "byttet institusjon" og måtte forholde seg til nye personer, barn og lokaler igjen. Han fikk utsatt skolestart etter mye om og men, var en prosess med både bup, ppt, helsesøster osv. Anonymous poster hash: e9892...885
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Jeg jobber i PPT og har aldri aldri hørt om noen som ikke har fått utsatt skolestart dersom de har søkt gjennom PPT og således hatt reelle grunner for å ønske det, og jeg skriver endel uttalelser på det i året... Framskutt skolestart derimot... Anonymous poster hash: f0ec6...3b4
Øyne som ser!! Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Herregud da hadde jeg tattt permisjon fra jobb og hjemmeundervist . Det er lov! Anonymous poster hash: dcf4e...848 Grwit å gjøre det sånn om man er hjemmeværende, men det er faktisk noen her i landet som må jobbe og tjene penger.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 Tror du barnet kommer til å ta de andre igjen i løpet av et år eller to? Det er det vesentlige spørsmålet egentlig, for om han gjør det anbefaler de ikke utsatt skolestart fordi modningsnivået i første klasse er veldig ujevnt og det går seg til etterhvert. Det er bedre for barn å gå sammen med de som er jevnaldret pga alt fra fritidsaktiviteter til pubertet og slikt som kommer etterhvert. Når barnet blir 12-13 år er det ikke lenger greit å spille på samme fotballag som de som er et år yngre enn deg, det blir ikke akseptert på turneringer o.l. f.eks. Kjennet et barn som fikk utsatt skolestart, han er adoptert og kom til norge som 4-åring. Hadde et år hjemme med mamma i permisjon og et år i barnegagen før det var meningen han skulle begynne på skolen. Men han slet enda litt med tilknytning, språk og utvikling, han trengte et år til i barnehagen før han "byttet institusjon" og måtte forholde seg til nye personer, barn og lokaler igjen. Han fikk utsatt skolestart etter mye om og men, var en prosess med både bup, ppt, helsesøster osv. Anonymous poster hash: e9892...885 I fotball og også andre idretter er det mulig å søke om disp til å spille på aldersbestemte lag - for å ta det først Anonymous poster hash: 593a3...0bb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Nå husker jeg ikke helt ang. ssv, men med de rette tiltakene så kan man vel vokse det av seg. Det burde kunne være et argument? Så lenge ppt er med på laget så pleier det vel å være greit? Verre andre veien... Anonymous poster hash: 83c03...f2f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Han er født sent på året, sent i november, så aldersmessig vil han ikke være mye eldre enn de født i 09. Det er flere grunner til at han har god nytte av å vente. Og Ppt mener det er det beste og er bekymret for at han skal falle ut hvis han starter nå. Han har i tillegg ikke har noen spesielle kammerater av de andre 08 barna så ingen sosial grunn for han å starte til høsten. Men han har venner som vi er sammen med på fritiden som er 09barn og han da evt vi gå i klasse med. Han ligger langt bak dem også i utvikling på mange områder, så jeg kan ikke se at det er noe god grunn for han å starte til høsten. Så grusomt det vil være å evt komme til jul og bare se at det her var så feil som det går an å få det! Blir positiv og optimistisk av erfaringene deres takk! Anonymous poster hash: 593a3...0bb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Herregud da hadde jeg tattt permisjon fra jobb og hjemmeundervist . Det er lov! Anonymous poster hash: dcf4e...848 Det er absolutt lov, men i vårt tilfelle helt uaktuelt han har hatt mulighet til å være mye hjemme det siste året mens jeg har gått hjemme med lillesøster, men Ppt og spes ped har frarådet det pga hans sosiale kompetanse. Så han har hatt tilnærmet full uke hele året - med kortere dager, selvsagt! Å ha hjemmeskole hjelper han ikke å utvikle sosial kompetanse, noe han virkelig trenger for å kunne klare seg på skole senere. Økonomi er jo selvfølgelig også en faktor, men det er så mange andre faglige grunner til å stemme mot hjemmeskole at det ikke spiller inn på resultatet Anonymous poster hash: 593a3...0bb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Datteren min er født i 2006, og jeg søkte om utsatt skolestart på henne. PPT anbefalte det ikke, men jeg gikk IMOT PPT sin anbefaling. Nettopp fordi jeg som mor og utdannet førskolelærer VET at det var det beste/ riktige valget. Fikk det godkjent. Forsinket språkutvikling og hadde utfordringer sosialt. Anonymous poster hash: 8f624...b6b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #16 Skrevet 29. januar 2014 Er i samme situasjon selv. Vi skal søke om utsatt skolestart for gutten vår og er spente på om vi får det. Er usikker på hvordan jeg skal formulere søknaden. Gutten vår er litt fordi jeg i utviklingen og sliter sosialt. Han har Ingen diagnose, men har blitt fulgt opp av ppt siden barnehagestart. Nevrologen hans anbefaler utsatt skolestart og ppt skal ta en del tester denne uka. Vi foreldre mener at han vil ha utbytte av å få et ekstra år i barnehagen Anonymous poster hash: 37248...938
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #17 Skrevet 29. januar 2014 Datteren min fikk utsatt skolestart, ikke noe problem. Hun sliter også med språkvansker og det sosiale samspillet, og er generelt lite moden for alderen, er heller ikke flink motorisk. Kan ikke gå på ski, skøyter, lite flink med ballspill. Ppt har vært inne i bildet fra hun var 2-3 år, og både ppt og barnehagen var veldig enige om at utsatt skoletart ville være lurt. Hun er født i slutten av oktober, så uansett ikke så stor forskjell til de som er født tidligst på året. Hun begynte på skolen nå i høst og det har gått over all forventning, men hun henger etter mange i klassen faglig selv om hun er et år eldre. Er veldig glad vi ventet et år! Anonymous poster hash: 8a649...b35
2005&2010 Skrevet 29. januar 2014 #18 Skrevet 29. januar 2014 Eldste er født helt i slutten av 2005. Søkte om å utsette pga jenta vår hadde bedre kontakt med 2006 barna enn 2005. Fikk det innvilget. Hun går nå i 2 klasse og klarer seg veldig bra ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2014 #19 Skrevet 29. januar 2014 Datteren min begynte på skolen i høst (hun fylte 5 i september) og i hennes klasse er det 2 som har utsatt skolestart. Ene har Downs og den andre er autist uten språk. I vår kommune virker det som det ikke er så vanskelig så lenge PPT anbefaler det. Anonymous poster hash: f72e7...c4a Finnes det ikke skoler for barn med særskilte behov der dere bor? En autist uten språk har ikke særlig utbytte av å gå i en vanlig klasse.Har selv ett barn med en diagnose som går på en skole som har en egen klasse for barn med ekstra behov, og i tillegg er knyttet sammen til den ene vanlige klassen,Slik at han i noen fag som gym, musikk, kunst og håndverke er sammen med klassen og dermed får samhold med barn uten diagnoser. Anonymous poster hash: cc1df...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå