Gå til innhold

Dere som nylig har/driver på med utdannelse og som er samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med økonomien?

Hva har du i inntekt, lån/stipend, og jobber du i tillegg til å studere?

Jeg vurderer å begynne på helsefag med mål om å ta fagbrev som helsefagarbeider.

Tenker å prøve å få jobbe litt som vikar ved sykehjemmet her under utdannelsen

Noen som har råd og tips til en som har vært borte fra skolebenken i mange år?

Anonymous poster hash: 35323...bd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde studielån og levde på mannen. Siden vi hadde barn valgte vi bort at jeg skulle jobbe i tillegg. 

Skrevet

Her hadde jeg vært borte fra skolebenken i 5 år, og fullførte i fjor studiekompetanse og nå er jeg akkurat ferdig med forkurs til ingenør.

Jeg har jobber litt ved siden av, som tilkallingsvikar på ti forskjellige plasser, men siden vi på disse 5 årene har fått to barn, har det ikke vært veldig mye jobbing, har vel hatt en mnd inntekt på mellom 10-15 000. Da har det vært mye helg og natt jobbing.

Utenom det så har vi hatt en inntekt fra mannen, studielån har jeg valgt å ikke søke, men får et lite stipend (mest for at jeg ikke skal betale ned på studielånetlånet, har ca 50 000 i studielån da jeg gikk folkehøyskole som 17 åring).

Det å gå ut i utdanning etter mange år uten er vanskelig i starten, for man glemmer mye på disse årene mtp struktur av lesing osv. Det kommer veldig ann på om du skal tilbake på vgs, om du tar det via et nettstudie ala sonans eller voksenopplæring. Hvor mange år du har tenkt på å bruke før du skal fullføre er jo en ting å finne ut først mtp økonomi og så må dere rett og slett regne ut hva som lønner seg for dere økonomisk.

Jeg tok studiekompetanse på et år ved å finne lærerplan, boklister osv på nett, meldte meg opp til privatist eksamen og tok det på egenhånd. Det var virkelig tøft og jeg jobbet hardt og mye, heldigvis for meg har jeg en mann som er lærer og hjalp meg veldig. Med barn i tillegg så er det ekstrs slitsomt.

Jeg ønsker deg all lykke til og du klarer det fint hvis du vil.

Anonymous poster hash: bf797...7c6
Skrevet

Takk for svar.

Kom gjerne med flere erfaringer.

Hi

Anonymous poster hash: 35323...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...